Hantera kunder NY

(MV2018:4)

Länk till PENGVIN-guide som visar hur man arbetar i "Hantera kunder".

 

 

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

Dialogen visar de kunder som man har i sitt eget urval. Man kan i dagsläget välja att rensa urvalet helt eller delvis via dialogen.

 

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att skapa genväg till dialogen, detta läggs som en snabbknapp på skrivbordet (MV2018:6)

Används för att öppna alla undergrupper i huvuddialogen (MV2018:7) och i grupperade datablad (MV2018:8)

Används för att stänga alla undergrupper i huvuddialogen (MV2018:7) och i grupperade datablad (MV2018:8)

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Ny. Används för att lägga till ny kund. När man valt "Lägg till ny kund" skapas det en kundpost med ett kundnummer som automatiskt hämtas från kundnummerserien. Detta nummer kan ändras. Välj kommandot "Redigera kund" och lägg till övriga kunduppgifter samt ändra ev kundnumret vid behov.


Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

Markeringsruta

Om rutan är markerad öppnas underformulär med automatik när annan post markeras. Även datat/resultatet i underliggande flik uppdateras med automatik när annan post markeras.

Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pilknappen för att starta underformulär alternativt klicka på refresh-knappen när man vill uppdatera datat.

 

Ange kundnummer (Sökbegrepp)

Ett inmatningsfält för att lägga till fler kunder i eget urval har tillkommit. I dagsläget går det inte att söka fram kunder utan bara registrera genom att ange kundnummer i inmatningsfältet.

Funktioner

Markeringsruta

Om rutan är markerad startas/öppnas en ny flik med automatik när annan post markeras. Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pil-knappen för att starta kommandot.

Redigera kund

Detta är en påbörjad konvertering av Accessdialogen för kundregistret/kundfrågan och redan idag kan man justera vissa uppgifter samt ta del av information. Den ersätter ännu inte fullt ut varken kundregistret eller -frågan. Se beskrivning av fönstret nedan.

Godsmottagare

Visar de godsmottagare som finns på kunden. Man har också möjlighet att lägga till, ta bort eller redigera godsmottagare i denna dialog. Se beskrivning av fönstret nedan.

Kontakter

Visar de kontakter som finns på kunden. Man har också möjlighet att lägga till, ta bort eller redigera kontakter i denna dialog. Se beskrivning av fönstret nedan.

Nycklar

Visar de nycklar som finns på kunden. Man har också möjlighet att lägga till, ta bort eller redigera nycklar i denna dialog. Se beskrivning av fönstret nedan.

Rensa urval

Rensar bort samtliga kunder från egna urvalet.

Ta bort valda från urval

I ett kundurval kan man välja att radera flera kunder från urvalet på en och samma gång.

Ta bort rader i en följd
Klicka på första raden som skall tas bort, hålla ner shift-tangenten och klicka sen på sista raden som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".
Ta bort rader som inte ligger i en följd
Klicka på en rad, hålla ner ctrl-tangenten och klicka på övriga rader som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".

Listor

Här visas alla egna (inloggad användare) samt gemensamma listor för kunder. Listor som andra användare markerat som ”egna” visas inte.

 

Visa lista

Visar vald lista i skärmen. Härifrån går det att skriva ut den på skrivare eller spara den till fil.

 

Redigera kund

Detta är en påbörjad konvertering av Accessdialogen för kundregistret/kundfrågan och redan idag kan man justera vissa uppgifter samt ta del av information. Den ersätter ännu inte fullt ut varken kundregistret eller -frågan.

Huvud

I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex kundnummer, namn, redovisningsuppgifter och kontakter indelat i olika avsnitt.

 


Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med kontakter kan man stänga identiteter, fakturering/kredit osv så att dialogen blir renare.

KundNr/Namn

KundNr

Kundnummer. Sätts manuellt eller hämtas automatiskt från löpande nummerserie.

Namn

Kundens juridiska namn. Sökbart i kundsökning vid namn (F2).

Om det finns kundnamn som i kundregistret är upplagda med apostrof, byts apostrofen med automatik till accent vid registrering av order och utleverans.

Adress

Adress rad 1

Boxadress, skrivs ut på samtliga kunddokument.

Adress rad 2

Ytterligare adressfält, skrivs ut på samtliga kunddokument.

PostNr

Postnummer

Ort

Postort

Land

Land. Skrivs ut på fakturan.

Kontakt

Telefon

Kundens telefonnummer

Fax

Kundens faxnummer

E-post

Kundens e-postadress. Kan användas vid sändning av kopia på kvitto/följesedel till kund i samband med registrering av utleverans. Se "Sända kopia via epost".

Identiteter

Organisationsnummer

Kundens organisationsnummer.

VAT-nummer

Kundens momsregistreringsnummer. Skrivs ut på fakturan (både Access- och RS-faktura).

EDI-referens

Kundens EDI-adress. Unikt företagsnummer som används vid sändning av EDI-fakturor. Kan vara ett SE-nummer (används bara inom Sverige) eller ett EAN-nummer för användning internationellt.

Fakturering/Kredit

Fakturatyp

Med kunden avtalad fakturatyp som skall föreslås på kundorder och utleverans. Påverkar samlingsnivån på faktura. Hämtas från referensregister.

Faktureringsavgift

Markeras om kunden ska debiteras faktureringsavgift. Storlek på faktureringsavgiften och gräns för när denna ska falla ut hämtas från systemregistret systembelopp.

Betalningsvillkor

Med kunden avtalat betalningsvillkor som skall föreslås på kundorder och utleverans. Hämtas från referensregister.

Kreditlimit belopp

Kreditlimit i kundens valuta (inkl moms), dvs övre beloppsgräns för beviljad kredit. Systemet varnar enligt uppsatt kreditspärregelverk om limiten överskridits.

Kreditlimit dagar

Kreditlimit i dagar anger hur många dagar som en/flera fakturor skall vara förfallna för att systemet ska varna/spärra för köp enligt uppsättningarna för den spärrkod kunden har angiven.

Förfallna kreditfakturor spärrar inte kunden för köp även om förfallodatum passerats med angivet antal dagar. Det betyder att just kreditfakturor inte påverkas av spärren men om kunden har en vanlig faktura som passerat förfallodatum, enl det antal dagar man angett här, spärras kunden för köp enligt spärrkodsregistret även om kunden har en kreditfaktura till ett större värde än den förfallna vanliga faktura.

Om en kund har fakturor som är förfallna med mer än det antal dagar man angett, blir kunden spärrad (enl spärrkodsregistret) även om kreditlimiten inte är uppnådd.

Plusgiro

Kundens plusgironummer

Bankgiro

Kundens bankgironummer

Bankkontonummer

Kundanpassning. Funktionen ej aktiverad.

Prissättning

Prislista

Anger om kunden är knuten till någon prislista. Om fältet är tomt söker systemet i referensregister ”Affärsområde” och därefter i systeminställningar efter prislista.

Alternativ prislista (1), (2) och (3)

Det finns möjlighet att knyta en kund till flera prislistor. Systeminställningen (flaggan) ”Lägsta pris vid flera prislistor på kunden” styr om lägsta pris ska hämtas eller om prioritetsordningen enligt nedan ska gälla.

Prioritetsordning:

Grundläget är att ordinarie prislista används

Om den aktuella produkten saknas i ordinarie prislista används istället alternativ prislista 1

Om den aktuella produkten saknas i alternativ prislista 1 används istället alternativ prislista 2 o.s.v.

 

I de fall det finns en prislista på godsmottagare används den i första hand, men om produkten saknas där används istället alternativ prislista 1.

Om den aktuella produkten saknas i alternativ prislista 1 används istället alternativ prislista 2 o.s.v.

Slagning sker alltså inte mot grundprislista om det finns en prislista på vald mottagare.

Om prislista helt saknas på godsmottagaren hämtas priset i prioritetsordning enligt beskrivning ovan, dvs först grundprislista, därefter alt 1, 2 och 3.

Lägsta pris vid flera prislistor på kunden

Om flaggan ”Lägsta pris vid flera prislistor på kunden” aktiveras hämtas lägsta pris på aktuell produkt, oavsett i vilken av prislistorna den ligger (prislista på mottagare, grundprislista, alternativ prislista 1, 2 eller 3). Här kan alltså lägsta priset hämtas från grundprislistan även om man på mottagaren har angett en prislista.

 

Regelverket ”Bästa pris” gäller fortfarande vilket innebär att om produkten finns på en aktiv kampanj och kampanjpriset är lägre än priset i någon av prislistorna så får kunden kampanjpriset.

Rabattgrupp

Anger om kunden är knuten till någon rabattgrupp. Om fältet är tomt söker systemet i första hand på godsmottagare efter rabattgrupp och därefter i systeminställningar efter generell rabattgrupp. Observera att en vanlig rabattgrupp (koden/identiteten) inte får börja på bokstaven C då denna bokstav är reserverad för hämtning av priser från centralt håll (t ex från Tools centrala avtal).

Rabattgrupp temporär

På kunden kan man välja en tillfällig rabattgrupp som gäller till ett angivet datum där funktionen för rabattsättning tar hänsyn till den tillfälliga rabattgruppen där rabattens sista datum kontrolleras mot leveransdatum. Om datum inte är angivet används inte den tillfälliga rabattgruppen.

Klassning

Affärsområde

Delar in kunden i affärsområde. Kan användas t ex vid selektering och prissättning. Hämtas från referensregister.

Distrikt

Det område/distrikt kunden tillhör. Selektering kan ske t ex vid skapa plockunderlag och statistiken kan fördelas per distrikt.

SNI-kod

Välj SNI-kod ur referensregistret. SNI-koden kan anges/sökas både med hjälp av sifferkoden eller beskrivningen. SNI-koden kan anges/sökas både med hjälp av sifferkoden eller beskrivningen. SNI-koderna läggs upp/underhålls i det referensregistret för övriga referenser (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Övriga referenser).

(SNI = Svensk Näringsgrens Indelning).

Kundtyp

Kan användas som manuellt selekteringsfält i t ex Access eller liknande program. Ingen praktisk funktion i PENGVIN.

Redovisning

Konto kundfordringar

Används vid bokföring. Om fältet är tomt hämtas det generella kundfordringskontot som är uppsatt i konteringsregelverket.

Resultatenht

Används vid bokföring. Om fältet är tomt hämtas den generella resultatenheten som är uppsatt i konteringsregelverket.

Ansvarsområde

Kan användas som manuellt selekteringsfält i Access eller liknande program. Ingen praktisk funktion i PENGVIN.

Konto kostnadskontering

Används för styrning av kontering både vid internförbrukning och internförflyttningar. Fältet används också vid försäljningskontering vid ordinarie försäljning men detta förutsätter att systeminställningen (flaggan) ”Försäljningskonto från utlev. Resultatkontering” är aktiverad. Uppgiften hämtas från kundregistret men kan ändras vid utleveransregistreringen. Saknas uppgifter på utleveransen hämtas detta från konteringsregelverket.

Resultatenhet kostnadskontering

Används för styrning av kontering vid både internförbrukning och internförflyttningar samt ordinarie försäljning.

Hanteringsregler

Er beteckning Obligatoriskt

Krav på att beteckning ska anges vid order- och utleveransregistrering.

Er beteckning Endast från lista

Krav på att beteckning ska anges vid order- och utleveransregistrering. Om rutan är markerade kan endast beteckning väljas ur listbox. Er beteckning hämtas från registret för fördefinierade beteckningar som ligger under Visa-menyn.

Er referens Obligatoriskt

Krav på att referensperson ska anges vid order- och utleveransregistrering.

Er referens Endast från lista

Krav på att referensperson ska anges vid order- och utleveransregistrering. Om rutan är markerade kan endast referensperson väljas ur listbox. Er referens hämtas från kontaktpersonsregistret.

Godsmottagare Obligatoriskt

Krav på att godsmottagare ska anges vid order- och utleveransregistrering.

Godsmottagare Endast från lista

Krav på att godsmottagare ska anges vid order- och utleveransregistrering. Om rutan är markerade kan endast godsmottagare väljas ur listbox. Godsmottagare hämtas från godsmottagarregistret.

Övrigt

Uppläggningsdatum

Datum då kunden lades upp i registret

Upplagd av

Signatur för den som lagt upp kunden i registret.

Datum för senaste ändring

Datum när senaste ändring på kunden gjordes.

Senast ändrad av

Signatur för den som senast ändrat på kunden i registret.

Nedre delen av dialogen är som tidigare uppdelad i olika flikar (avsnitt). Innehållet i dessa flikar är detsamma som visas när man öppnar via funktionskommandot. Se beskrivning av flikar i respektive funktionsbeskrivning.

Godsmottagare

MottagarNr

Mottagarnummer (Littera)

Mottagarnamn

Mottagarnamn

Adress 1

Leveransadress

Adress 2

Ytterligare Leveransadressfält

Postadress

Postnummer och ort

Spärrad

Används för att förhindra att mottagaren används vid försäljning men man vill ändå ha kvar mottagaren i registret för uppföljning.

Redigera godsmottagare

 

Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med kontakter kan man stänga adress, hantering osv så att dialogen blir renare.

Mottagare/Namn

MottagarNr

Mottagarnummer (Littera)

Mottagarnamn

Mottagarnamn

Adress

Adress 1

Leveransadress

Adress 2

Ytterligare Leveransadressfält

PostNr

Postnummer

Ort

Postort

Kontakt

Referens

Referensperson hos godsmottagaren

Telefon

Godsmottagarens telefonnummer

Fax

Godsmottagarens telefaxnummer

E-post

Godsmottagarens e-postadress. Kan användas vid sändning av kopia på kvitto/följesedel till kund i samband med registrering av utleverans. Se "Sända kopia via epost".

Hantering

 

Fakturatyp

Anges om annan fakturatyp ska gälla på godsmottagaren än den som är angiven på kunden under avtalsfliken.

Leveransvillkor

Vid registrering av order hämtas leveransvillkor i första hand från godsmottagare men om uppgift om leveransvillkor saknas på godsmottagaren hämtas värdet istället från kunden (flik Avtalsuppgifter).

Om man byter godsmottagare från en med leveransvillkor till en utan leveransvillkor ligger föregående leveransvillkor kvar.

Leveranssätt

Används om man vill ange avvikande leveranssätt på godsmottagare.

Leveranssätt hämtas i första hand från ordertyp, i andra hand från godsmottagare och i tredje hand frånkund.

Spärrad

Används för att förhindra att mottagaren används vid försäljning men man vill ändå ha kvar mottagaren i registret för uppföljning.

Prissättning

Prislista

Anger om godsmottagaren är knuten till någon prislista. Om fältet är tomt söker systemet på kunden (avtalsfliken), i referensregister ”Affärsområde” och därefter i systeminställningar efter prislista.

Rabattgrupp

Anges om annan rabatt ska gälla på godsmottagaren än den som är angiven på kunden under avtalsfliken.

Tilläggsrabatt

Anges om kundrabattgruppen ovan ska generera kedjerabatt, d v s kunden får rabatt enligt rabattgrupp under avtalsfliken men om denna godsmottagare handlar ska ytterligare rabatt hämtas från här angiven rabattgrupp.

Rabattprocent

Den rabattprocent som anges här avser samtliga försäljningsrader på totala sortimentet.

Klassning

Distrikt

Det område/distrikt godsmottagaren tillhör. Selektering kan ske t ex vid skapa plockunderlag eller vid utskrift av reskontrajournal (med hjälp av filter).

Lager

Om denna godsmottagare ska ha leverans från annat än standardlagret anges det här.

Säljare

Det finns en ny systemreferens för order och en för utleverans där respektive systemreferens har tre alternativ: "Ingen automatisk säljare”, ”Säljare från inloggad användare”, ”Säljare från kund/mottagare". Vid alternativet ”Säljare från kund/mottagare” tas säljare från godsmottagare om det finns någon uppgift där annars hämtas säljaren från kund.

Observera att om man har aktiverat systeminställningen (flaggan) ”Föreslå föregående säljare vid utleverans” ska denna användas i kombination med systeminställningens alternativ för utleverans ”Ingen automatisk säljare".

Orderhanterare

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Lägg alltid automatorder till urval” är aktiverad. Orderhanterare kan också anges på kund, lager eller som generell systeminställning (referens "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systemreferens

Resultatkontering utleverans

Konto

Används för styrning av kontering vid internförbrukning och internförflyttningar. Uppgift på mottagarnivå överstyr motsvarande uppgift på kund.

Resultatenhet

Används för styrning av kontering vid internförbrukning och internförflyttningar. Uppgift på mottagarnivå överstyr motsvarande uppgift på kund.

Övrigt

Uppläggningsdatum

Datum då godsmottagaren lades upp i registret

Upplagd av

Signatur för den som lagt upp godsmottagaren i registret.

Datum för senaste ändring

Datum när senaste ändring på kunden gjordes.

Senast ändrad av

Signatur för den som senast ändrat på godsmottagaren i registret.

Flikar

Kontakter

Id

Kontaktpersonsnummer. Löpande nummerserie som hämtas från systemregister nummerserier eller sätts manuellt.

Namn

Kontaktpersonens namn

Befattning

Kontaktpersonens befattning. Hämtas från referensregister.

Spärrad

Markeras om kontaktpersonen ska spärras för köp

Förnamn

Kontaktpersonens förnamn

Efternamn

Kontaktpersonens efternamn

Mobil

Mobilnummer

E-post

E-postadress

Adressrad 1

Boxadress

Adressrad 2

Gatuadress

PostNr

Postnummer

Ort

Postort

Kontaktnycklar

Kan användas t ex som extra sökbegrepp vid utskick.

Nyckeltyp

Väljs ur listboxen. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per kund eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret kundnycklar.

Nyckelord

Väljs ur listboxen eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

Koppling mot kunder

Visar vilka olika kunder vald kontaktperson är kopplad till. I denna dialog kan man lägga till (knappen med plus) en kund till kontaktpersonen men också ta bort den (högerklicka på kundnumret och välja "Ta bort kundkoppling") från en viss kund.

Ta bort kundkoppling

Tar bort kopplingen mellan aktuell kund och kontaktperson.

Ta bort kontakt

 

Tar bort kontaktpersonen från kontaktregistret.

Er beteckning

Fördefinierade beteckningar

Öppnar en dialog för underhåll/upplägg av kundens fasta beteckningar. Dessa beteckningar kan sedan väljas ur listbox vid registrering av utleverans och order. Man har också möjlighet att markera på kunden att endast beteckningar från lista får anges.

Nycklar

Beskrivning

Namn på kundnyckeln. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per kund eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret kundnycklar.

Data

Väljs ur lista eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

 

Obligatorisk extra info i samband med försäljning

Om en kund kräver information på specifika produkter (t ex batchnummer) i samband med försäljning kan man göra detta med hjälp av en produkt- och kundnyckeltyp. Nyckeltypen kodas #EF i både kund- och produktregistret. Se ytterligare information i avsnitt kundnycklar.

Lägg till nyckel

För att lägga till en ny nyckel klickar man på <Lägg till nyckel>. Då öppnas ett nytt fönster som visar de fördefinierade alternativ ("nyckeltyper") som finns. Klicka på önskad nyckel så läggs den till.

 

För att lägga till alternativ ("nyckeldata") till vald nyckel klickar man på nyckelnamnet så öppnas ett nytt fönster som visar de ev fördefinierade alternativ som finns att välja på. Klicka på önskat alternativ så läggs det till. I annat fall skriver man in eget värde i fältet "Data".

Ta bort nyckel

Högerklicka på den nyckel som skall tas bort från kunden och välja "Ta bort nyckel".

Order

(MV2018:6)

Visar kundens ordrar. Ordernumret är länkat till visningsdialogen för order.

Sök order

Man har möjlighet att söka fram en order genom att mata in valfritt värde (t ex ordernummer eller del av ordernummer, datum, referens osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

 

[Alt][F]

(MV2018:7)

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

(MV2018:7)

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Leveranser

Visar de följesedlar, utleveransunderlag och kvitton som är registrerade på kunden.

Datum

Dokumentdatum

DokumentNr

Nummer på dokumentet. Föregås av U för följesedel, X för utleveransunderlag och K för kontantkvitto.

Er beteckning

Kundens beteckning på dokumentet

Er referens

Kundens referens på dokumentet

Godsmottagare

Godsmottagare på dokumentet

Summa

Bruttobelopp på dokumentet

År

Årtal

Månad

Månad angiven både med siffror och bokstäver

Sök leveranser

(MV2018:6)

Man har möjlighet att söka fram en leverans genom att mata in valfritt värde (t ex utleveransnummer eller del av utleveransnummer, datum, referens osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

 

[Alt][F]

(MV2018:7)

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

(MV2018:7)

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Fakturor

(MV2018:6)

Visar kundens samliga poster i kundreskontran, dvs fakturaunderlag, fakturor, presentkort, A conto osv. Visar också vilken status de befinner sig i, dvs betalda, obetalda, delbetalda osv.

Sök fakturor

Man har möjlighet att söka fram en faktura genom att mata in valfritt värde (t ex fakturanummer eller del av fakturanummer, datum, belopp osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

 

[Alt][F]

(MV2018:7)

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

(MV2018:7)

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Kundkort

(MV2018:7)

Används för att registrera kort (för identifiering) till kunden. Man kan prägla och registrera egna kundkort eller registrera kundens företags- eller identitetskort.

Sök kundkort

Man har möjlighet att söka fram ett kundkort  genom att mata in valfritt värde (t ex ett nummer eller del av ett nummer, referens osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

 

[Alt][F]

(MV2018:7)

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

(MV2018:7)

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Redigera kundkort

(MV2018:8)

Används för att redigera/lägga till nya kundkort.

 

KortId
Unikt kortidentitet som sätts av systemet.

Kortnummer

Kortnummer

Korttyp

Typ av kort, hämtas från referensregister (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Korttyper).

KundNr

Anger det kundnummer som ska föreslås automatiskt vid order- och utleveransregistrering.

Mottagare

Anger den godsmottagare som ska föreslås automatiskt vid order- och utleveransregistrering. Om fältet är tomt hämtas den godsmottagare som angivits under avtalsfliken.

Er referens

Namnet på den person kortet är registrerat på

Er beteckning

Avser kundens beteckning, t ex order- eller rekvisitionsnummer. Uppgiften följer med till order- och utleveransregistreringen.

Lager

Anger vilket lager/vilken filial kortnumret hör till.

Giltighetstid fr.o.m./t.o.m.

Kortets giltighetstid, ange från och med - till och med. Om kortet passerat sista giltighetsdatum får säljaren en varning om detta och det går inte att registrera försäljning på kortet.

Spärrkod

Talar om hur kortinnehavaren ska hanteras vid order- och utleveransregistrering, t ex vid överskriden limit. Om detta fält är tomt gäller den kreditspärrkod som ligger i avtalsfliken på kunden. Spärrkoder hämtas från referensregister.

Pinkod

Används för godkännande/identifiering istället för underskrift vid elektronisk signering av utleverans.

Info

Plats för extra information om kundkortet/kortinnehavaren

Bilagor

(MV2018:6)

Visa bilagor

Om det finns bilagor kopplade till kunden visas dessa i fliken. Genom att klicka på den blå länken öppnas bilagan. För att lägga till/ta bort/redigera bilagor, se avsnitt Bilagor för mer information.

Ärenden

Visar ärendennummer och rubrik för aktuell kunds ärenden.

Kostnader Avräkning

(MV2018:7)

ProduktNr

Produktnummer för kostnaden. För att ta bort en kostnad, högerklicka på produktnumret och välj "Ta bort kostnad"

Kostnadstyp

Här anges vilken typ av kostnad som avses. Typen väljs ur listboxen.

99

Kostnad i % summa

Kostnad i procent av summan på insedeln

Kostnad per avräkning

Anger den kostnad som läggs till för varje avräkning

Kostnad per insedel

Anger den kostnad som läggs till för varje insedel

Kostnad per invägd kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för invägd kvantitet, dvs vägs det in 120 enheter blir det 120 kostnader av denna typ.

Kostnad per omräknad kvantitet

Anger den kostnad som läggs till för omräknad kvantitet, dvs om den omräknade kvantiteten blir 75 enheter blir det 75 kostnader av denna typ.

Benämning

Produktens benämning hämtas från produktregistret och skrivs ut på avräkningen.

Normalt pris

Ordinarie pris för kostnaden som hämtas från produktregistret.

Avvikande pris

Fast pris som överstyr ordinarie (normalt) pris på produkten

Lägg till/ersätt

Anger om kostnaden skall ersätta eller läggas till på beräknad kostnad.

Filter

Här kan man få tillgång till alla relevanta fält från insedlar, men dessa anges i referensregistret "Definiera filter". Kontakta din PengVin-konsult för hjälp.

Beräkningsordning för respektive typ av kostnader

Alla ev kostnader som finns i de olika stegen tas med och "Lägg till/ersätt" avgör om de läggs till eller ersätter kostnaden från föregående typ.

1: Generell

2: Analys

3: Avräkningsmodell

4: Kund

5: Kontrakt

6: Insedel

Exempel:

Produktnummer

Typ

Lägg till/ersätt

Kostnad

Summa

Anmärkning

1000

Analys

Lägg till

50

50

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

1000

Avr.modell

Ersätt

10

10

 

1000

Kontrakt

Lägg till

30

40

 

 

 

 

 

 

 

2000

Generell

Ersätt

200

200

1:a posten vid genomgång av viss produkt, där spelar det ingen roll om det är Ersätt eller Lägg till

2000

Analys

Lägg till

100

300

 

2000

Insedel

Lägg till

400

700

 

Info

Info är en flik som är förberedd för att kunna hantera textinformation knuten till kund. I dagsläget är fliken framtagen, men texterna är ännu inte kopplade till textradstyperna så tills vidare underhålls kundtexter via gamla kundregistret.