Hantera kundreskontra

Innehåller olika flikar för att överskådligt kunna arbeta med kundreskontrans olika delar, t ex kravhantering och räntefakturering.

 

Länk till PENGVIN-guide som visar hantering av osäkra kundfordringar:

 

Länk till PENGVIN-guide som visar hantering av betalningspåminnelser:

A conto

Det går att ha ett a conto per bolag.

Allmänt

Dialogdesign/disposition

De underlagstyper som visas i dialogen för hantera kundreskontra är de underlagstyper som i referensregistret har markerats för visning. Även om inte underlagstypen visas kan man däremot alltid välja en viss specifik underlagstyp i filtreringen i hantera kundreskontra för att dem.

 

Längst upp i betalningsdialogen har man möjlighet att filtrera datat med hjälp av de olika fälten som visas.

 

Nedre delen av dialogen är uppdelad i åtta flikar.

Kunder

Visar de kunder som har ett saldo i kundreskontran, dvs obetalda fakturor, outnyttjade kreditnoter/a conto-inbetalningar eller inneliggande avräkningar.

Fakturor

Visar fakturor, kreditnoter/a conto-inbetalningar och inneliggande avräkningar.

Kravhantering

I denna flik skapar och arbetar man med krav.

Inkasso

I denna flik arbetar man med inkassohantering.

Räntehantering

I denna flik skapar och arbetar man med räntefakturering.

Konton

Visar de olika a conto- och sparkonto som finns upplagda på kunderna.

Avbetalningar

Visar de fakturor som det skapats avbetalningaposter på.

Likviditetsplan

Visar likviditetsplanen per valt datum

 

Till varje flik finns funktionstangenter kopplade. Genom att markera rutan "Visa hjälp" i dialoghuvudet eller genom att trycka [alt] H visas/döljs funktionstangenterna. Funktioner i kundreskontran kan utföras både med hjälp av funktionstangenter men också med mus eller knappar, se nedan.

Tangentbordskombinationer

För att flytta med tangenter till nästa fält används Tab-tangenten. För att flytta till föregående fält används Shift + Tab. För att klicka på en droplista (pilfält) med hjälp av tangentbord används funktionstangent F4.

 

Att flytta mellan fält, öppna menyer eller aktivera knappar sker med tangentkombinationen Alt + understruken bokstav eller siffra  i rubriken, t ex. Alt + N för att flytta markören till verifikationsnummerfältet eller Alt + 5 för att växla till räntehanteringsfliken.

 

Till varje flik finns funktionstangenter kopplade. Genom att markera rutan "Visa hjälp" i dialoghuvudet eller genom att trycka [alt] H visas/döljs funktionstangenterna.

 

Funktioner i kundreskontran kan utföras både med hjälp av funktionstangenter men också med mus eller knappar, se nedan.

 

Inmatningsfält

I flikarna krav-, ränte- och inkassohanteringen, konton, avbetalningar och likviditetsplan kan funktionerna även utföras med mus eller knappar.

 

Genom att klicka på pil-knappen får man fram olika val beroende på vilken flik som är aktiv. I exemplet nedan visas kravhantering.

 

  1. Se till att rätt rad är markerad (om endast en rad ska förändras)

  2. Välj önskat kommando genom att klicka på raden

  3. Klicka därefter på knappen med röd pil för att utföra kommandot.

 

Meny

Arkiv

Avsluta

Stänger dialogen för räntehantering. Finns även som knapp på knappraden.

Hantering

Rensa Kravunderlag

Rensar kravunderlaget som visas i bild (de poster som visas beror på de selekteringskriterier man anger överst i dialogen)

Rensa Inkassounderlag

Rensar skapat inkassounderlag som visas i bild (de poster som visas beror på de selekteringskriterier man anger överst i dialogen)

Skapa underlag

Förstakrav - Skapar bara underlag på de fakturor som ska krävas första gången

Påminnelsekrav - Skapar bara underlag på de fakturor som tidigare krävts men inte om de fått det antal krav före Inkasso - Skapar inkassounderlag

Samtliga - Skapar första- och påminnelsekrav på ett underlag och inkassounderlag på ett eget underlag.

Skapa/Skriv ut Kravbrev

Godkänner kravunderlaget och skriver ut kravbreven. Uppdaterar kravdatum och kravantal på fakturorna.

Rensa Ränteunderlag

Rensar ränteunderlaget som visas i bild (de poster som visas beror på de selekteringskriterier man anger överst i dialogen)

Skapa Ränteunderlag

Skapar ränteunderlag på de kriterier man angivit överst i dialogen

Godkänn Ränteunderlag

Godkänner samtliga poster i ränteunderlaget och skapar följesedlar av dessa

Kontoutdrag

Via dialogen "Hantera kontoutdrag" har man möjlighet att själv styra innehållet i kundreskontrans kontoutdrag. För varje underlagstyp väljer man om den ska visas eller inte, och om den ska visas hur detaljerad visning som då ska ske. Om man väljer att skapa kontoutdrag på viss kund kan man få kontoutdraget som papperslista, pdf-fil eller visning på skärm. Väljer man samtliga kunder eller ett visst kundurval skrivs dessa som en lista på skrivare.

Format

Stigande

Sorterar sökresultatet stigande utifrån den kolumn markören befinner sig

Fallande

Sorterar sökresultatet fallande utifrån den kolumn markören befinner sig

Filtrera enligt markering

Visar bara de rader som innehåller det värde man valt att filtrera

Filtrera bort markering

Döljer de rader som innehåller det värde man valt att filtrera

Ta bort filter/sortering

Återställer datat till det ursprungliga urvalet/sorteringen

Tecken

Möjlighet att ändra teckensnitt på datat som visas i dialogen

Kolumnvisning

Ger möjlighet att välja vilka kolumner som visas.

Fönster

Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst.

Fönsterdialogen går att ändra i storlek och flytta till önskad plats i skärmen.

 

Fältbeskrivning

Filtrering

Efter önskade val är gjorda klickar man på filtreringsknappen för att önskat data ska visas/skrivas ut.

 

Bolag

Anger det bolag vars fakturor man vill arbeta med

Status

Selektering kan ske på obetalda, förfallna eller samtliga fakturor

Underlagstyp

Möjlighet att filtrera på underlagstyper: A conto, Avbetalning, Avräkning, Bonus, Faktura, Insatser, Medlemslån, Presentkort, Räntefaktura eller sparmedel.

Konto

Genom att filtrera på konton kan man skriva ut reskontrajournal med t ex enbart kundfordringar. Filtreringen gäller i flikarna 1 Kunder, 2 Fakturor, 6 Konton och 8 Likviditetsplan och kan endast om ingen speciell underlagstyp är vald. Filtrering mot konto görs via det konto som är angivet för respektive underlagstyp.

Datum

Datum kan anges från och med och/eller till och med. Genom att klicka på sökknappen () bredvid datumfältet öppnas en kalenderdialog.

VerNr

Verifikationsnummer kan anges från och med och/eller till och med.

KundNr

Filtrering kan ske på visst kundnummer eller de kundnummer man har i sitt urval. (Nytt kundurval kan skapas via kundsökningsdialogen. Denna öppnas med hjälp av sökknappen () till höger om fältet för kundnummer.

Urval

Markeras om filtrering ska ske på kundurval (se ovan)

 

Filtreringsknapp. Uppdaterar databladen när önskad selektering gjorts.

 

Rapporter

Rapporterna innehåller det data man filtrerat fram i skärmbilden.

Fakturajournal

Fakturajournalen innehåller bl a kundnummer, fakturanummer, belopp, saldo, antal krav och förfallodatum. Fakturajournalen visar på fakturakundnumret även saldo för den/de fakturor som fakturerats på aktuellt fakturakundnummer men där utleveransen gjorts på annat kundnummer.

Inkassolista (Inkasso Nu)

Skriver ut en lista på de inkassokrav man markerat för att inkasso ska skickas nu

Kontoutdrag

Innehåller kontoutdrag fördelat per kund, fakturor, a conto och sparkonto. Kontoutdraget visar på fakturakundnumret även saldo för den/de fakturor som fakturerats på aktuellt fakturakundnummer men där utleveransen gjorts på annat kundnummer. Kontoutdrag som skrivs ut via rapportlistboxen hanterar bara kunder separat. Vill man skriva ut för flera kunder på samma lista använder man sig av "Hantera kontoutdrag" (meny Hantering - Kontoutdrag), se nedan.

Via dialogen "Hantera kontoutdrag" har man möjlighet att själv styra innehållet i kundreskontrans kontoutdrag. För varje underlagstyp väljer man om den ska visas eller inte, och om den ska visas hur detaljerad visning som då ska ske. Om man väljer att skapa kontoutdrag på viss kund kan man få kontoutdraget som papperslista, pdf-fil eller visning på skärm. Väljer man samtliga kunder eller ett visst kundurval skrivs dessa som en lista på skrivare.

 

Kravunderlag

Lista på de krav som ligger på kravunderlaget.

Kundsaldojournal

Fördelat per kundnummer. Kundsaldojournalen innehåller kundens olika saldon, t ex ej fakturerat, fakturerat, ej förfallet och förfallet. Kundsaldojournalen innehåller också saldo för den/de utleveranser som registrerats på kunden men som fakturerats via ett annat fakturakundnummer.

 

Ej fakturerat

Summerar fakturaunderlag samt följesedlar, både spärrade och icke spärrade, men inte preliminärprissatta följesedlar (utleveransunderlag ingår inte i summeringen).

Reskontrajournal

Fördelat per kundnummer. Reskontrajournalen innehåller bl a betalningsdatum och antalet dagar fakturan betalats för sent. Reskontrajournalen visar på fakturakundnumret även saldo för den/de fakturor som fakturerats på aktuellt fakturakundnummer men där utleveransen gjorts på annat kundnummer.

Ränteunderlag

Skriver ut lista på samtliga kunder i ränteunderlaget med markering om de ska räntefaktureras eller ej.  Detta är endast en utskrift som inte uppdaterar något register.

 

Förhandsgranska. Visar vald rapport i skärmen. Från den generella visningsbilden (RS-Rapporter) finns det en funktion för att sända den aktuella rapporten som bifogad fil. Man kan ange en eller flera e-postadresser, ärenderubrik och ett meddelande till mottagaren. Filen namnsätts till rapportnamn och om aktuell rapport har ett dokumentnummer så kompletteras filnamnet med detta. Funktionen kan användas om man har normal e-posthantering (outlook/exchange).

Utskrift. Skriver ut vald rapport till standardskrivaren.

Spara dokumentet som pdf-fil

 

Per Datum

Reskontra per angivet datum filtrerar bort fakturor, räntefakturor, betalningar osv med senare datum än det angivna. Filtreringen påverkar både skärmbilden (klicka på knappen "uppdatera") samt vid utskrift av rapporter.

 

Till varje flik finns funktionstangenter kopplade. Genom att markera rutan visas funktionen för tangenterna i hjälpen till höger i bild. Hjälpinformationen som visas varierar beroende på vilken flik som är aktiv.

 

Sortering

Fält där man kan ange sorteringsordning (Kundnr eller Namn) samt stigande eller fallande. Den angivna sorteringsordningen användas i skämdialoger i flikarna 1 Kunder, 3 Kravhantering, 4 Räntehantering och 7 Avbetalningar samt utskrifter som är sorterade efter kund.

 

Flikar

Kunder

Det som visas i hantera kundreskontrans flikar "Kunder" och "Fakturor" under kolumnerna ”Belopp”, ”Bokfört SEK” och ”Vernr” härstammar från faktureringstillfället. Eftersom en a conto-inbetalning inte är en faktura i vanlig bemärkelse finns inga uppgifter i dessa kolumner. A conto-”kontot” kan dessutom innehålla flera olika a contoinbetalningar som skett vid flera olika tillfällen och då finns det t ex inte ett gemensamt vernr att visa. Ett a conto ”stängs” aldrig, om en kund betalar in flera gånger eller utnyttjar innestående pengar bokas detta alltid mot samma ”faktura”-nummer som a contot fick första gången det skapades. Om man däremot tittar i kolumnen ”Saldo” (till höger om kravdatum) så ser man där hur a conto-saldot ser ut. Det är detta värde som påverkas vid inbetalningar och utnyttjande.

 

En a conto-inbetalning hamnar i reskontran och får ett vernummer i samband med inbetalningen, men inga verifikationsnummer från betalningar visas på några (delbetalda) fakturor i Hantera kundreskontra. Om man använder sig av ”Avbetalningar” blir det samma visning i hantera fakturor som för a conto-inbetalningar.

Överst visas de kunder som har ett saldo i kundreskontran

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Kreditspärr

Aktuell kreditspärr på kunden

Kreditlimit

Kundens kreditlimit

Utrymme

Kreditlimit minus Ej fakturerat och Fakturerat

Ej fakturerat

Följesedlar som ännu inte fakturerats

Fakturerat

Totalt fakturerat

Ej förfallet

Värdet på ej förfallna fakturor

Förfallet < 30

Värdet på fakturor som förfallit med mindre än 30 dagar

Förfallet >30

Värdet på fakturor som förfallit med mer än 30 men mindre än 60 dagar

Förfallet > 60

Värdet på fakturor som förfallit med mer än 60 dagar

Förfallet totalt

Värdet på samtliga förfallna fakturor

 

Under kundposterna visas markerad kunds olika dokument

FaktNr

Fakturanummer

Typ

Underlagstyp (000 A conto, 001 Fakturor, 002 Räntefakturor, 003 Avräkningar, 004 Avbetalningar, 005 Bonus, 008 Presentkort, 0101 Utbetalning kund, 100, 101 osv Sparkonto.)

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Datum

Fakturadatum (om det avser en à-contoinbetalning är fältet blankt)

Belopp

Fakturabelopp (om det avser en à-contoinbetalning är beloppet 0)

Bokfört SEK

Fakturans belopp i SEK (basvaluta) (om det avser en à-contoinbetalning är beloppet 0)

Moms

Momsbelopp i fakturavaluta (om det avser en à-contoinbetalning är beloppet 0)

Vernr

Verifikationsnummer (om det avser en à-contoinbetalning är verifikationsnumret 0)

Förf.datum

Fakturans förfallodatum (om det avser en à-contoinbetalning är fältet blankt)

Förfallet

Förfallet belopp fakturor

F.Dgr

Antalet dagar fakturan förfallit (om det avser en à-contoinbetalning är fältet blankt)

Bet.Dat

Datum för senaste delbetalning (alternativt senaste à-contoinbetalning)

B.Dgr

Antal dagar från förfallodatum som fakturan delbetalades (negativt antal anger att fakturan betalts efter förfallodatum)

B.Antal

Antal betalningar som gjorts på aktuell faktura (antal à-contoinbetalningar som gjorts)

Krav

Antal krav som skickats på fakturan

Krav.Dat

Senaste kravdatum

Saldo

Återstående fakturabelopp i fakturans valuta

Valuta

Fakturans valuta

 

Fakturor mm

Visar fakturor, kreditfakturor, a conto-inbetalningar, avbetalningar, presentkort/tillgodohavande, sparkontoposter och inneliggande avräkningar om dessa är markerade för visning i referensregistret för underlagstyper.

 

FaktNr

Fakturanummer

Typ

Vilken typ av dokument som avses. Koder under 100 är hårkodade i systemet (systemuppsättningar). Koder som börjar på 100 avser egna konton och valfritt antal kan läggas upp.

000 A conto

001 Faktura

002 Räntefakturor

003 Avräkningar

004 Avbetalningar

005 Bonus
008 Presentkort/tillgodohavande
010 Utbetalning (kund)

101 Sparkonto (Koder som börjar på 100 avser egna konton)

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Datum

Fakturadatum (om det avser en à-contoinbetalning är fältet blankt)

Belopp

Fakturabelopp (om det avser en à-contoinbetalning är beloppet 0)

Bokfört SEK

Fakturans belopp i SEK (basvaluta) (om det avser en à-contoinbetalning är beloppet 0)

Moms

Momsbelopp i fakturavaluta (om det avser en à-contoinbetalning är beloppet 0)

Vernr

Verifikationsnummer (om det avser en à-contoinbetalning är verifikationsnumret 0)

Förf.datum

Fakturans förfallodatum (om det avser en à-contoinbetalning är fältet blankt)

Förfallet

Förfallet belopp fakturor

F.Dgr

Antalet dagar fakturan förfallit (om det avser en à-contoinbetalning är fältet blankt)

Bet.Dat

Datum för senaste delbetalning (alternativt senaste à-contoinbetalning)

Saldo SEK

Visar saldo för förfallet belopp (i basvalutan). Om fakturan ännu inte är förfallen är fältet tomt.

B.Dgr

Antal dagar från förfallodatum som fakturan delbetalades (negativt antal anger att fakturan betalts efter förfallodatum)

B.Antal

Antal betalningar som gjorts på aktuell faktura (antal à-contoinbetalningar som gjorts)

Krav

Antal krav som skickats på fakturan

Krav.Dat

Senaste kravdatum

Saldo

Återstående fakturabelopp i fakturans valuta

Valuta

Fakturans valuta

 

Kravhantering

Om ”summa förfallet” på kravet understigen 0 kronor skrivs inget krav ut, vilket betyder att värdet av förfallna fakturor måste överskrida värdet av kreditnotor för att kravbrev skall skrivas ut.

Man har möjlighet  att hantera utskrift av godkända kravbrev med automatik. En process skriver ut kravbrev via processerver och uppdaterar kravkoder på fakturan. Anrop till denna process finns som ett fördefinierat processmoment.

Arbetsgång

Se också vår guide om kravhantering

Inkassokrav körs separat, se avsnitt Inkasso.

 

Om man kör både första- och påminnelsekrav samtidigt får alltid kunden ”högsta” kravet i omgången, dvs. om kunden har flera fakturor att kräva och det för en av dem är krav nummer 3 kommer samtliga förfallna fakturor att få kravnummer 3.

 

Om bilden inte är tom, börja med att rensa underlag (Hantering – Rensa Kravunderlag eller med tangentkombinationen [shift] och [F9])

  1. Selektera ev på bolag, datum eller kundnummer

  2. Skapa underlag via Hanterings-menyn

  3. Skriv ev. ut kravunderlag

  4. Avmarkera de krav som inte ska skickas

  5. Välj Skapa/Skriv ut kravbrev från Hanterings-menyn

Ändra uppgifter

I flikarna krav-, ränte- och inkassohanteringen, konton, avbetalningar och likviditetsplan kan funktionerna även utföras med mus eller knappar, se avsnitt inmatningsfält.

Kravunderlag

Skapa underlag (förstakrav)

Tryck på tangenterna [shift] [F1]

 

Skapa underlag (påminnelsekrav)

Tryck på tangenterna [shift] [F2]

 

Skapa underlag (första- och påminnelse)

Tryck på tangenterna [shift] [F4]

 

Skapa och skriv ut samtliga markerade krav

Tryck på tangenterna [shift] [F7]

 

Rensa samtliga markerade kravunderlag

Tryck på tangenterna [shift] [F9]

 

Markera samtliga kravunderlag

Tryck på tangenterna [shift] [F10]

 

Markera samtliga kravunderlag

Tryck på tangenterna [shift] [F11]

Justera kravhuvud

Förhandsgranska viss kunds krav

1. Aktivera det underlag som ska godkännas genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F2]

 

Skapa och skriv ut viss kunds krav

1. Aktivera det underlag som ska godkännas genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F3]

 

Ändra status till "Krav Nu" på hela kundens kravunderlag

1. Aktivera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F4]

 

Ändra status till "Krav Senare" på hela kundens kravunderlag

1. Aktivera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F5]

 

Ändra status till "Ej Krav" på hela kundens kravunderlag

1. Aktivera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F6]

 

Lägg till information på kundens kravbrev (skrivs ut på kravbrevshuvudet)

1. Aktivera det underlag som ska få en anmärkning genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Skriv in texten du vill ha med och tryck på tangenten [F7]

 

Lägg till kravavgift på aktivt krav

1. Aktivera det underlag som ska få kravavgift genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Skriv in kravavgiften och tryck på tangenten [F8]

 

Ta bort viss kunds hela kravunderlag

1. Markera det underlag som ska tas bort genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F9]

 

Markera/avmarkera visst krav (ett avmarkerat krav ligger kvar när samtliga andra godkänns)

1. Aktivera det underlag som ska markeras/avmarkeras genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F10]

Justera kravunderlagsrad

Ändra status till "Krav Nu" på kravunderlagsrad

1. Aktivera den kravrad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F4]

 

Ändra status till "Krav senare" på kravunderlagsrad

1. Aktivera den kravrad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F5]

 

Ändra status till "Ej Krav" på kravunderlagsrad

1. Aktivera den kravrad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F6]

 

Lägg till information på kundens kravbrev (skrivs ut på kravbrevet under aktuell faktura)

1. Aktivera det underlag som ska få en anmärkning genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Skriv in texten du vill ha med och tryck på tangenten [alt] [F7]

 

Uppsättningar

Undantag från dessa generella inställningar kan sättas på kundnivå i kundregistret, flik "Kundreskontra"

Systembelopp

(Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar

 

I systembelopp ska nedan visade belopp vara ifyllda, med valfria värden, då systemet tar hänsyn till dem vid skapande av kravunderlag.

 

 

Antal dagar före första krav

Anger antalet dagar som fakturan skall ha förfallit i förhållande till kundreskontrans avstämningsdatum för att systemet skall skapa ett krav för den aktuella fakturan. Understiger antalet dagar mellan fakturans förfallodatum och kundreskontrans avstämningsdatum detta systembelopp skapar systemet inget krav för den aktuella fakturan.

Antal dagar mellan kraven

Anger antalet dagar det skall ha gått mellan tillfället då krav för en faktura skapades senast och när ett krav för fakturan skall kunna skapas igen. Understiger antalet dagar det har gått mellan det senast skapade kravet och kundreskontrans avstämningsdatum detta systembelopp skapar systemet inget krav för den aktuella fakturan.

Antal krav före inkasso

Anger antalet gånger systemet kan kräva en viss faktura (antalet krav som kan skapas) innan kravet övergår inkasso. För att man ska kunna skapa inkasso på fakturan skall den vara obetald eller delbetald och vara markerad så att den kan krävas. Har antalet satts till 3 kan man totalt skapa, skriva ut och godkänna 3 kravbrev för en faktura därefter skapas inkassounderlag. När sedan inkassounderlaget godkänns skrivs ut av användaren flaggas den aktuella fakturan med att den gått till inkasso.

Maxantalet för ”Antal krav före inkasso” är 8.

Beloppsgräns för kravutskrift per faktura

Nedre gräns som avser kvarstående belopp att betala på en faktura för att den skall kunna att krävas i systemet. Men för att fakturan skall kunna krävas skall den naturligtvis vara obetald eller delbetald och vara markerad så att den kan krävas. Understiger det kvarstående beloppet att betala på fakturan detta systembelopp skapar systemet inget krav för den aktuella fakturan.

Beloppsgräns för kravutskrift per kund

Nedre gräns för att den totala förfallna fordran avseende en viss kunds fakturor skall generera ett krav. Understiger en kunds totala förfallna fordran detta systembelopp skapar systemet inget krav för den aktuella kunden.

Kravavgift

Ange det belopp kravavgiften avser. Anges netto i basvaluta (beloppet räknas om till kundens valuta vid skapande av krav).

Vår referens Kravbrev och räntefaktura

Referens som skrivs ut på kravbrev (påminnelse) resp. räntefakturor.

 

Underlagstyper

(Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Underlagstyper)

 

Härfinns möjlighet att per typ ange om den aktuella underlagstypen skall finnas med på kravbrev eller ej. Det finns tre alternativ:

 

Debetfaktura vid krav/Kreditnotor vid krav

Ska vara med i kravsummeringen

Aktuell underlagstyp skrivs ut och summeras på kravet/påminnelsen

Ska inte alls vara med i kravbrev

Aktuell underlagstyp skrivs inte ut på kravet/påminnelsen. Ingen kravkod eller kravdatum sätts på posten i reskontran.

Ska vara med som information i kravbreven

Aktuell underlagstyp skrivs ut under rubriken ”Övriga poster i kundreskontran” men summeras inte på kravet/påminnelsen. Ingen kravkod eller kravdatum sätts på posten i reskontran.

 

Kravtexter

(Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Kravtexter)

 

I detta referensregister anges den rubrik samt de kravtexter som ska skrivas ut på kravbreven.

 

 

Kravnr

Nummer på kravet som skickas

Språkkod

Ange vilket språk som avses, detta kopplas ihop med språkkoden på kunden när kravbreven skrivs ut. Om språkkod saknas på kunden hämtas den generella språkkod som angivits i systeminställningen "Normal språkkod".

Dokumentrubrik

Välj vad kravbrevet ska heta, t ex Påminnelse eller Kravbrev

Textinformation

Den text som skrivs ut på kravbrevet

 

Utskriftslayout

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Utskriftslayouter)

 

Ange layout: pv_kravbrev

Rapporttyp: Rapportserver

 

Mapp för arkivering av utskriftskopia som PDF-fil

När man väljer Rapportserver skapas det alltid en PDF-fil. Vill man spara en kopia av den anges mappen där den ska sparas i Mapp för arkivering av utskriftskopia som PDF-fil. Om man inte anger något i fältet tas filen bort.

 

Dokumenthantering

(Huvudmeny - Systemregister - Dokumenthantering)

 

Välj ”Kravbrev" som dokumenttyp. Välj sedan den nyss upplagda utskriftslayouten som standardlayout.

 

Fält
Fakturahuvud

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Rader

Antal förfallna ej betalda fakturor, som kan krävas, på kundens underlag

Kravbelopp

Totalt belopp att kräva på kundens underlag

Valuta

Valuta

Avgift

Kravavgift

Nivå

Anger det kravantal som är aktuellt på kunden (högsta antal krav i detta underlag på kunden).

KravStatus

Anger om krav ska skickas nu, senare eller inte alls.

Anm (Krav)

Anmärkning som skrivs ut på kravbrevet till kunden.

Kontakt

Den kontaktperson hos kunden som är angiven i kundregistret

Mrk

Visar om kravet är markerat (Sant) eller ej (Falskt)

 

Fakturarader

FaktNr

Fakturanummer

Typ

Typ av dokument, t ex ränte- eller vanlig faktura.

FaktDat

Fakturadatum

FörfDat

Förfallodatum

Dgr

Visar det antal dagar som gått sedan fakturan förföll.

KravBelopp

Visar kundens skuld per faktura.

Nivå

Anger det kravantal som är aktuellt på fakturan.

Status

Visar om fakturan ska krävas nu, senare eller inte alls.

Anm (Faktura)

Intern anmärkning som lagts på fakturan (via rutinen "Hantering avbokningar"), anmärkningen skrivs inte ut på kravbrevet.

Anm (Kravrad)

Anmärkning som skrivs ut, på radnivå vid fakturan, på kravbrevet till kunden.

 

Inkasso

Arbetsgång

Se också vår guide om inkassohantering

Om bilden inte är tom, börja med att rensa underlag (Hantering – Rensa Inkassounderlag eller med tangentkombinationen [shift] och [F9]).

Förfallna fakturor (som har fått det antal krav man angett i systembeloppet) kommer att finnas med varje gång inkassounderlaget skapas så länge som de inte är betalda.

  1. Selektera ev på bolag, datum eller kundnummer

  2. Skapa underlag via Hanterings-menyn

  3. Skriv ev. ut "Inkassolista Nu" (tar med de underlag som är märkta med "Nu")

Snabbkommando

I flikarna krav-, ränte- och inkassohanteringen, konton, avbetalningar och likviditetsplan kan funktionerna även utföras med mus eller knappar, se avsnitt inmatningsfält.

 

Skapa inkassounderlag

Tryck på tangenterna [shift] [F1]

 

Rensa inkassounderlag

Tryck på tangenterna [shift] [F9]

Justera inkassokravets huvud

Ändra status till "Inkasso nu" på hela kundens inkassovunderlag

1. Aktivera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F4]

 

Ändra status till "Inkasso senare" på hela kundens inkassounderlag

1. Aktivera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F5]

 

Ändra status till "Ej inkasso" på hela kundens inkassounderlag

1. Aktivera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F6]

 

Ta bort viss kunds hela inkassounderlag

1. Markera det underlag som ska tas bort genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F9]

Justera inkassokravets underlagsrad

Ändra status till "Inkasso nu" på inkassounderlagsrad

1. Aktivera den inkassorad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F4]

 

Ändra status till "Inkasso senare" på inkassounderlagsrad

1. Aktivera den inkassorad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F5]

 

Ändra status till "Ej inkasso" på inkassounderlagsrad

1. Aktivera den inkassorad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F6]

 

Hantera betalning av faktura skickad till inkasso

När betalning sker av faktura som är skickad till inkasso genereras ett ärende i PENGVINs ärendehantering. Dessa ärenden hamnar på fördefinierad användare för vidare hantering. Med hjälp av ärendehanteringens listgenerator kan man även skapa lista eller utdrag till Excel.

Uppsättningar

Ärendehanteringen

Lägg upp en mapp, där ärenden som skapas med automatik när en faktura som skickats till inkasso har betalats, skall hamna.

 

Ärendetyper

Lägg upp en ärendetyp för ärenden som skapas med automatik när en faktura som skickats till inkasso har betalats.

Hanteras av: Ange den person/funktion på företaget som skall hantera dessa fakturor

Läggs i mapp: Knyt denna ärendetyp till de mapp som skapades ärendehanteringen.

 

Systeminställning

Ärendetyp vid betalning av inkassofaktura.

Funktion

Det skapas ett ärende i samband med uppdatering av inbetalningar till kundreskontran om fakturan är markerad som inkassofaktura. Ärendet innehåller information om kravid, betalnings- och fakturanummer, betalningsbelopp och -datum.

 

Räntehantering

Ränteberäkning på för sent betalda fakturor sker i denna dialog. Skapa ränta på konto/insatskapital (medlemshantering/spannmål) sker i "Registrering av avbokningar"

Se också vår guide om räntehantering

Arbetsgång

Om bilden inte är tom, börja med att rensa underlag (Hantering – Rensa Ränteunderlag eller med tangentkombinationen [shift] och [F9])

  1. Selektera ev på bolag, datum eller kundnummer

  2. Skapa underlag via Hantering - Skapa Ränteunderlag (eller med tangentkombinationen [shift] och [F1])

  3. Avmarkera de räntefakturor som inte ska räntefaktureras genom att flytta markören med pil upp/ner för hela kundens underlag eller med [alt] och pil ner/upp för ett enstaka underlag på  markerad kund.

  4. Skriv ev ut Ränteunderlag (på skrivare eller i bildskärm)

  5. Godkännande av ränteunderlag via Hantering - Godkänn Ränteunderlag (eller med tangentkombinationen [shift] och [F2])

I samband med att underlaget godkänns skapas vanliga följesedlar som man hanterar enligt ordinarie fakturering.

Ändra uppgifter

I flikarna krav-, ränte- och inkassohanteringen, konton, avbetalningar och likviditetsplan kan funktionerna även utföras med mus eller knappar, se avsnitt inmatningsfält.

Ränteunderlag

Skapa ränteunderlag

Tryck på tangenterna [shift] och [F1]

 

Godkänn samtliga ränteunderlag

Tryck på tangenterna [shift] och [F2]

 

Ta bort samtliga ränteunderlag

Tryck på tangenterna [shift] och [F9]

Justera ränteunderlagshuvud

Godkänn viss kunds ränteunderlag

1. Markera det underlag som ska godkännas genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F2]

 

Ändra status till "Faktureras Nu" på hela kundens ränteunderlag

1. Markera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F4]

 

Ändra status till "Faktureras Senare" på hela kundens ränteunderlag

1. Markera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F5]

 

Ändra status till "Faktureras Ej" på hela kundens ränteunderlag

1. Markera det underlag som ska ändras på genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F6]

 

Ta bort viss kunds hela ränteunderlag

1. Markera det underlag som ska tas bort genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenten [F9]

Justera ränteunderlagsrad

Ändra status till "Faktureras Nu" på ränterad

1. Markera den ränterad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F4]

 

Ändra status till "Faktureras senare" på ränterad

1. Markera den ränterad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F5]

 

Ändra status till "Faktureras Ej" på ränterad

1. Markera den ränterad som ska ändras på genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [alt] [F6]

Beskrivning av dialog

Överst i räntedialogen visas samtliga kunder som har förfallna fakturor som genererat ränta.

Nederst i dialogen visas varje enskild markerad kunds förfallna fakturor.

Ränteunderlagshuvud

Underlag

Systemet skapar ett preliminärt utleveransunderlag med nummer ur den ordinarie nummerserien för utleveransunderlag.

KundNr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Rader

Antal för sent betalda fakturor som genererat ränta (enl. uppsättningarna i systembelopp)

Belopp

Totalt värde på de antal för sent betalda fakturor som genererat ränta (enl. uppsättningarna i systembelopp)

Valuta

Valuta

Status

Anger om kunden ska räntefaktureras nu (grön), senare (gul) eller inte alls (röd)

Ränteunderlagsrader

Första fältet

Visar fakturanummer på den försent betalda fakturan. (I exemplet ovan visas faktura 205976 på två rader och det beror på att den är uppdelad för två avbetalningar efter att den passerat förfallodatum.)

Förf.Dat

Fakturans förfallodatum

Belopp

Visar hur mycket pengar som förfallit.

Dgr

Visar antal dagar som betalningen var försenad

Räntebelopp

Det totala räntevärdet som fakturan genererade vid betalningen

Status

Anger om fakturan ska räntefaktureras nu (grön), senare (gul) eller inte alls (röd)

Uppsättningar
Räntetyper

(Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Regelverk för ränteberäkning)

 

Minst en räntetyp måste vara upplagd i systemet.

 

Överst visas de olika räntetyper som finns upplagda med typ (identitet) och beskrivning av typen.

 

Beroende på vilken räntetyp man markerat visas dess beskrivning i det gula fältet ovanför inställningsfälten.

Beskrivning

Vid ordinarie fakturering hämtas räntetexten på fakturan ("Ränta debiteras enligt ...") från beskrivningen på den räntetyp som ligger på fakturan varför man noga skall tänka igenom hur man benämner räntetyperna så att det blir tydligt för slutkunden.

Räntetabell vid debet

Avser ränta på vanliga fakturor. De tabeller som finns att välja på är de som lagts upp i "Räntetabeller" i mitten av dialogen.

Räntetabell vid kredit

Avser ränta på kreditfakturor. De tabeller som finns att välja på är de som lagts upp i "Räntetabeller" i mitten av dialogen.

Max antal förseningsdagar utan räntefaktura

Anger antalet dagar betalningen av en viss faktura kan vara sen i förhållande till fakturans förfallodatum innan ränta beräknas. Understiger antalet förfallna dagar detta värde beräknas ingen ränta för den försenade betalningen avseende en faktura. Om värde saknas i denna tabell hämtas värde från systemregistrets systembelopp.

(Motsvarande fält kommer att försvinna från kundregistret och har ingen påverkan från och med version 3.19.3)

Max antal räntefria förseningsdagar

Anger antalet förseningsdagar som dras av antalet förfallna dagar vid ränteberäkning av en försenad betalning avseende en faktura. Har detta värde t ex. satts till 2 och en betalning har skett 5 dagar efter fakturans förfallodatum beräknas ränta för 3 dagar. Om värde saknas i denna tabell hämtas värde från systemregistrets systembelopp.

(Motsvarande fält kommer att försvinna från kundregistret och har ingen påverkan från och med version 3.19.3)

Min räntebelopp per underlag för räntefaktura

Nedre gräns för att räntebelopp beräknad på en försenad betalning avseende en faktura skall generera en räntefaktura. Understiger räntebeloppet detta systembelopp skapar systemet inget ränteunderlag för den aktuella fakturan. Detta avgörs vid betalningstillfället och inte när ränteunderlaget skapas. Räntebeloppet anges alltid exklusive moms då ränta inte är momspliktigt.

(Motsvarande fält kommer att försvinna från kundregistret och har ingen påverkan från och med version 3.19.3)

Min räntebelopp per kund för räntefaktura

Nedre gräns för att det totala räntebeloppet beräknad på försenade betalningar avseende en viss kunds fakturor skall generera en räntefaktura. Understiger det totala räntebeloppet detta systembelopp skapar systemet inget ränteunderlag för den aktuella kunden. Detta avgörs när ränteunderlaget skapas. Om kunden inte uppnått detta belopp ligger ränteposterna kvar tills nästa omgång. Räntebeloppet anges alltid exklusive moms då ränta inte är momspliktigt.

(Motsvarande fält kommer att försvinna från kundregistret och har ingen påverkan från och med version 3.19.3)

Prioritetsordning räntetyper

1. Fakturans underlagstyp (Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Underlagstyper)

2. Via fakturans fakturatyp (Huvudmeny - Referensregister - Fakturering- Fakturatyper)

3. Via kundens kundgrupp/affärsområde (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Affärsområde)

4. Systemreferens (Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar - Kundreskontra - Räntetyp standard)

Räntetabeller

I "Räntetabeller" läggs minst en post upp med en räntesats. Det är utifrån denna räntesats beräkning sker.

 

Överst visas de olika räntetyper som finns upplagda med typ (identitet) och beskrivning av typen.

 

Beroende på vilken räntetyp man markerat visas dess beskrivning i det gula fältet ovanför inställningsfälten.

 

Produktnr (på räntefaktura)

Här kan produktnummer för räntedebitering anges. Om fältet lämnas tomt hämtas produktnumret från systeminställning.

(Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar - Kundreskontra - Produktnummer för räntedebitering)

Räntesats om ej träff i tabell nedan

Ange den räntesats som ska gälla om kriterier i tabellen inte uppnås. Om värdet är 0 och kriterier i tabellen inte uppnås (eller

tabellen är tom) beräknas ränta på värdet i "Basränta" till höger i dialogen under förutsättning att rutan "Addera basränta till

räntesats" är markerad. Om rutan inte är markerad beräknas ingen ränta.

 

Addera basränta till räntesats

(Man har i tabellen "Basränta" möjlighet att ange ränteförändring per datum)

Markerad ruta

Om rutan markeras adderas räntesatsen ovan (eller från tabellen nedan beroende på hur många dagar som passerat/beloppsgräns

tangerats) med det värde som finns i tabellen till vänster i "Basränta".

(i exemplet "Evas kunder" 8+4 procent om fakturan förfallit med mindre än 30 dagar)

Omarkerad ruta

Om rutan är tom hämtas värdet från fältet ”Räntesats om ej träff i tabell nedan” eller från tabellen nedan.

(i exemplet nedan ”Nya kunder” 9 procent)

 

Gräns dagar

Används som räntetrappa i dagar för ordinarie räntefakturering (ej sparkonto)

 

(Gräns belopp används som räntetrappa i belopp för ränteberäkning på sparkonto (ej ordinarie räntefakturering))

 

Ränta

Räntesats

Räntedagar

Räntefaktureringens ränteberäkning kan utökas med funktion för att koppla räntedatum till räntedagar.

(Stödrutiner – PV Explorer – Nytt Datablad – Räntetabeller)

 

Räntetabell dagar

Dialogen ”Räntetabell dagar” motsvarar nedre tabellen i avsnittet ”Räntetabeller” i den gamla dialogen men har utökats med koppling mot datumbaserad ränta.

 

Räntetabell Datum

Dialogen ”Räntetabell Datum” är ny och värdena i denna knyts till kolumnen ”Datumbaserad ränta” i dialogen ”Räntetabell dagar”.

 

Se utförlig information i avsnitt "Räntedatum".

Basränta

Datum

Datum från och med när basräntan ska räknas

Ränta

Räntesats används i kombination med räntesats i mittendelen av dialogen (se Addera basränta till räntesats).

 

Det går inte att lägga upp flera räntesatser på samma datum.

Systeminställningar

(Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar)

 

Fakturatyp Räntefakturor

Anger vilken fakturatyp som skall används vid räntefakturering.

Hanteringsreferens Räntefaktura

Anger vilken hanteringsreferens som ränteunderlag får.  Möjliggör bl. a en smidig selektering av räntedebiteringsunderlag i rutinen "Hantera utleveranser".

Produktnr för räntedebitering

Produktnummer som används för debitering av räntor om inget annat finns angivet på räntetypen.

Räntefaktura: Separat nummer-serie

Om rutan markeras faktureras räntefakturorna separat med egen nummerserie. Om rutan är tom samfaktureras räntor med ordinarie fakturor.

Räntetyp standard

Anger vilken räntetyp som ska användas som standard om inget annat finns angivet på (prioordning) 1) Fakturans underlagstyp, 2) fakturans fakturatyp eller 3) kundens affärsområde

Vår referens Kravbrev och räntefaktura

Referens som skrivs ut på kravbrev (påminnelse) resp. räntefakturor.

Åldersgräns ränteposter i månader

Ränteposter äldre än detta antal månader tas inte med vid räntefakturering.

Nummerserier

(Huvudmeny - Systemregister - Nummerserier)

Utskriftslayouter

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Utskriftslayouter)

Ange layout: pv_Faktura

Ange rapporttyp: Rapportserver

 

Mapp för arkivering av utskriftskopia som PDF-fil

Om man väljer Rapportserver skapas det alltid en PDF-fil. Vill man spara en kopia av den anges mappen där den ska sparas i Mapp för arkivering av utskriftskopia som PDF-fil. Om man inte anger något i fältet tas filen bort.

Dokumenthantering

(Huvudmeny - Systemregister - Dokumenthantering)

 

Välj ”Räntefaktura" som dokumenttyp. Välj sedan den nyss upplagda utskriftslayouten som standardlayout.

 

Produktregister

I produktregistret läggs en/flera ränteprodukter upp. På denna ska försäljningskonto för ränta läggas upp. Produkten ska kodas som momsfri.

 

Exkludera bonusfakturor (underlagstyp 005) i räntehanteringen

  1. Lägg upp en ny räntetyp (ej ränta) i regelverk ränteberäkning

  2. Koppla denna räntetyp till underlagstyp 005

  3. Uppdaterade aktuella fakturor (via Access) med denna räntetyp (om det finns bonusfakturor som skapats innan denna räntetyp var kopplad till underlagstyp 005)

  4. Skapar ränteunderlag för en räntetyp i taget (ej samtliga)

Räntetyp

Man kan i referensregistret Regelverk för ränteberäkning registrera olika räntesatser per olika datum och detta kan man sedan välja att knyta till en eller flera räntetyper. För varje räntetyp kan man också ange om man skall ta hänsyn till kreditränta (när kunden betalar för tidigt dvs INTE spannmålsavräkningar eller andra kreditfakturor). Alternativt kan man sätta upp en räntetrappa, ju senare en kund betalar fakturan ju högre ränta debiteras kunden.

Räntetyper kan kopplas antingen via referensregistren Fakturatyp eller Affärsområde. Standardräntetypen sätts upp i systeminställningar.

Om fältet lämnas blankt hämtas räntetyper enligt prioritetsordning:

  1. Fakturans underlagstyp (Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Underlagstyper)

  2. Via fakturans fakturatyp (Huvudmeny - Referensregister - Fakturering- Fakturatyper)

  3. Via kundens kundgrupp/affärsområde (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Affärsområde)

  4. Systemreferens (Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar - Kundreskontra - Räntetyp standard)

Konton

 

I övre delen av dialogen visas de olika a conto- och sparkonto som finns upplagda på kunderna.

I undre delen av dialogen visas på vilket sätt och när a conto- eller sparkontot fyllts på/utnyttjats.

 

Ändra räntetyp på kontot

1. Aktivera den faktura som ska få en anmärkning genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Tryck på tangenterna [F8]

3. Välj ur räntetyp ur listboxen

 

I flikarna krav-, ränte- och inkassohanteringen, konton, avbetalningar och likviditetsplan kan funktionerna även utföras med mus eller knappar, se avsnitt inmatningsfält.

Beskrivning av fält, övre delen av dialogen

Kontonummer

Nummerserien är samma för a conto och sparkonto. Den är åttasiffrig och börjar på 99. Man kan inte själv ändra nummerserie. Dokumentet ligger kvar på kunden och fylls på varje gång kunden gör en a conto/sparkontoinbetalning eller ränteberäkning görs. Dokumentet stängs aldrig.

Kontotyp

Vilken typ av konto som avses

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Saldo

Kontots saldo

Valuta

Valuta

Kurs

Valutakurs

Saldo Period

 

Första trans

Datum för första transaktionen på kontot

Senaste trans

Datum för senaste transaktionen på kontot

Antal

Antal transaktioner på kontot

Ränta per

 

Räntetyp

Vilken räntetyp det ligger på kontot

Anm

Anmärkning på kontot

 

Beskrivning av fält, övre delen av dialogen

Datum

Datum för transaktionen

Belopp

Transaktionsbelopp

Valuta

Valuta

Kurs

Valutakurs vid transaktionstillfället

Konto

Det konto transaktionen bokfördes på

Beskrivning

Namn på kontot

BetNr

Betalningsidentitet på transaktionen

Sign

Signatur för användaren som registrerat transaktionen

Kvittning

Visar mot vilken typ av dokument kvittning skett om kvittning är gjord

Nr

Dokumentnumret kvittningen är gjord mot

Avbetalningar

Visar de fakturor som det skapats avbetalningaposter på. Avbetalning på faktura görs i "Hantera avbokningar" eller genom att direkt på ordern/följesedeln ange betalningsvillkor för avbetalning.

 

 

Lägga till anmärkning på ursprungsfakturan

1. Aktivera den faktura som ska få en anmärkning genom att flytta markören med pil ner/upp

2. Skriv in texten du vill ha med och tryck på tangenterna [F7]

 

I flikarna krav-, ränte- och inkassohanteringen, konton, avbetalningar och likviditetsplan kan funktionerna även utföras med mus eller knappar, se avsnitt inmatningsfält.

Beskrivning av fält, övre delen av dialogen

FaktNr

Fakturanummer

Typ

Vilken typ av dokument som avses.

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Saldo

Ursprungsfakturans saldo

Valuta

Valuta

Antal

Antal avbetalningar fakturan är uppdelad på

Nästa

Förfallodatum för nästkommande avbetalning

Sista

Förfallodatum för sista avbetalningen

Anm

Anmärkning på ursprungsfakturan

Beskrivning av fält, övre delen av dialogen

Avbetalning

Nummer på avbetalningsposten

Belopp

Avbetalningspostens belopp

Förfaller

Förfallodatum för avbetalningsposten

Anm

Anmärkning på avbetalningsposten

Likviditetsplan

I övre delen av dialogen visas en rad per dag då någon obetald faktura förfaller till betalning. Listning sker från och med det datum som angivits i "Per datum" och visar förfallet saldo per dag och ackumulerat. Fakturor med ett tidigare förfallodatum än "Per datum" visas som en summa på första raden.

 

I undre delen av dialogen visas de enskilda fakturorna som förfaller på den dag som är markerad i övre delen av dialogen.

 

 

Lägga till anmärkning på faktura  

1. Aktivera den faktura som ska få en anmärkning genom att flytta markören med [alt] och pil ner/upp

2. Skriv in texten du vill ha med och tryck på tangenterna [alt] och [F7]

 

I flikarna krav-, ränte- och inkassohanteringen, konton, avbetalningar och likviditetsplan kan funktionerna även utföras med mus eller knappar, se avsnitt inmatningsfält.

 

Utskrift av likvidetsplan

Högerklicka i tabellen, välj "Överföring till Excel" och skriv därefter ut informationen från Excel. Högerklicka i i huvudet eller i raderna beroende på om det är enbart datum och värde från övre delen av dialogen eller samtliga rader från undre delen av dialogen.

 

Betalningar

I övre delen av dialogen visas en rad med totalt inbetalt per dag. Listning sker från och med det datum som angivits i "Per datum".

 

I undre delen av dialogen visas de enskilda fakturorna som är betalda den dag som är markerad i övre delen av dialogen.