Kampanjer

Undanta bonusprodukter från kampanj

Ger ej kampanjpris

Det finns möjlighet att undanta produkter som ingår i en kunds bonusprogram från kampanjpriser. Detta gör man genom att på bonusgruppen (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Bonusgrupper) markera rutan för ”Ger ej kampanjpris”. I och med att markeringen sätts får kunden betala ordinarie pris, men får bonus, på de produkter som ingår i aktuella kampanjer och som kunden har bonusavtal på.

Allmänt

Dialogdesign/disposition

Redigering

De uppgifter/fält i kampanjdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.

 

För att ta bort enstaka rad ur kampanjen, markera önskad rad (klicka på den lilla grå fyrkanten till vänster på raden så att en svart pil syns) och tryck på delete.

Tangentbordskombinationer

För att flytta med tangenter till nästa fält används Tab-tangenten. För att flytta till föregående fält används Shift + Tab. För att klicka på en dropplista (pilfält) med hjälp av tangentbord används funktionstangent F4.

Knappar

Listbox med olika fasta val

Öppnar produktregistret

Öppnar sökrutan för produkter på varuraderna eller kalender vid datumfält

Används för att skanna, importera eller länka bilagor. Se avsnitt Bilagor för mer information.

 

Meny

Arkiv

Ny

Används för att rensa bilden och lägga upp ny kampanj

Spara

Sparar registrerad kampanj

Skriv ut

Skriver ut lista på de produkter som ingår i kampanjen

Skriv statistik

Använd försäljningsstatistiken se Statistik på försäljning

Skriv statistik ej noll

Använd försäljningsstatistiken se Statistik på försäljning

Skriv hylletiketter

Skriver ut hyllkantsetiketter, för de produktrader som är markerade, med den layout som valts i referensregister utskriftslayouter. Hyllkantsetiketter med annan layout kan skrivas ut via produktsökningens urval.

Importera

Importerar kampanj från fil med filformat KAMPART.NEW (filformat på Järniakedjans kampanjfil)

Importera från artikelurval

Hämtar de produkter som just nu ligger i produkturvalet, och lägger upp dem i kampanjen

Hämta poster till urval

Öppnar produktsökningen och ger möjlighet att göra ett produkturval. När man stänger produktsökningen får man fråga om man vill importera produkturvalet till kampanjen.

Avsluta

Avslutar dialogen för kampanj

Redigera

Ta bort hela kampanjen

Tar bort markerad kampanj

Produktrader till urklipp

Kopierar kampanjens ingående produkter för inklistring i annat program, t ex Excel. Produkterna läggs alltså INTE i eget produkturval. Funktionen tar ingen hänsyn till markeringsrutan. När man använder funktionen hamnar alla produkter i aktuell kampanj som urklipp/kopierat.

Fönster

Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst.

Fönsterdialogen går att ändra i storlek och flytta till önskad plats i skärmen.

 

Kampanjhuvud

Till höger i bild syns alla registrerade kampanjer, båda aktiva och inaktiva. Sortering sker fallande med senaste startdatum överst.

Fält

Kampanjnr

Kampanjens identitet. Valfri nummerserie som måste anges för att kampanjen ska kunna sparas.

Kampanjnamn

Ett beskrivande namn på kampanjen

Affärsområde

Anges om kampanjen endast ska gälla kunder som tillhör ett visst affärsområde.

Datumtyp Fsg

Typ av datum vid försäljning. Här anges om kampanjens start- och slutdatum avser order- eller utleveransdatum.

Datumtyp Ink

Typ av datum vid inköp. Här anges om kampanjens start- och slutdatum avser beställnings- eller leveransdatum.

Bet.villkor

Här anges om särskilt betalningsvillkor ska gälla för kampanjen. Detta överstyr kundens ordinarie betalningsvillkor. Tänk på att betalningsvillkoret avser hela order/följesedeln och att andra produkter som registreras vid samma tillfälle också omfattas av detta betalningsvillkor. Fast förfallodatum kan anges om betalningsvillkor fast förfallodatum angivits.

Lev.villkor

Här anges om särskilt leveransvillkor ska gälla för kampanjen. Detta överstyr kundens ordinarie leveransvillkor. Tänk på att leveransvillkoret avser hela order/följesedeln och att andra produkter som registreras vid samma tillfälle också omfattas av detta leveransvillkor.

Startdatum Fsg

Startdatum vid försäljning. Anger det datum då kampanjpriset ska börja att gälla.

Slutdatum Fsg

Slutdatum vid försäljning. Anger det sista datum då kampanjpriset gäller. Efter det upphör kampanjen att gälla. Det finns inget krav på att slutdatum måste anges. Om slutdatum är tomt, gäller kampanjpris tills vidare.

Startdatum Ink

Startdatum vid inköp. Anger det datum då kampanjens inköpspris ska börja att gälla. Vid inköp av varor till kampanjinpris krävs att start- och slutdatum för inköp är angivet. Markeringsrutan för aktiv kampanj behöver inte vara markerad för att kampanjinköpspriser ska gälla vid inköp.

Om kampanjen bara avser försäljning och man inte har fått något bättre inköpspris skall fälten för start- och slutdatum inköp lämnas tomma.

Slutdatum Ink

Slutdatum vid inköp. Anger det sista datum då kampanjens inköpspris gäller. Efter det upphör kampanjinköpspriset att gälla. Vid inköp av varor till kampanjinpris krävs att start- och slutdatum för inköp är angivet. Markeringsrutan för aktiv kampanj behöver inte vara markerad för att kampanjinköpspriser ska gälla vid inköp.

Om kampanjen bara avser försäljning och man inte har fått något bättre inköpspris skall fälten för start- och slutdatum inköp lämnas tomma.

Avdragsprocent

Här anges om de kampanjartiklar som ska registreras in i kampanjen ska få sitt kampanjpris framräknat via grundpriset minus X % avdrag. Påverkar de rader som registrerades efter att avdragsprocenten angavs.
 

Kampanjbeskrivning

Plats för beskrivning av kampanjen. Om markeringsrutan "Presenteras i weborder" är markerad visas denna beskrivning i den kommande versionen av weborder.

Markeringsrutor

Kampanjen är aktiv

Rutan måste vara markerad under kampanjperioden för att kampanjen ska gälla vid försäljning.

Vid inköp av varor till kampanjinpris krävs endast att start- och slutdatum för inköp är angivet.

Tillåter rabatter

Rutan ska vara markerad om kunden ska få rabatt enligt rabattmatrisen, dvs kunden ska få kampanjpriset minus den rabatt han normalt har på den aktuella produkten.

Presenteras i weborder

Rutan anger om kampanjen ska visas i den kommande versionen av weborder (avser alltså inte befintlig weborder-version).

Produkter

Om samma produkt ligger på flera olika aktiva kampanjer hämtas (ut-)pris från den kampanj med lägst pris. Kampanjinpris tas från den aktiva kampanj med högsta kampanjnummer/id.

Fält

Produktnr

Produktnummer

Benämning

Produktens benämning

Antalsgräns

Anges om kampanjpriset är kopplat till att kunden köper ett visst antal av produkten. Det är den nedre gränsen som anges. Skall det vara kampanjpris på allt läggs 0 i fältet. Antalsgränsen är endast kopplad till försäljning och gäller inte kampanjinköp.

Pris

Kampanjutpris exklusive moms. Om Värdet är 0 eller blankt (null) hämtas ordinarie pris från produktregistret.

Pris inkl.

Kampanjutpris inklusive moms

Pris inkl. nytt

I detta fält kan nytt kampanjutpris inklusive moms anges

Rabatt

Rabatt på radnivå. Man kan istället för pris ange en viss rabattprocent som produkten skall få vid försäljning. Om man dessutom anger ett pris i kampanjregistret blir det angivet kampanjpris minus rabattprocenten (i annat fall hämtas ord. pris). Rabatten redovisas på order- och utleveransrad som rabatt 1.

Inpris

Kampanjinpris i leverantörens valuta (från produktregistret inköpsflik). Inköpspriset för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.

 

Flagga "Bidragsberäkning baserad på vägt inpris" EJ aktiverad:

Orderregistrering (samtliga lev.koder)
Inköpspris  Inköpspriset för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.
Kalkylerat inköpspris  Inköpspriset för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.

Utleveransregistrering

Inköpspris (I.P.F.)  Inköpspriset för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.

 

Flagga "Bidragsberäkning baserad på vägt inpris" aktiverad:

Orderregistrering (samtliga Lev.koder)
Inköpspris  Inköpspriset för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.
Kalkylerat inköpspris  Hämtas det vägda inpriset som kalkylerat inpris på orderraden.

Utleveransregistrering

Inköpspris (I.P.F.)  Hämtras det vägda priset som inpris på utleveransraden.
Vid leveranskod L uppdaterar snittpris inpriset vid utleverans av order, dvs om det vägda inpriset ändrats efter att ordern är lagd uppdateras utleveransen med det nya snittpriset.

För ytterligare information om hur inpris hämtas, se avsnitt "Inpris på order/utleverans"

 

Valuta

Valutakod hämtas från 1: Produktregistret (inköpsfliken),  2: Leverantörsregistret (prisvaluta, avtalsfliken) 3: Systeminställningen (referens) "Normal valutakod"

Inpris (SEK)

Kampanjinpris omräknat till basvaluta.

För ytterligare information om hur inpris hämtas, se avsnitt "Inpris på order/utleverans"

Kampantal

Här anges det antal man önskar sälja till kampanjpris. Kampanjpriset upphör inte att gälla i och med att detta antal uppnås. I PENGVIN meddelandehantering kan man sätta upp ett jobb som meddelar kampanjansvarig när detta antal uppnåtts. För att meddelande ska skapas krävs att batchjobbet "PV_Bevaka_Kampanjer" körs och detta läggs lämpligen upp som ett automatjobb i processervern.

Levnr

Här anges det leverantörsnummer från vilken inköp till kampanjen ska ske. Prio 1-leverantören läggs automatiskt på raden men möjlighet att ändra manuellt finns.

Namn

Leverantörens namn

Kampanj till urval

För att skriva ut hyllkantsetiketter för kampanjvaror krävs att rutan är markerad.  Enstaka hyllkantsetiketter skrivs ut genom att markera den eller de produktrader man vill skriva ut etiketter för. Vill man skriva ut etiketter för samtliga produkter markerar man rutan i rubrikraden så markeras samtliga rader med automatik.

Stafflade priser

Det finns möjlighet att ha stafflade priser i kampanjer. Detta betyder att man kan ha flera prisnivåer på samma produkt i samma kampanj med olika pris beroende på antal köpta enheter.

Om man lägger upp mer än en rad med samma produktnummer får man meddelande att produkten redan finns, men den läggs ändå upp och man har möjlighet att lägga ett annat antal och pris på den nya raden.

Lägga till nya kampanjprodukter

Uppläggning av nya produkter sker i en inmatningsfältet nederst i dialogen. Man kan ange enbart ett produktnummer men också man ange antal gånger produktnummer eller plustecken följt av leverantörens produktnummer. Om man matar in ett värde där man inte får träff (t ex en benämning) öppnas produktsökningsrutan med automatik. Man kan ange eget produktnummer, EAN-kod och leverantörens produktnummer (ange plus (+) först) samt från produktsökningen välja ”Urval till dokument”. Man kan dessutom ange antalsgräns direkt genom att ange antal*produktnummer.

Lager

I fliken Lager kan man definiera vilka lager kampanjen gäller för.  Kampanj aktiveras för ett lager genom att klicka på pilknappen [>] som då flyttar markerad lagerrad från ”Ej aktiva” till ”Aktiva”. För att ta bort ett lager från en kampanj gör man det omvända med pilknappen [<].

I de fall inget specifikt lager är aktiverat kommer kampanjen att gälla för samtliga lager. Vid försäljning av produkt kontrolleras först om aktuell produkt finns som kampanj på aktuellt lager. Hittas ingen produkt där letar systemet vidare i icke lagerknutna (aktiva) kampanjer.

Tänk på!

Kreditering av kampanjvaror

Rekommendationen är att alltid kreditera utleveransrader med funktionen skapa kreditering (inpris blir 0, lagersaldo påverkas inte) eller skapa retur (inpris hämtas från ursprungssedeln, lagersaldo påverkas på lagervaror) i utleveranssökningen eftersom in- och utpriser samt rabatter då behålls från ursprungsdokumentet och man riskerar då inte att kreditera kunden för mycket eller för lite.

 

Som regelverket ser ut idag hämtas kampanjutpris med automatik till negativa utleveransrader.