Säljstöd

Allmänt

Säljstöd i PENGVIN innebär att man kan göra riktade utskick mot de kunder som finns underhållna i kundregistret. Utskicket utnyttjar kundnycklar som skapas och underhålls via kundsökning.  

Utskickstyper

Säljstöd innehåller möjligheter att göra utskick av en fil. Detta kan vara ett standardbrev, som skrivs i en vanlig ordbehandlare, eller en prislista, produktinformation, annons, nyhetsbrev mm.

Utskicksmedia

Utskicket hanteras och sänds iväg till kunder m h a funktionen elektroniska dokument. I meny-valet Systemregister – Dokumenthantering definierar man en dokumenttyp som exempelvis kan automatfaxas eller sickas som mail. Uppsättning av dokumenttyper och profiler behandlas i avsnittet för elektroniska dokument. En förinställd dokumenttyp för utskick ingår som standard i PENGVIN.

Arbetsgång

Kundsökning

  1. Skapa ett urval i kundsökning

  2. Tilldela urvalet till en Kundnyckel

Säljstöd

  1. Mata in en beskrivning som är lätt att relatera till senare

  2. Mata in text eller ange en fil som skickas

  3. Ange ett ämne (används i e-postmeddelandet som rubrik eller bifogad fil)

  4. Ange en Nyckeltyp (och eventuellt en undergrupp nyckeldata)

  5. Ange en dokumenttyp

  6. Initiera utskicket genom att klicka på Arkiv – Skapa utskick

Underhåll av ett aktivitetsurval

Om man har skapat ett urval och tilldelat dessa en nyckel, kan man i efterhand via kundsökningsfunktionen lägga till ytterligare kunder genom att tilldela dessa samma nyckel som det ursprungliga urvalet. Varje kund som tilldelats aktivitetens nyckel, kan dessutom ha flera personer kopplade via kundens dokumentprofil. Det går att ha upp till tre adresser till vilka utskicket sänds.

Dialogdesign/disposition

Dialogen Säljstöd innehåller flikar för att överskådligt kunna hitta i och arbeta med utskick.

Redigering

De uppgifter/fält i dialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.

Meny

Arkiv

Kundsökning

Används för att skapa ett urval som tilldelas en kundnyckel. Kundnyckeln väljs sedan som mottagare av utskicket och omedelbart kan man se resultatet av de som skall få utskicket under fliken berörda kunder (se mera under avsnittet Skapa urval via kundsökning).

Skapa utskick

Ett utskick skapas och poster läggs upp i ett register vilka ligger till grund för ett elektroniskt utskick. Samtidigt skapas en meddelande-post kopplat till de kunderna som är utvalda. Elektroniska dokument sker i sekventiella körningar (ett utskick i taget från  en lista ur databasen). Individuella utskick är statushanterade, vilket innebär att man kan följa upp meddelandet på dess väg till mottagaren (se mera under avsnittet Flik - Historik).

Avsluta

Stänger ned dialogen för säljstöd.

Fönster

Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst.

Fönsterdialogen går att ändra i storlek och flytta till önskad plats i skärmen.

 

Flikar

Grunduppgifter

Rubrik

Namn på aktiviteten

Beskrivning

Beskrivning av aktivitetens innehåll/syfte

 

Målgrupp

Nyckeltyp

En nyckeltyp är en grupp som kan användas för att klassa kunder.

Nyckelord

Nyckelord är en undergrupp till nyckeltyper.

 

Utskick

Beskrivning

En beskrivande text som tilldelas utskicket

Meddelande

Meddelande som används för att göra riktade utskick med hjälp av rapporter.

Filnamn

Ett utskick kan bestå av en fil som man vill skicka ut till ett urval av kunder. Exempelvis en prisfil som skapats i Excel. I det fallet anges bara filens namn. Sökvägen i systemet är samma mapp som används av Elektroniska Dokument. Denna styrs av systemreferensen: Mapp där elektroniska dokument hämtas. Mappen anges via dialogen för underhåll av Systemreferenser. Där måste alltså filen sparas för att kunna användas vid ett utskick.

Ämne (e-post)

Här anges ett ämne som används vid utskick av mail.

Dokumenttyp

Visar den dokumenttyp som skapats för hantering av utskicket. Dokumenttyper underhålls via Systemregister – Utskrifter. Underhållet behandlas mer ingående i avsnittet elektroniska dokument.

Generellt sett används en dokumenttyp till alla i urvalet, men man kan lägga in avvikelser. Detta anges på kunden under fliken Dokumentprofiler. Där finns en post "Kundutskick" (om dokumentprofilen namnsatts till det) som på den valda kunden kan anges med andra värden. Exempelvis om man vill att utskicket skall adresseras till ytterligare personer så dubbelklickar man på Dokumenttyps-värdet "Kundutskick" och då öppnas en dialog där man kan ange ytterligare  adresser.

 

Berörda kunder

Kundnr

Visar de kundnummer som ingår i utskicket

Namn

Visar namnet på kunden

Historik

Visar tidigare utskick

 

Datum

Visar det datum då utskicket gjordes

Kundnr

Visar de kundnummer som ingår i utskicket

Namn

Visar namnet på kunden

Sänd till

Visar de adresser som utskicket är sänt till. Detta kan vara en E-mailadress eller ett faxnummer

S - Status

Status anger hur långt i flödet som utskicket kommit:

1

Loggpost skapad

3

Fil klar för transformering

5

Fil klar för effektuering

7

Effektuerad (Historik)

D

Direktskapad fil. Blir status 5 eller 7.

U

Håller på att bearbetas

X

Fel gick vid skickande av fil. Blir efter batch flyttad tillbaka till 5

Meddelande

Id

Ett id-nummer som tilldelas automatiskt av systemet

Rubrik

Aktivitetens dokumenttyp läggs in i meddelandets rubrik

Info

Visar den beskrivning som matas in kopplat till aktiviteten

Skapad

Anger när aktiviteten skapades

Av

Anger signatur för den person som skapade aktiviteten

Objekt

Visar om det finns ett objekt kopplat till meddelandet. Objektet kan exempelvis vara ett Worddokument eller ett Excelblad.

Bevakas

Ett meddelande kan tilldelas till någon specifik användare för bevakning. Det innebär att meddelandet kommer att dyka upp hos den användarens meddelandeflik som visas i PENGVINs startdialog. När användarens har läst och eventuellt gjort en åtgärd, flaggar han om meddelandet så att det visar åtgärdat.

Bevakad

Anger att användaren  läst och aktivt angett att meddelandet är behandlat.

Meddelande

Funktionen meddelande kan användas till att bl a bevaka och informera om olika händelser i PENGVIN-systemet.

Översikt PENGVIN Meddelanden

Ett meddelande kan adresseras till en viss användare, en grupp av användare eller samtliga användare. Meddelanden kan skapas manuellt av en användare eller automatiskt av systemet när någon speciell händelse inträffar. Meddelanden kan lagras kopplat till en viss kund, leverantör, leverans eller kampanj.

En användare kan läsa sina meddelanden ungefär som en e-post brevlåda.

Meddelande i Säljstöd

I säljstödet används denna teknik på tre olika sätt:

 

Skapa urval via kundsökning

Med hjälp av kundsökningsrutinen kan man skapa kundnycklar baserat på ett urvalet som ringats in via villkor som angetts. Nyckeltypen används för att skapa utskick.

 

En nyckeltyp kan liknas vid ett samlingsnamn på en grupp. Nyckelord fungerar som undergrupper till nyckeltypen.

 

Funktionen stödjer både skapande och rensning av sådana nyckeltyps-urval. Det är viktigt att ett urval som skapats och tilldelats en nyckeltyp/nyckelord bygger på de villkor som satts vid ett givet tillfälle. Förutsättningarn ändras med tiden, så var försiktig med rensning av nycklarna.