Redigera/visa beställning

Formuläret är byggt med XML-teknik vilket gör att fält och knappar kan döljas/låsas. Om inköpare t ex inte har rätt att uppdatera priser i produktregistret kan denna knapp döljas. Kontakta en PengVin-konsult för hjälp 031 - 88 76 00.

Behörighet

Det finns en behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Den heter ”Behörighet att redigera beställning” och anges i användar-/användargruppsregistret. Behörigheten/rollen hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.

 

 

Beskrivning av fält

Typ av dokument

Visar om det är ett inköpsunderlag eller en beställning

Dokid

Dokumentidentitet

LevNr/Namn

Leverantörsnummer och -namn

Summa

Totala värdet på dokumentet i leverantörens/dokumentets valuta

Valuta

Leverantörens/dokumentets valutakod

Fraktfritt

Fraktfrigräns

Min.Bestvärde

Minsta beställningsvärde

Flikar

Dialogen kan innehålla olika flikar beroende på vilken typ av beställning det är.

1. Beställningshuvud

Leverantör

Leverantörens nummer, namn, adress, referensperson, telefon- och faxnummer samt eget kundnummer hos leverantören.

Leverantör går att ändra på inköpsunderlag och beställning (gäller även slutlevererad beställning). De uppgifter som ändras i samband med detta är endast leverantörsuppgifterna. Ändringen slår igenom till ev. inleveranser, order- och utleveransrader. Man får en kontrollfråga innan bytet sker.

Levkundnr

Fältet innehåller eget kundnummer hos leverantören om det inte är ett tredjepartsavtal inblandat, då innehålller fältet slutkundens kundnummer hos leverantören.

Leveransmottagare

Mottagare av varorna. Avser mottagande lager (levkod L eller T) eller slutkund om beställningen härstammar från en direkteställning (levkod D), egen referens och telefonnummer.

 

Märkning

Märkesrad 1 och 2 samt referensnummer för beställningen.

Direktbeställningar (orderrader med levkod D) innehåller information från märke 1 och märke 2.

Refnr

I fältet kan referensnummer anges. Om det är en beställning som härrör från ett tredjepartsavtal innehålller fältet avtalsnumret från tredjepartsavtalet. Refnr är sökbart när man söker beställningar.

Kundavtal

Beställningen visar även kundavtal om sådant finns.

 

Leverans

Beräknat/önskat leveransdatum, leverantörsreferens, leveransvillkor, leveranssätt samt märkesfält.

 

Hantering

Inköpare

Visar inköpsansvarig för den aktuella beställningen.

 

Ansvarig inköpare kan anges i produktregistrets lager- och/eller inköpsflik. Finns inget angivet på produkten, hämtas ansvarig inköpare från vad som angivits på leverantören. Regelverket för hur inköpare hämtas enligt nedanstående prioritetsordning:

1: Produktregistrets lagerflik

2: Produktregistrets inköpsflik

3: leverantörsregistrets lagerflik

4: leverantörsregistrets huvud

 

När man på en orderrad väljer ett beställningssätt med hantering ”Manuell beställning” ändras föreslagen inköpare till aktuell säljare på ordern om systemflaggan "Skall inköpare ändras till säljare på order" är aktiverad.

 

I samband med att en orderrad registreras (leveranskod T eller D) läggs med automatik en inköpare på orderraden. Denna inköpare ligger kvar som inköpare på orderraden även om det på inköpsunderlaget/beställningen läggs en annan inköpare utifrån regelverket med systemflaggan ”Ansvarig inköpare från prod/lev vid transit/direkt”. Man kan se inköpare på orderraden om ansvarig inköpare mot kunden medan inköpare på beställning är ansvarig mot leverantören.

 

Lager

Visar det lager för vilket beställningen är avsedd

Best.typ

Visar beställningstypen, t. ex ”Normal” eller ”Snabb”.

Best.kod

Visar den beställningskod som den aktuella leverantören är kodad med i leverantörsregistret, t. ex ”Onsdagsbeställningar” eller ”Dagliga beställningar”.

Best.sätt

Visar aktuellt beställningssätt, t ex EDI-beställning

Om man byter till ett beställningssätt som visar sig sakna en riktig profil (t ex mejladress) får man en varning om detta i inforutan.

Best.dat

Visar det datum beställningen skapades.

Bekr.dat

Om inget nytt leveransdatum bekräftats är detta datumfält tomt. Ett nytt datum kan registreras i detta fält och man kan därefter skriva ut ett nytt leveransbesked till kunden från dialogen för leveransbesked.

Påmin.dat

Om leveranspåminnelsedatum skickats till leverantören visas datum för detta.

Sambeställning

Markerad ruta anger att det aktuella förslaget ska slås ihop med andra förslag på den aktuella leverantören, för att bilda en gemensam beställning. Sammanslagningen sker då man skapar beställning av förslaget beroende på vilken samlingsnivå man angivit i leverantörsregistret. Villkoret är att de poster som slås samman ska ha samma leverantör, beställningstyp, beställningssätt, lager,  godsmottagare (mottagande lager) och i vissa fall samma leveranskod.

 

Leveranskoden på beställning lagras per rad istället för i beställningshuvudet. Inköpsunderlag skapas fortfarande separat per leveranskod men när ett inköpsunderlag godkänns som beställning kommer underlag att kunna adderas till tidigare ej effektuerad beställning oavsett om beställningen avser lager eller transitleveranser. På beställningshuvudet ligger leveranskod ”X” om det är en blandad beställning.

Text

Textinformation till beställningen. Texten skrivs löpande och systemet delar sen automatiskt upp den på lämpligt antal rader på beställningsdokumentet.

 

 

Info

Visar avvikelser/informationsrader om beställningen (gröna, gula och röda texter) samt anteckningar från beställning som gjorts under fliken "6. Noteringar".

 

Ny varurad

Används för att registrera nya beställningsrader

Produktsökning

Öppnar funktionen för att söka produkter.

När man öppnar produktsökningen i inköp är leverantörsnumret automatiskt ifyllt för att underlätta produktsökningen.

Knappar

Skriver ut inköpsunderlag, ej effektuerad beställning och ej levererad beställning på skrivare. Utskriften använder den layout som valts i dokumenthanteringen (Huvudmeny - Systemregister - Dokumenthatering - Beställning), utan hänsyn till leverantörsunika uppsättningar. Leverantörsunika uppsättningar ligger i leverantörsregistret och dessa  används vid effektuera beställning.

Används för att förhandsgranska inköpsunderlag, ej effektuerad beställning och ej levererad beställning. Förhandsgranskningen använder den layout som valts i dokumenthanteringen (Huvudmeny - Systemregister - Dokumenthatering - Beställning), utan hänsyn till leverantörsunika uppsättningar. Leverantörsunika uppsättningar ligger i leverantörsregistret och dessa  används vid effektuera beställning.

Från den generella visningsbilden (RS-Rapporter) finns det en funktion för att sända den aktuella rapporten som bifogad fil. Man kan ange en eller flera e-postadresser, ärenderubrik och ett meddelande till mottagaren. Filen namnsätts till rapportnamn och om aktuell rapport har ett dokumentnummer så kompletteras filnamnet med detta. Funktionen kan användas om man har normal e-posthantering (outlook/exchange).

Används för att koppla bilagor till beställningen. Se avsnitt Bilagor för mer information.

Visar antal bilagor som är kopplade till aktuellt inköpsunderlag/beställning

Knappen används för att låsa inköpsunderlaget/beställningen så att den kan redigeras. Om an stänger dialogen för registrera beställning utan att låsa upp beställningen får man en fråga, där man kan svara Ja eller Nej, om man vill låsa upp beställningen.

Knappen används för att låsa upp inköpsunderlaget/beställningen då redigeringen är klar.

Låst av

Visar i klartext vilken användare som låst inköpsunderlaget/beställningen

 

Kommando

<Välj kommando>

Skapa ärende för prisavvikelse på beställning

Kommandot genererar ett nytt ärende som talar om att en prisavvikelse finns. Vissa systemuppsättningar krävs och i dessa kan man också ange vilken person som ska mottaga denna typ av ärende.

Via produktsökningens filtersökning kan man selektera fram de produkter vars pris ändrats i inköp, flytta dem till sortimentsunderhåll eller produktregisteroch bearbeta dem vidare (kalkylera om utpris t ex).  

Beräkna nya leveranstider

Via kommandot ”Beräkna nya leveranstider” kan man generera nya leveranstider på beställningsraderna.

Detta kan t ex vara användbart om man har man mycket skaff-rader som är gjorda på slasknummer då raderna ofta får samma leveransdatum som orderdatum. När man då genererar ny leveranstid sker beräkning på aktuellt dokument (på underlag samt ej effektuerade beställningar).

Beräkning vid lagerpåfyllnad

Dagens datum plus antal dagar till nästa beställningsdag plus ledtid på leverantör (det är endast ledtid på leverantör som tar hänsyn till helgdagar).

Beräkningen vid orderkopplad beställning

Samma grundberäkning som vid lagerpåfyllnad, men om orderradens leveransdatum ligger längre fram i tiden tas detta levdatum minus intern ledtid.

Lås upp dokument

Endast locksign/låsning för egen användare kan släppas. Används främst i ärendehanteringen, då man skapat ersättningsbeställning till leverantören, så att ordinarie inköpspersonal har möjlighet att hantera inköpsunderlaget.

Beställ

Funktionen används främst i ärendehanteringen då man skapat ersättningsbeställning till leverantören. Kommandot skapar en beställning av inköpsunderlaget och släpper den locksign som låg på inköpsunderlaget så att beställningen kan gå vidare i systemet med övriga beställningar.

Sätt leveransdatum på samtliga rader

Ändrar leveransdatum på samtliga beställningsrader. Det datum som läggs på beställningsraderna är det datum man angett som leveransdatum i avsnitt ”Leverans” i fliken Beställningshuvud.

Sätt rabatt på samtliga rader

Detta alternativ tar radrabatt från aktiv rad och lägger på beställningens samtliga rader.

Aktivera lagerreservation på samtliga rader

Funktionen används för att aktivera reservationer på en hel beställning, dvs samtliga rader. Tidigare gick det bara att göra på en rad i taget. Dessutom ser man på radnivå om reservationen är aktiv (JA) eller inte (NEJ).

Avaktivera lagerreservation på samtliga rader

Funktionen används för att aktivera reservationer på en hel beställning, dvs samtliga rader. Tidigare gick det bara att göra på en rad i taget. Dessutom ser man på radnivå om reservationen är aktiv (JA) eller inte (NE

 

2. Rader

Kontroll att beställt antal inte får vara 0

I samband med manuell registrering av beställningsrad, om antal anges till 0, får man ett spärrande fel att antal inte får vara 0.

 

Beställningsrad

Posnr

Varuradens positionsnummer på inköpsunderlaget.

Produktnr

Produktens produktnummer (vårt produktnummer). Produktnumret är länkat till produktfrågan.

Lev.Prodnr

Visar leverantörens produktnummer för den aktuella produkten.

Benämning

Produktens benämning. Är redigeringsbart.

Benämning 2

Produktens benämning 2 är också tillgänglig för kontroll/redigering

Vår enhet

Visar den enhet som inköpskvantiteten avser (=vår lagersaldoenhet).

Lev enhet

Visar leverantörens enhet.

Skapa beställning lager

Vid lagerbeställning hämtas enhet från inköpsfliken i produktregistret på den aktuella produkten.

Skapa beställning skaff/special

Vid skapa beställning från kundorder på produkter kodade med produkttyp ”skaff/special” tas enheten med från orderraden och läggs som beställningsenhet.

Skapa beställning Transit/Direkt

Regelverket för den beställningsenhet som beställningsraden får är enligt följande prioritetsordning:

1. bestenhet från inköpsfliken

2. enhet från orderrad

3. försäljningsenhet från produktregister

Dvs beställningsenheten blir bara densamma som orderradens försäljningsenhet om det saknas beställningsenhet i inköpsfliken, eller om produkten är kodad som skaff/special.

Antal

Föreslagen inköpskvantitet. Är redigeringsbart. I samband med manuell registrering av beställningsrad, om antal anges till 0, får man ett spärrande fel att antal inte får vara 0.

Om antal ändras på en T- eller D-rad får man en fråga om orderantal ska uppdateras och kan då välja Ja eller Nej. Om man väljer att uppdatera orderantal sätts orderradens utpris till fast så att det ändrade antalet inte påverkar prissättningen.

Det gröna fältet till höger om antalsfältet visar antal uttryckt i leverantörens enhet.

Inköpspris

Visar den aktuella produktens inpris på beställningen. Priset är ändringsbart. Om inköpsförslaget härrör från en order (d v s leveranskod T eller D) ändras inpriset även på orderraden detta oavsett om orderradens pris är preliminärprissatt eller ej. Via produktsökningens filtersökning kan man selektera fram de produkter vars pris ändrats i inköp, flytta dem till sortimentsunderhåll eller produktregisteroch bearbeta dem vidare (kalkylera om utpris t ex)

Om inpris ändras på en beställning, inleverans eller leverantörsfaktura finns det en systemreferens som styr hur inpriset på ordern skall hanteras. Denna systemreferens heter "Orderns inpris uppdateras vid ändring".

 

Det gröna fältet till höger om inprisfältet visar pris uttryckt i leverantörens enhet.

 

Pris per

Den "pris-per-enhet" som inpriset avser, t ex pris per 100.

Rabatt

Används för att manuellt kunna lägga rabatt på beställningsrader. Detta fält visas också i inleveransregistreringen och i inleveranssökningen.

Belopp

Totala värdet på beställningsraden, visas i leverantörens valuta (valutakod visas bredvid)

Belopp Bas

Totala värdet på beställningsraden, visas i basvaluta (valutakod visas bredvid)

Önskat leveransdatum

Ursprungligt leveransdatum

Bekräftat leveransdatum

Om inget nytt leveransdatum bekräftats är detta datum samma som ursprungligt leveransdatum. Ett nytt datum kan registreras i detta fält och man kan därefter skriva ut ett nytt leveransbesked till kunden från dialogen för leveransbesked.

Datum för bekräftelse

Systemet föreslår dagens datum som bekräftelsedatum för ändrat leveransdatum.

Text

Textinformation till beställningsraden/produkten. Texten skrivs löpande och systemet delar sen automatiskt upp den på lämpligt antal rader på beställningsdokumentet.

 

Radinformation

 

Pos

Varuradens positionsnummer på inköpsunderlaget. Visar, genom att rutan är färgmarkerad i rött eller gult, om det finns någon viktig inköpsinfpormation om rader, t ex att leverantörens produktnummer saknas eller att produkten skall utgå ur sortimentet.

T

Visar, genom att rutan är gulmarkerad, om det finns någon textinformation kopplad till den aktuella produkten. Textinformationen som avses, är sådan text som knutits till produkten via produktregistrets infoflik med typen "Visas i inköp"

Produktnr

Produktens produktnummer (vårt produktnummer). Produktnumret är länkat till produktfrågan.

Benämning

Produktens benämning.

Enh

Visar den enhet som inköpskvantiteten avser (=vår lagersaldoenhet).

Antal

Föreslagen inköpskvantitet

Lev Antal

Levererat antal

Best Antal

Visar beställt antal om det är en lagerbeställning. Uppgiften hämtas från produktens lagerflik.

L

Leveranskod

Disp

Visar disponibelt antal (lagersaldo minus antal i order)

Inpris

Visar den aktuella produktens inpris på beställningen.

Produkt

Inköpspris från produktregistret. Om fältet är gulmarkerat skiljer sig priset från beställningsradens pris.

Rabatt

Visar ev radrabatt som manuellt lagts på beställningsrader.

Radbelopp

Totala värdet på beställningsraden.

Lev.produktnr

Visar leverantörens produktnummer för den aktuella produkten.

OrderNr

Visar numret på den order för vilken varuraden är öronmärkt. Ordernummer visas  bara på poster med leveranskod T eller D, då det bara är dessa leveranskoder som avser öronmärkt beställning åt kund. Ordernumret är länkat till dialogen för ordervisning

KundNr

Kundnumret är  länkat till dialogen för kundfråga

KundNamn

Kundens namn

ProdGrp

Produktgrupp

BP

Beställningspunkt

Reserv

Styrning av beställnings påverkan på inköp. Markerar om raden skall påverka automatiska lagerinköp eller inte (Ja/Nej). De rader som är markerade att inte påverka lagerinköp kommer med automatik att flaggas om till att vara påverkande när leveransdatum är inom ett visst antal dagar framåt. Antalet dagar styrs av systembeloppet ”Antal dagar för reservation av order”. (Batchjobbet som körs för att känna av antal dagar är ”Artiklar_Skapa_Saldon”.) Om flaggan inte är markerad kommer systemet att beställa hem lagervaror (om lagret är slut) trots att det finns en beställning på samma vara långt fram i tiden.

Vill man ändra samtliga rader väljer man något av kommandona i listboxen nederst i dialogen:

 

Vill man ändra manuellt på enstaka rad gör man detta från inköpsunderlagets rad:

 

Används för att uppdatera radinformationen (till höger) med de förändringar som gjorts i detaljbilden. Systemet uppdaterar inte radinformationen automatiskt vid varje enskild förändring.

Ta bort rad

Knappen används för att ta bort eller ändra inköpsrad.

 

Ta bort bestrad

Tar bort aktuell rad från beställningsdokumentet under förutsättning att den inte är del- eller slutlevererad. Om kundordern är upptagen av en annan användare får man en extra kontrollfråga om beställningsraden trots detta skall tas bort.

När raden tagits bort öppnas fälten och knapparna upp för vidare bearbetning.

Ta bort orderrad

Tar bort aktuell orderrad under förutsättning att denna inte dellevererats eller finns på ett aktivt plockunderlag.

Skapa nytt inköp

Backar status på orderraden och skapar nytt inköpsunderlag nästa gång det batchjobbet körs. Ändra vid behov inköpsuppgifter.

Stäng

Stänger dialogen för inköpsinformation på orderrad

 

Produktregister

Inköpspris

Inköpspris från produktregistret. Om fältet är gulmarkerat skiljer sig priset från beställningsradens pris.

Uppdaterar pris, uppdateringsdatum och signatur i produktregistret. Systemreferensen "Hantering av nytt pris vid inköp" styr om även kalkylpris ska uppdateras (i produktregistret) när inköpspriset uppdateras. Prisuppdatering avser endast om leverantören är prio 1-leverantör.

Funktionen för att uppdatera inpriser i produktregistret (från beställning) är styrd av samma behörighet som ligger på inpriset i produktregistret. Rollen heter ”Behörighet att uppdatera inpris i produktregistret” och anges i användar-/användargruppsregistret. Behörigheten/rollen hanteras per lager.

Valuta

Valuta från produktregistrets inköpsflik.

Prio

Prioritet på produkten för aktuell beställnings leverantör. Systemreferensen "Hantering av nytt pris vid inköp" styr om även kalkylpris ska uppdateras (i produktregistret) när inköpspriset uppdateras. Prisuppdatering avser endast om leverantören är prio 1-leverantör.

Kalkylpris

Kalkylpris från produktregistret. Om fältet är gulmarkerat skiljer sig priset från beställningsradens pris.

Text

Den ny typ av info som i produktregistrets flik ”Info” heter ”Visas i inköp” visas här och på radnivå i hantera inköp.

Mängdpris

I produktregistrets inköpsflik finns funktion för att underhålla mängdpriser. När det finns mängdpris på en produkt visas detta under radinformation på inköpsunderlag/beställning. Det är den lägsta mängdgränsen som visas och man kan genom att klicka på listrutan visas samtliga nivåer.

Mängdpriser sätts automatiskt vid skapande eller ändring av beställning samt för inköpspriset på en kundorderrad vid transit- eller direktleverans.

 

Kundorder

Ordernr

Visar numret på den order för vilken varuraden är öronmärkt. Ordernummer visas  bara på poster med leveranskod T eller D, då det bara är dessa leveranskoder som avser öronmärkt beställning åt kund. Ordernumret är länkat till dialogen för ordervisning.

Kundnr

Kundnumret är  länkat till dialogen för kundfråga

Namn

Kundens namn

Säljare

Säljaridentiteten

Namn

Säljarens namn

Kalkyl/inpris

Pris från orderraden. Om inköpspriset ändras (på beställningsraden) och leveranskoden är T eller D, ändras inpriset även på orderraden, detta oavsett om orderradens pris är preliminärprissatt eller ej.

LevDatum

Ursprungligt leveransdatum

Beräknat

Om inget nytt leveransdatum bekräftats är detta datum samma som ursprungligt leveransdatum. Om fältet är gult skiljer sig beräknat leveransdatum från ursprungligt, dvs ett nytt leveransdatum är registrerat. Nytt leveransdatum kan anges antingen i under avsnittet "Beställningsrad", fält "Bekräftat leveransdatum" ovan eller i leveransbevakningen.

Text

Här visas den eventuella textinformation som är knuten till orderraden.

 

Info

Meddelande

Visar information m markerad produktrad, t ex om leverantörens produktnummer saknas eller om produkten inte finns på angivet lager.

3. Dokument

Fliken visar information om vilka dokument som gått iväg till leverantören (beställning, leveranspåminnelse) samt på vilket sätt de skickats.

 

5. Ärende

Fliken visar ärende so är kopplade till aktuell beställning. Ärenden kan vara manuellt tillagda på denna beställningen, härröra från reklamationshanteringen eller ärende som skapats genom "Prisavvikelse beställning".

 

Ärendenumret är länkat och genom att dubbelklicka på det får man upp ärendet i en egen dialog och kan där arbeta vidare med det/se fler uppgifter.

 

 

Meddelande

En inköpare som inte får ändra inpris i produktregistret kan använda sig av funktionen att skicka meddelande till den användare som är behörig att ändra priser.

En inköpare som får ändra inpris i produktregistret men inte får kalkylera om utpriser kan använda sig av funktionen att skicka meddelande till den användare som är behörig att kalkylera priser. Via produktsökningens filtersökning kan man selektera fram de produkter vars pris ändrats i inköp, flytta dem till sortimentsunderhåll eller produktregisteroch bearbeta dem vidare (kalkylera om utpris t ex).

 

6. Noteringar

Här kan valfri information om beställningen registreras. Max 255 tecken. Fliken är tillgänglig på alla ställen där man kan välja att titta på beställning. Informationen visas också i fliken beställningshuvud.

 

Uppsättningar - Ärende vid prisavvikelse

Ärendehantering

(Huvumeny - Övrigt - Ärendehantering)

 

 

Lägg upp en ny huvudmapp (Arkiv - Nytt) som kallas t ex "Beställningar m fel pris"

Ärendetyper

(Huvudmeny - Referensregister - Ärendehantering - Ärendetyper)

 

Lägg upp en ärendetyp för beställningar med fel pris.

Hanteras av

Om en viss användare ska ansvara för denna typ av ärenden ska det anges vid "Hanteras av".

Läggs i mapp

Välj (ur listboxen) den mapp där denna ärendetyp ska läggas

Aktiva flikar

Välj och markera de flikar som ska vara synliga på denna ärendetyp

Hanteringsflik

Hanteringsflik anges till "Registretreferens"

Systemreferenser

(Huvudmeny - Systemregister - Systemreferenser - Beställning)

 

 

Välj den nyss upplagda ärendetypen för prisavvikelser på beställning