Fakturabetalning kassan

Fakturabetalningar i kassan kan inte göras (av samma inloggade användare) om man samtidigt arbetar med fakturabetalningar (avbokningar i reskontran). Detta beror på att man bara kan hantera en typ av inbetalning åt gången. Varje användare har sitt eget urval att jobba med och skulle man då jobba med båda rutinerna samtidigt skulle både kassafakturabetalningarna och t ex bankgirobetalningar hamna i samma urval. Det kan då ställa till problem framför allt när man gör kassafakturabetalningar.

 

Gör färdigt bg-/pg-inbetalningarna innan du gör kassafakturainbetalningar. D v s bokför bg-inbetalningar för sig och kassafakturabetalningar för sig (utan att ha båda dialogerna öppna samtidigt och inte ha några ouppdaterade betalningar liggande kvar i kundreskontraavbokningen).

 

Länk till PENGVIN-guide som visar steg för steg hur man kan hantera fakturabetalning i kassan:

Betalning av fakturor

Betalning av fakturor i kassan hanteras i ordinarie dialogen för betalningar men med vissa uppgifter dolda.

Om man inte är nöjd med uppdelningen av bilden när man skall betala en faktura i kassan måste man gå in Kundreskontran och justera bilden där.

 

Det går bra att kombinera vanliga utleveransrader med fakturabetalningarna. Registrera då först varuraderna som vanligt och tryck sedan på F2.

Betalningssätt

I Referensregister-Övrigt-Betalningssätt måste betalningssättet Fakturabetalning i kassan vara uppsatt. Detta betalningssätt måste ha kod KRE och på Kontroll väljer man ”Manuell via kassör/kassörska”. Kontot för betalningssättet måste också anges här. Här anges lämpligt "mellan"-konto som används både vid kassaavslutet och på konteringen som skapas i kundreskontran.

 

 

 

Konteringsregelverk

Ange samma konto som på betalningssättet för fakturabetalning i kassan i konteringsregelverket. Det är detta konto som används som motkonto till kundfordringskontot i samband med att man uppdaterar i fakturabetalningsbilden.

 

Arbetsgång

Kunden vill betala hela beloppet på en eller flera fakturor

Det går bra att kombinera vanliga utleveransrader med fakturabetalningarna, se exempel/beskrivning nedan.

  1. Välj kund i utleveransregistreringen

  2. Tryck F2

  3. Klicka på knappen ”Betala fakturor"

Systemet plockar då fram de obetalda fakturor som finns på kunden. Betalningsdatum sätts automatiskt till dagens datum och kontot hämtas från referensregister Betalningssätt.

 

 

4. Pila upp/ner tills du kommer till den faktura som ska betalas. Tryck enter. Upprepa om flera fakturor ska betalas.

 

 

5. När de fakturor som ska betalas är valda (visas i nedre halvan av dialogen vid "Nya transaktioner") klickar man på knappen 1.Uppdatera. I samband med detta skapas en verifikation som senare skrivs ut av ekonomipersonal (se Kundreskontra).

 

 

Varje faktura blir upplagd på egen rad som ett betalningsrad. Fakturanumret visas i anmärkningsrutan till höger om knappen ”T”. Betalningssättet föreslår Fakturabetalning (kod KRE enl uppsättning ovan) och detta får inte ändras. (MV2018:8) Från och med MV2018:8 går det inte att ändra betalningssätt

 

Underst ligger en rad "Kontant" (eller vilket betalningssätt man valt eller lagt upp som förvalt betalningssätt i systemreferensen Kassa betalningssätt, se avsnitt Kontanthantering) där man som vanligt anger det belopp man får av kunden. Här byter man ev betalningssätt om kunden till exempel betalar med kontokort.

OBS!

Betalningssättet får INTE ändras till Fakturabetalning. (Om betalningen sker med kontokort är det givetvis okej att ändra till Kontokort.)

6. Godkänn och skriv ut kvittot med tangenten [F3]

 

Kunden vill delbetala en faktura

Det går bra att kombinera vanliga utleveransrader med fakturabetalningen, se exempel/beskrivning nedan..

  1. Välj kund i utleveransregistreringen

  2. Tryck F2

  3. Klicka på knappen ”Betala fakturor"

Systemet plockar då fram de obetalda fakturor som finns på kunden. Betalningsdatum sätts automatiskt till dagens datum och kontot hämtas från referensregister Betalningssätt.

 

 

4. Pila upp/ner tills du kommer till den faktura som ska delbetalas. Ange det belopp kunden vill betala och tryck [enter]. Svara "Nej" på frågan om differensen ska bokas bort.

 

 

5. När den/de fakturor som ska betalas är valda (visas i nedre halvan av dialogen vid "Nya transaktioner") klickar man på knappen 1.Uppdatera. I samband med detta skapas en verifikation som senare skrivs ut av ekonomipersonal (se Kundreskontra).

 

 

Varje faktura blir upplagd på egen rad som ett betalningsrad. Fakturanumret visas i anmärkningsrutan till höger om knappen ”T”.

 

Underst ligger en rad "Kontant" (eller vilket betalningssätt man valt eller lagt upp som förvalt betalningssätt i systemreferensen Kassa betalningssätt, se avsnitt Kontanthantering) där man som vanligt anger det belopp man får av kunden. Här byter man ev betalningssätt om kunden till exempel betalar med kontokort.

OBS!

Betalningssättet får INTE ändras till Fakturabetalning. (Om betalningen sker med kontokort är det givetvis okej att ändra till Kontokort.)

 

6. Godkänn och skriv ut kvittot med tangenten [F3]

 

Kunden har ett visst belopp som ska fördelas på en eller flera fakturor men det är inte säkert att alla blir fullbetalda

Det går bra att kombinera vanliga utleveransrader med fakturabetalningarna, se exempel/beskrivning nedan.

  1. Välj kund i utleveransregistreringen

  2. Tryck F2.

  3. Ange det belopp kunden vill betala och ändra ev betalningssätt om kunden t ex betalar med kontokort

  4. Klicka på knappen ”Betala fakturor"
    Systemet plockar då fram de obetalda fakturor som finns på kunden. Betalningsdatum sätts automatiskt till dagens datum och kontot hämtas från referensregister Betalningssätt.

 

 

5. Pila upp/ner tills du kommer till den faktura som ska betalas. Tryck enter. Upprepa om flera fakturor ska betalas.

Delbetalning

Om pengarna inte räcker fullt ut till den sista fakturan du väljer:

a) Markera fakturan (genom att pila upp/ner)

b) Tryck in en stjärna (*) i inmatningsfältet och tryck enter så blir det resterande beloppet delbetalning på den sist markerade fakturan.

c) Svara Nej på frågan om differensen ska bokas bort

 

 

6. När de fakturor som ska betalas är valda (visas i nedre halvan av dialogen) klickar man på knappen 1.Uppdatera. I samband med detta skapas en verifikation som senare skrivs ut av ekonomipersonal (se Kundreskontra).

 

 

Varje faktura blir upplagd på egen rad som ett betalningsrad med betalningssättet "Betalning faktura". Varken betalningssättet "Betalning faktura" eller beloppet får ändras i denna dialog. Fakturanumret visas i anmärkningsrutan till höger om knappen ”T”.

 

Överst ligger den rad "Kontant" (eller vilket betalningssätt man valt eller lagt upp som förvalt betalningssätt i systemreferensen Kassa betalningssätt, se avsnitt Kontanthantering) och det belopp man angav vid punkt 2. OBS! Betalningssättet ska INTE ändras till Fakturabetalning. Om betalningen sker med kontokort är det givetvis okej att ändra till Kontokort.

 

7. Godkänn och skriv ut kvittot med tangenten [F3]

 

Kunden köper andra varor samtidigt som faktura skall betalas

  1. Välj kund i utleveransregistreringen

  2. Registrera de vanliga varor kunden köper och tryck F2.

  3. Ta bort betalningsraden som skapats automatiskt

  4. Klicka på knappen ”Betala fakturor"
    Systemet plockar då fram de obetalda fakturor som finns på kunden. Betalningsdatum sätts automatiskt till dagens datum och kontot hämtas från referensregister Betalningssätt.

 

 

5. Pila upp/ner tills du kommer till den faktura som ska betalas. Tryck enter. Upprepa om flera fakturor ska betalas.

6. När den/de fakturor som ska betalas är valda (visas i nedre halvan av dialogen) klickar man på knappen 1.Uppdatera. I samband med detta skapas en verifikation som senare skrivs ut av ekonomipersonal (se Kundreskontra).

 

 

Varje faktura blir upplagd på egen rad som ett betalningsrad med betalningssättet "Betalning faktura". Varken betalningssättet "Betalning faktura" eller beloppet får ändras i denna dialog. Fakturanumret visas i anmärkningsrutan till höger om knappen ”T”.

 

Underst ligger den rad "Kontant" (eller vilket betalningssätt man valt eller lagt upp som förvalt betalningssätt i systemreferensen Kassa betalningssätt, se avsnitt Kontanthantering) och det belopp kunden skall betala.
OBS! Betalningssättet ska INTE ändras till Fakturabetalning. Om betalningen sker med kontokort är det givetvis okej att ändra till Kontokort.

 

7. Godkänn och skriv ut kvittot med tangenten [F3]

 

 

 

Ändringar

Ångra fakturarad

Det går att ångra en fakturarad genom

  1. Håll nere skift-tangenten och pila upp/ner till raden som ska bort

  2. Tryck [alt] [F5]
     

Ändra belopp på registrerad fakturarad

  1. Markera den fakturatransaktion som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

  2. Ange belopp följt av tangenten [F7]
     

 Ta bort enstaka registrerad transaktion

  1. Markera den fakturatransaktion som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

  2. Tryck [alt] och [delete]
     

Ta bort samtliga registrerade transaktioner

  1. Klicka på knappen "4. Ta bort transaktioner" (eller tryck [alt] och 4)

Kvitto

På kvittot redovisas varje betald faktura med fakturanummer och separat belopp. Kvittot redovisar även underlagstypen så att det klart framgår vilken typ av transaktion kunden har betalat/utnyttjat.

 

 

 

Kassaavslut

Kassaavslutet redovisar det totala och varje enskild fakturas värde (samt övrig vanlig kontantförsäljning, i detta exempel 9817:50 brutto).

 

 

 

Efterbearbetning kassor

Vid Efterbearbetning av kassor skapas en verifikation på kontantförsäljningen. Fakturabetalningen redovisas på det avstämningskonto man angivit på betalningssättet för fakturabetalning i kassan. (Verifikationen för fakturabetalningen skapades i Registrering av avbokningar, se Kundreskontra.

 

 

Efter kassaavslut och efterbearbetning av kassan är det dags att ta hand om betalningarna i kundreskontran. Fakturabetalningen redovisas på det avstämningskonto man angivit på betalningssättet för fakturabetalning i kassan.

 

Kundreskontra

Avbokningsjournal skapades i samband med att man valde 1. Uppdatera. Denna skrivs sedan ut av ekonomipersonal från rutinen Verifikationer.

 

 

 

Bokföring

Vid överföring till bokföring blir det alltså två separata verifikationer som överförs, ett från kassaavslutet och ett från fakturabetalningsrutinen.