Nya dialogen för leveranskontrakt är ännu inte fullt utbyggd men kompletteras efterhand. Den innehåller en sökning mot leveranskontrakt i spannmålshanteringen. Den innehåller även en rapportgenerator för att ta fram information från leveranskontrakten för utskrift av listor eller vidare bearbetning i Excel eller PENGVINs analysverktyg.
Dialogen startas från menyn och är inte beroende av dialogen för registerunderhåll av kunder. I dialogen ingår en sökfunktion så att man lätt kan söka fram kontrakt för viss kund, produkt, tidsintervall m.m.
Ange kundnummer eller ett sökbegrepp och tryck [enter] så öppnas kundsökningen.
Om rutan är markerad öppnas underformulär med automatik
när annan post markeras. Även datat/resultatet i underliggande flik uppdateras
med automatik när annan post markeras.
Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pilknappen för att starta underformulär alternativt klicka på refresh-knappen när man vill uppdatera datat.
Dölj. Stänger aktuellt fönster/avsnitt.
(MV2020:3)
Om huvudfönster ligger som flik öppnas det och få fokus när man stänger sidofönstret. Stängning sker med knapp eller tangentbordskombination [Alt][X].
Gör skjutbar. Genom att trycka på knappen skjuter
man ihop föregående fönster så att detta visas till vänster i funktionsramen.
(MV2020:3)
För att skjuta undan/ta fram ett huvud- eller sidofönster klickar man på knappen eller använder tangentbordskombinationen [Ctrl][tab].
Hämta data, dvs uppdatera resultatet/databladet.
Justera. Används för att ändra dialogens förutsättningar,
t ex lägga till eller ta bort fält.
Spara inställning datablad - Sparar inställningar för enskild användare och påverkar ingen annans datablad.
Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.
Standardinställning datablad - Återställer databladet till standard som kan vara antingen PengVins original eller företagsinställning.
Ta bort grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ta bort den grundinställning man gjort, som skiljer sig från PengVins. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.
När man sparat ändringar i datablad är knappen grön
och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.
Print. Skriver ut aktuellt resultat
Överför resultatet till Excel
Används för att lägga till poster. (MV2020:2) För
att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar
systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur
och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt
utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.
Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till
aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.
Listar upp leveranskontrakt enligt filtrering som
gjorts
(MV2020:2) Skapar nytt leveranskontrakt. För att
man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar
systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur
och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt
utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.
Lås leveranskontrakt
Lås upp leveranskontrakt
Kopiera aktuellt kontrakt. Alla grunduppgifter samt
uppgifter från flikarna "Redigera kostnader" och "Redigera
analys" kopieras till det nya kontraktet.
Skapar nytt kontrakt. (MV2020:2) För
att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar
systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur
och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt
utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.
Visar kontraktet som dokument och kan då skrivas
ut, sparas som pdf eller skickas som mejl.
Visar analysmodell
Öppnar dialogen för redigering av levereanskontrakt, se nedan.
Visar alla egna (inloggad användare) samt gemensamma listor för kunder. Listor som andra användare markerat som ”egna” visas inte.
Visar vald lista i skärmen. Härifrån går
det att skriva ut den på skrivare eller spara den till fil.
Används för att lägga till poster. (MV2020:2) För
att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar
systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur
och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt
utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.
Kundnummer. Om man klickar på kundnumret öppnas "Redigera kontrakt". Se nedan.
Kundens namn
Kontraktsidentitet/-nummer
Referensnummer, valfritt nummer
Kontraktstyp. Kopplar avräkningsmodell till kontrakt.
Spannmålssort. Produktens benämning
(MV2020:3)
Kontraktets datum
Typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning)
Leveranssätt
Leveransplats/lager
Kontrakt gäller från och med angivet datum
Kontrakt gäller till och med angivet datum
Ja/Nej
Antal enheter man skrivit kontrakt för
Antal utnyttjade volymenhet
Återstående volymenhet
Man kan sätta ett fast pris på kontraktet eller knyta det till en viss prislista på raden ovan. Om det finns ett grundpris som är högre än 0 gäller detta före ev prislista, se prio prislista ovan.
På leveranskontraktet kan man ange ett garanterat pris som utfaller om levererad vara inte håller uppsatt kvalitet. I samband med avräkning så används det garanterade priset på nedklassad vara. Om huvudkontraktet har ett garanterat pris så har detta pris högre prioritet än prisuppgifter kopplade till alternativ produkt.
Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris
Här lägger man en tilläggskostnad. Anges normalt i kronor per deciton (pris per 100 kg). Denna kostnad läggs till angivet pris, priset på angiven prislista eller kalkylerat inpris (prod.reg), se fälten ovan, när avräkningar skapas. Om fältet är tomt ("null") hämtas värde från systembelopp "Leveranskontrakt: Kontraktstillägg". (Står det 0.00 i fältet är det 0 kr som gäller.)
Om man på leveranskontraktet har angett ett visst lager (leverans till) och detta skiljer sig från vågsedelns lager då nollställs tillägg, dvs kontraktstillägg = 0 kr.
OBS! Detta gäller bara när man angett någonting i Leverans till
Tillägg 2 och 3
Ytterligare fält för tilläggskostnader som går att referera till när man
bygger avräkningsmodeller.
I tabellen för analysmodeller läggs
dessa upp enligt följande:
Tillägg 1: GET_TILLAGG{KONTRAKT}
Tillägg 2: GET_TILLAGG_2
Tillägg 3: GET_TILLAGG_3
Information om kontraktet. Denna text skrivs ut på leveranskontraktet när detta skrivs ut.
Visar första spärrande fel avseende överföring av kontrakt.
Lås leveranskontrakt
Lås upp leveranskontrakt
Kopiera aktuellt kontrakt. Alla grunduppgifter samt
uppgifter från flikarna "Redigera kostnader" och "Redigera
analys" kopieras till det nya kontraktet.
Skapar nytt kontrakt. (MV2020:2) För
att man av misstag inte skall skapa flera nya leveranskontrakt kontrollerar
systemet om det redan finns ett leveranskontrakt med samma uppläggningssignatur
och kundnummer <Ny>. Då skapas inte ytterligare ett nytt kontrakt
utan systemet öppnar upp det befintliga i redigeringsläge.
Visar kontraktet som dokument och kan då skrivas
ut, sparas som pdf eller skickas som mejl.
Visar analysmodell
I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex kontraktsnummer, kundnummer och namn och flera undergrupper innehållande Kontrakts- och leveransuppgifter med mera.
Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med leveransuppgifter kan man stänga kontraktsuppgifterna så att dialogen blir renare.
Kontraktsnummer, löpande unik nummerserie
Referensnummer, valfritt nummer
Visar om kontraktet är låst eller inte
Kundnummer
Kundens namn
Ange vilken avräkningsmodell som ska gälla för kontraktet. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från produktnycklar i produktregistret.
Kontraktstyp
Här väljer man den produkt som kontraktet avser.
(MV2020:3) Listboxen har tagits bort. Vill man söka fram en produkt skriver man t ex benämning i fältet så öppnas produktsökningen
Hämtas från produktregistret
Datum då kontraktet skrevs. Systemet föreslår dagens datum, men detta kan sättas tillvalfritt datum. Vid sökning av kontrakt sorteras kontrakten fallande på kontraktsdatum.
Antal arealenheter man skrivit kontrakt för. T e x hur många hektar kunden odlar på, valfritt att ange eller inte.
Antal volymenheter man skrivit kontrakt för
Antal utnyttjade volymenhet
Återstående volymenhet
Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans. Gräns för underleverans är tänkt att användas för uppföljning av leveranser.
Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans.
Om det finns flera aktiva kontrakt på samma produktnummer anges prioritetsordning för kontrakten. När man lägger upp ett nytt kontrakt får detta med automatik prioritet 5.
Kontrakten sorteras i första hand efter prioritetsordning. Saknas prio sorteras kontrakten i datumordning. Om flera kontrakt har samma prioritet sorteras dessa inbördes efter datum.
När ett nytt kontrakt läggs upp får detta automatiskt prio 5.
Markerad ruta: Aktivt, tom ruta: Ej aktivt
Markerad ruta: Slutlevererat, tom ruta: Ej slutlevererat
Lager anges om detta kontrakt endast avser leverans till ett visst lager, annars lämnas fältet tomt och kunden kan leverera till vilket lager som helst på detta kontrakt.
Välj typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning) från listboxen. Detta är ett fast register i systemet och kan inte påverkas av användaren.
Hur sker leveransen, hämtning eller leverans direkt av medlemmen.
Tillåten leveransperiod från och med
Tillåten leveransperiod till och med
Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris
Prioritetsordning för hur prislista hämtas
Leveranskontrakt
Systeminställningar "Prislista på leveranskontrakt"
Kund
Kundgrupp
Pris (grundpris) hämtas i första hand från kontrakt, om kontrakt saknar grundpris och det finns en prislista (enligt ovan) så hämtas pris från prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från produktens inpris.
Man kan sätta ett fast pris på kontraktet eller knyta det till en viss prislista på raden ovan. Om det finns ett grundpris som är högre än 0 gäller detta före ev prislista, se prio prislista ovan.
På leveranskontraktet kan man ange ett garanterat pris som utfaller om levererad vara inte håller uppsatt kvalitet. I samband med avräkning så används det garanterade priset på nedklassad vara. Om huvudkontraktet har ett garanterat pris så har detta pris högre prioritet än prisuppgifter kopplade till alternativ artikel.
Fält för att namnge tillägg 1
Här lägger man en tilläggskostnad. Anges normalt i kronor per deciton (pris per 100 kg). Denna kostnad läggs till angivet pris, priset på angiven prislista eller kalkylerat inpris (prod.reg), se fälten ovan, när avräkningar skapas. Om fältet är tomt ("null") hämtas värde från systembelopp "Leveranskontrakt: Kontraktstillägg". (Står det 0.00 i fältet är det 0 kr som gäller.)
Om man på leveranskontraktet har angett ett visst lager (leverans till) och detta skiljer sig från vågsedelns lager då nollställs tillägg, dvs kontraktstillägg = 0 kr.
OBS! Detta gäller bara när man angett någonting i Leverans till
Fält för att namnge tillägg 2 och 3
I tabellen för analysmodeller läggs dessa upp enligt följande:
Tillägg 1: GET_TILLAGG{KONTRAKT}
Tillägg 2: GET_TILLAGG_2
Tillägg 3: GET_TILLAGG_3
Genom att markera/avmarkera rutan ”Efterlikvidsgrundande” anger man leveranskontraktet om leveransen skall finnas med, eller inte, i beräkningsgrunden för kommande efterlikvid.
Man kan på kontraktet (genom att markera rutan ”Nedklassad till legolager”) ange att i de fall den levererade varan inte håller uppsatta kvalitetskriterier, istället för att säljas, läggs in på kundens legolager. Om detta sker skall levererad kvantitet ändå räknas av från kontraktet. Vid skapande av avräkning sker kontroll och ev. byte till legolager. Omklassning till legolager kan endast göras vid grundavräkningen.
Pris på nedklassad vara
Pris hämtas i första hand från garanterat pris på kontrakt kopplat till ej nedklassad vara
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara har ett kontrakt kopplat till sig
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från kontrakt kopplad till nedklassad vara, om kontrakt saknar pris och det finns en prislista på aktuellt kontrakt hämtas pris från denna prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från nedklassad produkts inpris.
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara INTE har ett kontrakt kopplat till sig
Använder prislista från systeminställning/kund/kundgrupp och hämtar pris
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från nedklassad varas inpris.
Detta betyder följande avseende nedklassad vara
Finns det ett kontrakt kopplat till nedklassad vara så används INTE prislista från systeminställning/kund samt kundgrupp
Här kan valfri information om leveranskontraktet läggas in. Denna text skrivs ut på leveranskontraktet när detta skrivs ut.
Ansvarig inköpare
Visar signatur för den som la upp kontraktet.
Avser det datum då kontraktet lades upp.
Visar signatur för den som ändrade kontraktet. Under fliken "Ändringslogg" ser man historiskt vilka ändringar som gjorts och av vem.
Avser det datum då kontraktet ändrades, datum sätts/ändras när posten låses.
Generationsnummer, dvs hur många gånger som kontraktet ändrats (och därefter låsts).
(MV2020:8)
För att flytta fokus från huvud till flikar används tangentbordskombinationen
[Alt][pil ner]
(MV2020:8)
För att flytta fokus från flikar till huvud används tangentbordskombinationen
[Alt][pil upp]
/
(MV2020:8) Om fokus ligger
i ett fält med listbox kommer listboxen att öppnas om man bara använder
[alt] [pil upp/ner]. Man måste då först flytta fokus till ett fält utan
listbox, genom att trycka [tab], för att kunna byta fokus mellan huvudflikar
med [alt] [pil upp/ner].
Visar dialoghuvud
Visar flikar
Visar båda avsnitten (huvud
och flikar)
Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].
För att komma till radera tryck [Alt][D].
På vissa flikar förekommer det hjälptexter (tooltips).
(MV2020:7)
I de PengVin Explorer-dialoger som innehåller flikar har man möjlighet att få upp flikarna i en lista så man slipper skrolla långt till höger/vänster. Det gäller alla grundregister som t ex kunder och produkter men också leveranskontrakt och redigera insedlar mfl. Den flik som för tillfället är aktiv visas i fetstil, i exemplet på bilden "Kontakter".
(MV2020:8)
När man stänger dialogen sparas uppgift om vilken flik som är aktiv. Nästa gång samma inloggad användare öppnar dialogen är det den fliken som öppnas/är aktiv. Detta underlättar för den som oftast bara använder uppgifter från en av flikarna.
(MV2020:8)
När man byter ordningsföljd på flikar sparas denna uppsättning när man stänger dialogen. Nästa gång samma inloggad användare öppnar dialogen finns den nya flikordningen kvar. Även i listrutan ligger flikarna i samma ordning. Detta gör att flikarna går snabbare att komma åt och underlättar för den som oftast bara använder vissa flikar. Även i listrutan för flikvisning ligger samma ordning som flikarna.
Nycklar kan läggas upp för att användas som extra sökbegrepp. Nycklar till leveranskontrakt läggs upp och underhålls i referensregistret för nyckeltyper (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper) och ska ha referenstyp "Leveranskontrakt".
Namn på produktnyckeln. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per produkt eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret produktnycklar.
Väljs ur lista eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.
För att lägga upp ny nyckel anger man nyckeltyp i kolumnen "Data" på raden "< Lägg upp nyckel >". Man kan antingen registrera typkoden direkt i inmatningsfältet eller högerklicka för att välja från lista.
För att lägga upp nyckeldata på existerande nyckelrad anger man nyckeldata i kolumnen "Data" på raden för aktuell nyckel. Man kan antingen registrera data direkt i inmatningsfältet eller högerklicka för att välja från lista.
För att lägga till en ny nyckel klickar man på <Lägg till nyckel>. Då öppnas ett nytt fönster som visar de fördefinierade alternativ ("nyckeltyper") som finns. Klicka på önskad nyckel så läggs den till.
För att lägga till alternativ ("nyckeldata") till vald nyckel klickar man på nyckelnamnet så öppnas ett nytt fönster som visar de ev fördefinierade alternativ som finns att välja på. Klicka på önskat alternativ så läggs det till. I annat fall skriver man in eget värde i fältet "Data".
Högerklicka på den nyckel som skall tas bort från kontraktet och välja "Ta bort nyckel".
Fliken ”Övriga kontrakt” innehåller aktuell kunds övriga kontrakt. Dessa är sorterade i stigande kontraktsdatumordning. Fliken ”Övriga kontrakt” ligger förvalt som aktiv.
De kontrakt som visas är de som faller inom tidsramen för det värde man satt som systembelopp ”Antal dagar bakåt i tiden som skall visas”. Detta gäller oavsett om de är slutlevererade eller inte.
Fliken visar förändringar av kontraktsinformation som skett efter att kontraktsposten låstes första gången. Loggningen visar vilket värde som ändrats och innehåller gammalt och nytt värde, datum samt signatur.
Generella kostnader avser alltid en produkt.
Produktnummer för kostnaden. För att ta bort en kostnad, högerklicka på produktnumret och välj "Ta bort kostnad"
(MV2020:3) Om man vill byta produktnummer på en kostnad kan man skriva t ex en benämning i produktnummerfältet så öppnas produktsökningsdialogen.
Här anges vilken typ av kostnad som avses. Typen väljs ur listboxen.
1. Kostnad per insedel
Anger den kostnad som läggs till för varje insedel
2. Kostnad av invägd kvantitet
Anger den kostnad som läggs till för varje avräkning
3. Kostnad per invägd kvantitet
Anger den kostnad som läggs till för invägd kvantitet, dvs vägs det in 120 enheter blir det 120 kostnader av denna typ.
4. Kostnad per omräknad kvantitet
Anger den kostnad som läggs till för omräknad kvantitet, dvs om den omräknade kvantiteten blir 75 enheter blir det 75 kostnader av denna typ.
5. Kostnad i % summa
Kostnad i procent av summan på insedeln
Följande två kostnadstyper fungerar bara korrekt
om man angett något i fälten Analys och Tabellkoppling (hämtas från register
"Analystabeller").
Med hjälp av analysvärdet sker en tabellslagning i angiven analystabell,
svar från analystabell ger PRIS.
Med hjälp av analysvärdet så beräknas ANTAL, analysvärdet är alltså % av
antingen invägd kvantitet eller omräknad kvantitet
Kostnadsbeloppet beräknas sedan med hjälp av PRIS * ANTAL
Om man använder
Analys och Tabellkoppling på övriga kostnadstyper (förutom 5. Kostnad
I % summa) så sker följande:
Anger man bara Analys blir analysvärde = PRIS
Anger man Analys och tabellkoppling blir Tabellsvar = PRIS
Om ingen analys är angiven sker beräkning som procent av priset
6. % av invägd kvantitet
Kostnad i procent av invägd kvantitet
7. % av
omräknad kvantitet
Kostnad i procent för den omräknade kvantiteten.
8. % av summan, per insedel
9. Analyskostnad
på aspirerad kvantitet
Kostnad per kontrakt
10. Prisregl. Nedklassad fastpriskotrakt
(MV2020:7) Vid nedklassning från en produkt med fastpriskontrakt kan man sätta kostnadstyp "10. Prisregl. Nedklassad fastpriskontrakt" så att en prisjustering sker med uppdatering av pris.
Detta avdrag gäller bara för fastpriskontrakt. Allt annat hanteras som vanligt och man behöver inte lägga till dessa avdrag.
Produktens benämning hämtas från produktregistret och skrivs ut på avräkningen.
Ordinarie pris för kostnaden som hämtas från produktregistret.
Fast pris som överstyr ordinarie (normalt) pris på produkten
Anger om kostnaden skall ersättas, läggas till eller tas bort på beräknad kostnad.
Här kan man få tillgång till alla relevanta fält från insedlar, men dessa anges i referensregistret "Definiera filter". Kontakta din PengVin-konsult för hjälp.
Alla ev kostnader som finns i de olika stegen tas med och "Lägg till/ersätt" avgör om de läggs till eller ersätter kostnaden från föregående typ.
1: Generell
2: Analys
3: Avräkningsmodell
4: Kund
5: Kontrakt
6: Insedel
7: Insedel kontrakt
Produktnummer |
Typ |
Lägg till/ersätt |
Kostnad |
Summa |
Anmärkning |
1000 |
Analys |
Lägg till |
50 |
50 |
1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till |
1000 |
Avr.modell |
Ersätt |
10 |
10 |
|
1000 |
Kontrakt |
Lägg till |
30 |
40 |
|
|
|
|
|
|
|
2000 |
Generell |
Ersätt |
200 |
200 |
1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till |
2000 |
Analys |
Lägg till |
100 |
300 |
|
2000 |
Insedel |
Lägg till |
400 |
700 |
|
Markeras om analysen skal avaktiveras.
X.
Minsta värde som accepteras innan nedklassning
Högsta värde som accepteras innan nedklassning
X.
Välj på vilket sätt som kvantiteten skall påverkas av analysen
Avdrag antal från invägd kvantitet - ANTAL = (INVÄGT- (INVÄGT- ANALYSDATA))
Andel i procent från invägd kvantitet - ANTAL = (INVÄGT - (INVÄGT * (1-((100-ANALYSDATA)/100))))
Avdrag i procent av invägd kvantitet - ANTAL = (INVÄGT * (1-((100-ANALYSDATA)/100)))
Avdrag antal från omräknad kvantitet - ANTAL = (OMRÄKNAT- (OMRÄKNAT- ANALYSDATA))
Andel i procent från omräknad kvantitet - ANTAL = (OMRÄKNAT- (OMRÄKNAT* (1-((100-ANALYSDATA)/100))))
Avdrag i procent av omräknad kvantitet - ANTAL = (OMRÄKNAT* (1-((100-ANALYSDATA)/100)))
Faktor/fält |
Beskrivning/Anmärkning |
ANTAL |
Det uträknade antalet |
INVÄGT |
Ursprungligt antal (INVÄGT) |
OMRÄKNAT |
Värdet på det omräknade antalet |
ANALYSDATA |
Svar från analystabell |
X.
Välj på vilket sätt som priset skall påverkas av analysen
Alla avdrag kronor från grundpris - (MV2020:7) Inverkan på pris där alla avdragsberäkningar sker från grundpriset. Det finns fyra analyser där man behöver lägga avdrag på både primär och nedklassad vara i maltkorn. Det är Kond_1, kond_2, Kond_3 och Kond_4 i Classic. Avdrag sker på både på fullkorn och på foderkorn vid beräkning av grundpris. Väljer man den nya varianten "Alla avdrag kronor från grundpris" så kommer avdrag att ske på båda grundpriserna. Om man som tidigare väljer "Avdrag på grundpris" sker avdraget bara på fullkornsdelen. Väljer man "Annat avdrag på grundpris" sker avdraget på foderkornsdelen. Det nya, tredje, alternativet påverkar alltså båda.
Avdrag kronor från grundpris - PRIS = (GRUNDPRIS- (GRUNDPRIS- ANALYSDATA))
Avdrag i procent från grundpris - PRIS = (GRUNDPRIS - (GRUNDPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100))))
Andel i procent av grundpris - PRIS = (GRUNDPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100)))
Avdrag kronor från justerat pris - PRIS = (NEDRÄKNATPRIS - (NEDRÄKNATPRIS - ANALYSDATA))
Andel i procent från justerat pris - PRIS = (NEDRÄKNATPRIS - (NEDRÄKNATPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100))))
Avdrag i procent av justerat pris - PRIS = (NEDRÄKNATPRIS * (1-((100-ANALYSDATA)/100)))
Faktor/fält |
Beskrivning/Anmärkning |
PRIS |
Det uträknade priset |
GRUNDPRIS |
Ursprungligt pris (grundpris) |
NEDRÄKNAT PRIS |
Värdet på det uträknade priset |
ANALYSDATA |
Svar från analystabell |
X.
X.
För att titta på en bilaga klickar man på länken.
Används om man vill lägga till, ta bort eller redigera
en bilaga. Då öppnas dialogen för hantering av bilagor.
Se avsnitt "Bilagor NY".
(MV2020:5) Vid öppning av dialog för visning av bilaga är numera alltid den bilaga med lägsta radid aktiverad och visas.
Visar avräkningsförslaget
Visar insedlar kopplade till kontraktet.
(MV2020:8)
(MV2020:8) För att snabba upp visningen visar statuskolumnen nu bara status "7.Grundavräkning", "6.Prel.(G)-Avräkning". Övriga status visas som text "Mellan 1-5 i status" då det inte är någon idé att kolla allt där inte analysen är klar eftersom kontraktstilldelning sker efter att analys är ok.