Leveranskontrakt Q

Nya dialogen för leveranskontrakt är ännu inte fullt utbyggd men kompletteras efterhand. Den innehåller en sökning mot leveranskontrakt i spannmålshanteringen. Den innehåller även en rapportgenerator för att ta fram information från leveranskontrakten för utskrift av listor eller vidare bearbetning i Excel eller PENGVINs analysverktyg.

 

Dialogen startas från menyn och är inte beroende av dialogen för registerunderhåll av kunder. I dialogen ingår en sökfunktion så att man lätt kan söka fram kontrakt för viss kund, produkt, tidsintervall m.m.

 

Filtrering

Kundnr (kundnr/sökbegrepp)

Ange kundnummer eller ett sökbegrepp och tryck [enter] så öppnas kundsökningen.

Lista leveranskontrakt

Markeringsruta

Om rutan är markerad öppnas underformulär med automatik när annan post markeras. Även datat/resultatet i underliggande flik uppdateras med automatik när annan post markeras.

Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pilknappen för att starta underformulär alternativt klicka på refresh-knappen när man vill uppdatera datat.

Knappar

Dölj. Stänger aktuellt fönster/avsnitt.

(MV2020:3)

Om huvudfönster ligger som flik öppnas det och få fokus när man stänger sidofönstret. Stängning sker med knapp eller tangentbordskombination [Alt][X].

Gör skjutbar. Genom att trycka på knappen skjuter man ihop föregående fönster så att detta visas till vänster i funktionsramen.

(MV2020:3)

För att skjuta undan/ta fram ett huvud- eller sidofönster klickar man på knappen eller använder tangentbordskombinationen [Ctrl][tab].

Hämta data, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Justera. Används för att ändra dialogens förutsättningar, t ex lägga till eller ta bort fält.

Spara inställning datablad - Sparar inställningar för enskild användare och påverkar ingen annans datablad.

Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.

Standardinställning datablad - Återställer databladet till standard som kan vara antingen PengVins original eller företagsinställning.

Ta bort grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ta bort den grundinställning man gjort, som skiljer sig från PengVins. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.

 

 

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Används för att lägga till poster. (MV2020:2)  För att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

Listar upp leveranskontrakt enligt filtrering som gjorts

(MV2020:2) Skapar nytt leveranskontrakt. För att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.

Lås leveranskontrakt

Lås upp leveranskontrakt

Kopiera aktuellt kontrakt. Alla grunduppgifter samt uppgifter från flikarna "Redigera kostnader" och "Redigera analys" kopieras till det nya kontraktet.

Skapar nytt kontrakt.  (MV2020:2)  För att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.

Visar kontraktet som dokument och kan då skrivas ut, sparas som pdf eller skickas som mejl.

Visar analysmodell

Funktioner

Redigera leveranskontrakt

Öppnar dialogen för redigering av levereanskontrakt, se nedan.

Listor

Visar alla egna (inloggad användare) samt gemensamma listor för kunder. Listor som andra användare markerat som ”egna” visas inte.

Visa lista

Visar vald lista i skärmen. Härifrån går det att skriva ut den på skrivare eller spara den till fil.

Rader/datablad

Används för att lägga till poster. (MV2020:2)  För att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.

KundNr

Kundnummer. Om man klickar på kundnumret öppnas "Redigera kontrakt". Se nedan.

Namn

Kundens namn

Kontrakts-ID

Kontraktsidentitet/-nummer

Kontrakts -ref

Referensnummer, valfritt nummer

Kontraktstyp

Kontraktstyp. Kopplar avräkningsmodell till kontrakt.

Sort

Spannmålssort. Produktens benämning

Kontraktsdatum

(MV2020:3)

Kontraktets datum

Leveranstyp

Typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning)

Leveranssätt

Leveranssätt

Lev.plats

Leveransplats/lager

Från

Kontrakt gäller från och med angivet datum

Till

Kontrakt gäller till och med angivet datum

Aktiv

Ja/Nej

Kontraktsantal

Antal enheter man skrivit kontrakt för

Utnyttjat

Antal utnyttjade volymenhet

Kvar att utnyttja

Återstående volymenhet

Grundpris

Man kan sätta ett fast pris på kontraktet eller knyta det till en viss prislista på raden ovan. Om det finns ett grundpris som är högre än 0 gäller detta före ev prislista, se prio prislista ovan.

Garanterat pris

På leveranskontraktet kan man ange ett garanterat pris som utfaller om levererad vara inte håller uppsatt kvalitet. I samband med avräkning så används det garanterade priset på nedklassad vara. Om huvudkontraktet har ett garanterat pris så har detta pris högre prioritet än prisuppgifter kopplade till alternativ produkt.

Prislista

Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris

Tillägg 1

Här lägger man en tilläggskostnad. Anges normalt i kronor per deciton (pris per 100 kg). Denna kostnad läggs till angivet pris, priset på angiven prislista eller kalkylerat inpris (prod.reg), se fälten ovan, när avräkningar skapas. Om fältet är tomt ("null") hämtas värde från systembelopp "Leveranskontrakt: Kontraktstillägg". (Står det 0.00 i fältet är det 0 kr som gäller.)

Om man på leveranskontraktet har angett ett visst lager (leverans till) och detta skiljer sig från vågsedelns lager då nollställs tillägg, dvs kontraktstillägg = 0 kr.

OBS! Detta gäller bara när man angett någonting i Leverans till

Tillägg 2 och 3
Ytterligare fält för tilläggskostnader som går att referera till när man bygger avräkningsmodeller.

I tabellen för analysmodeller läggs dessa upp enligt följande:
Tillägg 1: GET_TILLAGG{KONTRAKT}
Tillägg 2: GET_TILLAGG_2
Tillägg 3: GET_TILLAGG_3

Kontraktsinfo

Information om kontraktet. Denna text skrivs ut på leveranskontraktet när detta skrivs ut.

Överföringsstatus

Visar första spärrande fel avseende överföring av kontrakt.

Redigera leveranskontrakt

Lås leveranskontrakt

Lås upp leveranskontrakt

Kopiera aktuellt kontrakt. Alla grunduppgifter samt uppgifter från flikarna "Redigera kostnader" och "Redigera analys" kopieras till det nya kontraktet.

Skapar nytt kontrakt.  (MV2020:2)  För att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.

Visar kontraktet som dokument och kan då skrivas ut, sparas som pdf eller skickas som mejl.

Visar analysmodell

Huvud

I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex kontraktsnummer, kundnummer och namn och flera undergrupper innehållande Kontrakts- och leveransuppgifter med mera.

 

Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med leveransuppgifter kan man stänga kontraktsuppgifterna så att dialogen blir renare.

Leveranskontrakt

Kontrakts-ID

Kontraktsnummer, löpande unik nummerserie

Kontraktsreferens

Referensnummer, valfritt nummer

Status

Visar om kontraktet är låst eller inte

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Avräkningsmodell

Ange vilken avräkningsmodell som ska gälla för kontraktet. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från produktnycklar i produktregistret.

Kontraktstyp

Kontraktstyp

Produktnr

Här väljer man den produkt som kontraktet avser.

(MV2020:3) Listboxen har tagits bort. Vill man söka fram en produkt skriver man t ex benämning i fältet så öppnas produktsökningen

Produkt benämning

Hämtas från produktregistret

Kontraktsdatum

Datum då kontraktet skrevs. Systemet föreslår dagens datum, men detta kan sättas tillvalfritt datum. Vid sökning av kontrakt sorteras kontrakten fallande på kontraktsdatum.

Kontrakterad Areal

Antal arealenheter man skrivit kontrakt för. T e x hur många hektar kunden odlar på, valfritt att ange eller inte.

Kontrakterad Volym

Antal volymenheter man skrivit kontrakt för

Utnyttjat

Antal utnyttjade volymenhet

Kvar

Återstående volymenhet

Tillåten underleverans %

Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans.  Gräns för underleverans är tänkt att användas för uppföljning av leveranser.

Tillåten överleverans %

Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans.

Prioritet

Om det finns flera aktiva kontrakt på samma produktnummer anges prioritetsordning för kontrakten. När man lägger upp ett nytt kontrakt får detta med automatik prioritet 5.

Kontrakten sorteras i första hand efter prioritetsordning. Saknas prio sorteras kontrakten i datumordning. Om flera kontrakt har samma prioritet sorteras dessa inbördes efter datum.

När ett nytt kontrakt läggs upp får detta automatiskt prio 5.

Aktivt kontrakt

Markerad ruta: Aktivt, tom ruta: Ej aktivt

Slutlevererat

Markerad ruta: Slutlevererat, tom ruta: Ej slutlevererat

Leveransuppgifter

Leverans till

Lager anges om detta kontrakt endast avser leverans till ett visst lager, annars lämnas fältet tomt och kunden kan leverera till vilket lager som helst på detta kontrakt.

Leveranstyp

Välj typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning) från listboxen. Detta är ett fast register i systemet och kan inte påverkas av användaren.

Leveranssätt

Hur sker leveransen, hämtning eller leverans direkt av medlemmen.

Leveransperiod fr.o.m

Tillåten leveransperiod från och med

Leveransperiod t.o.m

Tillåten leveransperiod till och med

Avtalad ersättning

Prislista

Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris

 

Prioritetsordning för hur prislista hämtas

  1. Leveranskontrakt

  2. Systeminställningar "Prislista på leveranskontrakt"

  3. Kund

  4. Kundgrupp

Pris (grundpris) hämtas i första hand från kontrakt, om kontrakt saknar grundpris och det finns en prislista (enligt ovan) så hämtas pris från prislista

Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från produktens inpris.

 

Grundpris

Man kan sätta ett fast pris på kontraktet eller knyta det till en viss prislista på raden ovan. Om det finns ett grundpris som är högre än 0 gäller detta före ev prislista, se prio prislista ovan.

Garanterat pris

På leveranskontraktet kan man ange ett garanterat pris som utfaller om levererad vara inte håller uppsatt kvalitet. I samband med avräkning så används det garanterade priset på nedklassad vara. Om huvudkontraktet har ett garanterat pris så har detta pris högre prioritet än prisuppgifter kopplade till alternativ artikel.

Rubrik tillägg 1

Fält för att namnge tillägg 1

Tillägg 1

Här lägger man en tilläggskostnad. Anges normalt i kronor per deciton (pris per 100 kg). Denna kostnad läggs till angivet pris, priset på angiven prislista eller kalkylerat inpris (prod.reg), se fälten ovan, när avräkningar skapas. Om fältet är tomt ("null") hämtas värde från systembelopp "Leveranskontrakt: Kontraktstillägg". (Står det 0.00 i fältet är det 0 kr som gäller.)

Om man på leveranskontraktet har angett ett visst lager (leverans till) och detta skiljer sig från vågsedelns lager då nollställs tillägg, dvs kontraktstillägg = 0 kr.

OBS! Detta gäller bara när man angett någonting i Leverans till

Rubrik tillägg 2 och 3

Fält för att namnge tillägg 2 och 3

Tillägg 2 och 3
Ytterligare fält för tilläggskostnader som går att referera till när man bygger avräkningsmodeller.

I tabellen för analysmodeller läggs dessa upp enligt följande:
Tillägg 1: GET_TILLAGG{KONTRAKT}
Tillägg 2: GET_TILLAGG_2
Tillägg 3: GET_TILLAGG_3

Efterlikvidsgrundande

Genom att markera/avmarkera rutan ”Efterlikvidsgrundande” anger man leveranskontraktet om leveransen skall finnas med, eller inte, i beräkningsgrunden för kommande efterlikvid.

Nedklassad till legolager

Man kan på kontraktet (genom att markera rutan ”Nedklassad till legolager”) ange att i de fall den levererade varan inte håller uppsatta kvalitetskriterier, istället för att säljas, läggs in på kundens legolager. Om detta sker skall levererad kvantitet ändå räknas av från kontraktet. Vid skapande av avräkning sker kontroll och ev. byte till legolager. Omklassning till legolager kan endast göras vid grundavräkningen.

Pris på nedklassad vara

Pris hämtas i första hand från garanterat pris på kontrakt kopplat till ej nedklassad vara

 

Om pris 0 kr OCH nedklassad vara har ett kontrakt kopplat till sig

Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från kontrakt kopplad till nedklassad vara, om kontrakt saknar pris och det finns en prislista på aktuellt kontrakt hämtas pris från denna prislista

Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från nedklassad produkts inpris.

 

Om pris 0 kr OCH nedklassad vara INTE har ett kontrakt kopplat till sig

Använder prislista från systeminställning/kund/kundgrupp och hämtar pris

Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från nedklassad varas inpris.

 

Detta betyder följande avseende nedklassad vara

Finns det ett kontrakt kopplat till nedklassad vara så används INTE prislista från systeminställning/kund samt kundgrupp

 

Info

Här kan valfri information om leveranskontraktet läggas in. Denna text skrivs ut på leveranskontraktet när detta skrivs ut.

Övrigt

Ansvarig inköpare

Ansvarig inköpare

Upplagd av

Visar signatur för den som la upp kontraktet.

Uppläggningsdatum

Avser det datum då kontraktet lades upp.

Senast ändrad av

Visar signatur för den som ändrade kontraktet. Under fliken "Ändringslogg" ser man historiskt vilka ändringar som gjorts och av vem.

Datum för senaste ändring

Avser det datum då kontraktet ändrades, datum sätts/ändras när posten låses.

Gennr

Generationsnummer, dvs hur många gånger som kontraktet ändrats (och därefter låsts).

Flikar

Flikar

Knappar och dyl

(MV2020:8) För att flytta fokus från huvud till flikar används tangentbordskombinationen [Alt][pil ner]

 (MV2020:8) För att flytta fokus från flikar till huvud används tangentbordskombinationen [Alt][pil upp]

/ (MV2020:8) Om fokus ligger i ett fält med listbox kommer listboxen att öppnas om man bara använder [alt] [pil upp/ner]. Man måste då först flytta fokus till ett fält utan listbox, genom att trycka [tab], för att kunna byta fokus mellan huvudflikar med [alt] [pil upp/ner].

Visar dialoghuvud

Visar flikar

Visar båda avsnitten (huvud och flikar)

[Alt][F]

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Hjälptext/tooltip

På vissa flikar förekommer det hjälptexter (tooltips).  

 

Flikar som listruta

(MV2020:7)

I de PengVin Explorer-dialoger som innehåller flikar har man möjlighet att få upp flikarna i en lista så man slipper skrolla långt till höger/vänster. Det gäller alla grundregister som t ex kunder och produkter men också leveranskontrakt och redigera insedlar mfl. Den flik som för tillfället är aktiv visas i fetstil, i exemplet på bilden "Kontakter".

Flikminne

Sparar senast öppnad flik

(MV2020:8)

När man stänger dialogen sparas uppgift om vilken flik som är aktiv. Nästa gång samma inloggad användare öppnar dialogen är det den fliken som öppnas/är aktiv. Detta underlättar för den som oftast bara använder uppgifter från en av flikarna.

Sparar flikordning

(MV2020:8)

När man byter ordningsföljd på flikar sparas denna uppsättning när man stänger dialogen. Nästa gång samma inloggad användare öppnar dialogen finns den nya flikordningen kvar. Även i listrutan ligger flikarna i samma ordning. Detta gör att flikarna går snabbare att komma åt och underlättar för den som oftast bara använder vissa flikar. Även i listrutan för flikvisning ligger samma ordning som flikarna.

Nycklar

Nycklar kan läggas upp för att användas som extra sökbegrepp. Nycklar till leveranskontrakt läggs upp och underhålls i referensregistret för nyckeltyper (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper) och ska ha referenstyp "Leveranskontrakt".

(MV2020:5)

Nyckeltyp

Namn på produktnyckeln. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per produkt eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret produktnycklar.

Data

Väljs ur lista eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

Lägg till nyckel

För att lägga upp ny nyckel anger man nyckeltyp i kolumnen "Data" på raden "< Lägg upp nyckel >". Man kan antingen registrera typkoden direkt i inmatningsfältet eller högerklicka för att välja från lista.

 

Data

För att lägga upp nyckeldata på existerande nyckelrad anger man nyckeldata i kolumnen "Data" på raden för aktuell nyckel. Man kan antingen registrera data direkt i inmatningsfältet eller högerklicka för att välja från lista.

Tidigare versioner (före MV2020:5)

 

Lägg till nyckel

För att lägga till en ny nyckel klickar man på <Lägg till nyckel>. Då öppnas ett nytt fönster som visar de fördefinierade alternativ ("nyckeltyper") som finns. Klicka på önskad nyckel så läggs den till.

För att lägga till alternativ ("nyckeldata") till vald nyckel klickar man på nyckelnamnet så öppnas ett nytt fönster som visar de ev fördefinierade alternativ som finns att välja på. Klicka på önskat alternativ så läggs det till. I annat fall skriver man in eget värde i fältet "Data".

Ta bort nyckel

Högerklicka på den nyckel som skall tas bort från kontraktet och välja "Ta bort nyckel".

Övriga kontrakt

Fliken ”Övriga kontrakt” innehåller aktuell kunds övriga kontrakt. Dessa är sorterade i stigande kontraktsdatumordning. Fliken ”Övriga kontrakt” ligger förvalt som aktiv.

De kontrakt som visas är de som faller inom tidsramen för det värde man satt som systembelopp ”Antal dagar bakåt i tiden som skall visas”. Detta gäller oavsett om de är slutlevererade eller inte.

Ändringslogg

Fliken visar förändringar av kontraktsinformation som skett efter att kontraktsposten låstes första gången. Loggningen visar vilket värde som ändrats och innehåller gammalt och nytt värde, datum samt signatur.

Redigera kostnader

Generella kostnader avser alltid en produkt.

ProduktNr

Produktnummer för kostnaden. För att ta bort en kostnad, högerklicka på produktnumret och välj "Ta bort kostnad"

(MV2020:3) Om man vill byta produktnummer på en kostnad kan man skriva t ex en benämning i produktnummerfältet så öppnas produktsökningsdialogen.

Kostnadstyp

Här anges vilken typ av kostnad som avses. Typen väljs ur listboxen.

1. Kostnad per insedel

Anger den kostnad som läggs till för varje insedel

2. Kostnad av invägd kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för varje avräkning

3. Kostnad per invägd kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för invägd kvantitet, dvs vägs det in 120 enheter blir det 120 kostnader av denna typ.

4. Kostnad per omräknad kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för omräknad kvantitet, dvs om den omräknade kvantiteten blir 75 enheter blir det 75 kostnader av denna typ.

5. Kostnad i % summa

Kostnad i procent av summan på insedeln

Följande två kostnadstyper fungerar bara korrekt om man angett något i fälten Analys och Tabellkoppling (hämtas från register "Analystabeller").
Med hjälp av analysvärdet sker en tabellslagning i angiven analystabell, svar från analystabell ger PRIS.
 
Med hjälp av analysvärdet så beräknas ANTAL, analysvärdet är alltså % av antingen invägd kvantitet eller omräknad kvantitet
Kostnadsbeloppet beräknas sedan med hjälp av PRIS * ANTAL

Om man använder Analys och Tabellkoppling på övriga kostnadstyper (förutom 5.   Kostnad I % summa) så sker följande:
Anger man bara Analys blir analysvärde = PRIS
Anger man Analys och tabellkoppling blir Tabellsvar = PRIS

Om ingen analys är angiven sker beräkning som procent av priset

6. % av invägd kvantitet

Kostnad i procent av invägd kvantitet

7. % av omräknad kvantitet
Kostnad i procent för den omräknade kvantiteten.

8. % av summan, per insedel

 

9. Analyskostnad på aspirerad kvantitet
Kostnad per kontrakt

10. Prisregl. Nedklassad fastpriskotrakt

(MV2020:7) Vid nedklassning från en produkt med fastpriskontrakt kan man sätta kostnadstyp "10. Prisregl. Nedklassad fastpriskontrakt" så att en prisjustering sker med uppdatering av pris.

Detta avdrag gäller bara för fastpriskontrakt. Allt annat hanteras som vanligt och man behöver inte lägga till dessa avdrag.

 

Benämning

Produktens benämning hämtas från produktregistret och skrivs ut på avräkningen.

Normalt pris

Ordinarie pris för kostnaden som hämtas från produktregistret.

Avvikande pris

Fast pris som överstyr ordinarie (normalt) pris på produkten

Lägg till/ersätt/ta bort

Anger om kostnaden skall ersättas, läggas till eller tas bort på beräknad kostnad.

Filter

Här kan man få tillgång till alla relevanta fält från insedlar, men dessa anges i referensregistret "Definiera filter". Kontakta din PengVin-konsult för hjälp.

Beräkningsordning för respektive typ av kostnader

Alla ev kostnader som finns i de olika stegen tas med och "Lägg till/ersätt" avgör om de läggs till eller ersätter kostnaden från föregående typ.

1: Generell

2: Analys

3: Avräkningsmodell

4: Kund

5: Kontrakt

6: Insedel

7: Insedel kontrakt

Exempel:

Produktnummer

Typ

Lägg till/ersätt

Kostnad

Summa

Anmärkning

1000

Analys

Lägg till

50

50

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

1000

Avr.modell

Ersätt

10

10

 

1000

Kontrakt

Lägg till

30

40

 

 

 

 

 

 

 

2000

Generell

Ersätt

200

200

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

2000

Analys

Lägg till

100

300

 

2000

Insedel

Lägg till

400

700

 

Redigera analys

Analys

Avaktivera

Markeras om analysen skal avaktiveras.

Obligatoriskt

X.

Minvärde

Minsta värde som accepteras innan nedklassning

Maxvärde

Högsta värde som accepteras innan nedklassning

Tabellkoppling kvantitet

X.

Inverkan på kvantitet

Välj på vilket sätt som kvantiteten skall påverkas av analysen

Avdrag antal från invägd kvantitet - ANTAL =  (INVÄGT- (INVÄGT- ANALYSDATA))

Andel i procent från invägd kvantitet - ANTAL =  (INVÄGT - (INVÄGT * (1-((100-ANALYSDATA)/100))))

Avdrag i procent av invägd kvantitet - ANTAL =  (INVÄGT * (1-((100-ANALYSDATA)/100)))

Avdrag antal från omräknad kvantitet - ANTAL =  (OMRÄKNAT- (OMRÄKNAT- ANALYSDATA))

Andel i procent från omräknad kvantitet - ANTAL =  (OMRÄKNAT- (OMRÄKNAT* (1-((100-ANALYSDATA)/100))))

Avdrag i procent av omräknad kvantitet - ANTAL =  (OMRÄKNAT* (1-((100-ANALYSDATA)/100)))

Faktor/fält

Beskrivning/Anmärkning

ANTAL

Det uträknade antalet

INVÄGT

Ursprungligt antal (INVÄGT)

OMRÄKNAT

Värdet på det omräknade antalet

ANALYSDATA

Svar från analystabell

Tabellkoppling pris

X.

Inverkan på pris

Välj på vilket sätt som priset skall påverkas av analysen

Alla avdrag kronor från grundpris - (MV2020:7) Inverkan på pris där alla avdragsberäkningar sker från grundpriset. Det finns fyra analyser där man behöver lägga avdrag på både primär och nedklassad vara i maltkorn. Det är Kond_1, kond_2, Kond_3 och Kond_4 i Classic. Avdrag sker på både på fullkorn och på foderkorn vid beräkning av grundpris. Väljer man den nya varianten "Alla avdrag kronor från grundpris" så kommer avdrag att ske på båda grundpriserna. Om man som tidigare väljer "Avdrag på grundpris" sker avdraget bara på fullkornsdelen. Väljer man "Annat avdrag på grundpris" sker avdraget på foderkornsdelen. Det nya, tredje, alternativet påverkar alltså båda.

Avdrag kronor från grundpris - PRIS =  (GRUNDPRIS- (GRUNDPRIS- ANALYSDATA))

Avdrag i procent från grundpris - PRIS =  (GRUNDPRIS - (GRUNDPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100))))

Andel i procent av grundpris - PRIS =  (GRUNDPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100)))

Avdrag kronor från justerat pris - PRIS =  (NEDRÄKNATPRIS - (NEDRÄKNATPRIS - ANALYSDATA))

Andel i procent från justerat pris - PRIS =  (NEDRÄKNATPRIS - (NEDRÄKNATPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100))))

Avdrag i procent av justerat pris - PRIS =  (NEDRÄKNATPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100)))

Faktor/fält

Beskrivning/Anmärkning

PRIS

Det uträknade priset

GRUNDPRIS

Ursprungligt pris (grundpris)

NEDRÄKNAT PRIS

Värdet på det uträknade priset

ANALYSDATA

Svar från analystabell

 

Minsta värde innan nedklassning

X.

Högsta värde innan nedklassning

X.

Bilagor

För att titta på en bilaga klickar man på länken.

Används om man vill lägga till, ta bort eller redigera en bilaga. Då öppnas dialogen för hantering av bilagor.

Se avsnitt "Bilagor NY".

(MV2020:5) Vid öppning av dialog för visning av bilaga är numera alltid den bilaga med lägsta radid aktiverad och visas.

Avräkningsförslag

Visar avräkningsförslaget

Insedlar

Visar insedlar kopplade till kontraktet.

 

Insedel NR

(MV2020:8)

 

Insedel status

(MV2020:8)  För att snabba upp visningen visar statuskolumnen nu bara status "7.Grundavräkning", "6.Prel.(G)-Avräkning". Övriga status visas som text "Mellan 1-5 i status" då det inte är någon idé att kolla allt där inte analysen är klar eftersom kontraktstilldelning sker efter att analys är ok.