PV Helpdesk Artologik

PENGVIN HelpDesk är verktyget där man rapporterar in support-ärenden, önskemål, reklamationer och förfrågningar till Pengvin Kundservice.

Man kan också få en överblick över vilka öppna ärenden det egna företaget har hos PengVin.

 

Vår webbbaserade Helpdesk gör att man blir oberoende av telefontider och den som söker support kan själv skriva in sina frågor direkt via webben. Vissa ärenden kommer att läggas i en FAQ (Frekventa frågor) där vanliga och ofta förekommande frågor och svar presenteras. Kunskaperna återanvänds och frågorna behöver inte besvaras mer än en gång.

 

Klicka på ikonen nedan för att komma till  PENGVIN HelpDesk (öppnas i eget fönster).

Typ av ärende

Det finns fyra olika typer av ärenden som kan registreras:

Reklamationer

Reklamationer registreras när något i programmet är felaktigt, dvs inte beter sig enligt vad manualen föreskriver.

Support och frågor

Support och frågor används för att ställa frågor om programmet, t ex om vissa fält eller uppgifter som man inte förstår.

Önskemål

Önskemål registreras när man saknar en viss funktion i programmet. Var noga med att beskriva så tydligt som möjligt vad du vill uppnå med förändringen, dvs vad som är syftet med den nya funktionen.
Inga garantier finns att önskemålet kommer att uppfyllas men i samband med planeringen av ny version går PengVin igenom önskemålen och inför ett urval av dem.

Offert - förfrågan

Offertförfrågan registreras när man saknar en viss funktion i programmet och anser att den är så viktig för det egna företagets verksamhet att man är villig att betala förändringen. Var noga med att beskriva så tydligt som möjligt vad du vill uppnå med förändringen, dvs vad som är syftet med den nya funktionen.
PengVin går igenom ärendet och bedömer om funktionen passar in i övriga systemet och lämnar i så fall pris- och leveranstid på förändringen. Ett tips är att om man är fler kunder som efterfrågar samma sak kan man gå samman och dela på utvecklingskostnaden.

Att registrera ett nytt ärende

  1. Ange inloggningsnamn och lösenord och klicka på "Login"

  2. Klicka på "Nytt ärende"

  3. Beskriv ärendet så tydligt som möjligt, ange gärna exempel. Beskriv också om några förändringar nyligen gjorts, t ex om en pc är bytt eller om uppgradering av PENGVIN eller annan programvara har skett. Beter sig programmet olika på olika arbetsstationer eller för olika användare?
    Uppstår problemet bara på runtime-versionen av Access och/eller även på tjock klient (full Access)?
    Om det är ett önskemål eller en offertförfrågan: Var noga med att beskriva så tydligt som möjligt vad du vill uppnå med förändringen, dvs vad som är syftet med den nya funktionen.

  4. Välj typ av ärende (01 Support och frågor,  02 Reklamation, 03 Önskemål, 04 Offertförfrågan - prisuppgift)

  5. Ange en beskrivande rubrik

  6. Klicka på "Fortsätt"

  7. Var noga med att besvara så många av frågorna som möjligt då det underlättar för kundservice att ge rätt hjälp. De frågor som markerats med asterisk (*) är obligatoriska. De obligatoriska fälten varierar något beroende på vilken typ av ärende som registreras (önskemål, reklamation, offert eller support/fråga).

  8. Bifoga gärna en/flera fil(er) (t ex ett Word-, Excel- eller pdf-dokument) för att förtydliga ärendet ytterligare, gärna med infogade skärmdumpar. Dokumentet sparas först på disken (lokalt eller centralt).

  9. Klicka på knappen "Registrera". Ärendet loggas nu hos PengVin och en ärendekvittens skickas via mejl till registrerarens mejladress.

Beskrivning av dialog

Fälten varierar något beroende på vilken typ av ärende som registreras (önskemål, reklamation, offert eller support/fråga).

Ärendetitel

Här anges en beskrivande rubrik av ärendet

Ärendenummer

Ärendenumret är unikt och sätts automatiskt av systemet.

Typ av ärende (Objekt)

Anger om ärendet är registrerat som en reklamation, ett önskemål, support/fråga eller en offertförfrågan.

Organisation

Anger det företag som ärendet registrerats för.

Registrerat för

Anger den kontaktperson på företaget som ärendet registrerats för

 

Lägg till kontaktperson

Genom att klicka på knappen får man upp ett formulär där man kan lägga till nya kontaktpersoner på företaget.

 

*Pengvin-version?

Fältet är obligatorisk. Välj (ur listboxen) den PENGVIN-version reklamationen/frågan avser. Man hittar versionsnumret i huvudmenyn.

*Rutin

Fältet är obligatorisk. Välj (ur listboxen) den PENGVIN-modul/-funktion reklamationen/frågan avser, t ex utleveransregistrering, kundregister eller sortimentsunderhåll.

 

Ärendebeskrivning

Beskriv ärendet så tydligt som möjligt, beskriv vilken av PENGVIN-modulerna/-funktionerna ärendet avser ange gärna exempel.  
Ange också om några förändringar nyligen gjorts, t ex om en pc är bytt eller om uppgradering av PENGVIN eller annan programvara har skett.

Beter sig programmet olika på olika arbetsstationer eller för olika användare?
Uppstår problemet bara på runtime-versionen av Access och/eller även på tjock klient (full Access)?

Om det är ett önsekmål eller en offertförfrågan: Var noga med att beskriva så tydligt som möjligt vad du vill uppnå med förändringen, dvs vad som är syftet med den nya funktionen.

Bifogade filer

För att förtydliga ärendet kan man bifoga en/flera fil(er) (t ex ett Word-, Excel- eller pdf-dokument), gärna med infogade skärmdumpar. Dokumentet sparas först på disken (lokalt eller centralt).

Bifoga fil

För att förtydliga ärendet kan man bifoga en/flera fil(er) (t ex ett Word-, Excel- eller pdf-dokument), gärna med infogade skärmdumpar. Dokumentet sparas först på disken (lokalt eller centralt).

 

  1. Klicka på knappen "Bläddra"

  2. Sök fram aktuellt dokument

  3. Klicka på knappen "Bifoga fil"

  4. Upprepa enligt punkt 1- 3 om fler filer ska bifogas.

 

Man kan också skriva in sökvägen direkt i fältet och klicka på knappen "Bifoga fil"