Visa beställning Q

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

 

Allmänt

Redigering

De uppgifter/fält i maskinregisterdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.

I datablad är de låsta (icke redigerbara)  fält gröna och de ändringsbara fälten är vita.

Länkar

De fält där man vänsterklickar på en länk har en blå text

Högerklicksmeny

De fält där det döljer sig en meny vid högerklick har en blå ram runt fältet och svart text

Länk och högerklicksmeny

De fält som både innehåller en länk (vänsterklick) och en meny bakom högerklick har både blå text och blå ram.

Dialogdesign/ disposition

Huvud

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Spara. Används för att skapa egen genväg på PengVins startsida. Se hur man gör detta i vår guide "Skapa genväg till PengVins startsida"

Visar beställningsdokumentet i skärmen. Man har också möjlighet att skriva ut det eller spara det som pdf-fil.

 

 

I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex leverantörsnummer, beställningssätt och leveransvillkor indelat i olika avsnitt.

 


Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Vill man t ex bara se hanteringsuppgifterna kan man stänga leveransmottagare, märkning osv så att dialogen blir renare.

Leverantör

Leverantörens nummer, namn, adress, referensperson, telefon- och faxnummer samt eget kundnummer hos leverantören.

Hantering

Inköpare

Visar inköpsansvarig för den aktuella beställningen.

 

Ansvarig inköpare kan anges i produktregistrets lager- och/eller inköpsflik. Finns inget angivet på produkten, hämtas ansvarig inköpare från vad som angivits på leverantören. Regelverket för hur inköpare hämtas enligt nedanstående prioritetsordning:

1: Produktregistrets lagerflik

2: Produktregistrets inköpsflik

3: leverantörsregistrets lagerflik

4: leverantörsregistrets huvud

 

När man på en orderrad väljer ett beställningssätt med hantering ”Manuell beställning” ändras föreslagen inköpare till aktuell säljare på ordern om systemflaggan "Skall inköpare ändras till säljare på order" är aktiverad.

 

I samband med att en orderrad registreras (leveranskod T eller D) läggs med automatik en inköpare på orderraden. Denna inköpare ligger kvar som inköpare på orderraden även om det på inköpsunderlaget/beställningen läggs en annan inköpare utifrån regelverket med systemflaggan ”Ansvarig inköpare från prod/lev vid transit/direkt”. Man kan se inköpare på orderraden om ansvarig inköpare mot kunden medan inköpare på beställning är ansvarig mot leverantören.

 

Lager

Visar det lager för vilket beställningen är avsedd

Beställningstyp

Visar beställningstypen, t. ex ”Normal” eller ”Snabb”.

Beställningskod

Visar den beställningskod som den aktuella leverantören är kodad med i leverantörsregistret, t. ex ”Onsdagsbeställningar” eller ”Dagliga beställningar”.

Beställningssätt

Visar aktuellt beställningssätt, t ex EDI-beställning

Beställningsdat

Visar det datum beställningen skapades.

Bekäftat datum

Om inget nytt leveransdatum bekräftats är detta datumfält tomt.

Senaste påminnelse

Om leveranspåminnelsedatum skickats till leverantören visas datum för detta.

Samlingsbeställning

Markerad ruta anger att det aktuella förslaget ska slås ihop med andra förslag på den aktuella leverantören, för att bilda en gemensam beställning. Sammanslagningen sker då man skapar beställning av förslaget beroende på vilken samlingsnivå man angivit i leverantörsregistret. Villkoret är att de poster som slås samman ska ha samma leverantör, beställningstyp, beställningssätt, lager,  godsmottagare (mottagande lager) och i vissa fall samma leveranskod.

Leveransmottagare

Mottagare av varorna. Avser mottagande lager (levkod L eller T) eller slutkund om beställningen härstammar från en direkteställning (levkod D), egen referens och telefonnummer.

Märkning

Märkesrad 1 och 2 samt referensnummer för beställningen.

Direktbeställningar (orderrader med levkod D) innehåller information från märke 1 och märke 2.

Leverantörens referensnr

I fältet kan referensnummer vara angivet. Om det är en beställning som härrör från ett tredjepartsavtal innehålller fältet avtalsnumret från tredjepartsavtalet. Refnr är sökbart när man söker beställningar.

Kundavtal

Beställningen visar även kundavtal om sådant finns.

Leverans

Flikar

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat.

Överför resultatet till Excel

Öppnar vald post för redigering av huvudposten.

Varurader

Sök varurad

Man har möjlighet att söka fram en varurad genom att mata in valfritt värde (t ex produktnummer, ordernummer, pris, leverantörsproduktnummer osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

Beskrivning av kolumner

Pos

Varuradens positionsnummer på inköpsunderlaget.

ProduktNr

Produktens produktnummer (vårt produktnummer). Produktnumret är länkat till produktfrågan.

Benämning

Produktens benämning.

Lev.Prodnr

Visar leverantörens produktnummer för den aktuella produkten.

Antal

Antal

Enhet

Visar den enhet som inköpskvantiteten avser (=vår lagersaldoenhet).

Inpris

Visar den aktuella produktens inpris på beställningen.

Per

Den "pris-per-enhet" som inpriset avser, t ex pris per 100.

Rab

Används för att manuellt kunna lägga rabatt på beställningsrader. Detta fält visas också i inleveransregistreringen och i inleveranssökningen.

Belopp

Totala värdet på beställningsraden, visas i leverantörens valuta (valutakod visas bredvid)

Ö LevDatum

Ursprungligt leveransdatum

L

Leveranskod

Kundorder

Visar numret på den order för vilken varuraden är öronmärkt. Ordernummer visas  bara på poster med leveranskod T eller D, då det bara är dessa leveranskoder som avser öronmärkt beställning åt kund. Ordernumret är länkat till dialogen för ordervisning.

Kund

Kundens namn

LevProdnr

Visar leverantörens produktnummer för den aktuella produkten.

B LevDatum

Om inget nytt leveransdatum bekräftats är detta datum samma som ursprungligt leveransdatum. Ett nytt datum kan registreras i detta fält och man kan därefter skriva ut ett nytt leveransbesked till kunden från dialogen för leveransbesked.

Bekräftat

Systemet föreslår dagens datum som bekräftelsedatum för ändrat leveransdatum.

Leveransstatus

Visar leveransstatus för beställningen, t ex del- eller slutlevererad.

Inleveranser

Sök inleverans

Man har möjlighet att söka fram en viss inleverans-/varurad genom att mata in valfritt värde (t ex produktnummer, antal, pris osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

Beskrivning av kolumner

Inleverans

Inleveransnumret är länkat till dialogen för visning av inleverans.

ProduktNr

Produktnumret är länkat till dialogen för visning av produkt.

Benämning

Produktens benämning.

Antal

Antal

Enhet

Visar den enhet som inköpskvantiteten avser (=vår lagersaldoenhet).

Bilagor

Ännu ej i funktion

Visa bilagor

Om det finns bilagor kopplade till beställningen visas dessa i fliken. Genom att klicka på den blå länken öppnas bilagan. För att lägga till/ta bort/redigera bilagor, se avsnitt Bilagor för mer information.

Nycklar

Ännu ej i funktion