Användare

Välj användare

Visar de olika användarna. För att lägga till en ny användare, klicka på knappen "Ny".

Login ID

Användarens login som används vid inloggning till PENGVIN.

Namn

Användarens namn

Adress1 och Adress2

Användarens adressuppgifter

Postnr

Användarens postnummer

Postadress

Användarens postadress

Telefonnr

Användarens telefonnummer

Fax

Användarens faxnummer

E-post

Användarens e-postadress

Autoinloggning

(MV2020:3)

Om rutan är markerad slipper man logga in med användare och lösenord när man startar PengVin. Rutan kan markeras här via användarregistret eller vid själva inloggningstillfället. Avmarkering av rutan kan bara ske i användarregistret eftersom inloggningsdialogen inte visas om rutan är markerad.

 

Klient

Anger det bolag/klient användaren tillhör

Lager

Anger det lager användaren tillhör

Fast

Rutan markeras om användaren inte ska tillåtas att byta lager i huvudmenyn.

Pengvingrupp

Anger den pengvingrupp användaren tillhör. Pengvingrupper läggs upp/underhållas via Huvudmenyn - Administration - Systemadministration - Register - Användargrupper)

Meny

Anger den meny användaren har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny. Om meny saknas hämtas meny istället från pengvingruppen (fältet ovanför), saknas meny även på användargruppen hämtas menyn från systemregister "Standard-meny".

Startsida

Anger den webbsida som ska öppnas när man i huvudmenyn väljer fliken "Min startsida".

Reftyp

Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referenstypfältet kombineras med refid-fältet nedan. Som referenstyp kan man välja kundnummer, lagerid, kundnummer privat webbkund eller avtal webbkund.

Refid

Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referensidentiteten kombineras med reftyp-fältet ovan. Om man som reftyp valt kundnummer, kundnummer provat webbkund eller avtal webbkund har man möjlighet att söka fram det kundnummer som ska anges som refid.

Mottagare

Om ett kundnummer angetts som refid har man möjlighet att välja en mottagare som finns på den kunden.

Behörighet

Styr användarens behörighet i weborder. De funktioner som kan styras är om användaren får registrera order, byta/redigera/skapa ny mottagare, skapa ny användare, lägga till produkter i sitt sortiment samt vilket sortiment användaren får söka.

Ändra lösenord

Lösenord för inloggning till weborder

Meddelandeint

Intervall för automatisk meddelandebevakning. Anges i hela minuter.

 

Behörighet till olika systemfunktioner

Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.

 

Visar uppgifter för att ange en användares olika funktioner. Detta kan styras på enskilt lager eller avse samtliga lager. Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användare endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.

 

Lager

Anges om användaren har olika funktioner/behörigheter på visst/olika lager. Då läggs respektive behörighet för aktuellt lager.

Funktioner

Ej aktiva

Ligger i den vänstra rutan. Funktioner som användaren inte tillåts utföra.

Aktiva

Ligger i den högra rutan. Funktioner som användaren tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användare som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".

 

Aktivera/avaktivera

För att aktivera/avaktivera funktioner på en användare markeras aktuell funktion. Därefter klickar man på pil höger () för att aktivera funktionen eller pil vänster () för att avaktivera den.

Används för att aktivera samtliga funktioner

Används för att avaktivera samtliga funktioner

 

Aktivera/avaktivera flera rader på en gång

Rader i en följd
Klicka på första raden som skall aktiveras/avaktiveras, håll ner shift-knappen och klicka sen på sista raden som skall aktiveras/avaktiveras. Klicka på någon av pilknapparna ( ).
Rader som inte ligger i en följd
Klicka på en rad, hålla ner ctrl-tangeneten och klicka på övriga rader som skall aktiveras/avaktiveras. Klicka på någon av pilknapparna ( ).

Beskrivning av funktioner

Behörighetsnivå

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.

 

Ansvarig – Bevaka överleverans av skaffvaror

En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.

Ansvarig för inkommande automatorder

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställningen (referensen) "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systeminställning

Appbehörighet - Beställning

Anges om användaren har behörighet att registrera beställning i mobilappen.

Appbehörighet - Foderorder

Anges om användaren har behörighet att registrera foderorderi mobilappen.

Appbehörighet - Inventering

Anges om användaren har behörighet att registrera inventering i mobilappen.

Appbehörighet - Leverantörsfaktura

Anges om användaren har behörighet att registrera leverantörsfaktura i mobilappen.

Appbehörighet - Order

Anges om användaren har behörighet att registrera order i mobilappen.

Appbehörighet - Plockhantering

Anges om användaren har behörighet att hantera plockunderlag i mobilappen.

Appbehörighet - Standard

Anges om användaren har behörighet till grundfunktionerna ii mobilappen.

Appbehörighet - Utleverans

Anges om användaren har behörighet att registrera utleveranser i mobilappen.

Attestera leverantörsfakturor klient

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor lager

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor

Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.

Behörighet - Skapa prislista från offert/order

Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).

Behörighet att justera försäljningspriser

Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.

Behörighet att lägga upp och ta bort grundinställning datablad

Spara ändring av datablad kan utökas med två funktioner. För att dessa skall synas i menyn krävs behörighet som sätts upp i användarregistret.

Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning.

Ta bort grundinställning datablad - Används för att ta bort det egna bolaget grundinställning och återgå till PengVin

(MV2020:7) Rättigheter att ändra sökdialoger: Nu finns det i alla sökformulär, med tillhörande datablad, möjlighet att styra vilka fält/kolumner som skall visas. Den som skall kunna styra detta måste ha rätt behörighet i användarregistret "Behörig att lägga upp och ta bort grundinställningar". Administratören har tillgång till inställningar för samtliga och enskilda användare samt grupper.

För datablad är det högerklicksmenyn på databladet som gäller.

Vanlig användare: När man som vanlig användare öppnar visas kolumnlistan men de fält/kolumner som administratören tagit bort syns inte. En vanlig användare kan göra egna uppsättningar utifrån den inställning admin har gjort.

Den vanliga användaren har inte tillgång till inställningar för andra användare eller grupper.

I filtreringsfliken finns knappen överst intill filterknapparna.

Vanlig användare: När man som vanlig användare öppnar visas kolumnlistan men de fält/kolumner som administratören tagit bort syns inte. En vanlig användare kan göra egna uppsättningar utifrån den inställning admin har gjort. Den vanliga användaren har inte tillgång till inställningar för andra användare eller grupper.

 

Behörighet att läsa lagerinformation

 

Behörighet att redigera meny i Q-klient

Behörighet att ändra, lägga till och ta bort menyer i Q-klienten

Behörighet att redigera beställning

Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.

Behörighet att uppdatera inpris i produktregistret

Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.

Behörighet att ändra kundinformation

Aktiveras om användaren tillåts att ändra vissa kunduppgifter via nya kundsökningsdialogen.

Behörighet att ändra lagerinformation

Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.

Registervård produkter [Lagerflik]

Hantera inköpsunderlag

Byte av mottagare (web)

Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.

Ej behörig se/ändra lagerinformation

 

Ekonomi

 

Extern orderattesterare

Användaren tillåts att attestera/spara weborder.

Extern orderregistrerare

Användaren tillåts att registrera weborder.

Extern weborder

Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.

Hantera plock

Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.

Hantera ärenden

Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.

High level, Low level

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "High Level" och "Low Level" upplagda.

Lagerjustering

Användaren tillåts att lagerjustera

Ny beställningssökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för beställningssökning för att bl a kunna markera flera beställningar på en gång vid registrering av inleverans.

Ny bilagsdialog

Användaren nyttjar den nya dialogen för bilagshantering.

Ny kundordersökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för kundordersökning.

Ny kundsökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för kundsökning.

Ny leverantörssökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för leverantörssökning.

Ny produktsökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för produktsökning.

Registrera inleveranser

Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.

Visa redigeringsflik vid produktsökning

Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning.  För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.

Visning av leverantörsfakturor (samtliga)

Visning av leverantörsfakturor - varuinköp

Visning av leverantörsfakturor - omkostnader

Visning av leverantörsfakturor - övrigt

Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.

Lägg till grupper

(MV2020:11)

Man kan knyta en användare till flera användargrupper. Gruppen används för att tilldela roller och att låsa fält i dialoger. 

Roller

När det gäller roller så får användaren en viss roll om någon av grupperna har rollen.

Låsning av fält

För låsning av fält gäller att fältet är öppet om det inte är låst i samtliga grupper användaren tillhör. 

Tidigare versioner

Välj användare

Visar de olika användarna. För att lägga till en ny användare, klicka på knappen "Ny".

Login ID

Användarens login som används vid inloggning till PENGVIN.

Namn

Användarens namn

Adress1 och Adress2

Användarens adressuppgifter

Postnr

Användarens postnummer

Postadress

Användarens postadress

Telefonnr 1

Användarens telefonnummer

Faxnr

Användarens faxnummer

E-mailadress

Användarens e-postadress

 

Klient

Anger det bolag/klient användaren tillhör

Lager

Anger det lager användaren tillhör

Fast

Rutan markeras om användaren inte ska tillåtas att byta lager i huvudmenyn.

Pengvingrupp

Anger den pengvingrupp användaren tillhör. Pengvingrupper läggs upp/underhållas via Huvudmenyn - Administration - Systemadministration - Register - Användargrupper)

Meny

Anger den meny användaren har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny.

Startsida

Anger den webbsida som ska öppnas när man i huvudmenyn väljer fliken "Min startsida".

Reftyp

Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referenstypfältet kombineras med refid-fältet nedan. Som referenstyp kan man välja kundnummer, lagerid, kundnummer privat webbkund eller avtal webbkund.

Refid

Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referensidentiteten kombineras med reftyp-fältet ovan. Om man som reftyp valt kundnummer, kundnummer provat webbkund eller avtal webbkund har man möjlighet att söka fram det kundnummer som ska anges som refid.

Mottagare

Om ett kundnummer angetts som refid har man möjlighet att välja en mottagare som finns på den kunden.

Behörighet

Styr användarens behörighet i weborder. De funktioner som kan styras är om användaren får registrera order, byta/redigera/skapa ny mottagare, skapa ny användare, lägga till produkter i sitt sortiment samt vilket sortiment användaren får söka.

Ändra lösenord

Lösenord för inloggning till weborder

Meddelandeint

Intervall för automatisk meddelandebevakning. Anges i hela minuter.

 

Behörighet till olika systemfunktioner

Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.

 

Visar uppgifter för att ange en användares olika funktioner. Detta kan styras på enskilt lager eller avse samtliga lager. Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användare endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.

 

Funktioner

Ej aktiva

Funktioner som användaren inte tillåts utföra.

Aktiva

Funktioner som användaren tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användare som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".

 

Aktivera/avaktivera

För att aktivera/avaktivera funktioner på en användare markeras aktuell funktion. Därefter klickar man på pil höger () för att aktivera funktionen eller pil vänster () för att avaktivera den.

 

Beskrivning av funktioner

Behörighetsnivå

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.

 

Ansvarig – Bevaka överleverans av skaffvaror

En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.

Ansvarig för inkommande automatorder

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställning "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systeminställning

Appbehörighet - Beställning

Anges om användaren har behörighet att registrera beställning i mobilappen.

Appbehörighet - Foderorder

Anges om användaren har behörighet att registrera foderorderi mobilappen.

Appbehörighet - Inventering

Anges om användaren har behörighet att registrera inventering i mobilappen.

Appbehörighet - Leverantörsfaktura

Anges om användaren har behörighet att registrera leverantörsfaktura i mobilappen.

Appbehörighet - Order

Anges om användaren har behörighet att registrera order i mobilappen.

Appbehörighet - Plockhantering

Anges om användaren har behörighet att hantera plockunderlag i mobilappen.

Appbehörighet - Standard

Anges om användaren har behörighet till grundfunktionerna ii mobilappen.

Appbehörighet - Utleverans

Anges om användaren har behörighet att registrera utleveranser i mobilappen.

Attestera leverantörsfakturor klient

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor lager

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor

Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.

Behörighet - Skapa prislista från offert/order

Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).

Behörighet att justera försäljningspriser

Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.

Behörighet att läsa lagerinformation

 

Behörighet att redigera beställning

Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.

Behörighet att uppdatera inpris i produktregistret

Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.

Behörighet att ändra lagerinformation

Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.

Registervård produkter [Lagerflik]

Hantera inköpsunderlag

Byte av mottagare (web)

Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.

Ej behörig se/ändra lagerinformation

 

Ekonomi

 

Extern orderattesterare

Användaren tillåts att attestera/spara weborder.

Extern orderregistrerare

Användaren tillåts att registrera weborder.

Extern weborder

Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.

Hantera plock

Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.

Hantera ärenden

Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.

Högsta nivå, lägsta nivå, Mellannivå

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.

Registrera inleveranser

Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.

Visa redigeringsflik vid produktsökning

Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning.  För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.

Visning av leverantörsfakturor (samtliga)

Visning av leverantörsfakturor - varuinköp

Visning av leverantörsfakturor - omkostnader

Visning av leverantörsfakturor - övrigt

Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.