Meddelande

Meddelandehanteringen används på flera olika håll i systemet men grundprincipen för uppläggning av nytt meddelande är detsamma. PENGVIN-meddelande visas i huvudmenyn under fliken "Mina meddelande".

Meddelandehanteringen kan användas till exempelvis brev, telefonsamtal och kreditupplysningar. All information om och till kunden/leverantören registreras på kunden/leverantören vilket gör att uppföljningen blir enkel. Dessutom blir kunden lika behandlad av alla säljare, om t ex en säljare nekat kredit och noterat detta godkänner inte nästa säljare krediten.

 

Referensregister

Händelsetyper

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Händelsetyper)

 

I referensregistret "händelsetyper" har man möjlighet att lägga upp vanligt förekommande händelser. Detta underlättar vid registreringen av nya meddelanden.

 

 

Alternativ

Listar de olika händelsetyper som finns upplagda. Vid nyupplägg används + <Ny post>.

Händelsetyp

Identitet på händelsetypen

Beskrivning

Beskrivande namn på händelsetypen

Referenstyp

Här anges för vilken typ av meddelande som händelsetypen ska gälla, t ex meddelande på kund, produkt eller leverantörsfaktura.

Meddelas till

I övre fältet av de två kan man välja om denna händelsetyp alltid ska meddelas till

Ange en viss användare (i det nedre av de två fälten) om denna händelsetyp alltid ska meddelas till en vissa PENGVIN-användare, annars lämnas fältet blankt. Man anger/ändrar mottagare av meddelandet i samband med att man lägger upp ett nytt meddelande.

 

Meddelandesätt

Ange om meddelandet ska ske som ett

Meddelande

Den text som anges här visas som rubrik när ett nytt meddelande (med denna händelsetyp) skapas.

Nytt meddelande

(Exempel från kundregistrets meddelandeflik)

 

Nytt meddelande läggs upp genom att dubbelklicka på pluset. En dialogruta öppnas.

 

 

Referenstyp

Väljs ur listboxen vilken kategori av meddelande som avses. Systemet föreslår automatiskt rätt typ om man utgår från någon av meddelandedialogerna.  

Händelsetyp

Vilken orsak som genererat skapandet av meddelandet

Rubrik

Beskrivande innehåll av meddelandet. Hämtas från referensregistret "Händelsetyper" om det finns angivet där. Man har möjlighet att ändra rubriken.

Info

Utförlig beskrivning om åtgärd

Referens

Visar det kund-, produkt-, leverantörsnummer osv som meddelandet är knutet till.

Meddelandenr

Löpande nummerserie som sätts av systemet

Person Id

Visar kontaktpersonsnummer om meddelandet är skapat på person i kontaktpersonsregistret

Knappar

Används för att skapa nytt Excel-dokument

Används för att skapa nytt Word-dokument

Används för att infoga befintliga objekt (filer)

Används för att ta bort befintligt objekt

Används för att förhandsgranska objekt

Används för att länka/importera/scanna bilaga

 

OK

Sparar och stänger meddelandet

Avbryt

Stänger meddelandedialogen utan att spara meddelandet

Ta bort

Tar bort meddelandet

Verkställ

Sparar meddelandet men stänger inte meddelandedialogen

 

Meddelandedatum

Anger det datum meddelandet skapades

Skapat av

Visar inloggad användares signatur för den som skapat meddelandet

Till användare

Ange vem som meddelandet ska hanteras av

Bevakat

Rutan markeras när meddelandet är hanterat (bevakat) och får då ”Sant” i kolumnen Bevakad i meddelandedialogen.

Kalenderkoppling

Anger det datum som meddelandet ska hanteras

 

Berörda dialoger/register

Kundregister

Används för att påminna eller bara informera om sådant som rör eller ska göras med kunden.

 

Kundfråga

Visar de meddelande som är skapade på kunden. Här kan nya meddelande också läggas till.

 

Produktregister

Används för att påminna eller bara informera om sådant som rör eller ska göras med produkten

 

Produktfråga

Visar de meddelande som är skapade på kunden. Här kan nya meddelande också läggas till.

 

Leverantörsregistret

Används för att påminna eller bara informera om sådant som rör eller ska göras med leverantören.

 

Leverantörsfråga

I denna flik finns tidigare inlagda meddelande. Man kan också skapa nya i denna dialog. Genom att dubbelklicka på det blå Id-numret öppnas dialogen för meddelande. Se också Meddelande. För att lägga till nytt meddelande dubbelklicka på plustecknet (+) under kolumen Id.

 

Kontakter

Används för att påminna eller bara informera om sådant som rör eller ska göras med kontaktpersonen.

 

Ankomstregistrering av leverantörsfakturor

Används för att påminna eller bara informera om sådant som rör eller ska göras med leverantörsfakturan.

 

Attestering leverantörsfakturor

Till

Meddelande

Här visas senast lagda meddelande, fältet kan inte redigeras.

 

 

Attestera denna faktura

Attesterar aktiv faktura (den svarta trekanten befinner sig på avsedd rad), dvs sätter status till ”Godkänd för betalning”

Sänd denna faktura vidare

Byt attestperson. Välj ur referensregistret den person som ska attestera leverantörsfakturan och klicka på knappen "Sänd denna faktura vidare". Vill man meddela mottagaren något skriver man in detta i fältet under. I samband med att fakturan skickas skapas då ett meddelande i mottagarens meddelandeflik i huvudmenyn och detta meddelande länkas också till leverantörsfakturan.

Används när en faktura ska sändas vidare till annan attestperson. Referensregister innehållande de personer som har rätt att attestera leverantörsfakturor. Se ovan "Sänd denna faktura vidare".

Meddelande till mottagaren

Används när en faktura ska sändas vidare till annan attestperson och man vill meddela mottagaren något. I samband med att fakturan skickas skapas då ett meddelande i mottagarens meddelandeflik i huvudmenyn och detta meddelande länkas också till leverantörsfakturan.

 

Inleveranssökning

Dialogen listar upp meddelanden knutna till den aktuella inleveransen. Här finns också möjlighet att redigera eller komplettera med nya meddelanden. Meddelandehanteringen fungerar på samma sätt som i övriga meddelandehanteringar.

 

Visa kundorder

Visar den/de meddelanden som är knutna till ordern (via aviseringen eller via denna flik).

 

Ärendehantering

Visar de meddelanden som är knutna till det aktuella ärendet/objektet.