
Det finns möjlighet att undanta produkter som ingår i en kunds bonusprogram från kampanjpriser. Detta gör man genom att på bonusgruppen (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Bonusgrupper) markera rutan för ”Ger ej kampanjpris”. I och med att markeringen sätts får kunden betala ordinarie pris, men får bonus, på de produkter som ingår i aktuella kampanjer och som kunden har bonusavtal på.

De uppgifter/fält i kampanjdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.
För att ta bort enstaka rad ur kampanjen, markera önskad rad (klicka på den lilla grå fyrkanten till vänster på raden så att en svart pil syns) och tryck på delete.
För att flytta med tangenter till nästa fält används Tab-tangenten. För att flytta till föregående fält används Shift + Tab. För att klicka på en dropplista (pilfält) med hjälp av tangentbord används funktionstangent F4.
Listbox med olika fasta val
Öppnar produktregistret
Öppnar sökrutan för produkter på varuraderna
eller kalender vid datumfält
Används för att skanna, importera eller
länka bilagor. Se avsnitt Bilagor
för mer information.

Används för att rensa bilden och lägga upp ny kampanj
Sparar registrerad kampanj
Skriver ut lista på de produkter som ingår i kampanjen
Använd försäljningsstatistiken se Statistik på försäljning
Använd försäljningsstatistiken se Statistik på försäljning
Skriver ut hyllkantsetiketter, för de produktrader som är markerade, med den layout som valts i referensregister utskriftslayouter. Hyllkantsetiketter med annan layout kan skrivas ut via produktsökningens urval.
Importerar kampanj från fil med filformat KAMPART.NEW (filformat på Järniakedjans kampanjfil)
Hämtar de produkter som just nu ligger i produkturvalet, och lägger upp dem i kampanjen
Öppnar produktsökningen och ger möjlighet att göra ett produkturval. När man stänger produktsökningen får man fråga om man vill importera produkturvalet till kampanjen.
Avslutar dialogen för kampanj

Tar bort markerad kampanj
Kopierar kampanjens ingående produkter för inklistring i annat program, t ex Excel. Produkterna läggs alltså INTE i eget produkturval. Funktionen tar ingen hänsyn till markeringsrutan. När man använder funktionen hamnar alla produkter i aktuell kampanj som urklipp/kopierat.
Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst.
Fönsterdialogen går att ändra i storlek och flytta till önskad plats i skärmen.

Till höger i bild syns alla registrerade kampanjer, båda aktiva och inaktiva. Sortering sker fallande med senaste startdatum överst.

Kampanjens identitet. Valfri nummerserie som måste anges för att kampanjen ska kunna sparas.
Ett beskrivande namn på kampanjen
Anges om kampanjen endast ska gälla kunder som tillhör ett visst affärsområde.
Typ av datum vid försäljning. Här anges om kampanjens start- och slutdatum avser order- eller utleveransdatum.
Typ av datum vid inköp. Här anges om kampanjens start- och slutdatum avser beställnings- eller leveransdatum.
Här anges om särskilt betalningsvillkor ska gälla för kampanjen. Detta överstyr kundens ordinarie betalningsvillkor. Tänk på att betalningsvillkoret avser hela order/följesedeln och att andra produkter som registreras vid samma tillfälle också omfattas av detta betalningsvillkor. Fast förfallodatum kan anges om betalningsvillkor fast förfallodatum angivits.
Här anges om särskilt leveransvillkor ska gälla för kampanjen. Detta överstyr kundens ordinarie leveransvillkor. Tänk på att leveransvillkoret avser hela order/följesedeln och att andra produkter som registreras vid samma tillfälle också omfattas av detta leveransvillkor.
Startdatum vid försäljning. Anger det datum då kampanjpriset ska börja att gälla.
Slutdatum vid försäljning. Anger det sista datum då kampanjpriset gäller. Efter det upphör kampanjen att gälla. Det finns inget krav på att slutdatum måste anges. Om slutdatum är tomt, gäller kampanjpris tills vidare.
Startdatum vid inköp. Anger det datum då kampanjens inköpspris ska börja att gälla. Vid inköp av varor till kampanjinpris krävs att start- och slutdatum för inköp är angivet. Markeringsrutan för aktiv kampanj behöver inte vara markerad för att kampanjinköpspriser ska gälla vid inköp.
Om kampanjen bara avser försäljning och man inte har fått något bättre inköpspris skall fälten för start- och slutdatum inköp lämnas tomma.
Slutdatum vid inköp. Anger det sista datum då kampanjens inköpspris gäller. Efter det upphör kampanjinköpspriset att gälla. Vid inköp av varor till kampanjinpris krävs att start- och slutdatum för inköp är angivet. Markeringsrutan för aktiv kampanj behöver inte vara markerad för att kampanjinköpspriser ska gälla vid inköp.
Om kampanjen bara avser försäljning och man inte har fått något bättre inköpspris skall fälten för start- och slutdatum inköp lämnas tomma.
Här anges om de kampanjartiklar som ska registreras in i kampanjen ska
få sitt kampanjpris framräknat via grundpriset minus X % avdrag. Påverkar
de rader som registrerades efter att avdragsprocenten angavs.
Plats för beskrivning av kampanjen. Om markeringsrutan "Presenteras i weborder" är markerad visas denna beskrivning i den kommande versionen av weborder.
Rutan måste vara markerad under kampanjperioden för att kampanjen ska gälla vid försäljning.
Vid inköp av varor till kampanjinpris krävs endast att start- och slutdatum för inköp är angivet.
Rutan ska vara markerad om kunden ska få rabatt enligt rabattmatrisen, dvs kunden ska få kampanjpriset minus den rabatt han normalt har på den aktuella produkten.
Rutan anger om kampanjen ska visas i den kommande versionen av weborder (avser alltså inte befintlig weborder-version).

Om samma produkt ligger på flera olika aktiva kampanjer hämtas (ut-)pris från den kampanj med lägst pris. Kampanjinpris tas från den aktiva kampanj med högsta kampanjnummer/id.
Produktnummer
Produktens benämning
Anges om kampanjpriset är kopplat till att kunden köper ett visst antal av produkten. Det är den nedre gränsen som anges. Skall det vara kampanjpris på allt läggs 0 i fältet. Antalsgränsen är endast kopplad till försäljning och gäller inte kampanjinköp.
Kampanjutpris exklusive moms. Om Värdet är 0 eller blankt (null) hämtas ordinarie pris från produktregistret.
Kampanjutpris inklusive moms
I detta fält kan nytt kampanjutpris inklusive moms anges
Rabatt på radnivå. Man kan istället för pris ange en viss rabattprocent som produkten skall få vid försäljning. Om man dessutom anger ett pris i kampanjregistret blir det angivet kampanjpris minus rabattprocenten (i annat fall hämtas ord. pris). Rabatten redovisas på order- och utleveransrad som rabatt 1.
Kampanjinpris i leverantörens valuta (från produktregistret inköpsflik). Inköpspriset för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.
Flagga "Bidragsberäkning baserad på vägt inpris" EJ aktiverad:
Orderregistrering
(samtliga lev.koder)
Inköpspris Inköpspriset för
kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall
"Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp
Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall
och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.
Kalkylerat inköpspris Inköpspriset
för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet
datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att
"Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller
inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på
aktuell leverantör.
Utleveransregistrering
Inköpspris (I.P.F.) Inköpspriset för kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall "Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.
Flagga "Bidragsberäkning baserad på vägt inpris" aktiverad:
Orderregistrering
(samtliga Lev.koder)
Inköpspris Inköpspriset för
kampanjen hämtas med automatik till order-/inköpsrader om angivet datumintervall
"Start- och slutdatum Ink" är aktuellt och att "Datumtyp
Ink" (beställnings- eller leveransdatum) infaller inom detta datumintervall
och kampanjinpris är det lägsta inpriset på aktuell leverantör.
Kalkylerat inköpspris Hämtas
det vägda inpriset som kalkylerat inpris på orderraden.
Utleveransregistrering
Inköpspris
(I.P.F.) Hämtras det vägda
priset som inpris på utleveransraden.
Vid leveranskod L uppdaterar snittpris inpriset vid utleverans av order,
dvs om det vägda inpriset ändrats efter att ordern är lagd uppdateras
utleveransen med det nya snittpriset.
För ytterligare information om hur inpris hämtas, se avsnitt "Inpris på order/utleverans"
Valutakod hämtas från 1: Produktregistret (inköpsfliken), 2: Leverantörsregistret (prisvaluta, avtalsfliken) 3: Systeminställningen (referens) "Normal valutakod"
Kampanjinpris omräknat till basvaluta.
För ytterligare information om hur inpris hämtas, se avsnitt "Inpris på order/utleverans"
Här anges det antal man önskar sälja till kampanjpris. Kampanjpriset upphör inte att gälla i och med att detta antal uppnås. I PENGVIN meddelandehantering kan man sätta upp ett jobb som meddelar kampanjansvarig när detta antal uppnåtts. För att meddelande ska skapas krävs att batchjobbet "PV_Bevaka_Kampanjer" körs och detta läggs lämpligen upp som ett automatjobb i processervern.
Här anges det leverantörsnummer från vilken inköp till kampanjen ska ske. Prio 1-leverantören läggs automatiskt på raden men möjlighet att ändra manuellt finns.
Leverantörens namn
För att skriva ut hyllkantsetiketter för kampanjvaror krävs att rutan är markerad. Enstaka hyllkantsetiketter skrivs ut genom att markera den eller de produktrader man vill skriva ut etiketter för. Vill man skriva ut etiketter för samtliga produkter markerar man rutan i rubrikraden så markeras samtliga rader med automatik.
Det finns möjlighet att ha stafflade priser i kampanjer. Detta betyder att man kan ha flera prisnivåer på samma produkt i samma kampanj med olika pris beroende på antal köpta enheter.
Om man lägger upp mer än en rad med samma produktnummer får man meddelande att produkten redan finns, men den läggs ändå upp och man har möjlighet att lägga ett annat antal och pris på den nya raden.

Uppläggning av nya produkter sker i en inmatningsfältet nederst i dialogen. Man kan ange enbart ett produktnummer men också man ange antal gånger produktnummer eller plustecken följt av leverantörens produktnummer. Om man matar in ett värde där man inte får träff (t ex en benämning) öppnas produktsökningsrutan med automatik. Man kan ange eget produktnummer, EAN-kod och leverantörens produktnummer (ange plus (+) först) samt från produktsökningen välja ”Urval till dokument”. Man kan dessutom ange antalsgräns direkt genom att ange antal*produktnummer.

I fliken Lager kan man definiera vilka lager kampanjen gäller för. Kampanj aktiveras för ett lager genom att klicka på pilknappen [>] som då flyttar markerad lagerrad från ”Ej aktiva” till ”Aktiva”. För att ta bort ett lager från en kampanj gör man det omvända med pilknappen [<].
I de fall inget specifikt lager är aktiverat kommer kampanjen att gälla för samtliga lager. Vid försäljning av produkt kontrolleras först om aktuell produkt finns som kampanj på aktuellt lager. Hittas ingen produkt där letar systemet vidare i icke lagerknutna (aktiva) kampanjer.
Rekommendationen är att alltid kreditera utleveransrader med funktionen skapa kreditering (inpris blir 0, lagersaldo påverkas inte) eller skapa retur (inpris hämtas från ursprungssedeln, lagersaldo påverkas på lagervaror) i utleveranssökningen eftersom in- och utpriser samt rabatter då behålls från ursprungsdokumentet och man riskerar då inte att kreditera kunden för mycket eller för lite.
Som regelverket ser ut idag hämtas kampanjutpris med automatik till negativa utleveransrader.