Säkerhetsdatablad
Vid försäljning av vissa varor krävs det att kunden förses med ett säkerhetsdatablad. När försäljning sker av dessa varor, skapar PENGVIN-systemet ett uppdrag som innehåller information om vilka varor samt kundens e-post-adress. Dessa uppgifter skickas sedan till Intersolia, som i sin tur tar hand om distribution av säkerhetsdatablad.
De produkter som kräver säkerhetsdatablad förses med en nyckel med en viss produktnyckeltyp.
Som nyckeldata anger man den produktidentitet som skall förmedlas till Intersolia. I de fall man inte anger någon nyckeldata kommer eget produktnummer att användas i kommunikationen med Intersolia.
När man registrerar en utleverans, som innehåller en produkt som har denna nyckel, kontrollerar systemet att det finns en tillgänglig e-postadress att sända säkerhetsdatabladet till. Prioriteringen för att välja e-postadress är i första hand från godsmottagarregister för mottagare angiven på utleveransen. Om uppgiften saknas på godsmottagare hämtas den istället från kundregister. Saknas e-post både på kund och på mottagare läggs det upp ett meddelande till användaren (gult varningsmeddelande).
När en utleverans med krav på säkerhetsdatablad sparas kommer det att läggas ett uppdrag till PengVins processerver att sända information till Intersolia. Detta under förutsättning att det finns en tillgänglig e-post adress. Om det inte finns en e-postadress skapas istället ett ärende i PENGVINs ärendehantering med information om vilken följesedel och kund det rör sig om. Man kan hantera distribution av säkerhetsdatablad i efterhand. Detta gör man i dialogen för sökning av utleverans som har kompletterats med kommandovalet ”Skicka säkerhetsdatablad”.
PENGVINs processerver kommunicerar med Intersolia via det definierade gränssnittet ”iChemistry SDS Distribution Web API – 1.0”. Data som skickas är följesedelnummer, kundens språkkod (om uppgiften saknas på kund används systeminställningen (referensen)), kundens landskod (om uppgiften saknas på kund används systeminställningen (referensen)), e-postadress enlig ovanstående prioritering, följesedelns kundnummer och mottagarnummer åtskilt av kolon (ex. 25147:1200) samt nyckeldata eller produktnummer från följesedelns samtliga produkter med krav på säkerhetsdatablad.
Genom att låta processerver hantera transaktioner mot Intersolia får man dels en logg på var som är överfört dels möjlighet att följa upp om något skulle gå snett i kommunikationen.
Lägg upp en ny mapp där ärenden för säkerhetsdatablad skall hamna om kunden/mottagaren saknar e-postadress.
Ange en användare i ”Hanteras av” om en viss person skall hantera aktuella ärenden.
Ange också vilken mapp ärendena skall läggas i.
En ny nyckeltyp läggs upp för att hantera säkerhetsdatablad mot Intersolia. Typ är valfritt då den knyts via systeminställningar (referens).
Användaridentitet för inloggning mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad
Kundnummer hos Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad
Lösenord för inloggning mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad
Webadress till API mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad.
Anger vilken processerver som skall användas för sändning av säkerhetsdatablad. Om uppgiften saknas sker ingen sändning.
Anger vilken produktnyckeltyp som används för att markera att säkerhetsdatablad krävs för produkt. Vid utleverans av dessa varor sker hantering av säkerhetsdatablad.
Anger vilken ärendetyp som skall användas för påminnelseärende om att säkerhetsdatablad skall skickas ut, men detta inte har kunnat göras med automatik.
Lägg till produktnyckel för säkerhetsdatablad på de produkter som kräver detta och som skall ingå i sändningen från Intersolia .
Prioriteringen för att välja e-postadress är i första hand från godsmottagarregister för mottagare angiven på utleveransen. Om uppgiften saknas på godsmottagare hämtas den istället från kundregister. Saknas e-post både på kund och på mottagare läggs det upp ett meddelande till användaren (gult varningsmeddelande).
När försäljning sker till en kund som är markerad med kryssrutan ”Ej juridisk person” är det inte krav på att e-post är angivet. Om uppgift saknas sker ingen distribution av säkerhetsdatablad.
I samband med att man sparar utleveransen som följesedel (inte underlag) läggs ett jobb upp i processervern om det finns mejladress på kunden.
Om e-postadress saknas får man ett meddelande i utleveransregistreringen om detta. Dessutom skapas med automatik ett ärende i ärendehanteringen.
Om e-postadress saknas får man ett meddelande i utleveransregistreringen om detta. Dessutom skapas med automatik ett ärende i ärendehanteringen. Där visas vilken kund och mottagare samt vilken utleverans som avses.
I utleveranssökningen har man sedan möjlighet, via ett nytt kommando, att sända säkerhetsdatablad när man på kunden/mottagaren lagt till en epostadress.
I samband med att man kör detta kommando läggs ett jobb upp i processervern.