Insedlar Visa/Redigera

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

Huvud

I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex kundnummer, namn, leverans- och avräkningsuppgifter indelat i olika avsnitt.

 

Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med leveransuppgifter kan man stänga referenser och avräkningsinformation så att dialogen blir renare.

 

KundNr/Namn

KundNr

Kundnummer. Sätts manuellt eller hämtas automatiskt från löpande nummerserie.

Namn

Kundens juridiska namn. Sökbart i kundsökning vid namn (F2).

Om det finns kundnamn som i kundregistret är upplagda med apostrof, byts apostrofen med automatik till accent vid registrering av order och utleverans.

Referenser

Referens

Kundens referens

Fordon

Kan användas för märkning av fordon, t ex genom att dela ut nummerlappar, eller ange registreringsnummer, om många fordon anländer samtidigt.

Leverans

Datum

Datum då insedeln registrerades

Sort

Den produkt som inleveransen avser.

Invägd volym

Invägd kvantitet. Registreras manuellt eller fylls i av systemet om invägning med våg sker.

Leveranstyp

Hämtas från kontraktet men kan ändras vid registrering av insedel. De varianter som finns är:

Legolager - Kunden hyr lager av oss

Legolager (Försäljning) - Kunden hyr lager av oss men kommer så småningom att sälja det till oss

Försäljning - Kunden säljer till oss direkt

Köp - Kunden köper av oss

Följesedel - Ger en följesedel direkt, i samband med vägning, utan att gå via avräkning. När man godkänner vägning och skriver vågsedel (F8), kommer det automatiskt att genereras och skrivas ut en följesedel med den angivna produkten. Följesedeln kan vara antingen debet eller kredit beroende på vilket som är störst av in- och utvägd vikt.

Vägning - Används när man vill göra en vägning utan tillhörande in- eller utleverans. Vid godkännande (F8) av insedel med leveranstyp "vägning" finns två olika hanteringar. Man registrerar ett produktnummer på insedeln för själva vägningstjänsten. Om denna produkt har ett utpris kommer en följesedel att genereras för debitering av vägningen. Saknas produktnummer eller om produkten inte har något pris kommer endast vågsedeln att skrivas ut. Eftersom följesedlar och vägningsdebiteringar även kan röra icke spannmålsprodukter så är produktfältet kompletterat med en sökknapp så att man kan välja valfri produkt på en insedel.

Leveransplats

Det lager som insedeln är registrerad på

Avräkningsinformation

Registrerat leveranskontrakt

Om fältet lämnas tomt gör systemet automatisk tilldelning av kontrakt. Man kan också manuellt ange antingen Kontraktsid och då hämtar systemet upp och visar den referens som är registrerad på leveranskontraktet, eller så kan man ange en referens och då är visas det nyregistrerade numret som visas på insedeln. Om man matar in något värde i detta fält överstyr denna inmatning den automatiska kontraktstilldelningen.

Exempel

         

Om man på insedeln anger Kontrakts-Id visas kontraktsreferensen i kolumnen "Manuellt kontrakt"

 

        

Om man på insedeln anger en kontraktsreferens så är det denna referens som visas i "Manuellt kontrakt".

 

Tilldelat Leveranskontrakt

Visar kontraktsnummer.

Klassning

Inlevererad spannmål/sort

Omr. volym

Nettokvantitet. Denna räknas ut automatiskt.

Status

Visar hur långt insedeln gått, dvs behandlingsstatus.

1. Spärrande fel - Spärrande fel kopplat till insedel (se koder/kontroller). Första spärrande felet visas

2. Insedel Ok - Insedel är ok, inga analyser finns ännu registrerade.

3. Analys ej klar - Spärrande fel kopplat till analys. Obligatorisk analys saknas eller så har en/flera analyser värde utanför tillåtet intervall.

4. Analys Ok - Obligatoriska analyser är gjorda och alla analysvärden är inom min/max men kontrakt saknas.

5. Kontrakt Ok - Kontraktstilldelning gjord. Denna status visas aldrig i dialogen men har en funktion i programmet.

6. Prel.(G)-Avräkning - Finns minst en prel-grundavräkning (UTLDOKID tomt eller X-nr)

7. Grundavräkning - Ingen prel-(G)-avr, minst en grundavräkning (UTLDOKID med  U-nr)

ID

Insedelns identitet. Automatisk numrering av PENGVIN.

Kostnader

ProduktNr

Produktnummer för kostnaden. För att ta bort en kostnad, högerklicka på produktnumret och välj "Ta bort kostnad"

Kostnadstyp

Här anges vilken typ av kostnad som avses. Typen väljs ur listboxen.

99

Kostnad i % summa

Kostnad i procent av summan på insedeln

Kostnad per avräkning

Anger den kostnad som läggs till för varje avräkning

Kostnad per insedel

Anger den kostnad som läggs till för varje insedel

Kostnad per invägd kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för invägd kvantitet, dvs vägs det in 120 enheter blir det 120 kostnader av denna typ.

Kostnad per omräknad kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för omräknad kvantitet, dvs om den omräknade kvantiteten blir 75 enheter blir det 75 kostnader av denna typ.

Benämning

Produktens benämning hämtas från produktregistret och skrivs ut på avräkningen.

Normalt pris

Ordinarie pris för kostnaden som hämtas från produktregistret.

Avvikande pris

Fast pris som överstyr ordinarie (normalt) pris på produkten

Lägg till/ersätt

Anger om kostnaden skall ersätta eller läggas till på beräknad kostnad.

Filter

Här kan man få tillgång till alla relevanta fält från insedlar, men dessa anges i referensregistret "Definiera filter". Kontakta din PengVin-konsult för hjälp.

Beräkningsordning för respektive typ av kostnader

Alla ev kostnader som finns i de olika stegen tas med och "Lägg till/ersätt" avgör om de läggs till eller ersätter kostnaden från föregående typ.

1: Generell

2: Analys

3: Avräkningsmodell

4: Kund

5: Kontrakt

6: Insedel

Exempel:

Produktnummer

Typ

Lägg till/ersätt

Kostnad

Summa

Anmärkning

1000

Analys

Lägg till

50

50

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

1000

Avr.modell

Ersätt

10

10

 

1000

Kontrakt

Lägg till

30

40

 

 

 

 

 

 

 

2000

Generell

Ersätt

200

200

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

2000

Analys

Lägg till

100

300

 

2000

Insedel

Lägg till

400

700

 

 

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.