(MV2018:4)
Länk till PENGVIN-guide som visar hur man arbetar med prislistor.
Dialogen för prislistor har gjorts i PVE-format. Vissa funktioner som finns i Accessdialogen är ännu inte implementerade i den nya dialogen men det kommer i senare version. Det gäller t ex kund- och produktsökning samt kund- och/eller mottagartillhörighet.
För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende
En kund kan knytas till en viss prislista på ett antal olika sätt. Antingen kopplar man kunden direkt till prislistan genom att ange prislista i Hantera kunder. Om samma prislista skall användas av en hel grupp kunder finns det möjlighet att knyta en prislista till ett affärsområde som de aktuella kunderna ingår i. I detta fall kommer affärsområdets prislista gälla om det inte finns någon prislista angiven direkt på kunden.
Finns ingen referens till prislista under kund eller affärsområde finns det en allmän prislista som då gäller om man angivit detta i systemregister.
Knappar
Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.
Används för att spara ändringar som gjorts i datablad,
t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används
också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.
När man sparat ändringar i datablad är knappen grön
och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.
Print. Skriver ut aktuellt resultat
Överför resultatet till Excel
Används för att lägga till poster.
Används för att ta bort poster.
Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till
aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.
De uppgifter/fält i dialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.
I datablad är de låsta (icke redigerbara) fält gröna och de ändringsbara fälten är vita.
De fält där man vänsterklickar på en länk har en blå text
De fält där det döljer sig en meny vid högerklick har en blå ram runt fältet och svart text
De fält som både innehåller en länk (vänsterklick) och en meny bakom högerklick har både blå text och blå ram.
Unikt nummer på prislistan. Detta nummer sätts med automatik och går inte att ändra. Genom att högerklicka på numret får man fram valen "Visa prislistans rader", "Visa berörda kunder/mottagare" (MV2018:6) och "Kopiera prislista".
Identiteten på prislistan (max 3 tecken). Typen behöver inte vara unik utan man kan arbeta med flera prislistor på samma kund Om de olika prislistorna har samma "typ" så gäller samtliga prislistor, med den typen, för kunden under förutsättning att datumintervallet är aktuellt. Det kan vara en fördel om man t ex vill jobba med prishöjningar i förväg, då man bara kopierar den gamla och ändrar datum på den nya. Eller så kan man dela upp sortimentet på flera prislistor om man tycker att det är lättare att underhålla en prislista med färre rader.
Om man inte själv väljer ett nummer som "typ" plockar systemet automatiskt första lediga nummer.
Namn på prislistan. Max antal tecken är 30.
Starttdatum för prislistan.
Slutdatum för prislistan.
Vilken valuta prislistans priser avser. Om fältet lämnas blankt hämtas basvalutan från systeminställningar.
Om man till produktsökningurvalet har selekterat fram de produkter man vill ha i sitt produktsortiment kan man hämta det urvalet genom att välja "Skapa rader från urval". Då läggs samtliga rader som man har i sitt produkturval i aktuellt prislista.
Markerar alla produktrader
Avmarkerar alla produktrader
Kalkylera (M)
Den kalkylering man väljer av följande tre alternativ sker på samtliga markerade produktrader.
Beräknar nytt pris genom att multiplicera grundpris med faktor på samtliga markerade rader.
Beräknar nytt pris genom att multiplicera kalkylpris med faktor på samtliga markerade rader.
Beräknar nytt pris genom att multiplicera pris med faktor på samtliga markerade rader.
Sätter den kalkylfaktor som finns på den rad som har fokus, på samtliga markerade rader.
Tar bort samtliga markerade rader från prislistan.
Om rutan är markerad är raden märkt (och justeringar för flera rader kan göras samtidigt)
Produktnummer. För att ta bort rad ur prislistan högerklickar man på produktnumret.
Produktens totalbenämning (hämtas från Benämning 1 och2)
Produktens försäljningsenhet
Priset kan anges manuellt eller räknas fram via faktor. Om prisfältet lämnas blankt (ej 0) hämtas grundpriset från produktregistret.
Täckningsbidrag i procent.
Grundpris från produktregistret
Faktor används vid omräkning av priset. Omräkningen görs via funktionen "Pris = Pris*Faktor) och kräver att raden är markerad.
För att lägga till samma faktor på flera rader markerar man de rader som skall ha faktorn, högerklickar på aktuell faktor, och väljer "Uppdatera markerade".
Det går att kombinera påslag och avdragsfaktorer i samma prislista under förutsättning att man använder sig av markering/avmarkering på produktraderna. Avrundningstabellen (Huvudmeny - Referensregister - Produkt - Avrundningstabell) används i samband med omräkningar.
Kalkylpris från produktregistret.
Anger om rabatt ska hämtas från rabattlistan på aktuell produkt. Markeras rutan sker sökning dessutom i rabattregister vilket gör att om man har angett rabatt både i prislistan och i rabattregistret adderas rabattsatserna vid registrering av order-/utleveransrad. Om rutan inte markeras sker ingen sökning i rabattregister.
Pris per
Man kan begränsa priset till att gälla om kunden köper ett visst antal, genom att ange den nedre antalsgränsen i prislistan.
Rabatt anges i procent eller kronor.
I fältet typ anges vilken typ av rabatt (procent eller kronor) som avses.
Jämförelseenhet från produktregistret.
Jämförelsepris per (jmf)enhet.
Senaste datum för förändring av produkten i prislistan.
Signatur för den användare som senast ändrade produkten i prislistan.
Inmatningsrutan används för att registrera in nya produkter i prislistan. I dagsläget finns ingen funktion för produktsökning.
Man har möjlighet att hämta ett antal produkter från sitt urval direkt till prislistan.
Skapa ett urval av produkter vis produktsökningen (finns i produktregistret, under stödrutiner eller i mina urval).
Välj den prislista där de nya produkterna ska läggas till eller skapa en ny prislista (via knappen"Ny")
Högerklicka på prislistenumret och välj "Visa prislistans rader"
Välj kommandot "Skapa rader från produkturval"
(MV2018:6)
Visar till vilka kunder och/eller mottagare som en prislista är kopplad.
Kundnumret är länkat till "Hantera kunder"
Kundens namn
Postort
Mottagarnummer
Mottagarens namn
Visar hur prislistans koppling ser ut. Det kan vara till kund, viss mottagare, alternativ prislista 1, 2 eller 3.
Man kan ange prislista på kundnummer, godsmottagare, affärsområde och som en generell systemreferens.
Anger om kunden är knuten till någon prislista. Om fältet är tomt söker systemet i referensregister ”Affärsområde” och därefter i systeminställningar efter prislista.
Det finns möjlighet att knyta en kund till flera prislistor. Systeminställningen (flaggan) ”Lägsta pris vid flera prislistor på kunden” styr om lägsta pris ska hämtas eller om prioritetsordningen enligt nedan ska gälla.
Prioritetsordning:
Grundläget är att ordinarie prislista används
Om den aktuella produkten saknas i ordinarie prislista används istället alternativ prislista 1
Om den aktuella produkten saknas i alternativ prislista 1 används istället alternativ prislista 2 o.s.v.
I de fall det finns en prislista på godsmottagare används den i första hand, men om produkten saknas där används istället alternativ prislista 1.
Om den aktuella produkten saknas i alternativ prislista 1 används istället alternativ prislista 2 o.s.v.
Slagning sker alltså inte mot grundprislista om det finns en prislista på vald mottagare.
Om prislista helt saknas på godsmottagaren hämtas priset i prioritetsordning enligt beskrivning ovan, dvs först grundprislista, därefter alt 1, 2 och 3.
Lägsta pris vid flera prislistor på kunden
Om flaggan ”Lägsta pris vid flera prislistor på kunden” aktiveras hämtas lägsta pris på aktuell produkt, oavsett i vilken av prislistorna den ligger (prislista på mottagare, grundprislista, alternativ prislista 1, 2 eller 3). Här kan alltså lägsta priset hämtas från grundprislistan även om man på mottagaren har angett en prislista.
Regelverket ”Bästa pris” gäller fortfarande vilket innebär att om produkten finns på en aktiv kampanj och kampanjpriset är lägre än priset i någon av prislistorna så får kunden kampanjpriset.
Anger om godsmottagaren är knuten till någon prislista. Om fältet är tomt söker systemet på kunden (avtalsfliken), i referensregister ”Affärsområde” och därefter i systeminställningar efter prislista.
Om en prislista skall gälla för alla kunder som är kodade med ett visst affärsområde anges prislistan i referensregistret för affärsområd. Välj prislista ur listboxen.
Om en prislista skall gälla för alla kunder som inte har en prislista på a) godsmottagare, b) kundregistret eller c) tillhör ett affärsområde med en prislista anger man aktuell prislista som systemreferens.
Man kan ha flera prislistor på samma kund. Om de olika prislistorna har samma "typ" så gäller samtliga prislistor, med den typen, för kunden. Det kan vara en fördel om man t ex vill jobba med prishöjningar i förväg, då man bara kopierar den gamla och ändrar datum på den nya. Eller så kan man dela upp sortimentet på flera prislistor om man tycker att det är lättare att underhålla en prislista med färre rader. Om det finns flera prislistor på samma kund och de konkurrerar med varandra (samma produkt på flera prislistor och samtliga har ett gällande tidsintervall) tas den prislistan som har senaste startdatum.
Det som visas i listboxen är namnen på prislistorna, men egentligen är det typen som ligger på kunden.
Kundens pris kan antingen hämtas från rabattmatris eller från prislista (eller från ordinarie grundpris om kunden inte har några specialpriser/rabatter). Är kunden knuten till både prislista och rabattmatris så hämtas priset i första hand från prislistan och i andra hand - om produkten saknas i prislistan - från rabattmatrisen. Detta oavsett vad som ger mest förmånligt pris.
När kundens pris hämtats fram (från i första hand prislista, i andra hand rabattmatris, i tredje hand grundpris) så sker alltid en jämförelse mot eventuellt kampanjpris på produkten, och det är här som "bästa-pris-jämförelsen" görs. Kundens ordinarie pris (oavsett varifrån det hämtats) jämförs med det kampanjpris som gäller just nu, och kunden får det bästa av dessa två priser. Detta är enda gången "bästa-pris-jämförelsen" görs.