Generella kostnader

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Används för att lägga till poster.

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

 

 

Generella kostnader avser alltid en produkt och läggs till i avräkningsmodellerna men kan även knytas till viss kund eller analys.

 

ProduktNr

Produktnummer för kostnaden. För att ta bort en kostnad, högerklicka på produktnumret och välj "Ta bort kostnad"

Kostnadstyp

Här anges vilken typ av kostnad som avses. Typen väljs ur listboxen.

Kostnad i % summa

Kostnad i procent av summan på insedeln

Kostnad per avräkning

Anger den kostnad som läggs till för varje avräkning

Kostnad per insedel

Anger den kostnad som läggs till för varje insedel

Kostnad per invägd kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för invägd kvantitet, dvs vägs det in 120 enheter blir det 120 kostnader av denna typ.

Kostnad per omräknad kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för omräknad kvantitet, dvs om den omräknade kvantiteten blir 75 enheter blir det 75 kostnader av denna typ.

Benämning

Produktens benämning

Normalt pris

Ordinarie pris för kostnaden som hämtas från produktregistret.

Avvikande pris

Fast pris som överstyr ordinarie (normalt) pris på produkten

Lägg till/ersätt

Anger om kostnaden skall ersätta eller läggas till på beräknad kostnad.

Filter

Här kan man få tillgång till alla relevanta fält från insedlar, men dessa anges i referensregistret "Definiera filter". Kontakta din PengVin-konsult för hjälp.

Beräkningsordning för respektive typ av kostnader

Alla ev kostnader som finns i de olika stegen tas med och "Lägg till/ersätt" avgör om de läggs till eller ersätter kostnaden från föregående typ.

1: Generell

2: Analys

3: Avräkningsmodell

4: Kund

5: Kontrakt

6: Insedel

 

OBS! Om man vill att ett visst analysvärde skall särredovisas så kan man göra detta genom att ange ett produktnummer, detta skapar en egen varurad på utleveransen. Detta gör man oftast om man t ex vill ha en avvikande kontering.

Det produktnummer man kan ange på analys måste inte vara av produkttypen "Kostnad" utan kan t ex vara en "Vara".

Exempel:

Produktnummer

Typ

Lägg till/ersätt

Kostnad

Summa

Anmärkning

1000

Analys

Lägg till

50

50

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

1000

Avr.modell

Ersätt

10

10

 

1000

Kontrakt

Lägg till

30

40

 

 

 

 

 

 

 

2000

Generell

Ersätt

200

200

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

2000

Analys

Lägg till

100

300

 

2000

Insedel

Lägg till

400

700