Lager

Firmanamn

Logotyp från lager kan skrivas ut på dokumenten (RS-rapporter). Man kan välja att ange undantag från vad som angivits på systeminställningen (flaggan) (Utskrift av firmanamn på dokumenthuvud (grupp Utskrifter)). I originaldokumenten skrivs de ut uppe i vänstra hörnet. Informationen hämtas från bolagsregistret. Uppsättningarna görs i referensregistret för utskriftslayouter.

 

Grunddata

 

Alternativ

Visar de olika lagren

Lager/filial

Visar identiteten för det lager som valts under "Alternativ"

Lagernamn

Visar namnet för det lager som valts

Adress 1, 2, postadress

Adressuppgifter

Besöksadress 1, 2 osv

Butiks-/besöksadress. Till kontantkvittot för kvittoskrivare (gäller ej A4-kvitto) hämtas adressuppgifter från lagerregistret. Om det i fälten för ”Besöksadress” finns något angett hämtas dessa uppgifter. Om fälten för ”Besöksadress” är tomma hämtas adressuppgifter istället från fälten ”Adress 1, ”Adress 2” och ”Postadress”.

Referens

Referensperson

Telefon

Telefonnummer

Fax

Faxnummer

e-post

E-postadress

EDI-referens

Unik lageridentitet som används vid elektronisk handel. Uppgiften avser det köpande lagrets identitet och används till beställningar via PENGVIN elektroniska dokument.  Motsvarande uppgift för mottagare av faktura finns i bolagsregistret.

 

Bolag

Knyter lagret till rätt bolag

Region

Används för att dela in lagret i en valfri region. I referensregistret ”Övriga referenser” underhålls/läggs regioner upp. Dessa fält kan användas för att klassa in ett lager geografiskt eller på annat sätt.

Försäljnings- och inköpsstatistiken innehåller region som grupperings- och filtreringsbegrepp. I och med att region inte sparas på utleveranserna har man möjlighet att göra nya regionindelningar på lagren och därefter köra statistik på nya regioner men gamla utleveranser.

Område

Används för att dela in lagret i en valfritt område. I referensregistret ”Övriga referenser” underhålls/läggs område upp. Dessa fält kan användas för att klassa in ett lager geografiskt eller på annat sätt.

Försäljnings- och inköpsstatistiken innehåller område som grupperings- och filtreringsbegrepp. I och med att område inte sparas på utleveranserna har man möjlighet att göra nya områdesindelningar på lagren och därefter köra statistik på nya områden men gamla utleveranser.

Konto lager

Motkonto till SVK lager Debet/Konto Varukostn nedan

Konto Försäljning

Konto för försäljning

Konto Varukost

SVK lager Debet

På detta konto redovisas kostnaden (inpriset från utleveransraden) för de sålda lagervarorna på fakturajournalens bokföringsunderlag.

Inventering

Ange den löpande inventering som används vid lagerjustering. Välj aktuell löpande inventering ur listboxen. Endast de inventeringar som är upplagda för aktuellt lager visas.

Plockplats

Normala plockplatsen för lagret (undantag kan anges på produktnivå)

Plocklager (Transit)

Om Transitkodade orderrader ska gå via ett visst lager anges det här

Plocklager (Lager)

Om Lagerkodade orderrader ska gå via ett visst lager anges detta här

Plockunderlag

Layout för plockunderlaget

Beställning (kopia)

Layout för beställningskopian

 

Orderhanterare

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flagga) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan också anges på kund, godsmottagare eller som generell systeminställning (referens) "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systeminställning

Tillhör kundnr

Om ett registrerat lager ägs av kunden anges dess kundnummer här. När detta lager fylls på skapas automatiskt en debitering till kunden. Används i Webstock.

Intern inleverans

Vid internleveranser mellan egna lager, t. ex. när man skall fylla på ett webstocklager, finns det möjlighet at ta bort steget med inleveransrapportering i det mottagande lagret. I fältet "Intern inlevernas" styr man hur inleverans skall hanteras vid internleveranser till det aktuella lagret. Man kan välja på ”Manuell inleverans” eller ”Automatiskt vid utleverans”. Om man har satt upp det senare alternativet skapas det en automatisk en inleverans och saldoökning direkt när man uppdaterar utleveransen på det levererande lagret.

Plockplatser

 

Underhållsdialog för plockplatser

 

Lager

Det lager plockplatsen finns på (väljs under "Alternativ" i Grunddata-fliken)

Alternativ

De olika alternativa plockplatserna som angivits

Beskrivning

Beskrivning av plockplatsen

Plockunderlag

Layout för plockunderlaget

 

Dokumentprofiler

Används för upplägg av plockplatsunika layouter.

Webstock

Om lagret avser ett webstock-lager markeras rutan och aktuellt kund- och mottagarnummer anges.

 

Nycklar

Dialogen för underhåll av lageruppgifter innehåller även en flik för underhåll av nycklar kopplade till lager. Syftet med detta är bl a att kunna använda dessa i konteringsregelverket.

Nyckeltyperna lägg upp i referensregistret för nycklar (Huvudmeny – Referensregister – Övrigt - Visa Nyckeltyper) och ska kodas med referenstyp ”Lager”. Se också avsnitt ”Nyckeltyper”.

 

Alt. edireferens Lager

Används vid behov av alternativa edi-referenser på lager och används vid inläsning av import av leverantörsfakturor. Detta innebär att man kan ha flera olika edi-referenser på varje lager.

Ordertilldelning vid inleverans

Systeminställningen (flaggan) "Automatisk tilldelning till order vid inleverans" kan överstyras för enskilt lager. Detta görs genom en speciell lagernyckel (upplagd med automatik i systemet) där man kan ange ett avvikande värde. På de lager denna nyckel saknas gäller systeminställningen (flaggan).

Exkludera levkod (L) vid tilldelning

Med systeminställningen (flaggan) "Exkludera Levkod (L) vid tilldelning" kan man exkludera inleveransrader kodade som lagervaror (levkod=L) vid tilldelning. Det finns möjlighet att överstyra flaggan via lagernyckel (upplagd mad automatik i systemet) där man kan ange ett avvikande värde. På de lager denna nyckel saknas gäller systeminställningen (flaggan).

ILN Interpares i xml-best lagernyck

Används vid beställning till Intepares-portalen om man har flerbolagshantering

VAT Interpares i xml-best lagernyck

Används vid beställning till Intepares-portalen om man har flerbolagshantering

 

Attestansvarig

Se vår guide om attestansvariga

 

 

Flera attestpersoner på leverantörsfaktura

Det finns en funktion för att sätta upp krav på fler än en attesterare för att en leverantörsfaktura skall bli godkänd för betalning. Om man vill ha flera attesterare aktiveras detta per lager genom att man lägger upp lagernycklar.

Nycklar skall vara med nyckeltyp = "#LFA1" för extra attesterare nivå 1 och om man önskar två nivåer lägger man även till nyckeltyp "#LFA2". Som nyckeldata för respektive nivå lägger man in användarsignaturen för respektive attesteringsnivå.

Därefter knyts nycklar i lagerregistret för aktuellt lager

 

Logiken blir enligt följande:

 

Attestansvarig för visst lager

En nyckeltyp kan läggas till för att knyta en viss användare som attestansvarig för visst lagers leverantörsfakturor. Nyckeltypen skall heta #LFA34.

Konteringsansvarig på leverantörsfakturan hämtas enligt följande prioritetsordning:

1 – Leverantörsregistrets lagerflik 

2 – Leverantörsregistrets reskontraflik

3 – Lagerregistrets nyckelflik

4 - Attestansvarig från användarregistret (roll Attestansvarig leverantörsfakturor klient)

 

Konteringsreferens Lager (01), (02) osv

Används för att sätta upp konteringsregelverk för tilläggskostnader på leverantörsfakturan så att resultatenhet hämtas från lagerregistret.