Dialogen används för registrering av inventering i stället för eller i kombination med ”Behandla underlag”. Här kan man också registrera produkter som inte finns med på inventeringsunderlaget (om man angett det i inventeringens egenskaper). Om man registrerat antal i ”Behandla underlag” kan man plussa på eller ersätta antalet (beroende på vad man angett i inventeringens egenskaper) genom att registrera produkten i bilden nedan.
För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende
Knappar
Utför/exekverar flerfunktionsval. Används för att utföra
det kommando som visas i listboxen, t ex uppdatera underlag.
Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.
Används för att spara ändringar som gjorts i datablad,
t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används
också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.
När man sparat ändringar i datablad är knappen grön
och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.
Print. Skriver ut aktuellt resultat
Överför resultatet till Excel
Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till
aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.
Används för att ta bort poster.
För att kunna registrera inventeringstransaktioner krävs att en inventering är upplagd.
Klicka på knappen "Ny" och fyll i nedanstående uppgifter:
Löpande nummerserie som sätts av systemet.
valfritt namn på inventeringen
Välj vilket lager som ska inventeras
Systemet föreslår dagens datum men detta kan ändras. Genom att klicka på knappen med två prickar öppnas en kalenderdialog.
Gränsvärde används för att godkänna raddifferenser till ett visst värde. Båda parametrarna måste vara angivna och systemet kombinerar dessa båda vid differenskontrollen. Värden kan ändras under inventeringens gång, ändringen sker före kontroll av differenser.
Det finns möjlighet att tillåta att produkter som inte finns med på inventeringsunderlaget läggs till vid inventeringstillfället. Detta måste då anges för inventeringsunderlaget när detta skapas i PENGVIN. Man kan också välja att inte skapa ett inventeringsunderlag alls utan bara registrera inventeringstransaktioner, men då måste val 2 eller 3 användas. Det finns tre val:
1. Tillägg ej möjligt
2. Tillägg med automatik (produkten läggs automatiskt till utan kontrollfråga)
3. Tillägg med fråga (produkten läggs till med automatik men man informeras om att den saknas i underlaget)
Används vid uppdatering av underlag (arkiv – uppdatera underlag) i registrering av inventeringstransaktioner vid inmatning av samma produkt.
Det finns två val:
1. Addera, som lägger till antalet du skrivit in till det antal som registrerats i inventeringsunderlaget tidigare.
2. Uppdatera, som ersätter det tidigare registrerade inventerade antalet.
Visar det antal rader som inventeringen innehåller
Visar hur långt inventeringen har gått i hanteringen
Fält för att lägga in egen text för information till övriga medarbetare
Anger önskad typ som ska användas vid radregistrering av inventeringstransaktion.
Registrering via produktnummer används som standard om inget alternativ valts. Man har också möjlighet att registrera via positions-/radnummer. Det tredje alternativet är att systemet automatiskt försöker skapa inventeringsraden utifrån det registrerade värdet, både via produkt- och positionsnummer.
Uppdaterar inventeringsunderlaget med registrerade rader. Antal uppdateras alternativt adderas beroende på uppsättningarna i inventeringens egenskaper.
Visar rapport, sorterad i lagerplatsordning, i skärmen där man sedan har möjlighet att skriva ut den. Rapporten innehåller registrerade inventeringsrader.
Visar rapport, sorterad i produktnummerordning, i skärmen där man sedan har möjlighet att skriva ut den. Rapporten innehåller registrerade inventeringsrader.
Visar rapport, sorterad i radnummerordning, i skärmen där man sedan har möjlighet att skriva ut den. Rapporten innehåller registrerade inventeringsrader.
Tar bort alla registrerade rader från inventeringstransaktionerna
Produktnummer
Benämning 1 från produktregistret
Enhet hämtas från lagerfliken i produktregistret om det finns något värde där, annars hämtas produktregistrets grundenhet.
Lagerplats
Visar det inventerade antal som registrerats
Datum då inventeringen gjordes. Datum hämtas från datumfält i "Sök inventeringstransaktioner". Detta datum uppdateras till produktregistret (Lagerflikens inventeringsflik) i samband med uppdatering av lagersaldo.
Visar den användare som registrerat inventeringsposten
Ange antal*produktnummer och tryck enter för att registrera en inventeringsrad.
Om man glömmer att ange antal först och bara anger produktnummer och trycker enter kan man direkt därefter ange antal* och trycka enter så läggs antalet på senaste registrerade inventeringsraden. Man har också möjlighet att klicka i antalsfältet på önskad rad och skriva in rätt antal.
Det går också bra att registrera ean-nummer.
Det finns en systeminställning (referens) som heter "Typ av radregistrering". Där anger man önskad typ som ska användas vid radregistrering av inventeringstransaktion.
Registrering via produktnummer används som standard om inget alternativ valts. Man har också möjlighet att registrera via positions-/radnummer. Det tredje alternativet är att systemet automatiskt försöker skapa inventeringsraden utifrån det registrerade värdet, både via produkt- och positionsnummer.
Om man skriver in ett värde där systemet inte hittar produkten (benämning t ex) och trycker enter så öppnas produktsökning med automatik.
Genom att ange #* i inmatningsfältet och därefter trycka enter hämtas med automatik samtliga produkter (med angivet antal) från eget (inloggad användare) produkturval. Produktsökningen kan vara öppen samtidigt med inventeringen och man har därför möjlighet, om man så önskar, att söka fram till urvalet och lyfta över produkterna till inventeringen löpande under inventeringens gång.