Referenstyperna är fasta och kan inte påverkas. Däremot kan valfritt antal referenser läggas upp till vardera referenstyp.
Används för att ge avräkningsmodellerna en beskrivning som skrivs ut på leveranskontraktet om en avvikelse angetts. Avvikelser läggs upp/underhålls i referensregistret för nyckeltyper: Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper, referenstyp "Avräkningsmodell". Det som visas i listboxen är nyckeldatat för nyckeltypen. Det är viktigt att man i "Övriga referenser" anger samma id som nyckeldata.
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer som man sedan kan knyta på kunder i kundregistret och/eller i rabattregistret. Om det finns en behörighetsnivå uppsatt på kund/rabattgrupp krävs det att användaren har behörighet till gruppen för att kunna göra förändringar eller makulera kundpost. Det går inte att tilldela en behörighetsnivå som man inte själv har behörighet till. Om man försöker göra en förändring man inte har behörighet till får man upp ett meddelande som beskriver vilken behörighet som krävs.
Här läggs information om de olika centrala avtalsdatabaser som används. Centrala avtal skapas referensregistret i "Övriga referenser - Centrala avtal" med information om de olika centrala avtalsdatabaser som används. I kundregistret finns ett fält innehållande hänvisning till ev. centralt avtal som skall användas på aktuell kund. Vid prissättning anropas logik för central prissättning i de fall kunder har en referens till centralt avtal.
Används för egen indelning av kunder utöver de två relationsnivåer som ligger som standard (kund och prospect). Kundregistret och kundsökningen har kompletterats så att valfritt antal egendefinierade relationsnivåer kan användas. Id-numret på nyupplagda relationer måsta vara större än 2.
Hämtplatser kan läggas upp i detta referensregister anges för att underlätta för lagerpersonalen att på utleveransen ange var kundens gods ligger. Hämtplatser behöver inte läggas upp i referensregistret utan kan också anges manuellt på utleveransen.
Dialogen för lagerjustering har kompletterats med en listruta innehållande fasta ändringsorsaker som läggs upp i detta registret. En systeminställning (flagga) finns för att kräva att användaren anger en orsak till lagerjustering. Den heter ”Obligatorisk orsak vid lagerjustering”. Om systeminställningen (flagga) är aktiverad är det krav på att en orsak är vald. Förutom listruta med val finns även anmärkningsfältet (som i tidigare versioner) kvar.
Maskinerna kan delas in i olika typer, t ex enligt samma princip som produktgruppsindelningen: bultpistoler, högtryckstvättar, kompressorer osv. Maskintyperna definieras här i referensregistret ”Övriga referenser” och därefter knyter man maskinerna till rätt grupp via maskinregistret.
Funktionen ännu ej implementerad. Reserverat för kommande behov.
Används för att dela in lagret i ett valfritt område. Försäljnings- och inköpsstatistiken innehåller område som grupperings- och filtreringsbegrepp. I och med att område inte sparas på utleveranserna har man möjlighet att göra nya områdesindelningar på lagren och därefter köra statistik på nya områden men gamla utleveranser.
(Finns också som eget register under Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Presentkortstyper)
Här lägger man upp alla olika typer av presentkort och tillgodohavande som man använder. Referensdata 1-4 styr olika funktioner vid försäljning av presentkort:
Referensdata 1 – Här anges det produktnummer som presentkortsförsäljningen ska knytas till.
Referensdata 2 – Här kan man ange ett värde som man vill att systemet automatiskt skall föreslå vid försäljning. Det är bara ett förslag och kan enkelt ändras vid försäljningstillfället. Anges inget värde i detta fält föreslås 0 kr vid försäljningen.
Referensdata 3 – Här kan man ange giltighetstid i dagar. Systemet räknar då ut när presentkortet förfaller utifrån detta antal dagar tillsammans med försäljningsdatum.
Referensdata 4 – Här anges om systemet automatiskt skall föreslå nummer från nummerserien för presentkort. Ange 0 om manuell registrering av nummer ska ske eller 1 om systemet automatiskt ska plocka ut nummer från nummerserie.
Referensdata 5 – används inte i dagsläget
Här anges de produktrabattgrupper man använder. Rabattgruppsfältet i registren för produkter och produktgrupper är kopplat till en denna referens.
Används för att dela in lagret i en valfri region (geografiskt eller på annat sätt).
Försäljnings- och inköpsstatistiken innehåller region som grupperings- och filtreringsbegrepp. I och med att region inte sparas på utleveranserna har man möjlighet att göra nya regionindelningar på lagren och därefter köra statistik på nya regioner men gamla utleveranser.
Koder för SNI (=Svensk Näringsgrens Indelning)
I kundregistret kan man ange kundens SNI-tillhörighet. SNI-koderna definieras här i referensregistret ”Övriga referenser” och därefter knyter man kunderna till rätt SNI-kod via kundregistret.
Man kan dela in säljarna i olika grupper. Säljargrupperna definieras här i referensregistret ”Övriga referenser” och därefter knyter man säljarna till rätt grupp via säljarregistret. I statistiken har man sedan möjlighet att ta fram statistik för viss säljargrupp.
För att lägga upp nya referenser markeras önskad referenstyp till vänster i dialogen. Därefter klickar man på "Lägg till referens", anger ett id och namnsätter referensen.
Här anges olika uppgifter beroende på vad referensen ska användas till. I vissa av referenstyperna använder sig PENGVIN-systemet av dessa referensdata, t ex vid centrala avtal då en referens kan vara en webbadress. I övrigt kan man lägga in valfria egna uppgifter som man använder som information eller gör egna Access-frågor mot.
För att ta bort en referens markeras aktuell referenstyp till vänster i dialogen och den referens som ska tas bort i mitten av dialogen. Därefter klickar man på "Ta bort referens". Svara Ja/Yes på kontrollfrågan om referensen ska tas bort.