Här kan de produkter som kunden har i sitt sortiment (=frekvent köper) läggas upp. Används ofta om man har förråd ute hos kund, som ska fyllas på. Produkterna i förrådet läggs då upp som kundsortiment. Dessa produkter kan förses med kundens produktnummer, så att kunden kan beställa med sina egna nummer. Produkterna kan även förses med kundens önskade BP (beställningspunkter) och BK (beställningskvantiteter) , och man kan skriva ut hyllkantsetiketter där dessa syns. Kunden kan på så vis märka upp sina egna hyllor, och med en handdator scanna streckkoden på de produkter vars saldo är under BP. Streckkoden innehåller BK, och när man scannat de hyllkantsetiketter där det finns köpbehov så kan man sända beställningen från handdatorn till PENGVINs orderbrevlåda.
Dialogen för underhåll av kundsortiments öppnas normalt från kundregistrets "Visa"-meny, men man har också möjlighet att sätta upp PENGVIN-systemet så att denna även blir åtkomlig från kundsökningen, se beskrivning "Kundsortiment från kundsökning" nedan.
Ny rad läggs till genom att knappa in eller söka fram produktnumret i inmatningsraden (ovanför knapparna), spara med [enter] för att få ny rad, [F3] eller genom att klicka på knappen "Spara".
Kundproduktlista
Skriver ut en produktlista med kundens samtliga registrerade produkter
Hyllkantsetiketter
Skriver ut hyllkantsetiketter för de produkter som markerats. Den layout
som väljs är den som är uppsatt som standardlayout. Vill man välja annan
layout lägger man kundens produkter till urval och skriver ut valfri etikett
från produktsökningen.
Det finns också en RS-rapport A4 med QR-kod som heter FETIKETT_Hylletikett_QR_A4_2. Denna skrivs ut genom att lägga kundens produkter till urvalet: Markera produkterna i markeringsrutan och välj därefter Redigera - Markerade till urval. Öppna sen produktsökningen och klicka på "Hylletikett från urval". Välj rätt layout i listan.
Om RS-rapport A4 logger som standardrapport skrivs denna numera också ut från kundsortimentet och man behöver inte gå via produktsökningen.
Stänger dialogen för kundsortiment
Lägg till ny rad
Sparar aktiv rad (den rad som visas i inmatningsraden längst ner)
Tar bort aktiv rad (den rad som visas i inmatningsraden längst ner)
Tar bort samtliga rader
Avmarkerar alla rader
Markerar alla rader
Skapar nya rader med de produkter som ligger i produkturvalet
Funktion för att kopiera produkter i kundsortiment till produkturval. Väljer man denna funktion läggs de produkter som är markerade (rutan ”M”) över till produkturval.
Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst. Fönsterdialogen går att ändra i storlek och flytta till önskad plats i skärmen.
Om produkterna endast gäller viss mottagare väljs avsedd mottagare (i övre delen av dialogen) före registrering av produktrader. Tänk på att kundens produktnummer är generellt och inte kan anges per mottagare.
Eget produktnummer
Egen benämning
Kundens produktnummer. Tänk på att kundens produktnummer är generellt och inte kan anges per mottagare.
Kundens eller mottagarens beställningspunkt beroende på om mottagare valts.
Kundens eller mottagarens beställningskvantitet beroende på om mottagare valts.
Kundens eller mottagarens lagerplats beroende på om mottagare valts.
Markering. Vid utskrift av hyllkantsetiketter (Arkiv - Skriv ut - Hyllkantsetiketter) skrivs endast ut etiketter för de produkter som markerats.
Dialogen för underhåll av kundsortiments öppnas normalt från kundregistrets "Visa"-meny, men man har också möjlighet att sätta upp PENGVIN-systemet så att denna även blir åtkomlig från kundsökningen i huvudmenyns stödrutiner. Detta är framförallt användbart för de användare som har rätt att lägga ett kundsortiment men inte ändra övriga uppgifter i kundregistret.
Det är möjligt att styra om kommandovalet skall komma vara tillgängligt eller inte genom att gå in i tabellen S_NAVIGERINGSMENY. Om man anger {KUNSOKCMD} i kolumnen PARAMETER aktiveras funktionen. Denna parameter aktiverar även funktionen för boxhantering.