Resultatenheter

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

 

Om man har satt systemreferensen "Gränssnitt mot redovisningssystem" till "PENGVIN" kan man inte lägga upp nya resultatenheter via denna dialog. Fälten till vänster i dialogen är då ljust gröna (se bilden ovan till höger) i stället för vita (bilden till vänster). Underhåll/nyupplägg sker i så fall enbart via Fenix.

Huvudformulär

ResEnh

Identitet/nummer på resultatenheten.

Beskrivning

Benämning på resultatenheten

Konto intern förs

Konto anges om det är intern försäljning och detta skall särkonteras

Konto intern SVK

Konto för sålda varors kostnad vid intern försäljning

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

Öppnar detaljinfo för vald post för redigering av densamma.

Används för att lägga till poster.

Används för att ta bort poster.

Uppsättningar

Kontoplan

(Huvudmeny - Referensregister - Redovisning - Kontoplan)

Om man använder redovisningssystemet Fenix läggs detta upp i Fenix.

Resultatenhet

Används vid kontering av leverantörsfakturor. (Vid kontering av försäljning anges motsvarande värde i konteringsregelverket.)

Hantering

Här anges hur resultatenheten hanteras på respektive konto. De val som finns är Används ej, Kan förekomma, Obligatoriskt och Obligatoriskt från referensregister. Alternativen Obligatoriskt och Obligatoriskt från referensregister ger felmeddelande i leveratörsfakturaregistreringen om uppgiften saknas.

Standardvärde

Om ett standardvärde anges föreslås detta automatiskt som resultatenhet när kontot anges.

Nycklar

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper)

 

Det finns vissa nycklar som kan användas vid kontering

Kund

Kundnyckel konteringsreferens (0)

Kontering sker på de kunder som i kundregistret har den kundnyckel angiven som heter #R0

Kundnyckel konteringsreferens (1) osv

Kontering sker på de kunder som i kundregistret har den kundnyckel angiven som heter #R1 osv

Lager

Lagernyckel konteringsreferens (0) osv

Kontering sker på de lager som i lagerregistret har nyckeln "Lagrets resultatenhet" angiven

Produkt

Produktnyckel konteringsreferens (0)

Kontering sker på de produkter som i produktregistret har den produktnyckel angiven som heter #R0 osv

Produktnyckel konteringsreferens (1) osv

Kontering sker på de produkter som i produktregistret har den produktnyckel angiven som heter #R1 osv

Konteringsregelverk

(Huvudmeny - Referensregister - Redovisning - Konteringsregelverk)

Regelverk

I konteringsregelverket kan man för samtliga konteringstyper välja en resultatenhet, ur listboxen, som skall användas som standardvärde om resultatenhet saknas på den plats där man enligt regelverket sagt att resultatenheten skall hämtas från.

I exemplet ovan kommer resultatenhet 250 att användas vid kreditförsäljning om det saknas resultatenhet på produktgruppen.

Mappning

Resultatenhet kan man välja att mappa till Fenix koddelar (1-8). Själva matchningen sker vid överföringen till Fenix.

Om ingen mappning väljs blir automatiskt Resultatenhet = Koddel 1

Regelverk

Här talar man om varifrån värdet ska hämtas till konteringen, t ex från levererande lager, säljares resultatenhet, produkt- eller kundnycklar. De valmöjligheter man har är följande:

<Konteringsdelen används ej>

Anges om konteringsdelen inte ska användas. Fältet lämnas då blankt.

<Standardvärde>

Kontering sker på det begrepp man angivit i rutan till vänster, under standardvärde. Detta värde (konto) överstyr då det som ev finns på produkt, produktgrupp, lager osv.

 

Dokument/Detaljrad Kundreferens

Kontering sker uppdelat per radreferens som hämtas från fältet ”Kundens radreferens” i detaljinfon på utleveransdokumentet.

 

Fakturanummer

Kontering försäljning fördelas per fakturanummer.

 

Kundgrupp/Affärsområde från kundregister

Kontering sker uppdelat per affärsområde.

 

Kundnummer

Kontering försäljning fördelas per kundnummer.

 

Kundnyckel konteringsreferens (0)

Kontering sker på de kunder som i kundregistret har den kundnyckel angiven som heter #R0. Nycklar läggs upp i referensregistret "Nyckeltyper".

Kundnyckel konteringsreferens (1) osv

Kontering sker på de kunder som i kundregistret har den kundnyckel angiven som heter #R1 osv. Nycklar läggs upp i referensregistret "Nyckeltyper".

 

Lagerid (Levererande lager)

Kontering sker uppdelat per lageridentitet.

Lagerid (Säljande lager)

Kontering sker på det säljande lagret. Som säljande lager räknas det lagerid (filial) som finns angivet på orderhuvud. Om detta saknas eller leverans saknar order räknas levererande lager på utleveransen som säljande lager.

Lagerid + resultatenhet från produktgrupp

Kontering sker på kombinationen lagerid och produktgrupp.

 

Lagernyckel konteringsreferens (0) osv

Kontering sker på de lager som i lagerregistret har nyckeln "Lagrets resultatenhet" angiven.

 

Ordernummer

Kontering försäljning fördelas per ordernummer.

Produktgrupp

Kontering sker uppdelat per produktgrupp.

Produktgrupp pos 1

Kontering sker uppdelat per produktgruppernas första position.

Produktgrupp pos 1-2

Kontering sker uppdelat per produktgruppernas första och andra position.

 

Produktnyckel konteringsreferens (0)

Kontering sker på de produkter som i produktregistret har den produktnyckel angiven som heter #R0 osv. Nycklar läggs upp i referensregistret "Nyckeltyper".

Produktnyckel konteringsreferens (1) osv

Kontering sker på de produkter som i produktregistret har den produktnyckel angiven som heter #R1 osv. Nycklar läggs upp i referensregistret "Nyckeltyper".

 

Projekt: Dokument, produkt, konstant

Kontering sker uppdelat per projekt och projektet hämtas i första hand från utleveransdokumentet, i andra hand från produkten, i tredje hand från konteringsregelverkets standardvärde.

Projekt: Produkt, dokument, konstant

Kontering sker uppdelat per projekt och projektet hämtas i första hand från produkten, i andra hand från utleveransdokumentet, i tredje hand från konteringsregelverkets standardvärde.

Resultatenhet (kund/leverantör)

Vid kontering hämtas resultatenhet från kund om det avser försäljning (kundfaktura). Om kontering avser inköp (leverantörsfaktura) hämtas resultatenheten från leverantör.

Resultatenhet från dokument

Kontering sker uppdelat per säljares resultatenhet.

Resultatenhet från order

Vid kontering av leverantörsfaktura inköp har man också möjlighet att hämta resultatenhet från bakomliggande kundorder (gäller transit och direktleveranser).

 

Resultatenhet från produkt

Kontering sker uppdelat per produkters resultatenhet.

 

Resultatenhet från produktgrupp

Kontering sker uppdelat per produktgruppers resultatenhet.

 

Säljare

Kontering sker uppdelat per säljare.

Systeminställningar

(Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar)

Fakturering

Kontering av intern försäljning

Anger om kontering av internförsäljning skall ske på internkonton angivna för utleveransens resultatenhet (lager/resultatenhet beroende på systemreferensen "Resultatenhet vid försäljningskontering"). En förutsättning för att konteringen på internkonton skall ske är dessutom att utleveransens resultatenhet skiljer sig från artikelns resultatenhet (resultatenhet angiven för varuradens produkt).

Försäljning

Obligatorisk resultatenhet vid försäljning

Krav på att kundorder och utleveranser måste ha en resultatenhet i dokumenthuvudet.

Miljö

Kontering av exp-avgift per resultatenhet

Särkonterar expeditionsavgifter per resultatenhet på bokföringsunderlaget.

Redovisning

Resultatenhet vid försäljningskontering

Här väljer man om resultatenheten som används vid försäljningskontering skall hämtas från dokumenthuvud eller från levererande lagerid.

Betalningssätt

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Betalningssätt)

Hantering av resultatenhet vid kundfakturabetalning

Man kan koppla en resultatenhet till ett betalningssätt som används vid avbokning i kundreskontra, detta för att kunna splitta samma kontonummer på olika resultatenheter. Detta anges i referensregistret för betalningssätt.

 

Lager

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Lager)

Nycklar

Konteringsreferens Lager (01), (02) osv

Används för att sätta upp konteringsregelverk för tilläggskostnader på leverantörsfakturan så att resultatenhet hämtas från lagerregistret.

 

Produkter

Resultatenh

För särredovisning per resultatenhet på bokföringsunderlaget. Alternativen i listboxen hämtas från referensregister.

Kunder

Resultatenh

Används vid bokföring om man vill särkontera på kunders resultatenhet. Om fältet är tomt hämtas den generella resultatenheten som är uppsatt i konteringsregelverket.

Resultatkontering på utleverans

Resultatenhet

Används för styrning av kontering vid både internförbrukning och internförflyttningar samt ordinarie försäljning. Kan även sättas på godsmottagarnivå som då överstyr det som står på kundnivå.

Godsmottagare

Resultatkontering på utleverans

Resenhet

Används för styrning av kontering vid internförbrukning och internförflyttningar. Uppgift på mottagarnivå överstyr motsvarande uppgift på kund.

Produktgrupper

Resultatenhet

Här anges den resultatenhet produktgruppen ska redovisas på, om man vill särredovisa per produktgrupp.

Säljare/inköpare

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Säljare/inköpare)

Resultatenhet

Man kan ange en resultatenhet på säljare/inköpare om redovisningen skall särredovisas per säljare.

Leverantörsregister

I leverantörsregistret kan man ange en resultatenhet i fliken "Reskontrauppgifter".

Resultatenhet

Fältet är kopplat till PENGVINs kontoplan/koddelar. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Registreringsdialoger

Sortimentsunderhåll

Res.enh

Används för att via sortimentsunderhållet uppdatera resultatenheten på produkter.

Orderregistrering - Classic

Res identifierar en resultatenhet. Dropplistan visar resultatenheter från systemets referensregister resultatenhet. Används för att få försäljningen konterad avseende resultatenhet. Systemet föreslår resultatenhet hämtad från referensregistret säljare för den aktuella säljaren på kundordern.

Orderregistrering - Ny

Res identifierar en resultatenhet. Dropplistan visar resultatenheter från systemets referensregister resultatenhet. Används för att få försäljningen konterad avseende resultatenhet. Systemet föreslår resultatenhet hämtad från referensregistret säljare för den aktuella säljaren på kundordern.

Utleveransregistrering

Res identifierar en resultatenhet. Dropplistan visar resultatenheter från systemets referensregister resultatenhet. Används för att få försäljningen konterad avseende resultatenhet. Systemet föreslår resultatenhet hämtad från referensregistret säljare för den aktuella säljaren på kundordern.

Leverantörsfaktura

Res.enh

Om det alltid är samma resultatenhet  som skall gälla för leverantören läggs detta upp i leverantörsregistret så föreslås detta automatiskt. Resultatenhet och/eller projekt kan också läggas upp i konteringsregelverket om man inte särskiljer dessa på leverantörsnivå.

 

Sökmöjligheter

Fakturor

Vid sökning av faktura har man möjlighet att filtrera på resultatenhet.

Leverantörsfakturor

Vid sökning av leverantörsfaktura har man möjlighet att filtrera på resultatenhet.

Försäljningsstatistik

I försäljningsstatistiken kan man gruppera statistiken på följesedelns resultatenhet,både på huvudgrupp och undergrupp.

I exemplet ovan har man valt att ta fram en statistik på produktgrupp med resultatenhet som undergrupp.

 

I resultatet av statistiken visas produktgruppsstatistiken fördelat på resultatenhet. De försäljningar som skett på produktgrupp där resultatenhet angetts men som saknas i registret för resultatenhet summeras som "*Saknas i register*".

Internförbrukning med olika kostnadskonto på varje godsmottagare

Om man vill att kostnaden ska bokföras på det konto och/eller den resultatenhet som hör till respektive kostnadsställe (=Filial/Butik/Lager) vid internförbrukning, anger man Konto kostnad och/eller Resultatenhet kostnad i kundregistret. Det går också att ange på mottagarnivå som då överstyr motsvarande uppgift på kund.

 

Vid registrering av utleverans är det möjligt att ange/ändra en resultatenhet för kostnadskontering under avsnittet ”Redigera leverans och faktureringsinformation”.

 

När man vid utleveransregistreringen anger ett internkundnummer hämtas konto och resultatenhet för kostnadskontering från kunden. Vid registrering av mottagarnummer hämtas motsvarande uppgifter från mottagaren om det finns på aktuell mottagare.

 

Vid skapande av verifikationer för internförbrukning kommer kostnaden att bokföras på det kostnadskonto som finns angivet på utleveransen. Skulle konto saknas på utleveransen hämtas detta istället från konteringsregelverket.

 

Genom att ange dessa uppgifter ges möjlighet att kontera alla utleveranser som ej går vidare till fakturering oavsett om det rör sig om förbrukning eller flytt till annat lager.

Exempel:

1. Lageruttag av kaffe till fikarummet lokalt:

Kostnadskonto blir konto ”Köket” och resultatenhet den egna filialens lageridentitet.

2. Lageruttag av kaffe till fikarummet på annan filial:

Kostnadskonto blir konto ”Köket” och resultatenhet den mottagande filialens lageridentitet.

3. Lageruttag för leverans till annan filials lager:

Kostnadskonto blir konto ”Lager” och resultatenhet den mottagande filialens lageridentitet.

 

Lägg upp godsmottagare

På internkundnumret läggs de olika godsmottagarna upp.

 

 

Ange Kostnadskonto och/eller Resenh. kostn. (kostnadskontot övertrumfar kontot Förbrukningskonto Debet i konteringsregelverket).

 

Man kan också ändra kostnadskonto/resultatenhet i utleveransregistreringen.