Systemreferenser

De systemvärden som går att skruva till är indelade i olika områden; beställning, order o s v. defaultvärden, eller förinställda värden, sätts upp enligt ett normalflöde vid en nyinstallation. Vill man ändra på flödet, bör man ha en god förståelse för hur PENGVIN fungerar.

 

Systemreferenser

Kategorier

De olika grupper som systemreferenserna är indelade i, t ex fakturering eller inventering.

Information

Systemreferenserna ligger i en egen dialog där man ser aktuell referensinformation när man klickar på knappen med "i"

Filtrering

Man har möjlighet att filtrera fram systemreferenser som innehåller ett visst ord eller siffra, t ex "kundnummer" genom att ange önskat värde i fältet för filtrering. Filtreringen visar då samtliga systemreferenser som innehåller "kundnummer" (oavsett vilken kategori den ligger i, om man inte valt viss kategori för då filtreras det inom den kategorin).

Utskrift

Om man klickar på knappen med dokumentikonen får man fram en rapport, i skärmen, innehållande samtliga systemreferenser med aktuella inställningar. Den har man möjlighet att skriva ut på skrivare.

Allmänt

(typ 1)

Förvalt sorteringsbegrepp vid produktsökning

Här anges på vilket sätt (benämning, eget eller leverantörens produktnummer) sortering skall visas vid produktsökningen. Sorteringsbegrepp kan ändras tillfälligt i dialogen för produktsökning, där man också kan välja om sorteringen skall vara stigande eller fallande.

Länk till central hjälp

Anger var PENGVIN-hjälpen skall starta. Detta är normalt satt till en webadress.

Sökbegrepp vid automatisk produktsökning

Styr vilket sökbegrepp som skall användas för att automatisk söka produkt. Gäller i de fall dialogen för produktsökning startas med ett redan registrerat sökbegrepp i inmatningsrad.

Verifiering organisationsnr kund

Om man vill att organisationsnummer skall vara obligatoriskt att ange när man lägger upp en ny kund i kundregistret kan man sätta upp en systemreferens för detta. Det finns tre val:

0 – ingen kontroll (organisationsnummer är inte obligatoriskt)

1 – Kontroll att uppgift finns (organisationsnummer är obligatoriskt men ingen kontroll sker att det är giltigt eller ej)

2 – Kontroll giltigt org.nr (organisationsnummer är obligatoriskt och kontroll sker att det är giltigt)

Beställning

(typ 7)

Beställningskod för särpack av lagerpåfyllnad

Funktionen används leverantören tillhandhåller tjänsten att särpacka lagervaror för lagerpåfyllnad och lagervaror för kundorder. I leverantörsregistret anger man detta genom att markera avsedd ruta ”Separat beställning för särpack av lagerpåfyllnad”. En särskild beställningskod läggs upp och anges därefter i denna systemreferens . Om denna kod är satt kommer "särpack för lagerpåfyllning" att skapa en egen beställning på de leverantörer där denna funktion är aktiverad.

Handdator Anger beställning eller inköpsunderlag

Anger om beställning som skapas i handdator ska läsas in som inköpsunderlag först eller skapa beställning direkt i PENGVIN. Används vid inläsning av beställning till PENGVIN från handdator.

Hantering av nytt pris vid inköp

Från dialogen ”Hantera inköp” och "Redigera beställning" kan inpris och kalkylerat inpris uppdateras i produktregistret (om leverantören är prio 1) före inleverans har skett. Priset tar hänsyn till ev valuta och kostnader då samma beräkning sker som om man i produktregistret uppdaterat kalkylpriset.

Systemreferensen ”Hantering av nytt pris vid inköp” hanterar om enbart inpris eller både in- och kalkylerat inpris skall uppdateras eller om ingen uppdatering ska ske alls. Man väljer också om man vill ha en fråga i samband med uppdateringen eller om uppdateringen ska ske direkt.

0 - Ingen uppdatering av produktregister

1 - Fråga om inköpspris skall uppdateras

2 - Fråga om inköpspris och kalkylpris (vid prioriterad leverantör) skall uppdateras

3 - Uppdatera inköpspris utan fråga

4 - Uppdatera inköpspris och kalkylpris (vid prioriterad leverantör) utan fråga

Inköpsregelverk

Med hjälp av denna systemreferens har man möjligt att sätta upp alternativa inköpsregelverk som överstyr det standardregelverket. Det finns tre olika alternativ:

<Standardregelverk>

följer tidigare regelverk utan någon förändring.

1 Fyller upp till maxlager plus antal i order

Föreslår det antal som krävs för att fyll upp till maxlagret (summan av beställningspunkt och beställningskvantitet)

2 Beställningskvantitet plus antal i order

Föreslår det antal som angetts som beställningskvantitet plus det antal som finns i order.

Om beställningskvantiteten är lägre än eller lika med beställningspunkten föreslår systemet alltid inköpsantal så att det fylls upp till maxlagret.

Systemreferens 2 används, om man till skillnad från systemreferens 0, inte vill ha någon skillnad i antal på inköpsförslaget om det är order- eller lagersaldo som triggar ingång ett inköpsbehov.

3 Beställningskvantitet

Föreslår det antal som angetts som beställningskvantitet. Även om antal i order överstiger beställningskvantiteten beställs bara det antal som beställningskvantiteten anger.

Leveransbekräftelse - Sökväg till PDF-bekräftelse

Anger sökvägen till PDF-fil med leveransbekräftelse från leverantör.

Logotyp som visas i leveranspåminnelse

Anger sökväg till logotyp som kan användas för utskrift av leverantörspåminnelsedokument

Order uppdateras vid ändring

När man i ”Redigera Varurad” vill uppdatera orderrad med inpris styr denna systemreferens hur och om detta skall ske. Även historiska order- och utleveransrader kan uppdateras. Det finns tre alternativ att välja bland:

- Uppdateras alltid

- Uppdateras om raden är preliminärprismarkerad

- Uppdateras aldrig

Standardvärde för urval vid sökning av beställning

Vid sökning av beställning kan man själv välja vilket som ska vara det förvalda värdet för ”Urval” i sökdialogen genom att ange denna systemreferens.

Tillåtna överföringssätt vid manuell beställning

 

Vår referens på leveranspåminnelse

Skrivs ut som "Vår ref" på leveranspåminnelse till leverantör. Saknas uppgift (systemreferens) tas inköparens namn från beställningen.

Ärendetyp för prisavvikelse på beställning

Typ av ärende som läggs upp när man väljer att skapa ett ärende i samband med prisavvikelse på en beställning.

Elektroniska dokument

(typ25)

Användarnamn för rapport-server

Anger användarnamn på konto som ska användas vid anrop av rapport-serverrapporter

Avsändande mailadress  

Den mailadress som används som avsändande adress när Pengvin.ElektroniskaDokument.exe distribuerar filer via e-post, t ex testkonto@pengvin.se.

Domän för rapport-server

Anger domän på konto som ska användas vid anrop av rapport-server rapporter.

Genväg till Inifil för PEERNET (ePDF)

Sökväg till den ini-fil som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe använder sig av vid skapande av PDF-dokument.

Genväg till PENGVIN Inifil

Sökväg till den ini-fil som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid utskrift av externa dokument

(PENGRAP32.MDB).

Genväg till PENGVIN MDB

Sökväg till externa dokument (PENGRAP32.MDB). Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe.

Hanteringsprofil leveransnotifiering mottagare

Anger den dokumenthanteringsprofil som ska användas vid batchvis leveransavisering av utleveranser

Jobbmotor för PENGVIN Elektroniska dokument inkl.

Här anges vilken Batchmotor som normalt skall användas för elektroniska dokument

Kontonamn för utgående mail (SMTP)

Namnet på det konto som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via e-post.

Lösenord för rapport-server

Anger lösenord på konto som ska användas vid anrop av rapport-server rapporter.

Lösenord för utgående mail (SMTP)

Om lösenord behövs för att skicka mail anges detta här. Avser lösenordet för det konto som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via e-post.

Mapp där BCMPXML-fil (för bulkimport) ligger

Här man anger var filerna för bulkimport ligger och där PED-jobbet skall hämta filerna. Om denna referens lämnas tom hämtas filerna istället från den plats som angetts i systemreferensen ”Mapp där XSL-filer (för transformering) ligger”.

Mapp där elektroniskt dokument hämtas

Anger sökvägen till den mapp som Pengvin.ElektroniskaDokument använder för att skapa och distribuera dokument.

Mapp där historiska elektroniska dokument sparas

Anger sökvägen till den mapp dit Pengvin.ElektroniskaDokument sparar historiska elektroniska dokument när de bearbetats klart.

Mapp där XSL-filer (för transformering) ligger

Anger sökvägen till den mapp där XSL-filer för transformering av dokument ligger lagrade.

Namn på egen mailserver (SMTP)

Namnet på mailservern som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via e-post.

Namn på Faxserver

Här anges namnet på faxservern (fungerar inte att ange IP-adress) som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via fax.

Skrivarnamn på Peernet PDF-skrivare

Namn på Peernet PDF-skrivare

SMS.Användarnamn till webservice för SMS-distr

SMS. Användarnamn till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe

SMS.Avsändare för SMS-meddelande som skickas

SMS Avsändare för SMS-meddelande (max 11 tecken) som skickas. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe

SMS.Kontonamn till webservice för SMS-distribution

SMS. Kontonamn till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe

SMS.Lösenord till webservice för SMS-distribution

SMS. Lösenord till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe

SMS.Url till webservice för SMS-distribution

SMS. Url-adress till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe

SMS.Webservice-tjänst för att skicka SMS

SMS. Webservice-tjänst för att skicka SMS-meddelanden. Används: Vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe

SMS.Webservice-tjänst för borttag av SMS från utkö

SMS. Webservice-tjänst för borttag av senarelagda SMS-meddelanden som har placerats i utkö för distribution vid ett senare

tillfälle. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe

Spara inleverans automatiskt vid inleveransimport

Anger hur inleveransrader ska hanteras. Används vid import av inkommande följesedel/leveransavisering samt vid redigering av levererat antal i inleveransregistreringen.

Sökväg PENGVIN Elektroniska dokument applikation

Sökväg till applikation PENGVIN elektroniska dokument

Sökväg PV Elektroniska dokument-import applikation

Sökväg till applikation PENGVIN elektroniska dokument import

Ärendetyp vid fel inkommande leveransbesked fr.lev

Anger ärendetyp som ska skapas när matchning inte kan ske vid import av Elektroniskt Dokument "Inkommande leveransbesked från leverantör". Referensen lämnas tom om man inte önskar att ärende ska skapas.

Export/Import

(typ 20)

Betalningssätt Lindorff-Betalningar

Dokumentprofil Kundbetalning-Verifikation

Dokumentprofil Lindorff-betal Sendfile

Dokumentprofil Lindorff-Krav

Dokumentprofil Lindorff-Krav Sendfil

Ert KundNr hos Lindorff, 6 siffrigt

Fil-prefix hos Lindorff

Ovanstående systemreferenser avser kundanpassning

 

Bolist – Mapp för prisfil

Här anges var prisfilen som skapas vid Bolist-export skall läggas.

Export till Excel (XLS)

Sökväg (inklusive filnamn) för fil dit export sker. Används vid överföring av kundavtal och försäljningsstatistik till Excel.

Filnamn på export-fil BESTRANS.SDF

Anger sökväg och namn på den sdf-fil som skapas vid effektuering av beställningar på den/de leverantörer som har detta

beställningssätt angivit i leverantörsregistret. Används vid effektuera beställning.

Filnamn på export-fil Giro-betalningar

Anger sökväg och namn på den fil som skapas för giroutbetalning i presentkortshanteringen via Arkiv-export-

utbetalningsunderlag Bankgiro. Används i presentkortshanteringen från centralt till lokalt medlemsföretag.

Gränssnitt export kontanter

Anger vilken typ av fil som skapas vid efterbearbetning kontant. Skapar fil som kan exporteras till ekonomisystem. Används vid efterbearbetning kontant.

Gränssnitt export utleveranser/följesedlar

Anger vilken typ av fil som skapas vid skapa fakturaunderlag. Skapar fil som kan exporteras till ekonomisystem. Används vid skapa fakturaunderlag.

Katalog för X400 programvara

Sökvägen till kommunikationsprogrammet X400

Katalog/Sökväg för exportfil kontanter

Anger sökväg och namn på den fil som skapas vid efterbearbetning kontant. Används vid efterbearbetning kontant.

Katalog/Sökväg för exportfil Utleverans

Anger sökväg och namn på den fil som skapas vid skapa fakturaunderlag. Används vid skapa fakturaunderlag.

Kommando som körs efter att BESTRANS.SDF skapats

Anger sökvägen till den kommunikationsprogramvara man vill starta för att kunna exportera beställningsfiler från PENGVIN. Används vid effektuering av beställning.

Korttyp för exportfil

Används som villkor för vilka utleveranser som följer med till exportfil. Används vid export av utleveranser via gränssnittet PENGVIN Standard [ALCRO].

Kundnummer hos Bankgirot

Anger kundnummer hos bankgirot för sändning at betalningstransaktioner. Används vid betalningstransaktioner presentkort.

Mailadress Felaktigheter XML-Order

Anger vem som tar emot felmeddelande från PENGVINs meddelandehantering om något inte är korrekt i inkommande order. Används vid import av XML-order.

Namn på bank vid överföring

 

Normal Klient-identitet

 

Normal valutakod

Anger den valuta som ska väljas på kunder och produkter om fältet är tomt i kund- respektive produktregister. Normalt samma

kod som basvaluta. Används vid order- och utleveransregistrering.

Pipechain KundNummer

Anger kundnummer hos Luna för Pipechain-överföringar (lagersaldo till Luna och ordererkännande från Luna som skapar

beställningar i PENGVIN). Används vid Pipechain-överföring.

Pipechain Mottagare-identitet

Anger mottagarnummer hos Luna för Pipechain-överföringar (lagersaldo till Luna och ordererkännande från Luna som skapar

beställningar i PENGVIN). Används vid Pipechain-överföring.

Pipechain Sändare-identitet

Anger sändaridentitet hos Luna för Pipechain-överföringar (lagersaldo till Luna och ordererkännande från Luna som skapar

beställningar i PENGVIN). Används vid Pipechain-överföring.

PostNet FTP Parametrar

FTP Host,UserID,Pswd,File som skall användas emot postnet. Används vid överföringar via Postnet.

Teckensätt för X400 programvara

Valt teckenhantering (Å, Ä och Ö t.ex.) för kommunikation mellan PENGVIN och andra programvaror. Används vid kommunikation via X400-protokoll.

TOOLSTORE Avtalsnr

Avtalsnummer hos i ToolStore. Används vid inläsning av orderfil från ToolStore.

TOOLSTORE Ordertyp normalorder

Anger kod för ordertyp "Normalorder" vid överföring av normalorder från ToolStore weborder till PENGVIN. Används vid inläsning av orderfil från ToolStore.

TOOLSTORE Ordertyp snabborder

Anger kod för ordertyp "Snabborder" vid överföring av normalorder från ToolStore weborder till PENGVIN. Används vid inläsning av orderfil från ToolStore.

Vilken typ av  Pipechain-applikation (Web/Egen)

Anger vilken typ av Pipechainapplikation man kör, egen eller via webben. Används i gränssnitt mellan PENGVIN och PipeChain

X400 adress för EDI

Anger sökväg till kommunikationsprogrammet X400. Används vid kommunikation via X400.

X400 lösenord för EDI

Anger lösenord för kommunikationsprogrammet X400. Används vid kommunikation via X400.

Fakturering

(typ 6)

Avtalsidentitet hos Posten e-brev

Referens till avtal hos Posten e-brev. Används vid export av fakturadokument.

Betalningsvillkor Räntefaktura

Anger om annat betalningsvillkor än det som står på kunden ska gälla för räntefakturor. Används vid räntefakturering.

Fakturalayout

Vilken typ av fakturalayout som ska användas.

Svensk fakturalayout innebär i dagsläget att adressinformation kommer till höger.

Norsk fakturalayout innebär att adressinformation kommer till vänster.

Fakturatyp på Direktfaktura

Anger om annan fakturatyp än den som står på kunden ska gälla för direktfakturor. Vill man att kundens ordinarie fakturatyp alltid skall gälla lämnas systemreferensen tom. Tänk bara på att om det finns ett skapat fakturaunderlag på kunden, och kunden normalt har samlingsfaktura, så kommer kundens samtliga fakturor med på direktfakturan när denna skapas (om systemreferensen lämnas tom).

Handelsbanken – Kundnummer

Eget kundnummer hos Handelsbanken. Används via sändning av filer till Handelsbankens fakturatjänster.

Handelsbanken – Mapp för Falk-fil

Mapp där fil till Handelsbankens fakturatjänst skall sparas. Sökvägen måste hänvisa till en plats i nätet, det går alltså inte att ange en lokal disk på en arbetsstation.

Handelsbanken – Typ av fakturatjänst

Här anger man den kod för fakturatjänst som man avtalat med banken. FKS = Fakturakredit, FLI = FakturaLink.

Hanteringsreferens vid kreditering av faktura

Här anges vilken hanteringsreferens som skall sättas med automatik på omdebiterade utleveranser när man använder funktionen ”Kreditera faktura".

OCR-Nummer

Anger vilka fält som OCR-Nr skall innehålla.

Samtliga består av KLIENTID 3 pos, FAKTURANR 8 pos, KUNDNR 8 pos nollutfyllda samt kontrollsiffra.

Fakturanummer består av FAKTURANR samt kontrollsiffra, totalt 9 tecken.

Kundnr + Fakturanr består av KUNDNR ej nollutfylld, FAKTURANR 8 pos noll samt kontrollsiffra

InfoEasy består av FAKTURANR 9 pos, KUNDNR 6 pos, BOLAGSID 3 pos samt kontrollsiffra.

Fakturanr 8 pos nollutfyllt FAKTURANR 8 pos, nollutfyllt samt kontrollsiffra.

FaktKundnr + Fakturanr består av FAKTURAKUNDNR, FAKTURANR samt kontrollsiffra.

Inget OCR-nr skriver inte ut något OCR-nr eller rubrik för detta

 

Sökväg var export-filer för Fakturadokument

Anger sökväg till den plats där filen sparas vid export av fakturadokument, för vidare inläsning till ekonomisystem. Används vid export av fakturadokument för överföring till annat system.

Fritextsökning, fält som ingår

Typ av infotext som används vid fritextsökning

Anger vilken infotyp som skall användas som underlag för sökning med fältet fritextsökning i samband med kund- och/eller produktsökning. Detta slår endast igenom om någon (eller båda) systemflaggorna "Produkt (fritextsökning):  Produktinfo" och "Kund (fritextsökning): Kundinfo" är aktiverad.

Försäljningsregistrering

(typ 4)

Artikelnummer för fraktdebitering

Anger artikelnummer som används vid uppläggning av fraktdebiteringsrad på utleverans. Används vid utleverans av kundorder, skapande av utleverans utifrån inleverans.

Automatisk spärrkod på kund

Spärrkoden kan tilldelas kund antingen vid nyupplägg från order och/eller vid överskriden limit. Detta beroende på hur man satt systemflaggan "Automatiskt spärra kund vid överskriden limit". Används när utleverans sparas.

Betalningsvillkor vid kredit

Anger betalningsvillkor som läggs upp på kreditfakturor. Används också för att beräkna fram förfallodatum för fakturan utifrån betalningsvillkor. Används vid utskrift av kreditnotor.

Hanteringskod för utgångna varor

Anger den hanteringskod produkten skall få när dess lagersaldo är noll. En förutsättning är att produkten har leveranskoden ”lagerleverans”, samt att dess nuvarande hanteringskod kodats med alternativet ”utgå när saldo är noll”. Används vid batch för att bevaka hanteringskoder.

Hanteringskod på automatupplagda produkter

Den hanteringskod som automatupplagda produkter automatiskt kodas med. Syftet med att ge dem en särskild hanteringskod är att det ska vara lätt att söka fram dessa produkter, för att kunna komplettera informationen och sedan koda om dem med en ”ordinarie” hanteringskod.

Hanteringskoden används vid import av kampanjer, vid automatisk uppläggning av produkt från sortimentsregister till produktregister i samband med utleveransregistrering och produktsökning.

Hanteringsreferens vid skapa faktureringsunderlag

Anger hanteringsreferens som föreslås vid skapa faktureringsunderlag. Används vid skapa faktureringsunderlag.

Kassa Betalningssätt

Betalningssätt som föreslås vid kassabetalning. Normalt kontant. Används vid kassabetalning.

Kassa Betalningssätt för kontokort

Betalningssätt som föreslås vid kontokortsbetalning i kassan. Används vid kassabetalning.

Kassa Betalningssätt växel

Betalningssätt som växel vid kassabetalning påverkar. Normalt kontant. Används vid kassabetalning, kassaavstämning.

Kassa Betalningsvaluta

Betalningsvaluta som föreslås vid kassabetalning. Används vid kassabetalning.

Kassa Kassaavslutnings sätt för kontokort

Anger om – och hur – buntar ska skapas för kontokortstransaktioner.0 = Inget avslut, dvs. inga buntposter skapas. Används om man inte kör kontokortshantering mot Auriga i PengVin.2 = Ett avslut per kassa, dvs. separata buntar per kassa. Används om resp. kassa stäms av var för sig. Förutsätter att kassorna har olika maskinnummer i Pengvin.ini.3 = Gemensamt avslut för samtliga kassor, dvs. en gemensam bunt för samtliga kassor. Används om kassorna stäms av gemensamt.

Används vid kassaavslut

Kassa Kundnummer

Kundnummer som utleveransen får, om man inte manuellt valt ett annat kundnummer innan man börjar registrera varuraderna. Används vid utleveransregistrering.

Kontokortsapplikation (filnamn inkl sökväg)

Anger sökväg (inkl filnamn) där PENGVIN kontokortsapplikation installerats (Pengvin.Kontokort.exe). Används vid kortbetalning och rapportbegäran (Auriga).

Kundnr DANSAZ

Anger kundnummer hos DANSAZ. Används vid utskrift av frakthandling.

Kundnr Schenker

Anger kundnummer hos Schenker. Används vid utskrift av frakthandling

Kundnummer PACSOFT

Anger kundnummer hos Pacsoft. Används vid integration med programvaran Pacsoft.

Levkod vid hämtning av artikel från sortiment.

Den leveranskod som produkt som hämtas från sortimentsregistret (skaffartiklar) får vid överföring till produktregistret. Används vid hämtning av produkt från sortiment.

Normal befattningskod på kontaktperson

Anger vilken befattningskod som läggs upp i systemet för nya kontaktpersoner. Används i dialogerna för kontaktpersoner och kundregister samt vid registrering av kundorder.

Normalt leveranssätt vid utleverans utan order

Anger leveranssätt på utleverans när utleverans som ej har sitt ursprung i en kundorder sker. Används vid utleveransregistrering.

Presentkortstyp

Anger den presentkortstyp som med automatik ska föreslås vid försäljning av presentkort. Typen gå alltid att ändra vid försäljningstillfället.

Prioritet rabatt via fabrikat

Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt.

Prioritet rabatt via produkt

Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt.

Prioritet rabatt via produktgrupp

Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt.

Prioritet rabatt via rabattgrupp

Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt

Spectracard server

IP-nummer för spectracard-servern

Spectracardlicens

Licensnummer för spectracard-klienten. Används vid skapande av underlag till SpecraCard (Visa-Purchasing).

Standardtext för godsinnehåll

Vid utskrift av frakthandling från utleverans är det detta värde som föreslås som innehåll. Används vid utskrift av frakthandlingar.

Standardval  Kundrabattgrupp

Används som parameter vid prissättning av varurad när kundrabattgrupp saknas på både kund och godsmottagare då mottagarens rabatt inte är en tilläggsrabatt (utan ersätter kundens rabatt). Dessutom används den i det fall då kundrabattgrupp saknas på kund när mottagarens rabatt är en tilläggsrabatt (och alltså presenteras som rabatt 2). Standardval kundrabattgrupp används inte i kombination med kundrabattgrupp eller kundnummerrabattgrupp.

Används vid registrering av order och utleverans, produktfrågans prisfrågebild.

Standardval  prislista

Prislista som gäller alla kunder som inte a) har en egen prislista b) hör till ett affärsområde som är knutna till en lista. Används vid registrering av order och utleverans, produktfrågans prisfrågebild

Standardvärde hanteringsreferens

Anger hanteringsreferens som default sätts på alla utleveranser. Används vid skapa utleverans/underlag.

Säkerhetsdatablad Processerver för sändning

Anger vilken processerver som skall användas för sändning av säkerhetsdatablad. Om uppgiften saknas sker ingen sändning.

Säkerhetsdatablad Produktnyckeltyp

Anger vilken produktnyckeltyp som används för att markera att säkerhetsdatablad krävs för produkt. Vid utleverans av dessa varor sker hantering av säkerhetsdatablad.

Säkerhetsdatablad Ärendetyp

Anger vilken ärendetyp som skall användas för påminnelseärende om att säkerhetsdatablad skall skickas ut, men detta inte har kunnat göras med automatik.

Säljare som automatiskt läggs upp på utleveransen

Här anges vilket regelverket som ska styra vilken säljaridentitet som automatiskt ska läggas upp på utleveranser. Det finns tre alternativ:

”0 Ingen automatisk säljare”, ”1 Säljare från inloggad användare”, ”2 Säljare från kund/mottagare”.

Vid alternativet ”Säljare från kund/mottagare” tas säljare från mottagare om det finns någon uppgift annars från kund.

Se också systemflagga "Föreslå föregående säljare vid utleverans" som överstyr det som angetts i denna systemreferens.

Webstocklager

Om man gör utleverans från ett webstocklager hämtas inte säljare från inloggad användare. Den typen av utleveranser görs normalt av slutkunden som då är den inloggade användaren i PengVin.

För att kunden inte skall bli säljare till sig själv så undantas utleverans från webstocklager från systemuppsättningen och säljare hämtas då istället från kund.

Sökväg var lid-filer för Purchasing Card sparas

Sökväg var lid-filer för Purchasing Card sparas. Används vid integration mot SpectraCard.

Sökväg var Purchasing Card server installeras

Sökväg var för Purchasing Card server installerats.

Ärendetyp för ny maskin från utleverans

Typ av ärende som läggs upp när en ny maskinpost läggs upp från utleveransregistreringen.

Det går att med automatik att få systemet att skapa ett ärende, när en maskinpost skapas vid utleverans. Detta sker genom att lägga upp en ärendetyp för detta och knyta den ärendetypen i denna systemreferens.

(Detta används i kombination med systemflaggan, ”Registrera serienr vid försäljning av maskin” för att underlätta uppläggning av maskiner i maskinregistret. Om flaggan markeras uppmanas säljaren (i utleveransregistreringen) att ange ett serienummer om produkten i produktregistret är markerad som ”maskin”.)

Ärendetyp vid fel produkt saknar lageruppgifter

När man i utleveransregistreringen säljer på en direkt/transit-kodad artikel utan lageruppgifter loggas detta i ärendehanteringen på aktuell ärendetyp

Gränssnitt XOR

(typ 110)

Aktuell XOR-databas

Anger namnet på den databas där XOR är installerad. Används vid export av verifikationer

Mappning XOR-Objekt 01

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Användsvid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

Mappning XOR-Objekt 02

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

Mappning XOR-Objekt 03

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

Mappning XOR-Objekt 04

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

Mappning XOR-Objekt 05

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Användsvid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

Mappning XOR-Objekt 06

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

Mappning XOR-Objekt 07

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

Mappning XOR-Objekt 08

Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.

XOR-Kundreskontra-serie

Hänvisar till nummerserie för kundreskontra i XOR. Används vid efterbearbetning av kontant och fakturor vid integration mot X'or

XOR-Verifikations-serie

Hänvisar till nummerserie för verifikationer i XOR. Används vid efterbearbetning av verifikationer.

Handdator

(typ 32)

Default Kundnr utleverans (handdator)

Här kan man ange ett förvalt kundnummer som föreslås när man skall registrera en ny utleverans. Detta används för att hantera kontantnummer men kan i och med att det är en egen systemreferens kunna vara skiljt från det förvalda nummer som används i ordinarie utleveransdialog.

Listlayout vid följesedel från mobil enhet

Vid utskrift av följesedel från mobil enhet kan man ange annan layout än standardföljesedel genom att ange det här. I de fall systemreferens saknas används standardregelverk. Om man har satt upp skrivarval knutet till mobilappen användas dessa även om layouten väljs från systemreferensen.

Listalyout vid utleveransunderlag från mobil enhet

Vid utskrift av utleveransunderlag från mobil enhet kan man ange annan layout än standardföljesedel genom att ange det här. I de fall systemreferens saknas används standardregelverk. Om man har satt upp skrivarval knutet till mobilappen användas dessa även om layouten väljs från systemreferensen.

Skrivarid vid följesedel från mobil enhet

Skrivaridentitet för den skrivare som skall användas vid följesedelsutskrift från mobil enhet.

I de fall systemreferens saknas används standardregelverk.

Skrivarid vid utleveransunderlag från mobil enhet

Skrivaridentitet för den skrivare som skall användas vid utskrift av utleveransunderlag från mobil enhet.

I de fall systemreferens saknas används standardregelverk.

Handpenning

(typ 76)

Hanteringsreferens vid debitering av handpenning

Den hanteringsreferens som läggs upp på de utleveransunderlag som skapas för debitering av handpenning. Om uppgiften saknas används ordinarie hanteringsreferens.

Produktnummer handpenning

Ange det produktnummer som ska användas vid debitering av handpenning.

Inleverans

(typ 11)

Ärendetyp överleverans skaffvaror

För att kunna ha bättre kontroll på de skaffvaror som överlevereras men som inte utlevereras till kund finns det en systemreferens som skapar ärenden på dessa. Ärendetypen läggs upp i referensregistret för ärendetyper. Där har man också möjlighet att knyta en ansvarig användare som mottagare av dessa ärenden. Om ingen systemreferens anges skapas inget ärende.

Normal textradstyp på inleverans

Denna systemreferens anger vilken textradstyp som skall föreslås som standard vid registrering av texter i inleveransregistreringen.

Inventering

(typ 12)

Pris för lagervärdering vid inventering

Styr vilket pris som skall användas för att värdera lagret i samband med inventering. När inventeringsunderlag skapar läggs det angivna priset över till inventeringsregistret.

Kontantkassa

(typ 3)

Systemreferenser

URL-sökväg till kontrollenheter kassa

Sökväg till webservice för kontrollenhet/er i PENGVIN Kassa 4.2.

Kundreskontra

(typ 10)

Betalningshantering debet

Vid automatisk inläsning i kundreskontra. (Funktionen ännu ej klar.)

Betalningshantering kredit

Vid automatisk inläsning i kundreskontra. (Funktionen ännu ej klar.)

Betalningssätt kundreskontra (Förvalt)

Betalningssätt som föreslås vid registrering av inbetalningar i kundreskontran

Bortbokningskonto kundreskontra (Förvalt)

Konto som föreslås vid bortbokning av post i kundreskontran

Fakturatyp Räntefakturor

Ange vilken fakturatyp som skall användas vid räntefakturering.

Hanteringsreferens Räntefaktura

Ange vilken hanteringsreferens som ränteunderlag får.  Möjliggör bl. a en smidig selektering av ränte-debiteringsunderlag i rutinen ”Hantera utleveranser”.

Konto aviseringsavgift avbetalning

Konto för aviseringsavgift som tas ut per avisering vid avbetalningsköp.

Ped-profil Utbetalningar Kundreskontra

Här anges den dokumentprofil som ska används för att skapa utbetalningsfil i kundreskontran.

Produktnr för räntedebitering

Produktnr som används för debitering av räntor om inget annat finns angivet på räntetypen.

Räntetyp standard

Anger vilken räntetyp som ska användas som standard. Används vid räntefakturering.

 

Man kan i referensregistret Regelverk för ränteberäkning registrera olika räntesatser per olika datum och detta kan man sedan välja att knyta till en eller flera räntetyper. För varje räntetyp kan man också ange om man skall ta hänsyn till kreditränta (när kunden betalar för tidigt dvs INTE spannmålsavräkningar eller andra kreditfakturor). Alternativt kan man sätta upp en räntetrappa, ju senare en kund betalar fakturan ju högre ränta debiteras kunden.

Räntetyper kan kopplas antingen via referensregistren Fakturatyp eller Affärsområde. Standardräntetypen sätts upp i systemreferenser.

Om fältet lämnas blankt hämtas räntetyper enligt prioritetsordning:

  1. Fakturans underlagstyp (Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Underlagstyper)

  2. Via fakturans fakturatyp (Huvudmeny - Referensregister - Fakturering- Fakturatyper)

  3. Via kundens kundgrupp/affärsområde (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Affärsområde)

  4. Systemreferens (Huvudmeny - Systemregister - Systemreferenser- Kundreskontra - Räntetyp standard)

Sökbegrepp på sedel vid PG/BG för PS Mobil

Anger vilket fält som betalaren skall använda som matchningsfält vid betalning. Används vid PG/BG-matchning för PS Mobil

Sökväg var export-filer för Kundreskontra sparas

Anger sökväg till den plats där filen sparas vid export av kundreskontra, för vidare inläsning till ekonomisystem. Används vid export av kundreskontrauppgifter för överföring till annat system.

Vår referens Kravbrev och räntefaktura

Referens som skrivs ut på kravbrev resp. räntefakturor. Används  vid utskrift av kravbrev och räntefakturor

Ärendetyp Överbetalda fakturor

Ärendetyp för överbetalda kundfakturor. Kundfakturor som har blivit överbetalda över angivet maxbelopp se systembelopp "Max godkänt överbetalningsbelopp".

Lagerstyrning

(typ 60)

Lagerstyrningsmall standard

Anger villken lagerstyrningsmall som skall vara standardmall om mall saknas på artikeln elle  r på leverantören.

Leverantörsreskontra

(typ 50)

Attestansvarig leverantörsreskontra

Värde som föreslås som ansvarig attestperson i leverantörsreskontran vid uppläggning av fakturor där denna uppgift saknas på leverantören.

Hantering av kreditnotor på betalningsunderlag

Uppgiften styr hur kreditnotor skall hanteras när betalningsunderlag skapas.

Om man anger 0 får betalfilen kod (16) som står för att bansken ska bevaka kreditfakturan till och med ett visst datum. Detta datum måste man manuellt ange som betalningsdatum när man har skapat betalningsunderlag. Det angivna betalningsdatumet styr hur länge man vill att bankgirot ska bevaka kreditfakturan, t ex 3, 6 eller 12 månader framåt.

Konteringsansvarig leverantörsreskontra

Värde som föreslås som ansvarig för kontering i leverantörsreskontran vid uppläggning av fakturor där denna uppgift saknas på leverantören.

Redovisningen låst t.o.m. Datum (ÅÅMMDD)

Det datum till och med vilket redovisningen är stäng för nya verifikationer.

Standard-levnr då träff saknas vid sökning

Anger den leverantör som skall användas när systemet inte får träff vid sökning. Används vid import av leverantörsfakturor (xml)

Medlemsreskontra

(typ 91)

Artikel för efterlikvid

Produktnummer som används vid efterlikvid (bonus på leveranser)

Artikel för insatssamordning

Produktnummer som används vid insatssamordning

Artikel för återbäring

Produktnummer som används vid återbäring (bonus på inköp)

Momsbelopp på bonusbelopp leveranser (Efterlikvid)

Produktnummer som används på bonusbelopp på leveranser

Skatt på utdelning

Produktnummer som används vid skatt på utdelning

Text Levtyp = Försäljning

Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är försäljning

Text Levtyp = Legolager

Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är legolager

Text Levtyp = Legolager (Försäljning)

Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är legolager (försäljning)

Underlagstyp för medlemsinsatser

Underlagstyp som används för medlemsinsatser

Underlagstyp för medlemssparmedel

Används när man skapar konto med automatik i medlemsreskontran, i samband med uppdatering av kundreskontra, vid vinstdelning eller kvittning.

Utdelning (Ränteberäkning på insatskapital)

Miljö

(typ 90)

Ange databasnamn  för databas-procedurer

Anger databasnamn som systemet använder sig av vid anrop av lagrade procedurer i databasen. Används vid efterbearbetning av verifikationer.

Ange databasserver

Anger namn på server där angiven databas (systemreferens) ligger/körs. Används vid kommunikation med databas (i PENGVIN programbibliotek, Pengvin.Library.dll).

Central avtalsdatabas (Sökväg)

Anger sökvägen till central avtalsserver. Inställningen är olika beroende på vilken typ av avtalsserver man använder. Kontakta din systemleverantör för närmare information.

Central avtalsdatabas (Typ)

Typ av system som används för hantering av central avtalsdatabas.

Externt sortiment Användarnamn till webservice

Användarnamn till webservice för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av externt sortiment.

Externt sortiment lösen till webservice

Lösen till webservice för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av externt sortiment.

Externt sortiment Url till webservice

Url till webservice för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av externt sortiment.

Externt sortiment Webservice-tjänst

Webservice-tjänst för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av sortimentsnivå externt sortiment.

http-adress till IIS med PENGVIN Web-formulär

http-adress till den IIS (Internet Information Server) där PENGVINs web-formulär finns

http-adress till rapport-server Egna rapporter

http-adress till den rapportserver (Microsoft SQL Server Reporting Services) där egna rapporter finns.

http-adress till rapport-server Standardrapporter

http-adress till den rapportserver (Microsoft SQL Server Reporting Services) där PENGVINs rapporter finns.

Kommando för handterminalinläsning

Anger sökvägen till den kommunikationsprogramvara man vill starta för att kunna importera till PENGVIN från handterminal.  Används vid import från handterminal.

Kontokod-Försäljning Momsfritt EU-land

Siffran/siffrorna  som anges här ersätter den nedan angivna siffran i försäljningskontot vid särkontering. Koppling till landskod på kunden. I referensregistret ”Land” kodas om landet tillhör EU eller ej. Man kan ange upp till tre siffror i detta fält.

Kontokod-Försäljning. Momsfritt Sverige

Siffran/siffrorna som anges här ersätter den nedan angivna siffran i försäljningskontot vid särkontering. Koppling till landskod på kunden. I referensregistret ”Land” kodas om landet tillhör EU eller ej. Man kan ange upp till tre siffror i detta fält.

Kontokod-Försäljning Momsfritt utland ej EU

Siffran/siffrorna som anges här ersätter den nedan angivna siffran i försäljningskontot vid särkontering. Koppling till landskod på kunden. I referensregistret ”Land” kodas om landet tillhör EU eller ej. Man kan ange upp till tre siffror i detta fält.

Kundnr Leverantör (ALCRO)

Anger kundnummer hos Alcro. Används vid export av statistik via gränssnittet PENGVIN Standard [ALCRO], via systemadministrations-menyn.

Namn på databas för statistikbearbetning

Anger namn på den databas som systemet använder sig av vid statistikbearbetning. Anges inget är det ordinarie databas som används

Namn på databasserver för statistikbearbetning

Anger namn på den databasserver som systemet använder sig av vid statistikberbetning. Anges inget är det ordinarie databasserver som används.

(De två ovansående systemreferenserna styr i vilken databas statistikbearbetningar skall köras. Syftet med att köra statistik i separat databas, istället för i den ordinarie, är att förhindra att stora statistikkörningen tynger ner den ordinarie databasen och som därmed skulle kunna ge sämre svarstider för övriga PengVin-användare.

Om dessa uppgifter saknas kommer statistiken att bearbetas i ordinarie driftsdatabas.)

Normal landskod

Anger vilken landskod som ska användas om det i kundregistret inte finns angivet någon landskod. Används vid utskrift av faktura.

Normal momskod

Den momskod som nyupplagda artiklar får förval. Används vid ett flertalet ställen i systemet bl. a. vid prissättning av utleveranser, vid import av kampanjer, vid automatisk uppläggning av produkt från sortimentsregister till produktregister i samband med utleveransregistrering och produktsökning, skapandet av kassaverifikationer, skapande av fakturor (utskrift).

Normal språkkod

Språkkod, dvs. anger vilket språk som normalt skall användas vid vissa utskrifter. Är annan språkkod angiven på kunden, överstyr det systemreferensen. Används vid utskrift av kravbrev.

Normalt lager

Det lager som är det lager som lagerkodade produkter ska plockas ifrån. Vid orderregistrering blir detta lager lagerid på orderraden (och detta lagers ordersaldon uppdateras), vid skapande av plockunderlag föreslås detta lager och vid utleverans är det detta lager som får sina lagersaldon sänkta. Vid inleverans varnas det om man försöker leverera in något annat lagers varor (förutsatt att systemflagga för det är satt).

Prefix för receptfil

Sökväg till receptmapp – gemensam mapp för PENGVIN och brytsystemet. Brytdatorns filer sparas och PENGVIN hämtar filer på angiven plats. Använd UNC-Path ex \\server1\data\recept\. Används i färghandeln då PENGVIN används i kombination med färgbrytningssystem.

Skaffartikel, då Artnr saknas vid Order_Reseive

Tillfälligt produktnummer som ska användas vid inläsning av t.ex. ordererkännande från "ToolStore-Bolag" då PENGVIN inte får träff med eget produktnummer. Används vid inläsning av ordererkännande från "ToolStore-Bolag".

Standard-meny

Anger den meny (mappstruktur i huvudmenyn) som användaren får, såvida inte användaren är knuten till någon annan meny via sitt användar-id eller användargrupp.

Startläge för kundfrågebild

Anger vilken flik som är aktiv när kundfrågedialogen öppnas. Första fliken har nr 0, andra fliken nummer 1 o.s.v.

Startläge för produkfrågebild

Anger vilken flik som är aktiv när produktfrågedialogen öppnas. Första fliken har nr 0, andra fliken nummer 1 o.s.v.

Sökväg för bilagor som fil-adress

Anger fil-adressen för bilagor.

Sökväg för bilagor som http-adress

Anger http-adressen för bilagor.

Sökväg infil från handterminal

Anger var filen som läses in från handterminal (ej Palm) ska placeras. Används vid inläsning från handterminal.

Sökväg till folder för PENGVIN Palm Applikationer

Sökväg till folder där PENGVIN Palm Applikationer valts att installeras. Används vid all kommunikation mellan PENGVIN-Palm och PENGVIN 2000.

Sökväg till PENGVINenhet på server

Anger enhet för PENGVIN-enhet på server. Används vid start av "Aktivera program" i huvudmenyn. Ex PENGVIN redovisning. Man anger enheten med ex. P:

Sökväg var export-filer för kundregister sparas

Anger sökväg till den plats där kundregister  sparas vid export av kundregister, för vidare inläsning till ekonomisystem. Används vid export av kunduppgifter för överföring till annat system.

Typ av handdator

Anger om man använder sig av Minec handdator. Används vid kommunikation med Järnias genomfakturering.

Order

(typ 8)

Ansvarig användare Automat-Order

Om systemet vid överföring av weborder eller handterminalorder konstaterar att ordern inte är korrekt eller om systemflagga ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad läggs denna order i vald användares urval. Används vid överföring av handterminal- och weborder.

Orderhanterare kan också anges på kund, godsmottagare eller lager.

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systemreferens

Förvald textradstyp på Leveranspåminnelse

Den textradstyp (av dem som man lagt upp i referensregistret ”Textradstyper”) som föreslås som förvalt på leveranspåminnelse till leverantör. Används vid utskrift av leveranspåminnelse till leverantör.

Hantering bruten förpackning i orderregistrering

Styr hur registrering av antal som ej är jämt delbart med förpackningsstorleken skall hanteras i samband med registrering av order.

Normal textradstyp för leveransbesked till kund

Den textradstyp (av dem som man lagt upp i referensregistret ”Textradstyper”) som föreslås som förvalt på leveransbesked till kund. Används vid utskrift av leveransbesked till kund.

Normal textradstyp på order

Den textradstyp (av dem som man lagt upp i referensregistret ”Textradstyper”) som föreslås som förvalt när man registrerar en textrad på ordern. Används vid orderregistrering

Order uppdateras vid ändring

När man i ”Redigera Varurad” vill ändrar inpris bestämmer denna systemreferens hur och om även inpris på ordern ska uppdateras. Även historiska order- och utleveransrader kan uppdateras. Det finns tre alternativ att välja bland:

- Uppdateras alltid

- Uppdateras om raden är preliminärprismarkerad

- Uppdateras aldrig

Om man själv i "Redigeras Varurad" klickar på knappen bredvid ordernumret uppdateras ordern med nya inpriset oavsett hur denna systemreferens är satt eftersom den knappen överstyr systemreferensen.

Parametrar till produktsökning från kundorder

Här läggs parameterdata för att sätta standardvärden för produktsökning vid anrop från dialogen registrering av kundorder. Exempel på parameterdata "{SORTNIVNR}2{PRIOKOD}1" ger förvalt totalsortiment med inköpsposter som har prioritet 1.

Prefix + slask artikelnummer vid import o-brevlåda  

Används vid import  från orderbrevlåda.

Säljare som automatiskt läggs upp på ordern

Här anges vilket regelverket som ska styra vilken säljaridentitet som automatiskt ska läggas upp på ordern. Det finns tre alternativ:

”0 Ingen automatisk säljare”, ”1 Säljare från inloggad användare”, ”2 Säljare från kund/mottagare”.

Vid alternativet "Ingen automatisk säljare" anger systemet automatiskt föregående orders kundnummer om man direkt på den nya ordern anger sin säljaridentitet.

Vid alternativet ”Säljare från kund/mottagare” tas säljare från mottagare om det finns någon uppgift annars från kund.

Processerver

(typ 27)

Normal process-server

Anger vilken processerver som normalt skall användas.

Normal process-server för E-post

Anger vilken process-server som normalt skall användas för E-post vid icke fördefinierad process. Saknas uppgiften används den processerver som angetts i ”Normal process-server”.

Normal process-server förhändelseprocess

Anger vilken process-server som normalt skall användas för hantering av händelseprocesser. Saknas uppgiften används standardval.

Normal process-server för SMS

Anger vilken process-server som normalt skall användas för SMS vid icke fördefinierad process. Saknas uppgiften används den processerver som angetts i ”Normal process-server”.

Normal process-server för utskrifter

Anger vilken processerver som normalt skall användas för hantering av utskrifter. Saknas uppgiften används standardval.

Standardskrivare process-serverutskrifter

Anger systemdefinierad standardskrivare som används vid utskrift via processerver.

Ärendetyp för larmfunktion till processerver

Anger vilken typ av ärende som skall skapas i om en aktiverad processerver stannat.

Används om man vill låta systemet skapa ett ärende om aktiverad processervern stannat. Funktionen är sådan att ett SP körs tidsstyrt av en jobbmotor i SQL-server. Genomläsning sker av processinstanser som är markerade som aktiverade och där senaste "läsning" är äldre en ett visst antal minuter (som man anger som ett systembelopp). Om så är fallet skapas ett ärende i ärendehanteringen styrt till den ansvarige användaren. I de fall det redan finns ett ärende som inte är klarmarkerat kommer inte ett nytt ärende skapas. Samma typ av kontroll görs på köposter i de fall instansen är aktiv.

Redovisning

(Typ 55)

Försäljningskonto för direktleveranser

Försäljningskonto vid direktleverans om annat ej är angivet på produkt eller produktgrupp. Vid val av <Inget> ges tas istället försäljningskontot från systemreferensen "Konto Försäljning". Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans)

Försäljningskonto för lagerleveranser

Försäljningskonto vid lagerleverans om annat ej är angivet på produkt eller produktgrupp. Vid val av <Inget> ges tas istället försäljningskontot från systemreferensen "Konto Försäljning". Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).

Försäljningskonto för transitleveranser

Försäljningskonto vid transitleverans om annat ej är angivet på produkt eller produktgrupp. Vid val av <Inget> ges tas istället försäljningskontot från systemreferensen "Konto Försäljning". Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans)

Gränssnitt mot redovisningssystem

Ange vilket installerat redovisningssystem som man vill ha integration med.

Konto beräknad ingående moms på inköp från EU-land

Konto för automatisk kontering av ingående moms vid registrering av leverantörsfaktura från annat EU-land.

Konto beräknad utgående moms på inköp från EU-land

Konto för automatisk kontering av utgående moms vid registrering av leverantörsfaktura från annat EU-land.

Konto Differenser

Konto för automatisk kontering av differenser som uppstår i samband med utskrift av fakturajournal. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av faktura).

Konto Expeditionsavgifter

Konto för automatisk kontering av momspliktig expeditionsavgift i samband med utskrift av fakturajournal. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).

Konto Expeditionsavgifter Momsfri

Konto för automatisk kontering av momsfri expeditionsavgift i samband med fakturering. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans), vid export av kundreskontratransaktioner till Rubicon.

Konto fakturabetalning i kassan

Konto som föreslås som betalningskonto vid kontant betalning av faktura direkt i kassan. Används vid kontant betalning av faktura i kassa.

Konto fakturainbetalning från kund

Konto som föreslås som betalningskonto vid registrering av inbetalningar i kundreskontran. Används vid registrering av inbetalningar.

Konto Faktureringsavgifter

Konto för automatisk kontering av momspliktig faktureringsavgift i samband med fakturering. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av faktura).

Konto Faktureringsavgifter Momsfri

Konto för automatisk kontering av momsfri faktureringsavgift i samband med fakturering. Används vid export av kundreskontratransaktioner till Rubicon.

Konto för bortbokning vid inbetalningsdiff

Konto för automatisk bortbokning av differens vid registrering av inbetalningar i kundreskontran. Används vid registrering av inbetalningar.

Konto Förbrukningsmaterial

Konto för automatisk kontering av intern förbrukning. Används vid skapandet av internförbrukningsverifikationer.

Konto Försäljning

Konto för automatisk kontering av momspliktig försäljning om inte annat anges på produkt eller produktgrupp. Används vid export av kundreskontratransaktioner till Rubicon, efterbearbetning av kassa, skapande av kassaverifikationer, utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).

Konto Försäljning Momsfri

Konto för automatisk kontering av momsfri försäljning om inte annat anges på produkt eller produktgrupp. Används vid utskrift av fakturajournal, export av kundreskontratransaktioner till Rubicon, skapandet av kassaverifikationer.

Konto ingående moms

Konto för föreslagen kontering av ingående moms i samband med kontroll av leverantörsfaktura. Används vid kontroll av leverantörsfaktura.

Konto Kostnad sålda varor

Konto för automatisk kontering av sålda varors kostnad (inpris från utleveransrad) om inget lagerändringskonto finns angivet på produktgruppen (Lagerleveranser) eller om inget Varukostnadskonto finns angivet på leverantören i Leverantörsregistret (Transit- eller direktvaror). Används vid utskrift av fakturajournal, skapande av interförbrukningsverifikationer, efterbearbetning av kassa, skapande av kassaverifikationer.

Konto kundfordringar

Konto för kundfordringar och inte annat finns angivet på kunden. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av faktura och utleverans), export av kundreskontratransaktioner till Rubicon, godkännande av inbetalningar, efterbearbetning av fakturor

Konto leverantörsskuld vid fakturakontroll

Konto för föreslagen kontering av leverantörsskuld i samband med kontroll av leverantörsfaktura. Används vid kontroll av leverantörsfaktura.

Konto Ränteintäkter

Konto för automatisk kontering av ränteintäkter i samband med räntefakturering. Används vid utskrift av fakturajournal

Konto Upplupna kostnader och förutbetalda intäkter

Preliminärt konto för leverantörsskuld vid kontering av sålda varors kostnad. Motkonto till konto Leverantörsskuld i leverantörsregistret. Används vid efterbearbetning av kassa, skapande av kassaverifikationer, skapandet av internförbrukningsverifikationer, utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).

Konto Öresutjämning

Konto för automatisk kontering av öresavrundning i samband med kontantförsäljning eller fakturering.

Namn på extra koddel 0

Benämning på extra koddel 0 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag

Namn på extra koddel 1

Benämning på extra koddel 1 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag

Namn på extra koddel 2

Benämning på extra koddel 2 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag

Namn på extra koddel 3

Benämning på extra koddel 3 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag

Namn på extra koddel 4

Benämning på extra koddel 4 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag

Namn på extra koddel 5

Benämning på extra koddel 5 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag

Namn på fält i Pengvin.redovisning för resenh.

Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESENH

Namn på fält i Pengvin.redovisning för RESREF

Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF

Namn på fält i Pengvin.redovisning för RESREF1

Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF1

Namn på fält i Pengvin.redovisning för RESREF2

Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF2

Namn på fält i Pengvin.redovisning för RESREF3

Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF3

Namn på fält i Pengvin.redovisning för RESREF4

Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF4

Namn på fält i Pengvin.redovisning för RESREF5

Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF5

Redovisningen låst t.o.m. Datum (ÅÅMMDD)

Det datum till och med vilket redovisningen är stäng för nya verifikationer.

Resultatenhet vid försäljningskontering

 

Resultatreferens vid försäljningskontering

 

Startperiod för bokföringsår

Anger vilken månad som är period 1 i Pengvins redovisning (avser redovisning i Orion och Xor).
Hantering av brutet räkenskapsår/vinstdelning (spannmål)

Vid framräkning av vinstdelning (Arkiv – ”Skapa underlag för vinstdelning”) tas hänsyn till brutet räkenskapsår via systemreferensen som heter "Startperiod för bokföringsår" (under "Redovisning"). Vid beräkning av vinstdelning backas ett år i förhållande till angivet år och underlag beräknas på månader fr o m startperioden och 12 månader framåt.

Exempel: Om man anger systemreferensen till 4 (april) sker beräkning från 1/4 föregående år till 31/3 innevarande år.

Sökväg på export-fil SIE

Sökväg till den mapp där exportfiler SIE skall sparas. Används vid efterberabetning av verifikationer

Typ av kontoplan

Uppgift som följer med i SIE-fil för att informera mottagande ekonomisystem om vilken typ av kontoplan konteringarna avser. Skall normalt stämma överens med den kontoplanstyp som används av ekonomisystemet. Används vid export av redovisningstransaktioner SIE.

Verifikationsnummer i redovisningen

När verifikationer förs över till PENGVIN redovisning kan man välja att verifikationen får ett nummeruttag från redovisningens nummerserier.

Reklamationer

(typ 75)

Funktionen reklamationer ingår inte som standard utan kan köpas till som extra modul.

Automatskapat dokument vid reklamation

Denna systemreferens styr vilken typ av negativ utleverans som genereras vid reklamation.

Best.typ krediteringsunderlag via reklamation

Denna beställningstyp används vid hantering av reklamation, när man vill skapa ett krediteringsunderlag till leverantör

Best.typ vid ers.beställning via reklamation

Denna beställningstyp används vid hantering av reklamation, när man vill skapa en ersättningsbeställning/inköpsunderlag och vill att det ska skapas separata inköpsunderlag på reklamationsbeställningar.

Hant.ref vid ersättningsleverans till kund

Den hanteringsreferens som läggs upp på ersättningsleverans till kund via reklamation. Om uppgiften saknas används ordinarie hanteringsreferens.

Ordertyp för kundordrar skapade via reklamation

Den ordertyp som order skapade från reklamationsrutinen får. Används vid skapande av order från reklamationsrutinen.

Ärendetyp ersättningsbeställning leverantör

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsbeställning till leverantör. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsleverans till kund med pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsleverans till kund med pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsleverans till kund utan pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsleverans till kund utan pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsorder till kund med pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsorder till kund med pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsorder till kund utan pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsorder till kund utan pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp för reklamationsärende

Typ av ärende som läggs upp vi nytt reklamationsärende. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.

Ärendetyp kreditering till kund

Typ av ärende som läggs upp vid kreditering till kund. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.

Ärendetyp krediteringsunderlag till leverantör

Typ av ärende som läggs upp vid krediteringsunderlag till leverantör. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.

Servicehantering

(typ 70)

Funktionen servicehantering ingår inte som standard utan kan köpas till som extra modul.

Beställningssätt för servicebeställning

Anger vilket beställningssätt som ska användas vid beställning av service hos leverantör. Om uppgiften saknas hämtas beställningssätt från leverantör.

Beställningstyp för servicebeställning

Anger vilken beställningstyp som ska användas vid beställning av service hos leverantör. Om uppgiften saknas hämtas beställningssätt från leverantör, men vi rekommenderar att man har en egen beställningstyp för servicebeställningar annars kan två problem uppstå:

Om separat beställningstyp saknas för servicebeställningar kommer dessa beställnignar att läggas på ordinarie beställningar i systemet.

Om man arbetar med leveransbevakningen, och har valt en befintlig "vanlig" beställningstyp i denna systemreferens, kommer ingen beställning med denna beställningstyp att visas default vid visning av beställningar i leveransbevakningen. För att se och arbeta med dem där måste man i sådant fall själv välja just denna beställninstypen vid leveransbevakningen och arbeta med den separat.

Ordertyp på serviceorder

Anger den ordertyp som föreslås när en ny serviceorder skapas från maskinregistret.

Produkt för planerad service på serviceorder

Här anges det produktnummer som föreslås när man från maskinregistret lägger upp en serviceorder för planerad service.

Produkt för reparation på serviceorder

Här anges det produktnummer som föreslås när man från maskinregistret lägger upp en serviceorder för reparation.

Ärendemapp där nya serviceärenden hamnar

Ärendemapp där nya ärenden hamnar när ärenden automatiskt skapas från servicerad på order. Förutsätter att referensen "Ärendetyp..." nedan är angiven.

Ärendetyp för serviceavisering

Den typ av ärende som skall läggas upp i samband med att man skapar serviceaviseringar. Används vid automatisk servicepåminnelse. Se avsnitt Automatisk servicepåminnelse.

Ärendetyp som skapas vid ny servicerad på order

Typ av ärende som läggs upp vi ny servicerad på order. Saknas uppgiften skapas inget ärende i ärendesystemet.

Sortimentsunderhåll

Nyckeltyp för sökord 1, 2 osv

Vid inläsning av nya produkter via sortimentsunderhållet har man möjlighet att lägga upp ytterligare sökord som finns med i filen från leverantören eller registrera manuellt. Dessa läggs upp som produktnycklar enligt de systemreferenser man angett här. Genom att markera rutan för fritextsökning på produktnyckeln (i referensregistret för produktnycklar) ingår sökordet i fritextsökning av produkter.

Spannmålshantering

(typ 92)

Artikelnummer för kostnader vid särspec avräkning

När utleveranser skapas utifrån avräkningar så används detta artikelnummer för de kostander som skall särspecas på avräkning/faktura.

Avräkning: Bet.villkor avräkningar

Betalningsvillkor för avräkningar

Avräkning: Fakturatyp avräkningar

Alla utleveranser som skapas utifrån avräkningar får denna fakturatyp

Bet.villkor Debet-lego-avräkning

Systemreferens för betalningsvillkor för legoavräkning. Om systemreferensen är angiven kommer denna att tas för legoavräkningar. Om betalningsvillkoret dessutom har rutan för fast förfallodatum markerat tas det förfallodatum man angett i fliken ”Avräkningsförslag” att läggas som förfallodatum på legoavräkningen.

Brytningsbegrepp avräkning

STD = Standarduppsättning, ingen brytning på produkt  (dvs flera produkter/sorter/artiklar per avräkning)

ART = Uppsättning där avräkning innehåller en produkt/sort/artikel per avräkning

Fabrikat på installerad våg

Anger fabrikat på våg som är installerad för att användas i samband med hantering av insedlar.

Fabrikat på våg för invägning

Anger fabrikat på våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar.

Fabrikat på våg för utvägning

Anger fabrikat på våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar.

Föreslagen godkänd diff vid underlev på kontrakt

Föreslagen godkänd differens vid underleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.

Föreslagen godkänd diff vid överlev på kontrakt

Föreslagen godkänd differens vid överleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.

Föreslagen leveranstyp på kontrakt

Föreslagen leveranstyp vid uppläggning av leveranskontrakt

Föreslaget leveranssätt på kontrakt

Föreslaget leveranssätt vid uppläggning av leveranskontrakt

Föreslaget slutdatum för leverans på kontrakt

Föreslaget slutdatum vid uppläggning av leveranskontrakt

Föreslaget startdatum för leverans på kontrakt

Föreslaget startdatum vid uppläggning av leveranskontrakt

Förklarande text insedel/avräkning

Beskrivning av texten på insedeln/avräkningen, t ex A:Insedel/referens B:Datum C:Sort D:Avr-referens E:Levplats F:Omklassning G:Kontrakt/referens

Identitet hos EuroFins/Analycen

 

Identitet MID Oljeväxt-analys

 

Identitet MID Spannmål-analys

 

IP-adress för invägning

Anger IP-adress för våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar. Används vid TCP/IP ansluten våg.

Ip-adress för utvägning

Anger IP-adress för våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar. Används vid TCP/IP ansluten våg.

Kolumner på avräkning

Det finns via denna systemreferens möjlighet att välja om kolumnerna avräkningsreferens och leveransplats skall skrivas ut på avräkningen.

{5} avser avräkningsreferens, {6} avser leveransplats. 0 – döljer kolumnen, 1 – visar kolumnen. I exemplet här kommer leveransplats att skrivas ut men inte avräkningsreferens.

LegoHyra Standard-signatur

Om skapad legohyres-följesedel saknar säljare används denna säljarsignatur.

Legolager: Bet.villkor Legohyra

Det betalningsvillkor som skall gälla vid debitering av hyra för legolager spannmål. Anges inget betalningsvillkor används det som är ordinarie på aktuell kund.

Legolager: Fakturatyp för legolagerhyra

Den fakturatyp som skall gälla för debitering av hyra för legolager spannmål. Anges ingen fakturatyp används den som är ordinarie på aktuell kund.

Legolager: Hanteringsreferens på följesedlar

Hanteringsreferens som läggs på följesedlar som skapas vid debitering av legolagerhyra.

Leverantörsnummer vid inleverans spannmål

Leverantörsnummer används Vid uppdatering av insedlarnas avräkningar så skapas inleveranser för att göra lagerpåverkan.

Port vid invägning

Anger port på våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar.

Port vid utvägning

Anger port på våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar.

Prislista Avräkningar

Om insedel saknar leveranskontrakt så hämtas pris från den prislista som angetts här. Prioritetsordning för prislista:

1. Systemreferens "Prislista Avräkningar"

2. Kund

3. Kundgrupp

Om pris saknas hämtas pris från produkt

Prislista på leveranskontrakt

Den prislista som föreslås vid uppläggning av nytt leveranskontrakt på kund.

Skall kontraktet default vara AKTIV

I denna systemreferens anges om ett nytt leveranskontrakt automatiskt ska sättas till aktivt eller inte.

Typ av analys-utseende

Anger typ av analysfil som används vid analysimport. Anpassad för de spannmålsföreningar som har inläsning av analysresultat.

System

(typ 99)

Användarnamn hos Eniro

Kundanpassning (Norge)

Basvaluta

Anger den egna basvaluta som systemet ska utgå ifrån. Basvalutan ska vara upplagd i tabellen Valuta, med värde 1. Används vid utskrifter av reskontra-, faktura- och inbetalningsjournal.

Intersolia – Användarid

Användaridentitet för inloggning mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad

Intersolia – Kundnummer

Kundnummer hos Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad

Intersolia – Lösenord

Lösenord för inloggning mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad

Intersolia – Webadress API

Webadress till API mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad.

Lösenord hos Eniro

Kundanpassning (Norge)

sökväg till service för generell rapporthantering

Här anges fullständig (http-)sökväg till wcf-service för hantering av rapporter

Sökväg till xsl som används vid sökning hos Eniro

Kundanpassning (Norge)

Url till service för sökning hos Eniro

Kundanpassning (Norge)

Ärendetyp nummerseriekontroll

Anger den ärendetyp som ett ärende som skapats på grund av nummerseriekrock skall få.

Uthyrning

(typ 80)

Funktionen uthyrning ingår inte som standard utan kan köpas till som extra modul.

 

Förvald debiteringsform

Ange om förvald debiteringsform ska vara "vid återlämning" eller "löpande" vid registrering av uthyrningsrad.

Förvald debiteringsomfattning

Ange om förvald debiteringsomfattning ska vara "samtliga dagar" eller "vardagar" vid registrering av uthyrningsrad.

Hanteringsreferens på debiteringsunderlag

Styr vilken hanteringsreferens som läggs på debiteringsunderlag för hyresdebitering.

Ordertyp på uthyrningsorder

Anger den ordertyp som föreslås när en ny uthyrningsorder skapas från maskinregistret.

Prodnr för uthyrningsorder om det saknas på maskin

Här anges det produktnummer som föreslås för debitering av hyra om produktnummer saknas på aktuellt hyresobjekt.

Ärendemapp där nya uthyrningsärenden hamnar

Ärendemapp där nya ärenden hamnar när ärenden automatiskt skapas från uthyrningsrad på order. Förutsätter att referensen "Ärendetyp..." nedan är angiven.

Ärendemapp för kontrollerade uthyrningsärenden

Ärendemapp där uthyrningsärenden hamnar efter genomförd kontroll efter tillbakalämnandet.

Ärendemapp för utlämnade uthyrningsärenden

Ärendemapp där ärenden hamnar när uthyrningsobjektet lämnas ut.

Ärendemapp för återlämnade uthyrningsärenden

Ärendemapp där ärenden hamnar när uthyrningsobjektet återlämnas.

Ärendetyp som skapas vi ny uthyrningsrad

Typ av ärende som läggs upp vi ny uthyrningsrad på order. Saknas uppgiften skapas inget ärende i ärendesystemet.

Utskrifter

(typ 40)

I denna mapp läggs filer när man skapar elektroniska dokument.

Sökväg till extern rapport-mdb

Sökväg (inklusive filnamn) till den fil där externa rapporter finns. Vid utskrift av rapporter som är markerade som externa layouter hämtas rapporten från angiven  fil. Används vid utskrift av rapporter som har externa layouter.

Web

(typ 30)

Ansvarig säljare dox web-order

 

Avslutningslänk i weborder

Anger till vilken länk användaren ska komma vid ”avsluta” i weborder.

Bakgrundsfärg i weborder

 

Bilagstyp för produktbild vid produktdetaljinfo

Anger den bild som ska presenteras på webben vid detaljvisning av produkt.

Bilagstyp för produktbild vid produktlistning

Anger den bild som ska presenteras på webben vid listning av produkter.

Länk alternativt produktnummer

Anger sökvägen till Finfos produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.

Dokumentprofil e-post användaruppgifter

Anger den dokumentprofil som ska användas för att skicka e-post till användare som skapar ny profil i weborder. Används vid skapande av profil i Pengvin.Webborder och när användare glömt sina inloggningsuppgifter och begär dessa.

Grupp av leverantörer som ska presenteras på webb

Anger de leverantörer som ska presenteras på webben.

Infotyp som ska visas i produktdetaljinfo på webb

Anger den info som ska presenteras på webben vid detaljvisning av produkt.

Kundnr privat webbkund

Anger kundnr som ska användas för privatkunder som handlar via webb.

Layout för streckkod (asp-sida)

 

Länk alternativt produktnummer

Anger sökvägen till Finfos produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.

Länk till FINFOS Länktorg

Anger sökvägen till Finfos produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.

Länk till kontaktinformation för webborder

 

Länk till köpvillkorsinformation för webborder

 

Länk övrigt

Anger sökvägen till egen eller annans produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.

Nyckeltyp vid def av avtalssortiment

Används vid automatskapande av sortimentsnycklar i prislistor och kundsortiment. Se avsnitt "Automatskapa sortimentsnycklar"

Produktnr som ska presenteras på webb

Anger det produktnummer som ska presenteras på webben.

Startsida för inloggad i weborder

Anger vilken sida som skall visas bredvid menyn efter inloggning i PENGVIN weborder.

Sökväg till DOX-katalogsystem

 

Sökväg till PengVin.WPF

 

Sökväg till server för PengVon.WPF

 

 

Val av leverantörslänk i weborder

Anger hur leverantörslänk skall hämtas i weborder. Från leverantör/egen bilaga eller inte alls. Används vid produktsökning och orderfot i PENGVIN weborder

Vilken logotyp som skall visas i weborder

Anger en referens till bild (logotype) som ska visas i weborder, på alla platser där loggan visas i weborderbilden.

Vilken länk WEB_LOGO skall använda sig av

Anger sökvägen till den länk (sida) man vill att användaren ska hamna i när denne klickar på knappen överst i weborderbilden.

Webshop

(typ 31)

Aktivera val samt default sortimentsnivå

 

Artikelinfo rad 01

 

Artikelinfo rad 02

 

Artikelinfo rad 03

 

Artikelinfo rad 04

 

Artikelinfo rad 05

 

Artikelinfo rad 06

 

Artikelinfo rad 07

 

Artikelinfo rad 08

 

Artikelinfo rad 09

 

Bekräftelsetext vid sparad order

 

Bilagstyp för kampanjbild

 

Default landkod för Weborder

 

DokumentProfil Meddela Attestör

 

DokumentProfil orderk-epost Avtalskund

 

Kundnyckel Sortiment

 

Lista Prod-nycklar kopplat til fritextsökning

 

Logikträd uppbyggnad

 

Länk till köpvillkorsinformation för Avtalskunder

 

Länk till köpvillkorsinformation för Fakturakunder

 

Länk till köpvillkorsinformation för Fakturakunder

 

Länk vid (klick) på kampanjbild

 

Länk vid (klick) på prod.bild detalj/listn

 

Produktnyckel Sortiment

 

Referensbild för kontantbetalning

 

RS-Rapport för visa order vid attest (Web)

 

Sida att navigera till efter inloggning

 

Url för starsidan Nya Pengvin Weborder

Webstock

(typ 34)

RS-Raportnamn för utleverans lista

 

Ärendetyp korrigerad inleverans

 

Wpf

Datablad Tema

Används för att välja det tema som skall föreslås med automatik vid visning av resultat i PENGVIN Explorer. Temat kan alltid ändras när man arbetar med dialogerna.

Dialog färg

Används för att välja bakrundsfärg på de nyskapade PENGVIN Explorer-dialogerna.

Fönsterfärg

Används för att välja bakgrundsfärg på grundfönster.

Sökväg till PengVin.WPF

Sökväg till PengVin.WPF som används för att visa vissa nyare formulär t ex PENGVIN Explorer och Registrering av inventeringstransationer.

Sökväg till server för PengVin.WPF

Sökväg till den server där webbtjänsten för PENGVIN.WPF finns.