För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende
De uppgifter/fält i maskinregisterdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.
I datablad är de låsta (icke redigerbara) fält gröna och de ändringsbara fälten är vita.
De fält där man vänsterklickar på en länk har en blå text
De fält där det döljer sig en meny vid högerklick har en blå ram runt fältet och svart text
De fält som både innehåller en länk (vänsterklick) och en meny bakom högerklick har både blå text och blå ram.
Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.
Spara. Används för att skapa egen genväg på PengVins
startsida. Se hur man gör detta i vår guide "Skapa
genväg till PengVins startsida"
Visar beställningsdokumentet i skärmen. Man har
också möjlighet att skriva ut det eller spara det som pdf-fil.
I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex leverantörsnummer, beställningssätt och leveransvillkor indelat i olika avsnitt.
Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för
att välja vilka uppgifter man vill se. Vill man t ex bara se hanteringsuppgifterna
kan man stänga leveransmottagare, märkning osv så att dialogen blir renare.
Leverantörens nummer, namn, adress, referensperson, telefon- och faxnummer samt eget kundnummer hos leverantören.
Visar inköpsansvarig för den aktuella beställningen.
Ansvarig inköpare kan anges i produktregistrets lager- och/eller inköpsflik. Finns inget angivet på produkten, hämtas ansvarig inköpare från vad som angivits på leverantören. Regelverket för hur inköpare hämtas enligt nedanstående prioritetsordning:
1: Produktregistrets lagerflik
2: Produktregistrets inköpsflik
3: leverantörsregistrets lagerflik
4: leverantörsregistrets huvud
När man på en orderrad väljer ett beställningssätt med hantering ”Manuell beställning” ändras föreslagen inköpare till aktuell säljare på ordern om systemflaggan "Skall inköpare ändras till säljare på order" är aktiverad.
I samband med att en orderrad registreras (leveranskod T eller D) läggs med automatik en inköpare på orderraden. Denna inköpare ligger kvar som inköpare på orderraden även om det på inköpsunderlaget/beställningen läggs en annan inköpare utifrån regelverket med systemflaggan ”Ansvarig inköpare från prod/lev vid transit/direkt”. Man kan se inköpare på orderraden om ansvarig inköpare mot kunden medan inköpare på beställning är ansvarig mot leverantören.
Visar det lager för vilket beställningen är avsedd
Visar beställningstypen, t. ex ”Normal” eller ”Snabb”.
Visar den beställningskod som den aktuella leverantören är kodad med i leverantörsregistret, t. ex ”Onsdagsbeställningar” eller ”Dagliga beställningar”.
Visar aktuellt beställningssätt, t ex EDI-beställning
Visar det datum beställningen skapades.
Om inget nytt leveransdatum bekräftats är detta datumfält tomt.
Om leveranspåminnelsedatum skickats till leverantören visas datum för detta.
Markerad ruta anger att det aktuella förslaget ska slås ihop med andra förslag på den aktuella leverantören, för att bilda en gemensam beställning. Sammanslagningen sker då man skapar beställning av förslaget beroende på vilken samlingsnivå man angivit i leverantörsregistret. Villkoret är att de poster som slås samman ska ha samma leverantör, beställningstyp, beställningssätt, lager, godsmottagare (mottagande lager) och i vissa fall samma leveranskod.
Mottagare av varorna. Avser mottagande lager (levkod L eller T) eller slutkund om beställningen härstammar från en direkteställning (levkod D), egen referens och telefonnummer.
Märkesrad 1 och 2 samt referensnummer för beställningen.
Direktbeställningar (orderrader med levkod D) innehåller information från märke 1 och märke 2.
I fältet kan referensnummer vara angivet. Om det är en beställning som härrör från ett tredjepartsavtal innehålller fältet avtalsnumret från tredjepartsavtalet. Refnr är sökbart när man söker beställningar.
Beställningen visar även kundavtal om sådant finns.
Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.
Används för att spara ändringar som gjorts i datablad,
t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används
också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.
När man sparat ändringar i datablad är knappen grön
och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.
Print. Skriver ut aktuellt resultat.
Överför resultatet till Excel
Öppnar vald post för redigering av huvudposten.
Man har möjlighet att söka fram en varurad genom att mata in valfritt värde (t ex produktnummer, ordernummer, pris, leverantörsproduktnummer osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.
För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].
Varuradens positionsnummer på inköpsunderlaget.
Produktens produktnummer (vårt produktnummer). Produktnumret är länkat till produktfrågan.
Produktens benämning.
Visar leverantörens produktnummer för den aktuella produkten.
Antal
Visar den enhet som inköpskvantiteten avser (=vår lagersaldoenhet).
Visar den aktuella produktens inpris på beställningen.
Den "pris-per-enhet" som inpriset avser, t ex pris per 100.
Används för att manuellt kunna lägga rabatt på beställningsrader. Detta fält visas också i inleveransregistreringen och i inleveranssökningen.
Totala värdet på beställningsraden, visas i leverantörens valuta (valutakod visas bredvid)
Ursprungligt leveransdatum
Leveranskod
Visar numret på den order för vilken varuraden är öronmärkt. Ordernummer visas bara på poster med leveranskod T eller D, då det bara är dessa leveranskoder som avser öronmärkt beställning åt kund. Ordernumret är länkat till dialogen för ordervisning.
Kundens namn
Visar leverantörens produktnummer för den aktuella produkten.
Om inget nytt leveransdatum bekräftats är detta datum samma som ursprungligt leveransdatum. Ett nytt datum kan registreras i detta fält och man kan därefter skriva ut ett nytt leveransbesked till kunden från dialogen för leveransbesked.
Systemet föreslår dagens datum som bekräftelsedatum för ändrat leveransdatum.
Visar leveransstatus för beställningen, t ex del- eller slutlevererad.
Man har möjlighet att söka fram en viss inleverans-/varurad genom att mata in valfritt värde (t ex produktnummer, antal, pris osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.
För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].
Inleveransnumret är länkat till dialogen för visning av inleverans.
Produktnumret är länkat till dialogen för visning av produkt.
Produktens benämning.
Antal
Visar den enhet som inköpskvantiteten avser (=vår lagersaldoenhet).
Ännu ej i funktion
Om det finns bilagor kopplade till beställningen visas dessa i fliken. Genom att klicka på den blå länken öppnas bilagan. För att lägga till/ta bort/redigera bilagor, se avsnitt Bilagor för mer information.
Ännu ej i funktion