Automatisk kundklassning

En funktion för hantering av automatisk kundklassning baserat på inköp inom ett definierat sortiment. Sortimentet anges i referensregistret "Produktsortiment". I kundklassningen anger man beloppsintervall samt antal dagar tillbaka i tiden som beräkning skall ske emot. När processen körs får kunden en speciell kundnyckel så att man direkt kan lägga aktuella kunder i kundurvalet och bearbeta dem vidare genom t ex utskick. Givetvis går det i efterhand att söka fram aktuella kunder, via nya nyckeln, i ordinarie kundsökningen. När man skapar klassning och får träff på vissa kunder får de kunderna en ny nyckel. När man ändrar förutsättningar för klassningen och skapar om tas befintlig nyckel bort på de kunder som inte faller inom nya klassningen.

Nycklarna läggs med automatik upp i nyckelregistret.

 

Se vår guide om kundklassning:

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Används för att lägga till poster.

Används för att ta bort poster.

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

 

Id

Identitet på kundklassen. Numret sätts automatiskt av systemet. Om man högerklickar på id-numret får man fram funktionerna "Skapa kundklassning" och "Visa klassade kunder".

Beskrivning

Beskrivning av sortimentet

Belopp från

Ange lägsta belopp för kunders inköp för att ingå i gruppen

Belopp till

Ange högsta belopp för kunders lägsta inköp för att ingå i gruppen

Dagar

Ange antal dagar bakåt i tiden där inköp, enligt beloppsgränser, skall ha skett.

Aktiv

Rutan behöver inte vara markerad om klassningsjobbet körs manuellt. Om man däremot lägger upp jobbet för körning via processervern krävs det att rutan är markerad för att sortimentet skall tas med.

 

Kundnycklar

Nycklarna läggs automatiskt upp i nyckelregistret, när man lägger upp en ny kundklass, så inget eget registerunderhåll krävs.