Nya dialogen för leveranskontrakt är ännu inte fullt utbyggd men kompletteras efterhand. Den innehåller en sökning mot leveranskontrakt i spannmålshanteringen. Den innehåller även en rapportgenerator för att ta fram information från leveranskontrakten för utskrift av listor eller vidare bearbetning i Excel eller PENGVINs analysverktyg.
Dialogen startas från menyn och är inte beroende av dialogen för registerunderhåll av kunder. I dialogen ingår en sökfunktion så att man lätt kan söka fram kontrakt för viss kund, produkt, tidsintervall m.m.
Ange kundnummer eller ett sökbegrepp och tryck [enter] så öppnas kundsökningen.
Om rutan är markerad öppnas underformulär med automatik
när annan post markeras. Även datat/resultatet i underliggande flik uppdateras
med automatik när annan post markeras.
Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pilknappen för att starta underformulär alternativt klicka på refresh-knappen när man vill uppdatera datat.
Dölj. Stänger aktuellt fönster/avsnitt.
Gör skjutbar.
Genom att trycka på knappen skjuter man ihop föregående fönster så
att detta visas till vänster i funktionsramen.
Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.
Används för att spara ändringar som gjorts i datablad,
t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används
också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.
När man sparat ändringar i datablad är knappen grön
och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.
Print. Skriver ut aktuellt resultat
Överför resultatet till Excel
Används för att lägga till poster.
Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till
aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.
Öppnar dialogen för redigering av levereanskontrakt, se nedan.
Visar alla egna (inloggad användare) samt gemensamma listor för kunder. Listor som andra användare markerat som ”egna” visas inte.
Visar vald lista i skärmen. Härifrån går
det att skriva ut den på skrivare eller spara den till fil.
Kundnummer. Om man klickar på kundnumret öppnas "Redigera kontrakt". Se nedan.
Kundens namn
Kontraktsidentitet/-nummer
Referensnummer, valfritt nummer
Ange vilken avräkningsmodell som ska gälla för kontraktet. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från produktnycklar i produktregistret.
Kontraktstyp. Kopplar avräkningsmodell till kontrakt.
Produktnummer
Produktens benämning
Typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning)
Leveranssätt
Leveransplats/lager
Kontrakt gäller från och med angivet datum
Kontrakt gäller till och med angivet datum
Ja/Nej
Antal enheter man skrivit kontrakt för
Antal utnyttjade volymenhet
Återstående volymenhet
Man kan sätta ett fast pris på kontraktet eller knyta det till en viss prislista på raden ovan. Om det finns ett grundpris som är högre än 0 gäller detta före ev prislista, se prio prislista ovan.
På leveranskontraktet kan man ange ett garanterat pris som utfaller om levererad vara inte håller uppsatt kvalitet. I samband med avräkning så används det garanterade priset på nedklassad vara. Om huvudkontraktet har ett garanterat pris så har detta pris högre prioritet än prisuppgifter kopplade till alternativ produkt.
Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris
Här lägger man en tilläggskostnad. Anges normalt i kronor per deciton (pris per 100 kg). Denna kostnad läggs till angivet pris, priset på angiven prislista eller kalkylerat inpris (prod.reg), se fälten ovan, när avräkningar skapas. Om fältet är tomt ("null") hämtas värde från systembelopp "Leveranskontrakt: Kontraktstillägg". (Står det 0.00 i fältet är det 0 kr som gäller.)
Om man på leveranskontraktet har angett ett visst lager (leverans till) och detta skiljer sig från vågsedelns lager då nollställs tillägg, dvs kontraktstillägg = 0 kr.
OBS! Detta gäller bara när man angett någonting i Leverans till
Tillägg 2 och 3
Ytterligare fält för tilläggskostnader som går att referera till när man
bygger avräkningsmodeller.
I tabellen för analysmodeller läggs
dessa upp enligt följande:
Tillägg 1: GET_TILLAGG{KONTRAKT}
Tillägg 2: GET_TILLAGG_2
Tillägg 3: GET_TILLAGG_3
Information om kontraktet. Denna text skrivs ut på leveranskontraktet när detta skrivs ut.
Visar första spärrande fel avseende överföring av kontrakt.
I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex kontraktsnummer, kundnummer och namn och flera undergrupper innehållande Kontrakts- och leveransuppgifter med mera.
Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med leveransuppgifter kan man stänga kontraktsuppgifterna så att dialogen blir renare.
Kontraktsnummer, löpande unik nummerserie
Referensnummer, valfritt nummer
Visar om kontraktet är låst eller inte
Kundnummer
Kundens namn
Ange vilken avräkningsmodell som ska gälla för kontraktet. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från produktnycklar i produktregistret.
Kontraktstyp
Här väljer man den produkt som kontraktet avser.
Hämtas från produktregistret
Datum då kontraktet skrevs. Systemet föreslår dagens datum, men detta kan sättas tillvalfritt datum. Vid sökning av kontrakt sorteras kontrakten fallande på kontraktsdatum.
Antal arealenheter man skrivit kontrakt för. T e x hur många hektar kunden odlar på, valfritt att ange eller inte.
Antal volymenheter man skrivit kontrakt för
Antal utnyttjade volymenhet
Återstående volymenhet
Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans. Gräns för underleverans är tänkt att användas för uppföljning av leveranser.
Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans.
Om det finns flera aktiva kontrakt på samma produktnummer anges prioritetsordning för kontrakten. När man lägger upp ett nytt kontrakt får detta med automatik prioritet 5.
Kontrakten sorteras i första hand efter prioritetsordning. Saknas prio sorteras kontrakten i datumordning. Om flera kontrakt har samma prioritet sorteras dessa inbördes efter datum.
När ett nytt kontrakt läggs upp får detta automatiskt prio 5.
Markerad ruta: Aktivt, tom ruta: Ej aktivt
Markerad ruta: Slutlevererat, tom ruta: Ej slutlevererat
Lager anges om detta kontrakt endast avser leverans till ett visst lager, annars lämnas fältet tomt och kunden kan leverera till vilket lager som helst på detta kontrakt.
Välj typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning) från listboxen. Detta är ett fast register i systemet och kan inte påverkas av användaren.
Hur sker leveransen, hämtning eller leverans direkt av medlemmen.
Tillåten leveransperiod från och med
Tillåten leveransperiod till och med
Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris
Prioritetsordning för hur prislista hämtas
Leveranskontrakt
Systeminställningar "Prislista på leveranskontrakt"
Kund
Kundgrupp
Pris (grundpris) hämtas i första hand från kontrakt, om kontrakt saknar grundpris och det finns en prislista (enligt ovan) så hämtas pris från prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från produktens inpris.
Man kan sätta ett fast pris på kontraktet eller knyta det till en viss prislista på raden ovan. Om det finns ett grundpris som är högre än 0 gäller detta före ev prislista, se prio prislista ovan.
På leveranskontraktet kan man ange ett garanterat pris som utfaller om levererad vara inte håller uppsatt kvalitet. I samband med avräkning så används det garanterade priset på nedklassad vara. Om huvudkontraktet har ett garanterat pris så har detta pris högre prioritet än prisuppgifter kopplade till alternativ artikel.
Här lägger man en tilläggskostnad. Anges normalt i kronor per deciton (pris per 100 kg). Denna kostnad läggs till angivet pris, priset på angiven prislista eller kalkylerat inpris (prod.reg), se fälten ovan, när avräkningar skapas. Om fältet är tomt ("null") hämtas värde från systembelopp "Leveranskontrakt: Kontraktstillägg". (Står det 0.00 i fältet är det 0 kr som gäller.)
Om man på leveranskontraktet har angett ett visst lager (leverans till) och detta skiljer sig från vågsedelns lager då nollställs tillägg, dvs kontraktstillägg = 0 kr.
OBS! Detta gäller bara när man angett någonting i Leverans till
I tabellen för analysmodeller läggs dessa upp enligt följande:
Tillägg 1: GET_TILLAGG{KONTRAKT}
Tillägg 2: GET_TILLAGG_2
Tillägg 3: GET_TILLAGG_3
Om fältet lämnas tomt gäller uppgift som finns i produktregistrets lagerflik Avgift" . Om det står 0 i fältet blir det 0 kronor.
På leveranskontraktet kan man ange en fast fraktkostnad per kilo. Den aktuella fraktkostnaden kan tas med i avräkningsmodellen.
Ange vilken avräkningsmodell som ska gälla för kontraktet. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från produktnycklar i produktregistret.
Här läggs en avvikande avräkningsmodell,
d v s undantagen från den ordinarie avräkningsmodell som angetts i fältet
ovan. Avvikelser läggs upp/underhålls i referensregistret för nyckeltyper:
Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper, referenstyp "Avräkningsmodell".
Det som visas i listboxen är nyckeldatat för nyckeltypen.
Beskrivning av avräkningsmodell
Man kan via referensregistret ”Övriga referenser” ange en förtydligande text för avvikelsemodell. Denna text skrivs sedan ut på leveranskontraktet. Det är viktigt att man i "Övriga referenser" anger samma id som nyckeldata.
Genom att markera/avmarkera rutan ”Efterlikvidsgrundande” anger man leveranskontraktet om leveransen skall finnas med, eller inte, i beräkningsgrunden för kommande efterlikvid.
Man kan på kontraktet (genom att markera rutan ”Nedklassad till legolager”) ange att i de fall den levererade varan inte håller uppsatta kvalitetskriterier, istället för att säljas, läggs in på kundens legolager. Om detta sker skall levererad kvantitet ändå räknas av från kontraktet. Vid skapande av avräkning sker kontroll och ev. byte till legolager. Omklassning till legolager kan endast göras vid grundavräkningen.
Pris på nedklassad vara
Pris hämtas i första hand från garanterat pris på kontrakt kopplat till ej nedklassad vara
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara har ett kontrakt kopplat till sig
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från kontrakt kopplad till nedklassad vara, om kontrakt saknar pris och det finns en prislista på aktuellt kontrakt hämtas pris från denna prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från nedklassad produkts inpris.
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara INTE har ett kontrakt kopplat till sig
Använder prislista från systeminställning/kund/kundgrupp och hämtar pris
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från nedklassad varas inpris.
Detta betyder följande avseende nedklassad vara
Finns det ett kontrakt kopplat till nedklassad vara så används INTE prislista från systeminställning/kund samt kundgrupp
Här kan valfri information om leveranskontraktet läggas in. Denna text skrivs ut på leveranskontraktet när detta skrivs ut.
Ansvarig inköpare
Visar signatur för den som la upp kontraktet.
Avser det datum då kontraktet lades upp.
Visar signatur för den som ändrade kontraktet. Under fliken "Ändringslogg" ser man historiskt vilka ändringar som gjorts och av vem.
Avser det datum då kontraktet ändrades, datum sätts/ändras när posten låses.
Generationsnummer, dvs hur många gånger som kontraktet ändrats (och därefter låsts).
Nycklar kan läggas upp för att användas som extra sökbegrepp. Nycklar till leveranskontrakt läggs upp och underhålls i referensregistret för nyckeltyper (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper) och ska ha referenstyp "Leveranskontrakt".
För att lägga till en ny nyckel klickar man på <Lägg till nyckel>. Då öppnas ett nytt fönster som visar de fördefinierade alternativ ("nyckeltyper") som finns. Klicka på önskad nyckel så läggs den till.
För att lägga till alternativ ("nyckeldata") till vald nyckel klickar man på nyckelnamnet så öppnas ett nytt fönster som visar de ev fördefinierade alternativ som finns att välja på. Klicka på önskat alternativ så läggs det till. I annat fall skriver man in eget värde i fältet "Data".
Högerklicka på den nyckel som skall tas bort från kontraktet och välja "Ta bort nyckel".
Fliken ”Övriga kontrakt” innehåller aktuell kunds övriga kontrakt. Dessa är sorterade i stigande kontraktsdatumordning. Fliken ”Övriga kontrakt” ligger förvalt som aktiv.
De kontrakt som visas är de som faller inom tidsramen för det värde man satt som systembelopp ”Antal dagar bakåt i tiden som skall visas”. Detta gäller oavsett om de är slutlevererade eller inte.
Fliken visar förändringar av kontraktsinformation som skett efter att kontraktsposten låstes första gången. Loggningen visar vilket värde som ändrats och innehåller gammalt och nytt värde, datum samt signatur.
Generella kostnader avser alltid en produkt.
Produktnummer för kostnaden. För att ta bort en kostnad, högerklicka på produktnumret och välj "Ta bort kostnad"
Här anges vilken typ av kostnad som avses. Typen väljs ur listboxen.
Kostnad i % summa
Kostnad i procent av summan på insedeln
Kostnad per avräkning
Anger den kostnad som läggs till för varje avräkning
Kostnad per insedel
Anger den kostnad som läggs till för varje insedel
Kostnad per invägd kvantitet
Anger den kostnad som läggs till för invägd kvantitet, dvs vägs det in 120 enheter blir det 120 kostnader av denna typ.
Kostnad per omräknad kvantitet
Anger den kostnad som läggs till för omräknad kvantitet, dvs om den omräknade kvantiteten blir 75 enheter blir det 75 kostnader av denna typ.
Produktens benämning hämtas från produktregistret och skrivs ut på avräkningen.
Ordinarie pris för kostnaden som hämtas från produktregistret.
Fast pris som överstyr ordinarie (normalt) pris på produkten
Anger om kostnaden skall ersätta eller läggas till på beräknad kostnad.
Här kan man få tillgång till alla relevanta fält från insedlar, men dessa anges i referensregistret "Definiera filter". Kontakta din PengVin-konsult för hjälp.
Alla ev kostnader som finns i de olika stegen tas med och "Lägg till/ersätt" avgör om de läggs till eller ersätter kostnaden från föregående typ.
1: Generell
2: Analys
3: Avräkningsmodell
4: Kund
5: Kontrakt
6: Insedel
Produktnummer |
Typ |
Lägg till/ersätt |
Kostnad |
Summa |
Anmärkning |
1000 |
Analys |
Lägg till |
50 |
50 |
1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till |
1000 |
Avr.modell |
Ersätt |
10 |
10 |
|
1000 |
Kontrakt |
Lägg till |
30 |
40 |
|
|
|
|
|
|
|
2000 |
Generell |
Ersätt |
200 |
200 |
1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till |
2000 |
Analys |
Lägg till |
100 |
300 |
|
2000 |
Insedel |
Lägg till |
400 |
700 |
|
Markeras om analysen skal avaktiveras.
X.
Minsta värde som accepteras innan nedklassning
Högsta värde som accepteras innan nedklassning
X.
X.
X.
X.
X.
X.
För att titta på en bilaga klickar man på länken.
Används om man vill lägga
till, ta bort eller redigera en bilaga. Då öppnas dialogen för hantering
av bilagor.
Se avsnitt "Bilagor NY".