Dialogen för leveranskontrakt används för registerunderhåll av och sökning mot leveranskontrakt i spannmålshanteringen. Den innehåller även en rapportgenerator för att ta fram information från leveranskontrakten för utskrift av listor eller vidare bearbetning i Excel eller PENGVINs analysverktyg.
Dialogen startas från menyn och är inte beroende av dialogen för registerunderhåll av kunder. I dialogen ingår en sökfunktion så att man lätt kan söka fram kontrakt för viss kund, produkt, tidsintervall m.m.
Vid uppläggning av nytt kontrakt används de standardvärden som angetts i systeminställningar (tillåten differens, leveranstyp och - sätt, start- och slutdatum, prislista samt om kontraktet ska vara aktivt eller ej).
När man lägger upp ett nytt kontrakt får detta med automatik prioritet 5.
En systeminställning (flagga) styr om en insedel ska kunna delas på flera kontrakt eller om en eventuell överleverans ska prissättas som kontraktslös leverans.
Överleverans av ett kontrakt sker endast om det inte finns något annat aktivt kontrakt på aktuell kund.
Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris
Prioritetsordning för hur prislista hämtas
Leveranskontrakt
Systeminställningar "Prislista på leveranskontrakt"
Kund
Kundgrupp
Pris (grundpris) hämtas i första hand från kontrakt, om kontrakt saknar grundpris och det finns en prislista (enligt ovan) så hämtas pris från prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från produktens inpris.
Pris på nedklassad vara
Pris hämtas i första hand från garanterat pris på kontrakt kopplat till ej nedklassad vara
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara har ett kontrakt kopplat till sig
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från kontrakt kopplad till nedklassad vara, om kontrakt saknar pris och det finns en prislista på aktuellt kontrakt hämtas pris från denna prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från nedklassad produkts inpris.
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara INTE har ett kontrakt kopplat till sig
Använder prislista från systeminställningar/kund/kundgrupp och hämtar pris
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från nedklassad varas inpris.
Detta betyder följande avseende nedklassad vara
Finns det ett kontrakt kopplat till nedklassad vara så används INTE prislista från systeminställningar/kund samt kundgrupp
Dialogen Leveranskontrakt innehåller flikar för att överskådligt kunna söka i och arbeta med leveranskontrakten.
De uppgifter/fält i leveranskontraktsdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.
Vill du använda tangentbordet för att klicka på en dropplista (pilfält) använd funktionstangent F4.
Växling mellan flikar sker med tangentkombinationen Alt + understruken bokstav/siffra i rubriken, t ex. Alt + K för att aktivera fliken Sökresultat.
Öppnar sökdialog beroende
på i vilket fält markören är.
Referensregister, kan öppnas
med F4-tangenten
Lägger upp ett nytt tomt leveranskontrakt. När en ny post skapas tas det med automatik ut ett unikt kontraktsnummer som blir kontraktets unika identitet i systemet. När man väljer att skapa en ny post rensas det kontrakt som ev. tidigare var aktiv i dialogen bort från skärmen så att man kan registrera värden för den nya posten. Vid uppläggning av nytt kontrakt används de standardvärden som angetts som systeminställningar (tillåten differens, leveranstyp och - sätt, start- och slutdatum, prislista samt om kontraktet ska vara aktivt eller ej).
En ny post skapas i leveranskontraktsregistret. Denna innehåller samma information som den post som finns framme i dialogen. Den nya posten får ett eget kontraktsnummer. Det är den nya posten som blir aktiv i dialogen efter kopiering.
Tar bort aktuellt kontrakt.
Förhandsgranskar (med möjlighet till utskrift) leveranskontraktet. Från den generella visningsbilden (RS-Rapporter) finns det en funktion för att sända den aktuella rapporten som bifogad fil. Man kan ange en eller flera e-postadresser, ärenderubrik och ett meddelande till mottagaren. Filen namnsätts till rapportnamn och om aktuell rapport har ett dokumentnummer så kompletteras filnamnet med detta. Funktionen kan användas om man har normal e-posthantering (outlook/exchange).
Skriver ut aktuellt kontrakt. Utskrift av flera kontrakt gör genom att först lägga önskade kontrakt till urvalet med hjälp av knapparna ”Sökning/Post till urval” och därefter klicka på knappen ”Utskrift från urval”. Layouten för leveranskontrakt läggs upp i referensregistret "Utskriftslayouter".
Exempel på utskrivet leveranskontrakt:
Funktion för att ”låsa” kontraktet som används när man är klar med uppläggning/förändring. För att därefter kunna göra förändringar i kontraktet krävs att man först ”låser upp” kontraktet.
Funktion för att låsa upp kontraktet så att förändringar kan göras. När arbetat är klart låser man kontraktet på nytt.
Det är samma knapp som används men den byter namn beroende på i vilket
läge kontraktet befinner sig.
Öppnar dialog för hantering av bilagor kopplade till aktuellt leveranskontrakt. Till vänster om knappen visas det antal bilagor som finns knutna till det aktuella leveranskontraktet. Se avsnitt Bilagor för mer information.
I de flikar som visas som datablad (sökresultat och listor) finns extrafinesser att tillgå
Genom att högerklicka i en kolumn (utan att markera kolumnen) får man fram en dialog med ytterligare funktioner
Sorterar sökresultatet stigande utifrån den kolumn markören befinner sig
Sorterar sökresultatet fallande utifrån den kolumn markören befinner sig
Öppnar dialog där man kan ange vad man söker eller söka och ersätta data
Visar en dialog där man kan markera/avmarkera de kolumner man vill se/dölja.
Visar bara de rader som innehåller det värde man valt att filtrera
Döljer de rader som innehåller det värde man valt att filtrera
Återställer data till det ursprungliga urvalet/sorteringen
Låser kolumnerna i bildskärmen så att de ligger kvar när man skrollar åt höger eller vänster
Låser upp de låsta kolumnerna
Överför data till ett Excelark (med rubriker)
Om man först markerar en kolumen (genom att klicka på kolumnrubriken) och därefter högerklickar får man ytterligare val
Formulär
Datablad
Pivottabell
Pivotdiagram
Sorterar sökresultatet stigande utifrån den kolumn markören befinner sig
Sorterar sökresultatet fallande utifrån den kolumn markören befinner sig
Kopierar data
Öppnar dialog där man kan ange bredden på kolumnen
Döljer markerad kolumn från sökresultatet
Låser kolumnerna i bildskärmen så att de ligger kvar när man skrollar åt höger eller vänster
Låser upp de låsta kolumnerna
Lyfter hela sökresultatet till eget urval (i sökresultatet visas som standard bara 200 poster, men antalet som lyfts till urvalet kan vara betydligt större än så om man inte begränsat sökresultatet med hjälp av de olika sökbegreppen som beskrivits ovan).
Lyfter markerat kontrakt till urvalet
Rensar samtliga kontrakt från eget urval
Visar det antal kontrakt man har lagt i sitt urval.
Skriver ut alla kontrakt som ligger i urvalet. Välj först ur listboxen om det skall skrivas ett dokument per kontrakt eller ett samlingsdokument för kundens samtliga kontrakt. Utskriften går via processerver. Om man inte använder sig av funktionen Processerver har man inte möjlighet att skriva ut samlingsdokument utan får då använda sig av ett dokument per leveranskontrakt. Denna utskrift sker då som tidigare via fliken ”Detaljinfo Kontrakt”.
Lyfter de kunder som sökts fram till eget kundurval (i sökresultatet visas som standard bara 200 poster, men antalet som lyfts till urvalet kan vara betydligt större än så om man inte begränsat sökresultatet med hjälp av de olika sökbegreppen som beskrivits ovan).
Stänger kontraktsökningsdialogen
Kontraktsnummer, löpande unik nummerserie
Referensnummer, valfritt nummer
Kundnummer
Här väljer man den produkt som kontraktet avser. De produkter som visas i listboxen är kodade med en speciell produktnyckel "Avräkningsmodell".
Kontraktstyp (läggs upp via Huvudmeny - Övrigt - Spannmålshantering - Kontraktstyper)
Lager
Typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning)
Ansvarig inköpare
Leveransdatum från och med - till och med. Datum i fältet leveransperiod från och med föreslås utifrån det antal dagar som man angett i systembeloppet ”Antal dagar bakåt i tiden som skall visas”.
Aktivt/ej aktivt/samtliga kontrakt
Nycklar
Användas som extra sökbegrepp.
Nyckeltyp väljs ur listboxen ().
Nyckelord väljs ur listboxen () eller
skrivs in manuellt.
I sökresultatet visas som förvalt standardantal 200 poster men genom att justera värdet i fältet kan man påverka det maximala antalet poster som visas i sökresultatet. (Kan vara aktuellt för att spara tid om man har väldigt stora datamängder i sitt register.)
Söker maskiner utifrån inmatade sökbegrepp
Rensar sökdialogen från inmatade värden
Visar de leveranskontrakt man lagt i sitt urval. För att ta bort ett enstaka leveranskontrakt, klicka på den grå rutan längst till vänster på det kontrakt som skall tas bort och tryck på delete.
Kontraktsuppgifter
Hänvisning till den kund som kontaktet är skrivet med. Kundens namn hämtas från kundregistret.
Kontraktsnummer, löpande unik nummerserie
Kontraktstyp
Referensnummer, valfritt nummer t ex identitet på ett kontraktsnummer från Lantmännen
Här väljer man den produkt som kontraktet avser.
Hämtas från produktregistret
Datum då kontraktet skrevs. Systemet föreslår dagens datum, men detta kan sättas tillvalfritt datum. Vid sökning av kontrakt sorteras kontrakten fallande på kontraktsdatum.
Antal arealenheter man skrivit kontrakt för. T e x hur många hektar kunden odlar på, valfritt att ange eller inte.
Antal volymenheter man skrivit kontrakt för
Antal utnyttjade volymenhet
Återstående volymenhet
Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans. Gräns för underleverans är tänkt att användas för uppföljning av leveranser.
Hur stor avvikelse (i procent) från kontraktet som är tillåtet. Denna uppgift kan vara olika för över- respektive underleverans.
Om det finns flera aktiva kontrakt på samma produktnummer anges prioritetsordning för kontrakten. När man lägger upp ett nytt kontrakt får detta med automatik prioritet 5.
Kontrakten sorteras i första hand efter prioritetsordning. Saknas prio sorteras kontrakten i datumordning. Om flera kontrakt har samma prioritet sorteras dessa inbördes efter datum.
När ett nytt kontrakt läggs upp får detta automatiskt prio 5.
Markerad ruta: Aktivt, tom ruta: Ej aktivt
Markerad ruta: Slutlevererat, tom ruta: Ej slutlevererat
Leveransuppgifter
Lager anges om detta kontrakt endast avser leverans till ett visst lager, annars lämnas fältet tomt och kunden kan leverera till vilket lager som helst på detta kontrakt.
Välj typ av leverans (följesedel, försäljning, köp, legolager, legolager försäljning eller vägning) från listboxen. Detta är ett fast register i systemet och kan inte påverkas av användaren.
Hur sker leveransen, hämtning eller leverans direkt av medlemmen.
Tillåten leveransperiod från och med - till och med.
Avtalad ersättning
Man kan knyta kontraktet till en viss prislista, eller sätta ett fast pris
Prioritetsordning för hur prislista hämtas
Leveranskontrakt
Systeminställningar "Prislista på leveranskontrakt"
Kund
Kundgrupp
Pris (grundpris) hämtas i första hand från kontrakt, om kontrakt saknar grundpris och det finns en prislista (enligt ovan) så hämtas pris från prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från produktens inpris.
Man kan sätta ett fast pris på kontraktet eller knyta det till en viss prislista på raden ovan. Om det finns ett grundpris som är högre än 0 gäller detta före ev prislista, se prio prislista ovan.
På leveranskontraktet kan man ange ett garanterat pris som utfaller om levererad vara inte håller uppsatt kvalitet. I samband med avräkning så används det garanterade priset på nedklassad vara. Om huvudkontraktet har ett garanterat pris så har detta pris högre prioritet än prisuppgifter kopplade till alternativ artikel.
Här lägger man en tilläggskostnad. Anges normalt i kronor per deciton (pris per 100 kg). Denna kostnad läggs till angivet pris, priset på angiven prislista eller kalkylerat inpris (prod.reg), se fälten ovan, när avräkningar skapas. Om fältet är tomt ("null") hämtas värde från systembelopp "Leveranskontrakt: Kontraktstillägg". (Står det 0.00 i fältet är det 0 kr som gäller.)
Om man på leveranskontraktet har angett ett visst lager (leverans till) och detta skiljer sig från vågsedelns lager då nollställs tillägg, dvs kontraktstillägg = 0 kr.
OBS! Detta gäller bara när man angett någonting i Leverans till
I tabellen för analysmodeller läggs dessa upp enligt följande:
Tillägg 1: GET_TILLAGG{KONTRAKT}
Tillägg 2: GET_TILLAGG_2
Tillägg 3: GET_TILLAGG_3
Om fältet lämnas tomt gäller uppgift som finns i produktregistrets lagerflik Avgift" . Om det står 0 i fältet blir det 0 kronor.
På leveranskontraktet kan man ange en fast fraktkostnad per kilo. Den aktuella fraktkostnaden kan tas med i avräkningsmodellen.
Ange vilken avräkningsmodell som ska gälla för kontraktet. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från produktnycklar i produktregistret.
Här läggs en avvikande avräkningsmodell,
d v s undantagen från den ordinarie avräkningsmodell som angetts i fältet
ovan. Avvikelser läggs upp/underhålls i referensregistret för nyckeltyper:
Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper, referenstyp "Avräkningsmodell".
Det som visas i listboxen är nyckeldatat för nyckeltypen.
Beskrivning av avräkningsmodell
Man kan via referensregistret ”Övriga referenser” ange en förtydligande text för avvikelsemodell. Denna text skrivs sedan ut på leveranskontraktet. Det är viktigt att man i "Övriga referenser" anger samma id som nyckeldata.
Genom att markera/avmarkera rutan ”Efterlikvidsgrundande” anger man leveranskontraktet om leveransen skall finnas med, eller inte, i beräkningsgrunden för kommande efterlikvid.
Man kan på kontraktet (genom att markera rutan ”Nedklassad till legolager”) ange att i de fall den levererade varan inte håller uppsatta kvalitetskriterier, istället för att säljas, läggs in på kundens legolager. Om detta sker skall levererad kvantitet ändå räknas av från kontraktet. Vid skapande av avräkning sker kontroll och ev. byte till legolager. Omklassning till legolager kan endast göras vid grundavräkningen.
Pris på nedklassad vara
Pris hämtas i första hand från garanterat pris på kontrakt kopplat till ej nedklassad vara
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara har ett kontrakt kopplat till sig
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från kontrakt kopplad till nedklassad vara, om kontrakt saknar pris och det finns en prislista på aktuellt kontrakt hämtas pris från denna prislista
Om pris fortfarande är 0 Kr så hämtas pris från nedklassad produkts inpris.
Om pris 0 kr OCH nedklassad vara INTE har ett kontrakt kopplat till sig
Använder prislista från systeminställning/kund/kundgrupp och hämtar pris
Om pris fortfarande är 0 kr så hämtas pris från nedklassad varas inpris.
Detta betyder följande avseende nedklassad vara
Finns det ett kontrakt kopplat till nedklassad vara så används INTE prislista från systeminställning/kund samt kundgrupp
Ansvarig inköpare
Avser det datum då kontraktet lades upp. Fältet bredvid visar signatur för den som la upp kontraktet.
Avser det datum då kontraktet ändrades, datum sätts/ändras när posten låses. Fältet bredvid visar signatur för den som ändrade kontraktet. Under fliken "Loggningar" ser man historiskt vilka ändringar som gjorts och av vem.
Generationsnummer, dvs hur många gånger som kontraktet ändrats (och därefter låsts).
Här kan valfri information om leveranskontraktet läggas in. Denna text skrivs ut på leveranskontraktet när detta skrivs ut.
Nycklar kan läggas upp för att användas som extra sökbegrepp. Nycklar till leveranskontrakt läggs upp och underhålls i referensregistret för nyckeltyper (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper) och ska ha referenstyp "Leveranskontrakt".
Väljs ur listboxen. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per kund eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret nyckeltyper.
Väljs ur listboxen eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.
Fliken ”Övriga kontrakt” innehåller aktuell kunds övriga kontrakt. Dessa är sorterade i stigande kontraktsdatumordning. Fliken ”Övriga kontrakt” ligger förvalt som aktiv.
De kontrakt som visas är de som faller inom tidsramen för det värde man satt som systembelopp ”Antal dagar bakåt i tiden som skall visas”. Detta gäller oavsett om de är slutlevererade eller inte.
Fliken visar förändringar av kontraktsinformation som skett efter att kontraktsposten låstes första gången. Loggningen visar vilket värde som ändrats och innehåller gammalt och nytt värde, datum samt signatur.
(Ordningen på kolumnerna kan ändras via PV_SYS_GRID_COLUMNS)
Lägger upp ett nytt tomt leveranskontrakt. När en ny post skapas tas det med automatik ut ett unikt kontraktsnummer som blir kontraktets unika identitet i systemet. När man väljer att skapa en ny post rensas det kontrakt som ev. tidigare var aktiv i dialogen bort från skärmen så att man kan registrera värden för den nya posten. Vid uppläggning av nytt kontrakt används de standardvärden som angetts som systeminställningar (tillåten differens, leveranstyp och - sätt, start- och slutdatum, prislista samt om kontraktet ska vara aktivt eller ej).
En ny post skapas i leveranskontraktsregistret. Denna innehåller samma information som den post som finns framme i dialogen. Den nya posten får ett eget kontraktsnummer. Det är den nya posten som blir aktiv i dialogen efter kopiering.
Tar bort aktuellt kontrakt.
Förhandsgranskar (med möjlighet till utskrift) leveranskontraktet. Från den generella visningsbilden (RS-Rapporter) finns det en funktion för att sända den aktuella rapporten som bifogad fil. Man kan ange en eller flera e-postadresser, ärenderubrik och ett meddelande till mottagaren. Filen namnsätts till rapportnamn och om aktuell rapport har ett dokumentnummer så kompletteras filnamnet med detta. Funktionen kan användas om man har normal e-posthantering (outlook/exchange).
Skriver ut aktuellt kontrakt. Utskrift av flera kontrakt gör genom att först lägga önskade kontrakt till urvalet med hjälp av knapparna ”Sökning/Post till urval” och därefter klicka på utskriftsknappen lägst ner i dialogen. Denna funktion förutsätter att man använder processerver. Layouten för leveranskontrakt läggs upp i referensregistret "Utskriftslayouter".
Exempel på utskrivet leveranskontrakt:
Funktion för att ”låsa” kontraktet som används när man är klar med uppläggning/förändring. För att därefter kunna göra förändringar i kontraktet krävs att man först ”låser upp” kontraktet.
Funktion för att låsa upp kontraktet så att förändringar kan göras. När arbetat är klart låser man kontraktet på nytt.
Det är samma knapp som används men den byter namn beroende på i vilket
läge kontraktet befinner sig.
Öppnar dialog för hantering av bilagor kopplade till aktuellt leveranskontrakt. Till vänster om knappen visas det antal bilagor som finns knutna till den aktuella maskinposten.
Till kontraktsregistret finns ett enkelt sätt att göra egna listor med valfritt innehåll från leveranskontraktssökningen, flik "Listor".
Man kan också på ett enkelt sätt föra över listornas innehåll till Excel för vidare bearbetning, eller skapa en pdf-fil som man t ex kan skicka till kunden.
Till vänster visas egna och generella listor som man har tillgång till
Till höger visas datat från den markerade listan om man klickat på knappen "Visa lista i detaljblad"
Skapa ny lista
Egenskaper för markerad lista
Ta bort markerad lista
Förhandsgranska markerad
lista
Skriv ut markerad lista
Skapa pdf-fil av markerad
lista
Visa
markerad listas produkter i databladet till höger
Använd
PENGVINs
analysverktyg
Exportera markerad listas
data till Excel.
Klicka på knappen för "Ny lista"
Ange namn på listan och tryck "OK"
Markera/avmarkera rutorna i dialogens huvud ("egen lista", "poster i urval")
Ange max antal poster du vill ha med på listan
Markera de fält du vill ha med på listan (ett i taget) och klicka på knappen med pilen till höger
Ändra ev namn och bredd på kolumnerna (fälten) genom att markera dem ett i taget till höger i dialogen
Ange ev filtrering och/eller sortering genom att klicka på aktuellt fält och ange sortering/filtrering i avsett fält
Stäng dialogen för "Listalyout egenskaper"
Välj att titta på resultatet genom att klicka på knappen för "Förhandsgranska" eller klicka på knappen för "Visa lista i detaljblad" så ser du datat till höger i bild.
Skriv ut listan, eller spara den som pdf eller exportera datat till Excel med avsedd knapp
Under "egenskaper" lägger man till (eller tar bort) de fält man vill ha med på sin lista. man har möjlighet att ange egna namn på fälten och sortera/filtrera produkterna precis som man vill.
Namn på listan. Namnet går att ändra.
Ange det max antal poster som ska visas/skrivas ut. Listan plockar de första enligt den sortering/filtrering man angivit. Om fältet lämnas blankt eller anges till 0 visas samtliga poster som faller inom filtreringen.
Tar bara med data för de leveranskontrakt som finns i eget urval
Rutan markeras om listan ska vara unik för mig och ingen annan användare ska kunna se eller använda listan.
Till vänster i dialogen ser man samtliga tillgängliga fält. Alla fält från huvuddialogen samt flikarna "Försäljning", "Inköp" och "Lager" är tillgängliga samt några ytterligare beräknade fält. De fält som valts till listan är tegelfärgade.
Nytt fält läggs till genom att markera det (genom att klicka på det) under "Tillgängliga fält" och att därefter klicka på den översta pilknappen (med pil åt höger).
Ett fält tas bort genom att markera det (genom att klicka på det) under "Fält som ska med på listan" och att därefter klicka på den nedersta pilknappen (med pil åt vänster).
Till höger i dialogen visas de fält som man valt att ta med till sin lista.
Pilknapparna används för att flytta fälten (man valt till listan) upp och ner, dvs till vänster eller höger på den färdiga listan. Markera det fält som ska flyttas och klicka på pil upp eller pil ner. Upprepa tills fältet hamnat på önskad plats.
Namn på kolumnen. PENGVIN föreslår det namn som fältet har i produktregistret men detta kan ändras till valfritt namn.
Kolumnens bredd. PENGVIN föreslår den maxbredd som fältet har i produktregistret men det kan ändras till valfri bredd om man inte utnyttjar max antal tecken sitt system.
PENGVIN föreslår det antal decimaler som är användbart för markerat fält.
Välj sorteringsordning (stigande/fallande) på det fält du önskar sortera listan. Övriga fält ska ha "ingen" som sorteringsordning. "Ingen" föreslås automatiskt av PENGVIN. Om samtliga fält har "Ingen" som sortering sker sorteringen i produktnummerordning. Om sortering finns angiven på fler än ett fält tas sorteringen i den ordning fälten ligger, uppifrån och ner.
Man har möjlighet att lägga filtrering på ett eller flera fält. Man anger hur filtreringen ska ske (de val som finns att tillgå är "Lika med", "Ej lika med", "Innehåller", "Innehåller ej", "Börjar med ", "Slutar med", Mindre än", "Större än" eller "Eget villkor"). I fältet efter filtreringsvillkoret anger man det värde som villkoret ska jobba mot. Se exemplet i bilden ovan "Förpackningsstorlek större än 1".
Omarkerad ruta döljer fältet vid utskrift/export. Funktionen är användbar då man t ex gör en lista till en kund och vill filtrera på ett fält vars värde man inte vill visa för kunden.
(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Utskriftslayouter PVExplorer)
Lägg upp/ändra leveranskontraktet i utskriftslayouter
Layout: PV_Leveranskontrakt
Rapporttyp: Processerver
Ange rapporten som standardrapport genom att markera rutan.
Det finns ett batchjobb som går igenom samtliga aktiva kontrakt och markerar dessa som ej aktiva när gällande perioden har upphört. Gällandedatum kan påverkas genom detta systembelopp där man angerantal dagar ett kontrakt skall vara ”förfallet” innan det markeras som ej aktivt.
Visar hur många dagar bakåt som leveranskontrakt ska visas , beräknat från leveransperiodens första datum.
Denna systeminställning (flagga) styr om en insedel ska kunna delas på flera kontrakt eller om en eventuell överleverans ska prissättas som kontraktslös leverans.
Föreslagen godkänd differens vid underleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.
Föreslagen godkänd differens vid överleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.
Här anges den leveranstyp som ska föreslås automatiskt vid uppläggning av nytt leveranskontrakt.
Här anges det leveranssätt som ska föreslås automatiskt vid uppläggning av nytt leveranskontrakt.
Här anges det slutdatum som ska föreslås automatiskt vid uppläggning av nytt leveranskontrakt.
Här anges den startdatum som ska föreslås automatiskt vid uppläggning av nytt leveranskontrakt.
Kontraktstillägg som gäller när det finns ett leveranskontrakt med fältet för "Tillägg" är tomt. Om det ligger ett kontraktstillägg på kontraktet gäller detta. (Även 0.00 gäller vilket innebär att fältet måste vara helt tomt för att det generella tillägget skall gälla)
Om kvarvarande antal på kontrakt understiger angivet belopp skall kontrakt anses som stängt.
Om kontraktets uppsatta procentsats för tillåten överleverans understiger detta systembelopp, gäller systembelopp
Här anges den prislista som ska föreslås automatiskt vid uppläggning av nytt leveranskontrakt.
I denna systeminställning anges om ett nytt leveranskontrakt automatiskt ska sättas till aktivt eller inte.