Hantera leverantörsbetalningar

(Ekonomi - Leverantörsreskontra - Hantera betalningsuppdrag)

 

I detta formulär hanteras samtliga betalningar av företagets leverantörsfakturor. Detta betalningsunderlag blir sedan underlag för den fil som skickas till Bank- eller plusgirot.

 

Leverantörsfakturor med nollbelopp

Godkända fakturor med nollbelopp byter automatiskt status till “återrapporterad” när man skapar betalningsförslag.

 

Betalningsdatum

För att undvika att betalningsuppdrag skapas med dagens datum som betaldatum flyttar systemet fram poster med dagens datum till närmaste bankdag.

 

 

Totalbelopp för markerade/samtliga betalningsposter visas till höger i samma avsnitt som tangentbordsfunktionerna. Dessa kan rullas fram genom att välja [ctrl] och pil vänster, eller genom att trycka på [alt] och H. Samliga kortkommandon som beskrivs kräver att markören befinner sig i inmatningsfältet. Genom att trycka [alt] och I hamnar markören där.

 

 

Beskrivning av dialog

Filtrering

Bolag

Här anges det bolag för vilket man vill registrera leverantörsfakturor

Lager

Lager

Betalningssätt

Betalningssätt

Valutakod

Valutakod

Förfallodatum fr.o.m

Förfalloadatum från och med

Förfallodatum t.o.m

Förfallodatum till och med

Leverantör

Leverantörsnummer. Om man inte vet leverantörsnumret kan det sökas fram med hjälp av leverantörssökningen som startas med knappen med två prickar.

Varuleverantör

Varuleverantör

Dokumenttyp

Systemet visar automatiskt både vanliga och kreditfakturor men om man endast vill se någon av typerna väljer man det här.

Betalningsbuntnr

Används i fliken "Betalningsuppdrag" för att filtrera på visst betalningsbuntnummer. Detta är bland annat användbart om man skall ta bort raderna från en hel bunt. Filtertingsknappen måste användas efter filtrering för att uppdatera databladet.

Sortering

Välj på vilket fält sorteringen av leverantörsbetalningarna ska ske. Sorteringsordningen gäller för båda flikarna.

Ordning

Sorteringsordning stigande eller fallande på det begrepp man valt i fältet ovanför.

Filtreringsknapp som aktiverar vald filtrering. Knappen hämtar fram nytt data efter ändring i filtrering.

Betalningsunderlag

 

Löpnr

Löpande nummerserie (hämtas från nummerserie "Löpnummer leverantörsfaktura" Huvudmeny - Systemregister - Nummerserier). Löpnummerserien behöver inte vara unik utan kan återanvändas. (Däremot måste levfakdokid vara unikt och den nummerserien sätts av systemet och kan inte påverkas av användaren.)

Levnr

Leverantörsnummer

Namn

Leverantörens namn

LevFaktNr

Fakturanummer

FörfDatum

Leverantörsfakturans förfallodatum

Dgr

Antal dagar till förfallodatum Om siffran är röd och föregås av minustecken har fakturan förfallit med det antal dagar som redovisas.

Betalningssätt

Sättet som används för att betala leverantörens faktura

BetDatum

Betalningsdatum

Belopp

Fakturabelopp inklusive ev moms. Är fakturan i annan valuta än SEK (basvaluta), ange den aktuella valutan efter beloppet. Fakturabeloppet  räknas om till SEK enligt den kurs som är angiven i Referensregister- Övrigt – Valutatabeller. Kontering och statistik använder sig av SEK och utbetalningen av den angivna valutan.

Valuta

Valuta

Kreditnotor

Om det finns en eller flera  kreditnotor på leverantören som inte finns med i betalningsunderlaget, p g a systeminställningens (referensens) uppsättning, så visas summan av kreditnotornas belopp i kolumen "Kreditnotor".

Belopp SEK

Fakturabelopp inklusive moms omräknat till svenska kronor (basvaluta)

Till Konto

Beroende på om man vid betalningssätt valt BG eller PG hämtas avsett gironummer från leverantörsregistret.

Betalningstext

Den text som registrerats i ankomstregistreringen i fliken "Betalning" i fältet Meddelande till betalningsmottagaren visas i denna kolumn. Meddelandet följer med till leverantören vid betalningen.

Restbelopp

Visar resterande fakturabelopp om betalningen avser en delbetalning.

Lager

Aktuellt lager

Varuleverantör

Visar om varorna levererats av annan leverantör än den som fakturerar.

 

Till konto saknas

Visar antal betalningsrader där det saknas konto, dit betalningen skall sändas.

Belopp SEK markerade

Summan av beloppen (i basvalutan) för de markerade leverantörsfakturabetalninga

Antal fakturor markerade

Antal markerade leverantörsfakturabetalningar

Belopp SEK samtliga

Summan av beloppen (i basvalutan) för samtliga leverantörsfakturabetalninga

Antal fakturor samtliga

Totalt antal leverantörsfakturabetalningar

 

Tangentbordskombinationer

Dessa kan rullas fram genom att välja [ctrl] och pil vänster, eller genom att trycka på [alt] och H. Samliga kortkommandon som beskrivs kräver att markören befinner sig i inmatningsfältet. Genom att trycka [alt] och I hamnar markören där.

 

Används för att ändra eller ta bort betalningsposter

 

 

Betalningsuppdrag

Knappar

1 Markera/Avmarkera

Markerar/avmarkerar aktuell betalningspost. Markerade fakturor har tegelfärgat löpnummer

2 Markera samtliga

Markerar samtliga betalningsposter

3 Avmarkera samtliga

Avmarkerar samtliga betalningsposter

4 Återrapportera markerade

Återrapporterar samtliga markerade betalningsposter

5 Ta bort aktiv rad

Backar enskild markerad betalningsrad, dvs ta bort den rad där markören befinner sig. Vid nästa tillfälle som betalningsuppdrag skapas kommer posten åter med.

6 Ta bort markerade rader

Backar alla raderna i valt betalningsuppdrag, dvs tar bort samtliga markerade rader. Detta kan vara användbart t ex då man får tillbaks filen från banken för att t ex mottagarkonto saknas. Vid nästa tillfälle som betalningsuppdrag skapas kommer posterna åter med.

Fält

Löpnr

Löpande nummerserie (hämtas från nummerserie "Löpnummer leverantörsfaktura" Huvudmeny - Systemregister - Nummerserier). Löpnummerserien behöver inte vara unik utan kan återanvändas. (Däremot måste levfakdokid vara unikt och den nummerserien sätts av systemet och kan inte påverkas av användaren.)

Levnr

Leverantörsnummer

Namn

Leverantörens namn

LevFaktNr

Fakturanummer

Belopp

Fakturabelopp inklusive ev moms. Är fakturan i annan valuta än SEK (basvaluta), ange den aktuella valutan efter beloppet. Fakturabeloppet  räknas om till SEK enligt den kurs som är angiven i Referensregister- Övrigt – Valutatabeller. Kontering och statistik använder sig av SEK och utbetalningen av den angivna valutan.

Valuta

Valuta

Kurs

Aktuell valutakurs då betalningsuppdraget skapades

Belopp SEK

Fakturabelopp inklusive moms omräknat till svenska kronor (basvaluta)

FörfDatum

Leverantörsfakturans förfallodatum

BetDatum

Betalningsdatum

Betalningssätt

Sättet som används för att betala leverantörens faktura

Till Konto

Det konto till vilken betalningen kommer att ske.

Från konto

Det konto från vilken betalningen kommer att ske.

Lager

Aktuellt lager

Varuleverantör

Visar om varorna levererats av annan leverantör än den som fakturerar.

Status

Attest-/betalningsstatus

 

Arbetsgång

Betalningsunderlag

Man kan skapa och selektera underlag t o m ett visst förfallodatum oavsett betalningsdatum.

 

Skapa betalningsunderlag

Gör de inställningarna som önskas när betalningsunderlaget skapas. Det normala är att man anger ett betalningsdatum t.o.m och vilket betalningssätt det gäller. Välj därefter "Skapa betalningsunderlag" ur arkiv-menyn.

Godkänna betalningsunderlag

När man väljer [arkiv – godkänn betalningsunderlag] läggs samtliga markerade fakturor till ett uppdrag att skapa betalningsfil.

 

Hantering av kreditnotor

Vi skapande av betalningsuppdrag sker kontroll att betalningsuppdrag inte blir negativt för ett visst mottagande kontonummer. Om funktionen skall vara aktiv eller inte styrs via en systeminställning (referens) ”Hantering av kreditnotor på betalningsunderlag” (Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar - Leverantörsreskontra), se ytterligare information vid "Hantering av kreditnotor" nedan.

 

Om det finns ytterligare kreditnotor som man vill ta med på underlaget ställer man sig på raden för den leverantör man vill hämta kreditnota och skriver + - (plus minus) och trycker [enter].

 

Sända filer

Man kan hantera både bank- och plusgirobetalningar via fil. I samband med att man godkänner betalningsunderlaget skapas en fil som sedan förs över för betalning. Detta förutsätter att utbetalningssättet är knutet till en hanteringsprofil som skapar fil. Se ytterligare information i referensregistret "Betalningssätt". När BG/PG skickar en förteckning över utförda betalningar avrapporteras dessa på formulär ”Återrapportera betalningsuppdrag”.

 

Manuell betalning

Betalar man via internet, bg-/pg-avier eller med autogiro så kan man sätta upp ett arbetssätt som gör att det omgående skapas en verifikation på gjorda betalningar när man godkänner underlaget. Om man istället vill återrapportera dessa betalningar gör man det genom att knyta betalningssättet till en hanteringsprofil som inte skapar någon fil.

 

Skapa ett nytt betalningsunderlag
  1. Selektera enligt önskemål överst i dialogen

  2. Välj meny Arkiv - Skapa betalningsunderlag, eller med tangenterna [Shift] och [F3]

  3. Samtliga fakturor är markerade när man får upp underlaget. Avmarkera den/de fakturor som ska undanhållas från betalning genom att pila upp/ner och trycka [F11]

  4. När alla betalningar är genomgångna godkänner man underlaget genom att välja meny Arkiv - Godkänn betaningsunderlag, eller med tangenterna [Shift] och [F4]

Lägg till betalningspost

Genom att ange plus (+) och löpnummer följt av [enter] läggs angiven leverantörsfaktura till för betalning. Om löpnummer saknas öppnas dialogen för sökning av leverantörsfaktura.

Lägg till kreditnota

Om det finns en eller flera  kreditnotor på leverantören som inte finns med i betalningsunderlaget, p g a systeminställningens (referensens) uppsättning, så visas summan av kreditnotornas belopp i kolumen "Kreditnotor". Man kan enkelt lägga till en eller flera av dessa utan att veta leverantörsfakturanumret:
Se till att markören står på raden för den aktuella leverantören, slå plus (+), minus (-) och enter så hämtas den äldsta kreditnotan fram. Upprepa vid behov.
Exempel +- [enter]

 

(Om det är "fel" kreditnota man får fram upprepar man proceduren och plockar sedan bort den/de felaktiga med tangenterna [alt] + [delete])

Redigera ej utförd betalning

Ändra betalningssätt på aktiv betalning

  1. Pila upp/ner till den betalningspost som ska ändras

  2. Ange koden för betalningssättet (t ex pg)

  3. Trycka på tangenten [F6]

Lägg till text på betalningspost

  1. Pila upp/ner till den betalningspost som ha få text

  2. Skriv in texten (max 50 positioner)

  3. Trycka på tangenten [F7]

Ändra betalningsbelopp på aktiv betalning

  1. Pila upp/ner till den betalningspost som ska ändras

  2. Ange nytt belopp

  3. Trycka på tangenten [F8]

Ändra betalningsdatum på aktiv betalning

  1. Pila upp/ner till den betalningspost som ska ändras

  2. Ange nytt datum (ÅÅÅÅ-MM-DD / ÅÅ-MM-DD / MM-DD / DD)

  3. Trycka på tangenten [F9]

Markera betalning

  1. Pila upp/ner till den betalningspost som ska markeras

  2. Trycka på tangenten [F10]

Avmarkera betalning

  1. Pila upp/ner till den betalningspost som ska avmarkeras

  2. Trycka på tangenten [F11]

Ta bort aktiv betalning

  1. Pila upp/ner till den betalningspost som ska tas bort

  2. Trycka på tangenterna [alt] och [delete]

Ändra betalningsdatum på samtliga markerade betalningar

  1. Pila upp/ner och markera (med [F10]) de poster som ska ändras

  2. Ange nytt datum (ÅÅÅÅ-MM-DD / ÅÅ-MM-DD / MM-DD / DD)

  3. Trycka på tangenterna [shift] och [F9]

Markera samtliga betalningar

Trycka på tangenterna [shift] och [F10]

 

Avmarkera samtliga betalningar

Trycka på tangenterna [shift] och [F11]

 

Ta bort samtliga markerade betalningar från underlaget

  1. Pila upp/ner och markera (med [F10]) de poster som ska tas bort

  2. Trycka på tangenterna [shift] och [delete]

Hantering av kreditnotor

Vi skapande av betalningsuppdrag kan det ske en kontroll att betalningsuppdrag inte blir negativt för ett visst mottagande kontonummer. Om funktionen skall vara aktiv eller ej styrs via en systeminställning (referens) ”Hantering av kreditnotor på betalningsunderlag".

 

(Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar)

 

0: Om 0 anges tas samtliga kreditfakturor med vid skapa betalningsunderlag. Om man anger 0 får betalfilen kod (16) som står för att bansken ska bevaka kreditfakturan till och med ett visst datum. Detta datum måste man manuellt ange som betalningsdatum när man har skapat betalningsunderlag. Det angivna betalningsdatumet styr hur länge man vill att bankgirot ska bevaka kreditfakturan, t ex 3, 6 eller 12 månader framåt.

 

1: Om 1 anges tas kreditfakturor med om det finns fakturor med motsvarande saldo och kan delutnyttja en kreditnota

 

2: Om 2 anges tas kreditfakturor med om det finns fakturor med motsvarande saldo men utnyttjar endast hel kreditnota

 

Systeminställning

Kontroll om faktura finns innan uppläggning

Flaggan bör aktiveras om flera personer arbetar med attestering av leverantörsfakturor.

 

Lista Betalningsuppdrag

Listan baseras på de val man gjort överst i dialogen

 

 

Hantera avvisade leverantörsbetalningar

I leverantörsreskontrans dialog för betalningar går det att ange att ett visst eller flera betalningsuppdrag skall tas bort så att leverantörsfakturan sätts tillbaka i ett läge där den kommer med på betalningsförslag igen.

 

5 Ta bort aktiv rad

Ta bort aktiv rad, dvs den rad där markören befinner sig. Vid nästa tillfälle som betalningsuppdrag skapas kommer posten åter med.

6 Ta bort markerade rader

Tar bort samtliga markerade rader. Detta kan vara användbart t ex då man får tillbaks filen från banken för att t ex mottagarkonto saknas. Vid nästa tillfälle som betalningsuppdrag skapas kommer posterna åter med.