För att köpa varor mellan olika filialer (lager/webstocklager) med automatik krävs vissa uppsättningar i systemet. Dels måste de olika lagren måste vara upplagda i lagerregistret, dels måste de vara upplagda som kunder och leverantörer i systemet, med samma lagerid som kund- och leverantörsnummer. Dessutom ska det finnas en fakturatyp och ett beställningssätt för internfakturering upplagd.
(MV2018:1)
Om systemflaggan aktiveras läggs inköparen, från den filial som lagt internbeställningen, som säljare på den internorder som skapas med automatik när internbeställningen effektueras.
(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Lager)
Vid internleveranser mellan egna lager, t. ex. när man skall fylla på ett webstocklager, finns det möjlighet at ta bort steget med inleveransrapportering i det mottagande lagret. I fältet "Intern inlevernas" styr man hur inleverans skall hanteras vid internleveranser till det aktuella lagret. Man kan välja på ”Manuell inleverans” eller ”Automatiskt vid utleverans”. Om man har satt upp det senare alternativet skapas det en automatisk en inleverans och saldoökning direkt när man uppdaterar utleveransen på det levererande lagret.
(Huvudmeny - Referensregister - Fakturering - Fakturatyper)
Ange "Ej faktura" som samlingnivå
(Huvudmeny - Referensregister - Beställning - Beställningssätt)
Anges till <Intern beställning>
I kundregistret lägger man upp de lager/filialer som kommer att köpa från annat lager/filial. Om t ex huvudlagret aldrig kommer att köpa varor från annan filial behöver huvudlagret inte läggas upp som kund.
Kundnumret måste vara samma som lagerid
Ange fakturatyp till "Internleveranser"
Kolla så att det INTE sitter några kryss för obligatoriska referenser – då kan flödet stoppas.
I leverantörsregistret lägger man upp de lager/filialer som kommer att sälja till annat lager/filial. Om t ex filiallagret aldrig kommer att sälja varor till huvudlager/annan filial behöver filialen inte läggas upp som leverantör.
Leverantörsnumret måste vara samma som lagerid
Ange "Internbeställning" som beställningssätt
Om viss produkt alltid skall köpas från annan filial/lager anges detta i produktregistrets flik "Lager"
Ange leverantörsnummer för interna leverantören. Internleverantören (01 i detta exempel) behöver inte vara upplagd som leverantör i produktens inköpsflik.
När man på fililalagret skapar inköpsunderlag (för lagerpåfyllnad), på jackan i exemplet ovan, skapas en beställning på huvudlagerleverantör 01
I samband med att man effektuerar beställningen skapas det med automatik en order på Lager01 med kundnr 12 Filiallager Skogshålan
På huvudlagret skapas det plockunderlag på produkten och denna utlevereras som övriga plockunderlag.
När jackorna sedan anländer till filiallagret kan filialen välja om de vill göra inleveransen mot ursprungsbeställningen eller mot den utleverans som huvudlagret gjort.
När man väljer kommandot "Hämta utleverans" föreslår systemet automatiskt det kundnummer som motsvarar det lagerid som man har för det lager man är inloggat mot, i exemplet ovan är man inloggad på lager 12 och systemet föreslår då kundnummer 12.
Om man istället väljer "hämta beställning" beter sig systemet på precis samma sätt som för vilken annan leverantör som helst, dvs föreslår det lager man är inloggat mot.
Om man är inloggad på filiallagret och registrerar en order där varurden har leveranskod transit kommer systemet att på samma sätt som vid lagerpåfyllnad att skapa en beställning på leverantör 01 (om produkten ärm uppsatt att den skall köpas av internleverantör). På huvudlagret kommer det att automatskapas en order på kundnummer 12 i samband med att fililen effektuerar transitbeställningen.
Filiallagrets transitorder som är registrerad för en extern kund.
Filiallagrets transitbeställning till huvudlagret
Huvudlagrets automatskapade kundorder på kundnr 12. Notera hänvisningen till filiallagrets beställning vid "Er beteckn".
I övrigt hanteras det på samma sätt som vid lagerpåfyllnad.
Ett annat alternativ för intern anskaffning är att ange leveranskod ”Interntransit” orderraden. När man väljer ”Interntransit” ändras orderradens leveranskod till ”Transit”. I samband med det ändras under inköpsuppgifter också leverantörsnummer till ett internt leverantörsnummer och leverantörens produktnummer till det egna produktnumret.
Prioritetsordningen för det interna leverantörsnummer som används:
1. Leverantörsnummer på det anskaffande lagrets lagerflik som är en intern leverantör
2. Centrallager på det anskaffande lagrets lagerflik
3. Centrallager på produkten
4. Det lager som har det högsta lagersaldot