Tredjepartsavtal

Funktionen för tredjepartsavtal används när vår slutkund har ett avtal med vår leverantör och andra inköpspriser gäller vid inköp som är knutna till just den kunden som har avtalet med aktuell leverantör.

Tredjepartsavtal är en tilläggsmodul som inte finns som standard. Kontakta din PENGVIN-konsult för mer information.

 

Man har möjlighet att manuellt registrera de produkter som skall finnas i avtalet, hämta dem från produkturval eller sortimentsunderhåll.

 

När man registrerar kundorder eller utleverans på produkt som ingår i ett tredjepartsavtal hämtas inköpspris därifrån oavsett om det rör sig om en lagerleverans eller transit/direkt. På order-/utleveransrad sparas avtalsidentitet.

 

Vid skapande av inköpsunderlag/beställning utifrån kundorder tas hänsyn till uppgift om ev. avtalsidentitet på orderraden. Rader som har hänvisning till ett tredjepartsavtal läggs som en separat beställning. I beställningshuvudet sparas då kundnummer och edi-referens från avtalet. I dialogen för ”Hantera inköp” finns en kolumn som innehåller namnet på slutkund för respektive beställning.

 

Vid skapa inköpsunderlag på lagervaror väljer man (genom en markeringsruta) om man vill ta hänsyn till tredjepartsavtal eller inte när man skapar underlag. Om man väljer att markera rutan omfattas sådana produkter som har ett inköpsbehov och samtidigt omfattas av ett tredjepartsavtal. Under förutsättning att antalet levererat från lager mot avtalet överstiger antalet beställt/inlevererat till lager mot samma avtal genereras ett inköpsunderlag mot detta avtal. Hänsyn tas till förpackningsstorlekar.

 


Länk till PENGVIN-guide som visar steg för steg hur man hanterar tredjepartsavtal

Uppsättning/dialogbeskrivning

Avtal

Genom att högerklicka på avtalsnumret får man fram fyra alternativ: visa avtalsrader, ta bort avtal, urval sortimentsunderhåll (används för att hämta produktrader från ett sortimentsurval) samt från MV2018:2 visa lageruttag..

Avtal

Avtalsidentitet. Sätts med automatik av systemet.

Beskrivning

Namn på avtalet.

Kundnr

Kundnummer

Kund

Kundens namn, hämtas med automatik när kundnummer anges.

Levnr

Leverantörsnummer

Leverantör

Leverantörens namn, hämtas med automatik när leverantörsnummer anges.

KundNr/Lev

Kundens kundnummer hos leverantör. Uppgiften tas med vid skapande av beställning till Inhouseformat. Detta nummer får man normalt av sin kund. (Det finns i PengVin-systemet inget krav på att denna uppgift är registrerad.)

EDI-referens

Kundens EDI-referens för avtalet. Uppgiften tas med vid skapande av beställning till Inhouseformat. Saknas uppgiften används kundens ordinarie EDI-referens (från aktuellt lager).

Avtalsreferens

Eventuellt avtalsnummer som skickas med beställningen. Detta referensnummer får man normalt av sin kund. Uppgiften tas med vid skapande av beställning till Inhouseformat. (Det finns i PengVin-systemet inget krav på att denna uppgift är registrerad.)

Startdatum

Startdatum måste anges och vara giltigt för att avtalet skall gälla.

Slutdatum

Slutdatum måste anges och vara giltigt för att avtalet skall gälla.

Avtalspris

Inpriset i avtalet gäller alltid om rutan är markerad, oavsett ordinarie inpris. Om rutan inte är markerad tas lägsta inpris.

Försäljning

Avtalspris gäller vid försäljning (order/utleverans) av avtalsvaror samt vid inköp av transit/direkt som härrör till en avtalsorder.

Inköp

Vid inköp av lagervaror, som sker pga försäljning av tredjepartsvaror från lager, tas alltid lägsta inköpspris oavsett om avtalsflaggan är satt eller inte.


Valuta
Här anges den valuta avtalet är kopplat till. Beställningar som skapas utifrån detta avtal blir i denna valuta oavsett vilken valuta som finns på leverantören. Om inte valuta anges används ordinarie valuta.

Auto inköp

 

Avtalspriser

Nya produkter kan läggas in manuellt genom att registrera dem i inmatningsfältet, eller genom att ange en del av benämning, t ex, trycka enter och få fram produktsökningen. Från produktsökningen har man möjlighet att välja urval till dokument vilket gör att samtliga rader (max 500) i urvalet läggs upp på avtalet. Urvalet töms på de produkter som läggs upp på avtalet. Har man fler än 500 produkter i urvalet som skall läggas upp på avtalet, öppnar man bara produktsökningen igen och väljer urval till dokument på nytt eftersom de 500 första produkterna inte finns kvar i urvalet.

Man kan också hämta produkter från ett sortimentsunderhåll, se nedan.

Produktnr

Produktnummer (högerklicka för att ta bort)

Benämning

Porduktens benämning, hämtas med automatik när produktnummer anges.

Avtalspris

Här registreras det inköpspris som är avtalat. Om avtalspriset är högre än ordinarie inköpspris läggs ordinarie inköprspris på order och utleverans.

Normalpris

Visar ordinarie inköpspris

Diff

Visar differens i procent mellan avtals- och ord. inköpspris.

 

Radera flera rader

I ett tredjepartsavtal kan man markera och radera flera rader på en och samma gång.

Ta bort rader i en följd
Klicka på första raden som skall tas bort, hålla ner shift-knappen och klicka sen på sista raden som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".
Ta bort rader som inte ligger i en följd
Klicka på en rad, hålla ner ctrl-tangeneten och klicka på övriga rader som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".

 

Urval sortimentsunderhåll

Genom att högerklicka på avtalsnumret och välja "Urval sortimentsunderhåll" öppnas ett nytt fönster med de urval som finns i sortimentsunderhållet.
För att välja ett urval, högerklicka på referensnumret och välj "uppdatera tredjepartsavtal". En jämförelse sker mellan avtal och sortimentsunderhåll. På de produkter som finns i avtalet sen tidigare uppdateras avtalspris om detta skiljer sig mellan avtal/sortimentsurval. Produkter som saknas i avtalet läggs upp.

Avtalspriset i tredjepartasavtalet uppdateras med inpriset från sortimentsunderhållet.

Visa lageruttag

(MV2018:2)

Vid detta alternativ visas ett nytt datablad som innehåller de produkter där det finns lageruttag mot aktuellt kontrakt som inte har motsvarande mängd beställt på kontraktet. I databladet visas även information om inköpskriterier som lev.fp. och minimiantal för beställning.

Skapa inköpsunderlag samtliga

Skapar inköpsunderlag för samtliga rader

Beställ samtliga

Skapar beställningar av samtliga rader

Försäljning

Orderregistrering

  

 

I orderregistreringen hämtas avtalspris till inköpspris och avtalspris plus ev hemtagningskostnader till kalkylerat inpris. Det är kombinationen leverantör/kund som gör att avtalspriset blir aktuellt. Om det ligger en leverantör på lagerfliken (som inte är avtalsleverantören) är det lagerleverantörens priser som gäller vid registrering av lagervaror både i order och utleverans. Vill man i det läget komma åt avtalspriser får man göra om raden till T eller D och byta leverantör.

När man registrerar kundorder eller utleverans på produkt som ingår i ett tredjepartsavtal hämtas inköpspris därifrån oavsett om det rör sig om en lagerleverans eller transit/direkt. På orderrader sparas avtalsidentitet (inte synligt i dialogen).

 

Om man registrerar en order på en kund som har avtal, byter kundnr och svarar JA på frågan om pris skall räknas om tas avtalspriset bort. Om man istället svarar NEJ på frågan om pris skall räknas om ligger avtalspriset kvar och det kommer att skapas en separat beställning på denna order.

Utleveransregistrering

  

I utleveransregistreringens raddetaljinfo visas om en varurad har fått pris från ett avtal. Om det ligger en leverantör på lagerfliken (som inte är avtalsleverantören) är det lagerleverantörens priser som gäller vid registrering av lagervaror både i order och utleverans. Om man registrerar en utleverans på en kund som har avtal, byter kundnr och svarar JA på frågan om pris skall räknas om tas avtalspriset bort. Om man istället svarar NEJ på frågan om pris skall räknas om ligger avtalspriset kvar. Som inköpspris (IPF) läggs avtalspris plus ev hemtagningskostnader.

Inköp

Hantera inköp

Inköpsunderlag/beställningar splittas per kund/avtal när man skapar beställningar från order. Avtalspriset följer med till beställningen. I fliken för inköpsunderlag finns det en kolumn som innehåller kundens namn om det är en tredjepartavtalsbeställning och en transit-/direktbeställning. Om det är en lagerbeställning visas inte kundnamnet även om det är en avtalsbeställning.

Avtalspris

Inpriset i avtalet gäller alltid om rutan är markerad, oavsett ordinarie inpris. Om rutan inte är markerad tas lägsta inpris.

Vid inköp av lagervaror, som sker pga försäljning av tredjepartsvaror från lager, tas alltid lägsta inköpspris oavsett om avtalsflaggan är satt eller inte.

Lagerinköp

Tredjepart

Rutan markeras om man vid inköp av lagervaror vill att systemet skall ta hänsyn till de försäljningar som gjorts till avtalspris.

 

Oavsett om rutan (i avtalet) är markerad för avtalspris eller inte tas alltid lägsta inköpspris på lagerbeställningar.

 

Om man på en lagerbeställning skall kunna tillgodogöra sig inköpspris från ett avtal krävs det dels att man sålt lagervaror (registrerat utleveranser) till avtalspris till aktuell kund, och att inköpsbehovet är lika med det antal man sålt till avtalspris (och inte tidigare fått köpa för avtalspris).

Exempel:

Kund 1070 har köpt 3 st av produkt 991300, inköpsbehovet (enl. ord. inköpsregelverk) är 4 st. Då gäller ordinarie inköpspris på beställningen.

Om kund 1070 däremot har köpt 5 st av produkt 991300, inköpsbehovet är 4 st, då är det avtalspriset som gäller på beställningen.

 

Om man sålt flera lagerprodukter till avtalspris, på flera en eller fler olika utleveranser, slås dessa samman på ett inköpsunderlag om de härrör från samma avtal (kund).

(Om man har flera kunder med tredjepartsavtal mot samma leverantör kan det bli så att avtalspris inte hämtas på lagerbeställningar beroende på regeln att man måste sålt fler (per kund) än vad inköpsunderlaget föreslår.)

 

En kundorder med lagervaror till avtalspris triggar inte igång ett lagerinköp till avtalspris, det måste vara en utleverans som registrerats när det gäller inköp av lagervaror till avtalspris.

Registrera beställning

Beställningen visar kundens kundnummer hos leverantören och avtalsreferensen. Beställningen visar även kundavtalet.

 

 

Inköpsunderlaget/beställningen visar referensnummer och kundavtal

 

EDI-beställning

XML-filen som skapas av beställningen (via Elektroniska dokument) innehåller uppgifter om tredjepartsavtalet (EDI-referen och leverantörskundnumret).