Funktionen i apparna för iPhone-, android- och windowstelefoner är likadana men layouten kan skilja något. Nedanstående hjälpavsnitt avser alla operativsystem om inget annat anges.
Order är en tilläggsmodul och ingår inte i grundappen.
Länk till PENGVIN-guide som visar steg för steg hur man skapar order:
För att man skall kunna använda sig av mobilapparna krävs det att man sätter respektive app man skall ha tillgång till som aktiv i användarregistret (eller i användargruppsregistret beroende på hur man arbetar med användaruppsättningar).
För att kunna söka produkter med hjälp av benämning krävs att fritextsökning är aktiverat. För uppsättning, se avsnitt Fritextsökning.
För att kunna söka kunder krävs att fritextsökning är aktiverat. För uppsättning, se avsnitt Fritextsökning.
Om extern skanner används skall ”Automatisk inmatning” vara aktiverad för att fokus skall sättas på inmatningsfältet. Man slipper därmed extra moment med att klicka i skärmen eftersom inte tangentbordet visas med automatik. Vill man ändå komma åt tangentbordet, t ex för att ange ett antal, kan man dubbelklicka i inmatningsfältet alternativt dubbelklicka på skannerns powerknapp.
Om man inte använder extern skanner skall ”Automatisk inmatning” inte vara aktiverad.
De order som eventuellt visas när appen öppnas är de order som inloggad användare har i sitt urval. De kan vara skapade i appen eller i ordinarie PENGVIN-klient.
Genom att klicka på 123 eller abc väljer man om man vill att siffer- eller
bokstavstangenterna skall visas. Grönmarkerat visar vald funktion.
Backa till föregående orderrad
Flytta fram till nästa orderrad
Starta kameran/scannern för att läsa av streckkod
Lägger till urvalets produkter till ordern. I dagsläget ligger det en
begränsning på max 121 st i urvalet.
Tänder en lampa. Används vid scanning.
Används när ordern är klar. Öppnar dialog där man kan välja om man vill
spara eller skriva ut ordererkännande.
Används för att makulera aktuell order. Föregås av kontrollfråga med alternativ
JA/NEJ.
Tar bort aktuell varurad
Genom att klicka på kundnamnet/köparen öppnas dialogen för orderhuvud och man har här möjlighet att ange er beteckning, er referens samt märke 1 och 2.
Klicka i fältet "Skapa ny order <Ange kundnr eller sökbegr.>"
Skriv in kundnummer, namn eller kundkortnummer i inmatningsfältet
Klicka på 123/abc beroende på om sökning skall ske med bokstäver eller siffror
Systemet söker mot fritextsökningen (dvs F12 i PENGVIN-klientens ordinarie kundsökning). För mer info om fritextsökning, se avsnitt Fritextsökning.
Välj rätt kund i listan genom att klicka på den
Därefter är det bara att registrera/scanna in produkter på ordern genom att klicka på "Lägg till rad".
Klicka på "Lägg till rad"
Starta scannern genom att klicka på kamerasymbolen och scanna av ean-koden.
Det går också bra att skriva in produktnumret, söka fram produkten med hjälp av benämning eller registrera leverantörens produktnummer med ett plus (+) före.
Vill man kan man ange antal före produktnummer, t ex 12*361998 för 12 st av produkt nummer 361998.
Lägger upp sparat produkturval på utleveransen
Genom att klicka på produktraden får man upp detaljinfo på produkten och har här möjlighet att ändra antal, ändra pris, ange rabatt, lägga till en anmärkning eller ta bort raden.
Om man i dialogen Order - rad klickar på produktnummer öppnas dialogen för detaljinfo produkt
Öppnar dialog
för underfunktion till aktuell rad. T ex visas fler uppgifter om leverantören
om man klickar på de tre prickarna efter leverantörsnamnet.
På radnivå
visas texten "(Info)" i anslutning till produktnummer, visningsbilden
för produkt har utökats med ett val "Visa Info" och informationstexten
visas i separat bild. Den information som visas är den info
som lagts i produtregistret infoflik och markerats som "Visas vid
dokumentreg".
Produktnummer
Benämning 1
Benämning 2
Visar grundpris exklusive och inklusive moms samt enhet
Visar aktuellt kampanjpris exklusive och inklusive moms
Visar ordinarie lagerplats. Om man klickar på de tre prickarna efter lagerplatsen öppnas ett underformulär som visar samtliga lagerplatser.
Lagersaldo för det egna lagret, dvs mot det lagret man loggat in. Om man klickar på de tre prickarna efter lagesaldot öppnas ett underformulär för justering av lagersaldo. För lagersaldojustering gäller samma regelverk som i ordinare PengVin-klient. Se avsnitt lagerjustering.
Om man klickar på de tre prickarna efter lagesaldot öppnas ett underformulär som visar samtliga lager/filialer samt hur många det finns på vardera platsen.
Visar datum för nästa leverans vi beräknas få hem (om det finns en beställning på produkten)
Visar prio-1-leverantören. Om man klickar på de tre prickarna efter leverantörsnamnet öppnas ett underformulär med information om leverantören.
Leverantörens produktnummer
Visar inköpspris och kalkylinpris.
Visar leverantörens aktuella lagerstatus om det är ett Bergman & Beving-företag. Det är samma funktion "Saldofråga Tools produktbolag" som finns i ordinarie orderregistreringen. Funktionen kräver diverse uppsättningar bl a en ny leverantörsnyckeltyp. Kontakta din PENGVIN-konsult för hjälp med uppsättning av detta.
Visar lagerstyrningsinformation och denna uppdateras i samband med ordinarie lagerstyrningsbatch.
A/2
(exempel) visar omsättnings- och frekvenskod
OH: 0,00
(exempel) visar omsättningshastigheten
Om man klickar på de tre prickarna efter omsättningshastigheten öppnas ett underformulär med ytterligare information från lagerstyrningen som motsvaras av samma fält som i lagerstyrningsstatisken i produktregistrets lagerflik. Alla fält från produktregistret visas inte i mobilappen.
Här visas om produkten saknas eller finns i produkturvalet, och genom att klicka i fältet kan man lägga till eller ta bort den från urvalet.
När ordern är klar klickar man på knappen "Klar" och den kan antingen sparas eller skrivas ut. Man väljer själv om ordern skall sparas eller skrivas ut genom att klicka på aktuell rad i skärmen.
Om någon uppgift saknas på orderhuvudet eller någon av varuraderna får man meddelande om detta. Det går att klicka på och komma till inmatningsrutinen för att fylla i rätt värde.
När man i orderregistrering väljer att redigera t ex Er Referens kan man välja från lista med fördefinierade alternativ.