Befattningskoder

(Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Befattningskoder)

 

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

 

Befattningskoder lägga upp och knyts på kundernas kontaktpersoner, dels för att kunna se vilken position en viss person har, dels för att kunna selektera ut vissa befattningspersoner vid t ex utskick.

 

Kod

Befattningskodens identitet. Max tre tecken. Vid nyupplägg föreslår systemet en kod, men denna går att ändra vid behov. Använd endast siffror och/eller bokstäver då andra tecken kan styra funktion i PENGVIN, se exempel

Beskrivning

Beskrivande namn på befattningskoden.

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

Används för att lägga till poster.

Används för att ta bort poster.

 

För ytterligare information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

 

Befattningskoder med styrkoder

Faktureringsadress på kund

#FA

Används om man vill ange en avvikande faktureringsadress på en kund (kontaktperson). Denna befattningskod knyts sedan till en ny kontakt på kunden. Vid fakturering läggs då faktureringsadressen (från kontaktpersonen) ut som adress på fakturor och denna adress kan avvika från kundpostens ordinarie adress. Observera att detta inte gäller på kravbrev. Där skrivs ordinarie kundadressen ut.

 

Vinkelparentesen som omger beskrivningen av koden har inget med funktionen att göra utan kan användas för att denna post skall hamna överst i listboxen när man väljer kontaktpersoner i kundregistret.