Ärendetyper

I referensregistret Ärendetyper lägger man upp de ärendetyper med tillhörande referenser man vill använda sig av i ärendehanteringen. Man kan ange upp till fem olika referenser per ärendetyper. Genom att markera rutor väljer man vilka av de olika flikarna man vill ska visas i ärendehanteringen för just den ärendetypen. Man väljer också vilken startflik man vill ha och vad hanteringsfliken ska innehålla (om det är en särskild typ (reklamation, service, uthyrning eller prisavvikelse på beställning) av ärende som ska hanteras).

 

Id

Identitetsnummer för ärendetyper. Numret sätts automatiskt av PENGVIN-systemet.

Beskrivning

Valfri beskrivning av ärendetypen

Ikon

Välj den ikon som ska visas för just denna ärendetyp

Flikar

Hantering

Hanteras av

Ange den användare som automatiskt ska sättas som ansvarig när aktuell ärendetyp skapas. Om inget anges här sätts den användare som lagt upp/skapat ärendet som ansvarig.

Läggs i mapp

Ange den mapp i ärendehanteringen där aktuell typ av ärende automatiskt ska läggas när detta skapas.

Om man väljer alternativet <Lagras ej i sökträd> läggs inte ärendetypen i sökträdet utan visas bara i huvudmenyns flik ”Mina Ärenden” hos ägaren av ärendet. Detta kan vara användbart om man vill skapa ärenden som enbart är till för eget bruk.

Avisering nytt ärende

Anger på vilket sätt avisering skall ske om ett nytt ärende med vald ärendetyp läggs upp. Vid sändning av SMS består meddelandet ärendetypens benämning, ärendenummer och -rubrik.

I samband med uppläggning av nytt ärende läggs en aviseringstransaktion till processkön i de fall det är uppsatt på ärendetypen. Avisering sker endast om användaren i "Hanteras av" skiljer sig från den användare som lägger upp eller delegerar ärendet. Det skapas ingen avisering om användaren saknar e-postadress eller telefonnummer i användarregistret.

Avisering delegerat ärende

Anger på vilket sätt avisering skall ske om ett ärende med vald ärendetyp delegeras till annan användare. Vid sändning av e-post består meddelanderubriken av ärendetypens benämning, ärendenummer och -rubrik. Som meddelande läggs ärendets beskrivning.

I samband med delegering av ärende läggs en aviseringstransaktion till processkön i de fall det är uppsatt på ärendetypen. Avisering sker endast om användaren i "Hanteras av" skiljer sig från den användare som lägger upp eller delegerar ärendet. Det skapas ingen avisering om användaren saknar e-postadress eller telefonnummer i användarregistret.

Historikdagar

Funktionen är ännu ej implementerad utan är reserverad för kommande behov.

Funktionen kommer att, via ett batchjobb, flagga klarmarkerade ärenden som historiska efter det antal dagar som angetts på ärendetypen. Antal dagar kommer att beräknas från "Klar"-datum.

Aktiva flikar

Här markeras den/de flikar man vill ska vara tillgängliga för den aktuella ärendetypen.

Hanteringsfliken innehåller olika uppgifter beroende på vilket val man gjort nederst vid "Hanteringsflik" (registerreferens (används för prisavvikelse i beställning), reklamation, service, uthyrning eller <ingen specialhantering>.

Startflik

Ange den startflik som ska visas när denna ärendetyp registreras.

Hanteringsflik

Ange ev specialhantering av "Hanteringsfliken" på denna ärendetyp. Hanteringsfliken kommer att innehålla olika uppgifter på olika ärendetyper beroende på vilket val man gjort här (registerreferens (används för prisavvikelse i beställning och för underärende till reklamationshanteringen), reklamation, service, uthyrning eller <ingen specialhantering>.

Referenser

 

I referensfliken lägger man upp valfria referenser som man vill använda sig av i ärendehanteringen. Man kan ange upp till fem olika referenser per ärendetyper och valfritt antal alternativ till varje referens. I ärendehanteringen kan man sedan välja bland de alternativ som finns upplagda eller manuellt registrera egna.

Ledtext

Beskrivande namn av referensen

Alternativ

Lägg upp valfritt antal alternativ till varje referens. I ärendehanteringen kan man sedan välja bland de alternativ som finns upplagda eller manuellt registrera egna.

Nytt alternativ

Lägga till en ny referens gör man genom att skriva in namnet på den nya referensen i fältet och trycker [enter]. Om det redan ligger en referens synlig skriver man över den texten och trycker [enter] så skapas en ny.

 

Knappen används för att ta bort markerat alternativ från en referens.

Knappar

Knappen används för att lägga till en ny ärendetyp

Knappen används för att ta bort befintlig markerad ärendetyp

 Avslutar dialogen för referensregistret Ärendetyper.