De systemvärden som går att skruva till är indelade i olika områden; beställning, order o s v. defaultvärden, eller förinställda värden, sätts upp enligt ett normalflöde vid en nyinstallation. Vill man ändra på flödet, bör man ha en god förståelse för hur PENGVIN fungerar.
De olika grupper som systemreferenserna är indelade i, t ex fakturering eller inventering.
Systemreferenserna ligger i en egen dialog där man ser aktuell referensinformation när man klickar på knappen med "i"
Man har möjlighet att filtrera fram systemreferenser som innehåller ett visst ord eller siffra, t ex "kundnummer" genom att ange önskat värde i fältet för filtrering. Filtreringen visar då samtliga systemreferenser som innehåller "kundnummer" (oavsett vilken kategori den ligger i, om man inte valt viss kategori för då filtreras det inom den kategorin).
Om man klickar på knappen med dokumentikonen får man fram en rapport, i skärmen, innehållande samtliga systemreferenser med aktuella inställningar. Den har man möjlighet att skriva ut på skrivare.
(typ 1)
Här anges på vilket sätt (benämning, eget eller leverantörens produktnummer) sortering skall visas vid produktsökningen. Sorteringsbegrepp kan ändras tillfälligt i dialogen för produktsökning, där man också kan välja om sorteringen skall vara stigande eller fallande.
Anger var PENGVIN-hjälpen skall starta. Detta är normalt satt till en webadress.
Styr vilket sökbegrepp som skall användas för att automatisk söka produkt. Gäller i de fall dialogen för produktsökning startas med ett redan registrerat sökbegrepp i inmatningsrad.
Om man vill att organisationsnummer skall vara obligatoriskt att ange när man lägger upp en ny kund i kundregistret kan man sätta upp en systemreferens för detta. Det finns tre val:
0 – ingen kontroll (organisationsnummer är inte obligatoriskt)
1 – Kontroll att uppgift finns (organisationsnummer är obligatoriskt men ingen kontroll sker att det är giltigt eller ej)
2 – Kontroll giltigt org.nr (organisationsnummer är obligatoriskt och kontroll sker att det är giltigt)
(typ 7)
Funktionen används leverantören tillhandhåller tjänsten att särpacka lagervaror för lagerpåfyllnad och lagervaror för kundorder. I leverantörsregistret anger man detta genom att markera avsedd ruta ”Separat beställning för särpack av lagerpåfyllnad”. En särskild beställningskod läggs upp och anges därefter i denna systemreferens . Om denna kod är satt kommer "särpack för lagerpåfyllning" att skapa en egen beställning på de leverantörer där denna funktion är aktiverad.
Anger om beställning som skapas i handdator ska läsas in som inköpsunderlag först eller skapa beställning direkt i PENGVIN. Används vid inläsning av beställning till PENGVIN från handdator.
Från dialogen ”Hantera inköp” och "Redigera beställning" kan inpris och kalkylerat inpris uppdateras i produktregistret (om leverantören är prio 1) före inleverans har skett. Priset tar hänsyn till ev valuta och kostnader då samma beräkning sker som om man i produktregistret uppdaterat kalkylpriset.
Systemreferensen ”Hantering av nytt pris vid inköp” hanterar om enbart inpris eller både in- och kalkylerat inpris skall uppdateras eller om ingen uppdatering ska ske alls. Man väljer också om man vill ha en fråga i samband med uppdateringen eller om uppdateringen ska ske direkt.
0 - Ingen uppdatering av produktregister
1 - Fråga om inköpspris skall uppdateras
2 - Fråga om inköpspris och kalkylpris (vid prioriterad leverantör) skall uppdateras
3 - Uppdatera inköpspris utan fråga
4 - Uppdatera inköpspris och kalkylpris (vid prioriterad leverantör) utan fråga
Med hjälp av denna systemreferens har man möjligt att sätta upp alternativa inköpsregelverk som överstyr det standardregelverket. Det finns tre olika alternativ:
<Standardregelverk>
följer tidigare regelverk utan någon förändring.
1 Fyller upp till maxlager plus antal i order
Föreslår det antal som krävs för att fyll upp till maxlagret (summan av beställningspunkt och beställningskvantitet)
2 Beställningskvantitet plus antal i order
Föreslår det antal som angetts som beställningskvantitet plus det antal som finns i order.
Om beställningskvantiteten är lägre än eller lika med beställningspunkten föreslår systemet alltid inköpsantal så att det fylls upp till maxlagret.
Systemreferens 2 används, om man till skillnad från systemreferens 0, inte vill ha någon skillnad i antal på inköpsförslaget om det är order- eller lagersaldo som triggar ingång ett inköpsbehov.
3 Beställningskvantitet
Föreslår det antal som angetts som beställningskvantitet. Även om antal i order överstiger beställningskvantiteten beställs bara det antal som beställningskvantiteten anger.
Anger sökvägen till PDF-fil med leveransbekräftelse från leverantör.
Anger sökväg till logotyp som kan användas för utskrift av leverantörspåminnelsedokument
När man i ”Redigera Varurad” vill uppdatera orderrad med inpris styr denna systemreferens hur och om detta skall ske. Även historiska order- och utleveransrader kan uppdateras. Det finns tre alternativ att välja bland:
- Uppdateras alltid
- Uppdateras om raden är preliminärprismarkerad
- Uppdateras aldrig
Vid sökning av beställning kan man själv välja vilket som ska vara det förvalda värdet för ”Urval” i sökdialogen genom att ange denna systemreferens.
Skrivs ut som "Vår ref" på leveranspåminnelse till leverantör. Saknas uppgift (systemreferens) tas inköparens namn från beställningen.
Typ av ärende som läggs upp när man väljer att skapa ett ärende i samband med prisavvikelse på en beställning.
(typ25)
Anger användarnamn på konto som ska användas vid anrop av rapport-serverrapporter
Den mailadress som används som avsändande adress när Pengvin.ElektroniskaDokument.exe distribuerar filer via e-post, t ex testkonto@pengvin.se.
Anger domän på konto som ska användas vid anrop av rapport-server rapporter.
Sökväg till den ini-fil som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe använder sig av vid skapande av PDF-dokument.
Sökväg till den ini-fil som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid utskrift av externa dokument
(PENGRAP32.MDB).
Sökväg till externa dokument (PENGRAP32.MDB). Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe.
Anger den dokumenthanteringsprofil som ska användas vid batchvis leveransavisering av utleveranser
Här anges vilken Batchmotor som normalt skall användas för elektroniska dokument
Namnet på det konto som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via e-post.
Anger lösenord på konto som ska användas vid anrop av rapport-server rapporter.
Om lösenord behövs för att skicka mail anges detta här. Avser lösenordet för det konto som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via e-post.
Här man anger var filerna för bulkimport ligger och där PED-jobbet skall hämta filerna. Om denna referens lämnas tom hämtas filerna istället från den plats som angetts i systemreferensen ”Mapp där XSL-filer (för transformering) ligger”.
Anger sökvägen till den mapp som Pengvin.ElektroniskaDokument använder för att skapa och distribuera dokument.
Anger sökvägen till den mapp dit Pengvin.ElektroniskaDokument sparar historiska elektroniska dokument när de bearbetats klart.
Anger sökvägen till den mapp där XSL-filer för transformering av dokument ligger lagrade.
Namnet på mailservern som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via e-post.
Här anges namnet på faxservern (fungerar inte att ange IP-adress) som Pengvin.ElektroniskaDokument.exe skall använda sig av vid distribution av filer via fax.
Namn på Peernet PDF-skrivare
SMS. Användarnamn till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe
SMS Avsändare för SMS-meddelande (max 11 tecken) som skickas. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe
SMS. Kontonamn till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe
SMS. Lösenord till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe
SMS. Url-adress till webservice för SMS-distribution. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe
SMS. Webservice-tjänst för att skicka SMS-meddelanden. Används: Vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe
SMS. Webservice-tjänst för borttag av senarelagda SMS-meddelanden som har placerats i utkö för distribution vid ett senare
tillfälle. Används vid Pengvin.ElektroniskaDokument.exe
Anger hur inleveransrader ska hanteras. Används vid import av inkommande följesedel/leveransavisering samt vid redigering av levererat antal i inleveransregistreringen.
Sökväg till applikation PENGVIN elektroniska dokument
Sökväg till applikation PENGVIN elektroniska dokument import
Anger ärendetyp som ska skapas när matchning inte kan ske vid import av Elektroniskt Dokument "Inkommande leveransbesked från leverantör". Referensen lämnas tom om man inte önskar att ärende ska skapas.
(typ 20)
Ovanstående systemreferenser avser kundanpassning
Här anges var prisfilen som skapas vid Bolist-export skall läggas.
Sökväg (inklusive filnamn) för fil dit export sker. Används vid överföring av kundavtal och försäljningsstatistik till Excel.
Anger sökväg och namn på den sdf-fil som skapas vid effektuering av beställningar på den/de leverantörer som har detta
beställningssätt angivit i leverantörsregistret. Används vid effektuera beställning.
Anger sökväg och namn på den fil som skapas för giroutbetalning i presentkortshanteringen via Arkiv-export-
utbetalningsunderlag Bankgiro. Används i presentkortshanteringen från centralt till lokalt medlemsföretag.
Anger vilken typ av fil som skapas vid efterbearbetning kontant. Skapar fil som kan exporteras till ekonomisystem. Används vid efterbearbetning kontant.
Anger vilken typ av fil som skapas vid skapa fakturaunderlag. Skapar fil som kan exporteras till ekonomisystem. Används vid skapa fakturaunderlag.
Sökvägen till kommunikationsprogrammet X400
Anger sökväg och namn på den fil som skapas vid efterbearbetning kontant. Används vid efterbearbetning kontant.
Anger sökväg och namn på den fil som skapas vid skapa fakturaunderlag. Används vid skapa fakturaunderlag.
Anger sökvägen till den kommunikationsprogramvara man vill starta för att kunna exportera beställningsfiler från PENGVIN. Används vid effektuering av beställning.
Används som villkor för vilka utleveranser som följer med till exportfil. Används vid export av utleveranser via gränssnittet PENGVIN Standard [ALCRO].
Anger kundnummer hos bankgirot för sändning at betalningstransaktioner. Används vid betalningstransaktioner presentkort.
Anger vem som tar emot felmeddelande från PENGVINs meddelandehantering om något inte är korrekt i inkommande order. Används vid import av XML-order.
Anger den valuta som ska väljas på kunder och produkter om fältet är tomt i kund- respektive produktregister. Normalt samma
kod som basvaluta. Används vid order- och utleveransregistrering.
Anger kundnummer hos Luna för Pipechain-överföringar (lagersaldo till Luna och ordererkännande från Luna som skapar
beställningar i PENGVIN). Används vid Pipechain-överföring.
Anger mottagarnummer hos Luna för Pipechain-överföringar (lagersaldo till Luna och ordererkännande från Luna som skapar
beställningar i PENGVIN). Används vid Pipechain-överföring.
Anger sändaridentitet hos Luna för Pipechain-överföringar (lagersaldo till Luna och ordererkännande från Luna som skapar
beställningar i PENGVIN). Används vid Pipechain-överföring.
FTP Host,UserID,Pswd,File som skall användas emot postnet. Används vid överföringar via Postnet.
Valt teckenhantering (Å, Ä och Ö t.ex.) för kommunikation mellan PENGVIN och andra programvaror. Används vid kommunikation via X400-protokoll.
Avtalsnummer hos i ToolStore. Används vid inläsning av orderfil från ToolStore.
Anger kod för ordertyp "Normalorder" vid överföring av normalorder från ToolStore weborder till PENGVIN. Används vid inläsning av orderfil från ToolStore.
Anger kod för ordertyp "Snabborder" vid överföring av normalorder från ToolStore weborder till PENGVIN. Används vid inläsning av orderfil från ToolStore.
Anger vilken typ av Pipechainapplikation man kör, egen eller via webben. Används i gränssnitt mellan PENGVIN och PipeChain
Anger sökväg till kommunikationsprogrammet X400. Används vid kommunikation via X400.
Anger lösenord för kommunikationsprogrammet X400. Används vid kommunikation via X400.
(typ 6)
Referens till avtal hos Posten e-brev. Används vid export av fakturadokument.
Anger om annat betalningsvillkor än det som står på kunden ska gälla för räntefakturor. Används vid räntefakturering.
Vilken typ av fakturalayout som ska användas.
Svensk fakturalayout innebär i dagsläget att adressinformation kommer till höger.
Norsk fakturalayout innebär att adressinformation kommer till vänster.
Anger om annan fakturatyp än den som står på kunden ska gälla för direktfakturor. Vill man att kundens ordinarie fakturatyp alltid skall gälla lämnas systemreferensen tom. Tänk bara på att om det finns ett skapat fakturaunderlag på kunden, och kunden normalt har samlingsfaktura, så kommer kundens samtliga fakturor med på direktfakturan när denna skapas (om systemreferensen lämnas tom).
Eget kundnummer hos Handelsbanken. Används via sändning av filer till Handelsbankens fakturatjänster.
Mapp där fil till Handelsbankens fakturatjänst skall sparas. Sökvägen måste hänvisa till en plats i nätet, det går alltså inte att ange en lokal disk på en arbetsstation.
Här anger man den kod för fakturatjänst som man avtalat med banken. FKS = Fakturakredit, FLI = FakturaLink.
Här anges vilken hanteringsreferens som skall sättas med automatik på omdebiterade utleveranser när man använder funktionen ”Kreditera faktura".
Anger vilka fält som OCR-Nr skall innehålla.
Samtliga består av KLIENTID 3 pos, FAKTURANR 8 pos, KUNDNR 8 pos nollutfyllda samt kontrollsiffra.
Fakturanummer består av FAKTURANR samt kontrollsiffra, totalt 9 tecken.
Kundnr + Fakturanr består av KUNDNR ej nollutfylld, FAKTURANR 8 pos noll samt kontrollsiffra
InfoEasy består av FAKTURANR 9 pos, KUNDNR 6 pos, BOLAGSID 3 pos samt kontrollsiffra.
Fakturanr 8 pos nollutfyllt FAKTURANR 8 pos, nollutfyllt samt kontrollsiffra.
FaktKundnr + Fakturanr består av FAKTURAKUNDNR, FAKTURANR samt kontrollsiffra.
Inget OCR-nr skriver inte ut något OCR-nr eller rubrik för detta
Anger sökväg till den plats där filen sparas vid export av fakturadokument, för vidare inläsning till ekonomisystem. Används vid export av fakturadokument för överföring till annat system.
Anger vilken infotyp som skall användas som underlag för sökning med fältet fritextsökning i samband med kund- och/eller produktsökning. Detta slår endast igenom om någon (eller båda) systemflaggorna "Produkt (fritextsökning): Produktinfo" och "Kund (fritextsökning): Kundinfo" är aktiverad.
(typ 4)
Anger artikelnummer som används vid uppläggning av fraktdebiteringsrad på utleverans. Används vid utleverans av kundorder, skapande av utleverans utifrån inleverans.
Spärrkoden kan tilldelas kund antingen vid nyupplägg från order och/eller vid överskriden limit. Detta beroende på hur man satt systemflaggan "Automatiskt spärra kund vid överskriden limit". Används när utleverans sparas.
Anger betalningsvillkor som läggs upp på kreditfakturor. Används också för att beräkna fram förfallodatum för fakturan utifrån betalningsvillkor. Används vid utskrift av kreditnotor.
Anger den hanteringskod produkten skall få när dess lagersaldo är noll. En förutsättning är att produkten har leveranskoden ”lagerleverans”, samt att dess nuvarande hanteringskod kodats med alternativet ”utgå när saldo är noll”. Används vid batch för att bevaka hanteringskoder.
Den hanteringskod som automatupplagda produkter automatiskt kodas med. Syftet med att ge dem en särskild hanteringskod är att det ska vara lätt att söka fram dessa produkter, för att kunna komplettera informationen och sedan koda om dem med en ”ordinarie” hanteringskod.
Hanteringskoden används vid import av kampanjer, vid automatisk uppläggning av produkt från sortimentsregister till produktregister i samband med utleveransregistrering och produktsökning.
Anger hanteringsreferens som föreslås vid skapa faktureringsunderlag. Används vid skapa faktureringsunderlag.
Betalningssätt som föreslås vid kassabetalning. Normalt kontant. Används vid kassabetalning.
Betalningssätt som föreslås vid kontokortsbetalning i kassan. Används vid kassabetalning.
Betalningssätt som växel vid kassabetalning påverkar. Normalt kontant. Används vid kassabetalning, kassaavstämning.
Betalningsvaluta som föreslås vid kassabetalning. Används vid kassabetalning.
Anger om – och hur – buntar ska skapas för kontokortstransaktioner.0 = Inget avslut, dvs. inga buntposter skapas. Används om man inte kör kontokortshantering mot Auriga i PengVin.2 = Ett avslut per kassa, dvs. separata buntar per kassa. Används om resp. kassa stäms av var för sig. Förutsätter att kassorna har olika maskinnummer i Pengvin.ini.3 = Gemensamt avslut för samtliga kassor, dvs. en gemensam bunt för samtliga kassor. Används om kassorna stäms av gemensamt.
Används vid kassaavslut
Kundnummer som utleveransen får, om man inte manuellt valt ett annat kundnummer innan man börjar registrera varuraderna. Används vid utleveransregistrering.
Anger sökväg (inkl filnamn) där PENGVIN kontokortsapplikation installerats (Pengvin.Kontokort.exe). Används vid kortbetalning och rapportbegäran (Auriga).
Anger kundnummer hos DANSAZ. Används vid utskrift av frakthandling.
Anger kundnummer hos Schenker. Används vid utskrift av frakthandling
Anger kundnummer hos Pacsoft. Används vid integration med programvaran Pacsoft.
Den leveranskod som produkt som hämtas från sortimentsregistret (skaffartiklar) får vid överföring till produktregistret. Används vid hämtning av produkt från sortiment.
Anger vilken befattningskod som läggs upp i systemet för nya kontaktpersoner. Används i dialogerna för kontaktpersoner och kundregister samt vid registrering av kundorder.
Anger leveranssätt på utleverans när utleverans som ej har sitt ursprung i en kundorder sker. Används vid utleveransregistrering.
Anger den presentkortstyp som med automatik ska föreslås vid försäljning av presentkort. Typen gå alltid att ändra vid försäljningstillfället.
Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt.
Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt.
Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt.
Styr prioritetsordningen vid sökning i rabattmatris när systemflaggan för egendefinierad rabattprioritet är satt
IP-nummer för spectracard-servern
Licensnummer för spectracard-klienten. Används vid skapande av underlag till SpecraCard (Visa-Purchasing).
Vid utskrift av frakthandling från utleverans är det detta värde som föreslås som innehåll. Används vid utskrift av frakthandlingar.
Används som parameter vid prissättning av varurad när kundrabattgrupp saknas på både kund och godsmottagare då mottagarens rabatt inte är en tilläggsrabatt (utan ersätter kundens rabatt). Dessutom används den i det fall då kundrabattgrupp saknas på kund när mottagarens rabatt är en tilläggsrabatt (och alltså presenteras som rabatt 2). Standardval kundrabattgrupp används inte i kombination med kundrabattgrupp eller kundnummerrabattgrupp.
Används vid registrering av order och utleverans, produktfrågans prisfrågebild.
Prislista som gäller alla kunder som inte a) har en egen prislista b) hör till ett affärsområde som är knutna till en lista. Används vid registrering av order och utleverans, produktfrågans prisfrågebild
Anger hanteringsreferens som default sätts på alla utleveranser. Används vid skapa utleverans/underlag.
Anger vilken processerver som skall användas för sändning av säkerhetsdatablad. Om uppgiften saknas sker ingen sändning.
Anger vilken produktnyckeltyp som används för att markera att säkerhetsdatablad krävs för produkt. Vid utleverans av dessa varor sker hantering av säkerhetsdatablad.
Anger vilken ärendetyp som skall användas för påminnelseärende om att säkerhetsdatablad skall skickas ut, men detta inte har kunnat göras med automatik.
Här anges vilket regelverket som ska styra vilken säljaridentitet som automatiskt ska läggas upp på utleveranser. Det finns tre alternativ:
”0 Ingen automatisk säljare”, ”1 Säljare från inloggad användare”, ”2 Säljare från kund/mottagare”.
Vid alternativet ”Säljare från kund/mottagare” tas säljare från mottagare om det finns någon uppgift annars från kund.
Se också systemflagga "Föreslå föregående säljare vid utleverans" som överstyr det som angetts i denna systemreferens.
Webstocklager
Om man gör utleverans från ett webstocklager hämtas inte säljare från inloggad användare. Den typen av utleveranser görs normalt av slutkunden som då är den inloggade användaren i PengVin.
För att kunden inte skall bli säljare till sig själv så undantas utleverans från webstocklager från systemuppsättningen och säljare hämtas då istället från kund.
Sökväg var lid-filer för Purchasing Card sparas. Används vid integration mot SpectraCard.
Sökväg var för Purchasing Card server installerats.
Typ av ärende som läggs upp när en ny maskinpost läggs upp från utleveransregistreringen.
Det går att med automatik att få systemet att skapa ett ärende, när en maskinpost skapas vid utleverans. Detta sker genom att lägga upp en ärendetyp för detta och knyta den ärendetypen i denna systemreferens.
(Detta används i kombination med systemflaggan, ”Registrera serienr vid försäljning av maskin” för att underlätta uppläggning av maskiner i maskinregistret. Om flaggan markeras uppmanas säljaren (i utleveransregistreringen) att ange ett serienummer om produkten i produktregistret är markerad som ”maskin”.)
När man i utleveransregistreringen säljer på en direkt/transit-kodad artikel utan lageruppgifter loggas detta i ärendehanteringen på aktuell ärendetyp
(typ 110)
Anger namnet på den databas där XOR är installerad. Används vid export av verifikationer
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Användsvid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Användsvid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Anger hur PENGVINs konteringsdelar ska mappas mot XORs. Används vid efterbearbetning av kontant, fakturor och verifikationer.
Hänvisar till nummerserie för kundreskontra i XOR. Används vid efterbearbetning av kontant och fakturor vid integration mot X'or
Hänvisar till nummerserie för verifikationer i XOR. Används vid efterbearbetning av verifikationer.
(typ 32)
Här kan man ange ett förvalt kundnummer som föreslås när man skall registrera en ny utleverans. Detta används för att hantera kontantnummer men kan i och med att det är en egen systemreferens kunna vara skiljt från det förvalda nummer som används i ordinarie utleveransdialog.
Vid utskrift av följesedel från mobil enhet kan man ange annan layout än standardföljesedel genom att ange det här. I de fall systemreferens saknas används standardregelverk. Om man har satt upp skrivarval knutet till mobilappen användas dessa även om layouten väljs från systemreferensen.
Vid utskrift av utleveransunderlag från mobil enhet kan man ange annan layout än standardföljesedel genom att ange det här. I de fall systemreferens saknas används standardregelverk. Om man har satt upp skrivarval knutet till mobilappen användas dessa även om layouten väljs från systemreferensen.
Skrivaridentitet för den skrivare som skall användas vid följesedelsutskrift från mobil enhet.
I de fall systemreferens saknas används standardregelverk.
Skrivaridentitet för den skrivare som skall användas vid utskrift av utleveransunderlag från mobil enhet.
I de fall systemreferens saknas används standardregelverk.
(typ 76)
Den hanteringsreferens som läggs upp på de utleveransunderlag som skapas för debitering av handpenning. Om uppgiften saknas används ordinarie hanteringsreferens.
Ange det produktnummer som ska användas vid debitering av handpenning.
(typ 11)
För att kunna ha bättre kontroll på de skaffvaror som överlevereras men som inte utlevereras till kund finns det en systemreferens som skapar ärenden på dessa. Ärendetypen läggs upp i referensregistret för ärendetyper. Där har man också möjlighet att knyta en ansvarig användare som mottagare av dessa ärenden. Om ingen systemreferens anges skapas inget ärende.
Denna systemreferens anger vilken textradstyp som skall föreslås som standard vid registrering av texter i inleveransregistreringen.
(typ 12)
Styr vilket pris som skall användas för att värdera lagret i samband med inventering. När inventeringsunderlag skapar läggs det angivna priset över till inventeringsregistret.
(typ 3)
Sökväg till webservice för kontrollenhet/er i PENGVIN Kassa 4.2.
(typ 10)
Vid automatisk inläsning i kundreskontra. (Funktionen ännu ej klar.)
Vid automatisk inläsning i kundreskontra. (Funktionen ännu ej klar.)
Betalningssätt som föreslås vid registrering av inbetalningar i kundreskontran
Konto som föreslås vid bortbokning av post i kundreskontran
Ange vilken fakturatyp som skall användas vid räntefakturering.
Ange vilken hanteringsreferens som ränteunderlag får. Möjliggör bl. a en smidig selektering av ränte-debiteringsunderlag i rutinen ”Hantera utleveranser”.
Konto för aviseringsavgift som tas ut per avisering vid avbetalningsköp.
Här anges den dokumentprofil som ska används för att skapa utbetalningsfil i kundreskontran.
Produktnr som används för debitering av räntor om inget annat finns angivet på räntetypen.
Anger vilken räntetyp som ska användas som standard. Används vid räntefakturering.
Man kan i referensregistret Regelverk för ränteberäkning registrera olika räntesatser per olika datum och detta kan man sedan välja att knyta till en eller flera räntetyper. För varje räntetyp kan man också ange om man skall ta hänsyn till kreditränta (när kunden betalar för tidigt dvs INTE spannmålsavräkningar eller andra kreditfakturor). Alternativt kan man sätta upp en räntetrappa, ju senare en kund betalar fakturan ju högre ränta debiteras kunden.
Räntetyper kan kopplas antingen via referensregistren Fakturatyp eller Affärsområde. Standardräntetypen sätts upp i systemreferenser.
Om fältet lämnas blankt hämtas räntetyper enligt prioritetsordning:
Fakturans underlagstyp (Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Underlagstyper)
Via fakturans fakturatyp (Huvudmeny - Referensregister - Fakturering- Fakturatyper)
Via kundens kundgrupp/affärsområde (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Affärsområde)
Systemreferens (Huvudmeny - Systemregister - Systemreferenser- Kundreskontra - Räntetyp standard)
Anger vilket fält som betalaren skall använda som matchningsfält vid betalning. Används vid PG/BG-matchning för PS Mobil
Anger sökväg till den plats där filen sparas vid export av kundreskontra, för vidare inläsning till ekonomisystem. Används vid export av kundreskontrauppgifter för överföring till annat system.
Referens som skrivs ut på kravbrev resp. räntefakturor. Används vid utskrift av kravbrev och räntefakturor
Ärendetyp för överbetalda kundfakturor. Kundfakturor som har blivit överbetalda över angivet maxbelopp se systembelopp "Max godkänt överbetalningsbelopp".
(typ 60)
Anger villken lagerstyrningsmall som skall vara standardmall om mall saknas på artikeln elle r på leverantören.
(typ 50)
Värde som föreslås som ansvarig attestperson i leverantörsreskontran vid uppläggning av fakturor där denna uppgift saknas på leverantören.
Uppgiften styr hur kreditnotor skall hanteras när betalningsunderlag skapas.
Om man anger 0 får betalfilen kod (16) som står för att bansken ska bevaka kreditfakturan till och med ett visst datum. Detta datum måste man manuellt ange som betalningsdatum när man har skapat betalningsunderlag. Det angivna betalningsdatumet styr hur länge man vill att bankgirot ska bevaka kreditfakturan, t ex 3, 6 eller 12 månader framåt.
Värde som föreslås som ansvarig för kontering i leverantörsreskontran vid uppläggning av fakturor där denna uppgift saknas på leverantören.
Det datum till och med vilket redovisningen är stäng för nya verifikationer.
Anger den leverantör som skall användas när systemet inte får träff vid sökning. Används vid import av leverantörsfakturor (xml)
(typ 91)
Produktnummer som används vid efterlikvid (bonus på leveranser)
Produktnummer som används vid insatssamordning
Produktnummer som används vid återbäring (bonus på inköp)
Produktnummer som används på bonusbelopp på leveranser
Produktnummer som används vid skatt på utdelning
Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är försäljning
Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är legolager
Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är legolager (försäljning)
Underlagstyp som används för medlemsinsatser
Används när man skapar konto med automatik i medlemsreskontran, i samband med uppdatering av kundreskontra, vid vinstdelning eller kvittning.
(typ 90)
Anger databasnamn som systemet använder sig av vid anrop av lagrade procedurer i databasen. Används vid efterbearbetning av verifikationer.
Anger namn på server där angiven databas (systemreferens) ligger/körs. Används vid kommunikation med databas (i PENGVIN programbibliotek, Pengvin.Library.dll).
Anger sökvägen till central avtalsserver. Inställningen är olika beroende på vilken typ av avtalsserver man använder. Kontakta din systemleverantör för närmare information.
Typ av system som används för hantering av central avtalsdatabas.
Användarnamn till webservice för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av externt sortiment.
Lösen till webservice för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av externt sortiment.
Url till webservice för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av externt sortiment.
Webservice-tjänst för externt sortiment. Används i produktsökningen vid val av sortimentsnivå externt sortiment.
http-adress till den IIS (Internet Information Server) där PENGVINs web-formulär finns
http-adress till den rapportserver (Microsoft SQL Server Reporting Services) där egna rapporter finns.
http-adress till den rapportserver (Microsoft SQL Server Reporting Services) där PENGVINs rapporter finns.
Anger sökvägen till den kommunikationsprogramvara man vill starta för att kunna importera till PENGVIN från handterminal. Används vid import från handterminal.
Siffran/siffrorna som anges här ersätter den nedan angivna siffran i försäljningskontot vid särkontering. Koppling till landskod på kunden. I referensregistret ”Land” kodas om landet tillhör EU eller ej. Man kan ange upp till tre siffror i detta fält.
Siffran/siffrorna som anges här ersätter den nedan angivna siffran i försäljningskontot vid särkontering. Koppling till landskod på kunden. I referensregistret ”Land” kodas om landet tillhör EU eller ej. Man kan ange upp till tre siffror i detta fält.
Siffran/siffrorna som anges här ersätter den nedan angivna siffran i försäljningskontot vid särkontering. Koppling till landskod på kunden. I referensregistret ”Land” kodas om landet tillhör EU eller ej. Man kan ange upp till tre siffror i detta fält.
Anger kundnummer hos Alcro. Används vid export av statistik via gränssnittet PENGVIN Standard [ALCRO], via systemadministrations-menyn.
Anger namn på den databas som systemet använder sig av vid statistikbearbetning. Anges inget är det ordinarie databas som används
Anger namn på den databasserver som systemet använder sig av vid statistikberbetning. Anges inget är det ordinarie databasserver som används.
(De två ovansående systemreferenserna styr i vilken databas statistikbearbetningar skall köras. Syftet med att köra statistik i separat databas, istället för i den ordinarie, är att förhindra att stora statistikkörningen tynger ner den ordinarie databasen och som därmed skulle kunna ge sämre svarstider för övriga PengVin-användare.
Om dessa uppgifter saknas kommer statistiken att bearbetas i ordinarie driftsdatabas.)
Anger vilken landskod som ska användas om det i kundregistret inte finns angivet någon landskod. Används vid utskrift av faktura.
Den momskod som nyupplagda artiklar får förval. Används vid ett flertalet ställen i systemet bl. a. vid prissättning av utleveranser, vid import av kampanjer, vid automatisk uppläggning av produkt från sortimentsregister till produktregister i samband med utleveransregistrering och produktsökning, skapandet av kassaverifikationer, skapande av fakturor (utskrift).
Språkkod, dvs. anger vilket språk som normalt skall användas vid vissa utskrifter. Är annan språkkod angiven på kunden, överstyr det systemreferensen. Används vid utskrift av kravbrev.
Det lager som är det lager som lagerkodade produkter ska plockas ifrån. Vid orderregistrering blir detta lager lagerid på orderraden (och detta lagers ordersaldon uppdateras), vid skapande av plockunderlag föreslås detta lager och vid utleverans är det detta lager som får sina lagersaldon sänkta. Vid inleverans varnas det om man försöker leverera in något annat lagers varor (förutsatt att systemflagga för det är satt).
Sökväg till receptmapp – gemensam mapp för PENGVIN och brytsystemet. Brytdatorns filer sparas och PENGVIN hämtar filer på angiven plats. Använd UNC-Path ex \\server1\data\recept\. Används i färghandeln då PENGVIN används i kombination med färgbrytningssystem.
Tillfälligt produktnummer som ska användas vid inläsning av t.ex. ordererkännande från "ToolStore-Bolag" då PENGVIN inte får träff med eget produktnummer. Används vid inläsning av ordererkännande från "ToolStore-Bolag".
Anger den meny (mappstruktur i huvudmenyn) som användaren får, såvida inte användaren är knuten till någon annan meny via sitt användar-id eller användargrupp.
Anger vilken flik som är aktiv när kundfrågedialogen öppnas. Första fliken har nr 0, andra fliken nummer 1 o.s.v.
Anger vilken flik som är aktiv när produktfrågedialogen öppnas. Första fliken har nr 0, andra fliken nummer 1 o.s.v.
Anger fil-adressen för bilagor.
Anger http-adressen för bilagor.
Anger var filen som läses in från handterminal (ej Palm) ska placeras. Används vid inläsning från handterminal.
Sökväg till folder där PENGVIN Palm Applikationer valts att installeras. Används vid all kommunikation mellan PENGVIN-Palm och PENGVIN 2000.
Anger enhet för PENGVIN-enhet på server. Används vid start av "Aktivera program" i huvudmenyn. Ex PENGVIN redovisning. Man anger enheten med ex. P:
Anger sökväg till den plats där kundregister sparas vid export av kundregister, för vidare inläsning till ekonomisystem. Används vid export av kunduppgifter för överföring till annat system.
Anger om man använder sig av Minec handdator. Används vid kommunikation med Järnias genomfakturering.
(typ 8)
Om systemet vid överföring av weborder eller handterminalorder konstaterar att ordern inte är korrekt eller om systemflagga ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad läggs denna order i vald användares urval. Används vid överföring av handterminal- och weborder.
Orderhanterare kan också anges på kund, godsmottagare eller lager.
Prioritetsordning:
1 Godsmottagare
2 Kund
3 Lager
4 Systemreferens
Den textradstyp (av dem som man lagt upp i referensregistret ”Textradstyper”) som föreslås som förvalt på leveranspåminnelse till leverantör. Används vid utskrift av leveranspåminnelse till leverantör.
Styr hur registrering av antal som ej är jämt delbart med förpackningsstorleken skall hanteras i samband med registrering av order.
Den textradstyp (av dem som man lagt upp i referensregistret ”Textradstyper”) som föreslås som förvalt på leveransbesked till kund. Används vid utskrift av leveransbesked till kund.
Den textradstyp (av dem som man lagt upp i referensregistret ”Textradstyper”) som föreslås som förvalt när man registrerar en textrad på ordern. Används vid orderregistrering
När man i ”Redigera Varurad” vill ändrar inpris bestämmer denna systemreferens hur och om även inpris på ordern ska uppdateras. Även historiska order- och utleveransrader kan uppdateras. Det finns tre alternativ att välja bland:
- Uppdateras alltid
- Uppdateras om raden är preliminärprismarkerad
- Uppdateras aldrig
Om man själv i "Redigeras Varurad" klickar på knappen bredvid ordernumret uppdateras ordern med nya inpriset oavsett hur denna systemreferens är satt eftersom den knappen överstyr systemreferensen.
Här läggs parameterdata för att sätta standardvärden för produktsökning vid anrop från dialogen registrering av kundorder. Exempel på parameterdata "{SORTNIVNR}2{PRIOKOD}1" ger förvalt totalsortiment med inköpsposter som har prioritet 1.
Används vid import från orderbrevlåda.
Här anges vilket regelverket som ska styra vilken säljaridentitet som automatiskt ska läggas upp på ordern. Det finns tre alternativ:
”0 Ingen automatisk säljare”, ”1 Säljare från inloggad användare”, ”2 Säljare från kund/mottagare”.
Vid alternativet "Ingen automatisk säljare" anger systemet automatiskt föregående orders kundnummer om man direkt på den nya ordern anger sin säljaridentitet.
Vid alternativet ”Säljare från kund/mottagare” tas säljare från mottagare om det finns någon uppgift annars från kund.
(typ 27)
Anger vilken processerver som normalt skall användas.
Anger vilken process-server som normalt skall användas för E-post vid icke fördefinierad process. Saknas uppgiften används den processerver som angetts i ”Normal process-server”.
Anger vilken process-server som normalt skall användas för hantering av händelseprocesser. Saknas uppgiften används standardval.
Anger vilken process-server som normalt skall användas för SMS vid icke fördefinierad process. Saknas uppgiften används den processerver som angetts i ”Normal process-server”.
Anger vilken processerver som normalt skall användas för hantering av utskrifter. Saknas uppgiften används standardval.
Anger systemdefinierad standardskrivare som används vid utskrift via processerver.
Anger vilken typ av ärende som skall skapas i om en aktiverad processerver stannat.
Används om man vill låta systemet skapa ett ärende om aktiverad processervern stannat. Funktionen är sådan att ett SP körs tidsstyrt av en jobbmotor i SQL-server. Genomläsning sker av processinstanser som är markerade som aktiverade och där senaste "läsning" är äldre en ett visst antal minuter (som man anger som ett systembelopp). Om så är fallet skapas ett ärende i ärendehanteringen styrt till den ansvarige användaren. I de fall det redan finns ett ärende som inte är klarmarkerat kommer inte ett nytt ärende skapas. Samma typ av kontroll görs på köposter i de fall instansen är aktiv.
(Typ 55)
Försäljningskonto vid direktleverans om annat ej är angivet på produkt eller produktgrupp. Vid val av <Inget> ges tas istället försäljningskontot från systemreferensen "Konto Försäljning". Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans)
Försäljningskonto vid lagerleverans om annat ej är angivet på produkt eller produktgrupp. Vid val av <Inget> ges tas istället försäljningskontot från systemreferensen "Konto Försäljning". Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).
Försäljningskonto vid transitleverans om annat ej är angivet på produkt eller produktgrupp. Vid val av <Inget> ges tas istället försäljningskontot från systemreferensen "Konto Försäljning". Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans)
Ange vilket installerat redovisningssystem som man vill ha integration med.
Konto för automatisk kontering av ingående moms vid registrering av leverantörsfaktura från annat EU-land.
Konto för automatisk kontering av utgående moms vid registrering av leverantörsfaktura från annat EU-land.
Konto för automatisk kontering av differenser som uppstår i samband med utskrift av fakturajournal. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av faktura).
Konto för automatisk kontering av momspliktig expeditionsavgift i samband med utskrift av fakturajournal. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).
Konto för automatisk kontering av momsfri expeditionsavgift i samband med fakturering. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans), vid export av kundreskontratransaktioner till Rubicon.
Konto som föreslås som betalningskonto vid kontant betalning av faktura direkt i kassan. Används vid kontant betalning av faktura i kassa.
Konto som föreslås som betalningskonto vid registrering av inbetalningar i kundreskontran. Används vid registrering av inbetalningar.
Konto för automatisk kontering av momspliktig faktureringsavgift i samband med fakturering. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av faktura).
Konto för automatisk kontering av momsfri faktureringsavgift i samband med fakturering. Används vid export av kundreskontratransaktioner till Rubicon.
Konto för automatisk bortbokning av differens vid registrering av inbetalningar i kundreskontran. Används vid registrering av inbetalningar.
Konto för automatisk kontering av intern förbrukning. Används vid skapandet av internförbrukningsverifikationer.
Konto för automatisk kontering av momspliktig försäljning om inte annat anges på produkt eller produktgrupp. Används vid export av kundreskontratransaktioner till Rubicon, efterbearbetning av kassa, skapande av kassaverifikationer, utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).
Konto för automatisk kontering av momsfri försäljning om inte annat anges på produkt eller produktgrupp. Används vid utskrift av fakturajournal, export av kundreskontratransaktioner till Rubicon, skapandet av kassaverifikationer.
Konto för föreslagen kontering av ingående moms i samband med kontroll av leverantörsfaktura. Används vid kontroll av leverantörsfaktura.
Konto för automatisk kontering av sålda varors kostnad (inpris från utleveransrad) om inget lagerändringskonto finns angivet på produktgruppen (Lagerleveranser) eller om inget Varukostnadskonto finns angivet på leverantören i Leverantörsregistret (Transit- eller direktvaror). Används vid utskrift av fakturajournal, skapande av interförbrukningsverifikationer, efterbearbetning av kassa, skapande av kassaverifikationer.
Konto för kundfordringar och inte annat finns angivet på kunden. Används vid utskrift av fakturajournal (kontering av faktura och utleverans), export av kundreskontratransaktioner till Rubicon, godkännande av inbetalningar, efterbearbetning av fakturor
Konto för föreslagen kontering av leverantörsskuld i samband med kontroll av leverantörsfaktura. Används vid kontroll av leverantörsfaktura.
Konto för automatisk kontering av ränteintäkter i samband med räntefakturering. Används vid utskrift av fakturajournal
Preliminärt konto för leverantörsskuld vid kontering av sålda varors kostnad. Motkonto till konto Leverantörsskuld i leverantörsregistret. Används vid efterbearbetning av kassa, skapande av kassaverifikationer, skapandet av internförbrukningsverifikationer, utskrift av fakturajournal (kontering av utleverans).
Konto för automatisk kontering av öresavrundning i samband med kontantförsäljning eller fakturering.
Benämning på extra koddel 0 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag
Benämning på extra koddel 1 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag
Benämning på extra koddel 2 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag
Benämning på extra koddel 3 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag
Benämning på extra koddel 4 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag
Benämning på extra koddel 5 i verifikationer till redovisning. Används vid utskrift av bokföringsunderlag
Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESENH
Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF
Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF1
Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF2
Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF3
Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF4
Hänvisar till vilket fält i Pengvin.Redovisning som motsvarar Pengvins fält RESREF5
Det datum till och med vilket redovisningen är stäng för nya verifikationer.
Anger vilken månad som är period 1 i Pengvins redovisning (avser redovisning i Orion och Xor).
Hantering av brutet räkenskapsår/vinstdelning (spannmål)
Vid framräkning av vinstdelning (Arkiv – ”Skapa underlag för vinstdelning”) tas hänsyn till brutet räkenskapsår via systemreferensen som heter "Startperiod för bokföringsår" (under "Redovisning"). Vid beräkning av vinstdelning backas ett år i förhållande till angivet år och underlag beräknas på månader fr o m startperioden och 12 månader framåt.
Exempel: Om man anger systemreferensen till 4 (april) sker beräkning från 1/4 föregående år till 31/3 innevarande år.
Sökväg till den mapp där exportfiler SIE skall sparas. Används vid efterberabetning av verifikationer
Uppgift som följer med i SIE-fil för att informera mottagande ekonomisystem om vilken typ av kontoplan konteringarna avser. Skall normalt stämma överens med den kontoplanstyp som används av ekonomisystemet. Används vid export av redovisningstransaktioner SIE.
När verifikationer förs över till PENGVIN redovisning kan man välja att verifikationen får ett nummeruttag från redovisningens nummerserier.
(typ 75)
Funktionen reklamationer ingår inte som standard utan kan köpas till som extra modul.
Denna systemreferens styr vilken typ av negativ utleverans som genereras vid reklamation.
Denna beställningstyp används vid hantering av reklamation, när man vill skapa ett krediteringsunderlag till leverantör
Denna beställningstyp används vid hantering av reklamation, när man vill skapa en ersättningsbeställning/inköpsunderlag och vill att det ska skapas separata inköpsunderlag på reklamationsbeställningar.
Den hanteringsreferens som läggs upp på ersättningsleverans till kund via reklamation. Om uppgiften saknas används ordinarie hanteringsreferens.
Den ordertyp som order skapade från reklamationsrutinen får. Används vid skapande av order från reklamationsrutinen.
Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsbeställning till leverantör. Saknas uppgiften skapas inget underärende.
Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsleverans till kund med pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.
Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsleverans till kund utan pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.
Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsorder till kund med pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.
Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsorder till kund utan pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.
Typ av ärende som läggs upp vi nytt reklamationsärende. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.
Typ av ärende som läggs upp vid kreditering till kund. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.
Typ av ärende som läggs upp vid krediteringsunderlag till leverantör. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.
(typ 70)
Funktionen servicehantering ingår inte som standard utan kan köpas till som extra modul.
Anger vilket beställningssätt som ska användas vid beställning av service hos leverantör. Om uppgiften saknas hämtas beställningssätt från leverantör.
Anger vilken beställningstyp som ska användas vid beställning av service hos leverantör. Om uppgiften saknas hämtas beställningssätt från leverantör, men vi rekommenderar att man har en egen beställningstyp för servicebeställningar annars kan två problem uppstå:
Om separat beställningstyp saknas för servicebeställningar kommer dessa beställnignar att läggas på ordinarie beställningar i systemet.
Om man arbetar med leveransbevakningen, och har valt en befintlig "vanlig" beställningstyp i denna systemreferens, kommer ingen beställning med denna beställningstyp att visas default vid visning av beställningar i leveransbevakningen. För att se och arbeta med dem där måste man i sådant fall själv välja just denna beställninstypen vid leveransbevakningen och arbeta med den separat.
Anger den ordertyp som föreslås när en ny serviceorder skapas från maskinregistret.
Här anges det produktnummer som föreslås när man från maskinregistret lägger upp en serviceorder för planerad service.
Här anges det produktnummer som föreslås när man från maskinregistret lägger upp en serviceorder för reparation.
Ärendemapp där nya ärenden hamnar när ärenden automatiskt skapas från servicerad på order. Förutsätter att referensen "Ärendetyp..." nedan är angiven.
Den typ av ärende som skall läggas upp i samband med att man skapar serviceaviseringar. Används vid automatisk servicepåminnelse. Se avsnitt Automatisk servicepåminnelse.
Typ av ärende som läggs upp vi ny servicerad på order. Saknas uppgiften skapas inget ärende i ärendesystemet.
Vid inläsning av nya produkter via sortimentsunderhållet har man möjlighet att lägga upp ytterligare sökord som finns med i filen från leverantören eller registrera manuellt. Dessa läggs upp som produktnycklar enligt de systemreferenser man angett här. Genom att markera rutan för fritextsökning på produktnyckeln (i referensregistret för produktnycklar) ingår sökordet i fritextsökning av produkter.
(typ 92)
När utleveranser skapas utifrån avräkningar så används detta artikelnummer för de kostander som skall särspecas på avräkning/faktura.
Betalningsvillkor för avräkningar
Alla utleveranser som skapas utifrån avräkningar får denna fakturatyp
Systemreferens för betalningsvillkor för legoavräkning. Om systemreferensen är angiven kommer denna att tas för legoavräkningar. Om betalningsvillkoret dessutom har rutan för fast förfallodatum markerat tas det förfallodatum man angett i fliken ”Avräkningsförslag” att läggas som förfallodatum på legoavräkningen.
STD = Standarduppsättning, ingen brytning på produkt (dvs flera produkter/sorter/artiklar per avräkning)
ART = Uppsättning där avräkning innehåller en produkt/sort/artikel per avräkning
Anger fabrikat på våg som är installerad för att användas i samband med hantering av insedlar.
Anger fabrikat på våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar.
Anger fabrikat på våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar.
Föreslagen godkänd differens vid underleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.
Föreslagen godkänd differens vid överleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.
Föreslagen leveranstyp vid uppläggning av leveranskontrakt
Föreslaget leveranssätt vid uppläggning av leveranskontrakt
Föreslaget slutdatum vid uppläggning av leveranskontrakt
Föreslaget startdatum vid uppläggning av leveranskontrakt
Beskrivning av texten på insedeln/avräkningen, t ex A:Insedel/referens B:Datum C:Sort D:Avr-referens E:Levplats F:Omklassning G:Kontrakt/referens
Anger IP-adress för våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar. Används vid TCP/IP ansluten våg.
Anger IP-adress för våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar. Används vid TCP/IP ansluten våg.
Det finns via denna systemreferens möjlighet att välja om kolumnerna avräkningsreferens och leveransplats skall skrivas ut på avräkningen.
{5} avser avräkningsreferens, {6} avser leveransplats. 0 – döljer kolumnen, 1 – visar kolumnen. I exemplet här kommer leveransplats att skrivas ut men inte avräkningsreferens.
Om skapad legohyres-följesedel saknar säljare används denna säljarsignatur.
Det betalningsvillkor som skall gälla vid debitering av hyra för legolager spannmål. Anges inget betalningsvillkor används det som är ordinarie på aktuell kund.
Den fakturatyp som skall gälla för debitering av hyra för legolager spannmål. Anges ingen fakturatyp används den som är ordinarie på aktuell kund.
Hanteringsreferens som läggs på följesedlar som skapas vid debitering av legolagerhyra.
Leverantörsnummer används Vid uppdatering av insedlarnas avräkningar så skapas inleveranser för att göra lagerpåverkan.
Anger port på våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar.
Anger port på våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar.
Om insedel saknar leveranskontrakt så hämtas pris från den prislista som angetts här. Prioritetsordning för prislista:
1. Systemreferens "Prislista Avräkningar"
2. Kund
3. Kundgrupp
Om pris saknas hämtas pris från produkt
Den prislista som föreslås vid uppläggning av nytt leveranskontrakt på kund.
I denna systemreferens anges om ett nytt leveranskontrakt automatiskt ska sättas till aktivt eller inte.
Anger typ av analysfil som används vid analysimport. Anpassad för de spannmålsföreningar som har inläsning av analysresultat.
(typ 99)
Kundanpassning (Norge)
Anger den egna basvaluta som systemet ska utgå ifrån. Basvalutan ska vara upplagd i tabellen Valuta, med värde 1. Används vid utskrifter av reskontra-, faktura- och inbetalningsjournal.
Användaridentitet för inloggning mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad
Kundnummer hos Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad
Lösenord för inloggning mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad
Webadress till API mot Intersolia som används vid hantering av säkerhetsdatablad.
Kundanpassning (Norge)
Här anges fullständig (http-)sökväg till wcf-service för hantering av rapporter
Kundanpassning (Norge)
Kundanpassning (Norge)
Anger den ärendetyp som ett ärende som skapats på grund av nummerseriekrock skall få.
(typ 80)
Funktionen uthyrning ingår inte som standard utan kan köpas till som extra modul.
Ange om förvald debiteringsform ska vara "vid återlämning" eller "löpande" vid registrering av uthyrningsrad.
Ange om förvald debiteringsomfattning ska vara "samtliga dagar" eller "vardagar" vid registrering av uthyrningsrad.
Styr vilken hanteringsreferens som läggs på debiteringsunderlag för hyresdebitering.
Anger den ordertyp som föreslås när en ny uthyrningsorder skapas från maskinregistret.
Här anges det produktnummer som föreslås för debitering av hyra om produktnummer saknas på aktuellt hyresobjekt.
Ärendemapp där nya ärenden hamnar när ärenden automatiskt skapas från uthyrningsrad på order. Förutsätter att referensen "Ärendetyp..." nedan är angiven.
Ärendemapp där uthyrningsärenden hamnar efter genomförd kontroll efter tillbakalämnandet.
Ärendemapp där ärenden hamnar när uthyrningsobjektet lämnas ut.
Ärendemapp där ärenden hamnar när uthyrningsobjektet återlämnas.
Typ av ärende som läggs upp vi ny uthyrningsrad på order. Saknas uppgiften skapas inget ärende i ärendesystemet.
(typ 40)
I denna mapp läggs filer när man skapar elektroniska dokument.
Sökväg (inklusive filnamn) till den fil där externa rapporter finns. Vid utskrift av rapporter som är markerade som externa layouter hämtas rapporten från angiven fil. Används vid utskrift av rapporter som har externa layouter.
(typ 30)
Anger till vilken länk användaren ska komma vid ”avsluta” i weborder.
Anger den bild som ska presenteras på webben vid detaljvisning av produkt.
Anger den bild som ska presenteras på webben vid listning av produkter.
Anger sökvägen till Finfos produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.
Anger den dokumentprofil som ska användas för att skicka e-post till användare som skapar ny profil i weborder. Används vid skapande av profil i Pengvin.Webborder och när användare glömt sina inloggningsuppgifter och begär dessa.
Anger de leverantörer som ska presenteras på webben.
Anger den info som ska presenteras på webben vid detaljvisning av produkt.
Anger kundnr som ska användas för privatkunder som handlar via webb.
Anger sökvägen till Finfos produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.
Anger sökvägen till Finfos produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.
Anger sökvägen till egen eller annans produktinformation. Används i produktregister och produktfråga.
Används vid automatskapande av sortimentsnycklar i prislistor och kundsortiment. Se avsnitt "Automatskapa sortimentsnycklar"
Anger det produktnummer som ska presenteras på webben.
Anger vilken sida som skall visas bredvid menyn efter inloggning i PENGVIN weborder.
Anger hur leverantörslänk skall hämtas i weborder. Från leverantör/egen bilaga eller inte alls. Används vid produktsökning och orderfot i PENGVIN weborder
Anger en referens till bild (logotype) som ska visas i weborder, på alla platser där loggan visas i weborderbilden.
Anger sökvägen till den länk (sida) man vill att användaren ska hamna i när denne klickar på knappen överst i weborderbilden.
(typ 31)
(typ 34)
Används för att välja det tema som skall föreslås med automatik vid visning av resultat i PENGVIN Explorer. Temat kan alltid ändras när man arbetar med dialogerna.
Används för att välja bakrundsfärg på de nyskapade PENGVIN Explorer-dialogerna.
Används för att välja bakgrundsfärg på grundfönster.
Sökväg till PengVin.WPF som används för att visa vissa nyare formulär t ex PENGVIN Explorer och Registrering av inventeringstransationer.
Sökväg till den server där webbtjänsten för PENGVIN.WPF finns.