Visar de olika användarna. För att lägga till en ny användare, klicka på knappen "Ny".
Användarens login som används vid inloggning till PENGVIN.
Användarens namn
Användarens adressuppgifter
Användarens postnummer
Användarens postadress
Användarens telefonnummer
Användarens faxnummer
Användarens e-postadress
(MV2020:3)
Om rutan är markerad slipper man logga in med användare och lösenord när man startar PengVin. Rutan kan markeras här via användarregistret eller vid själva inloggningstillfället. Avmarkering av rutan kan bara ske i användarregistret eftersom inloggningsdialogen inte visas om rutan är markerad.
Anger det bolag/klient användaren tillhör
Anger det lager användaren tillhör
Rutan markeras om användaren inte ska tillåtas att byta lager i huvudmenyn.
Anger den pengvingrupp användaren tillhör. Pengvingrupper läggs upp/underhållas via Huvudmenyn - Administration - Systemadministration - Register - Användargrupper)
Anger den meny användaren har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny. Om meny saknas hämtas meny istället från pengvingruppen (fältet ovanför), saknas meny även på användargruppen hämtas menyn från systemregister "Standard-meny".
Anger den webbsida som ska öppnas när man i huvudmenyn väljer fliken "Min startsida".
Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referenstypfältet kombineras med refid-fältet nedan. Som referenstyp kan man välja kundnummer, lagerid, kundnummer privat webbkund eller avtal webbkund.
Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referensidentiteten kombineras med reftyp-fältet ovan. Om man som reftyp valt kundnummer, kundnummer provat webbkund eller avtal webbkund har man möjlighet att söka fram det kundnummer som ska anges som refid.
Om ett kundnummer angetts som refid har man möjlighet att välja en mottagare som finns på den kunden.
Styr användarens behörighet i weborder. De funktioner som kan styras är om användaren får registrera order, byta/redigera/skapa ny mottagare, skapa ny användare, lägga till produkter i sitt sortiment samt vilket sortiment användaren får söka.
Lösenord för inloggning till weborder
Intervall för automatisk meddelandebevakning. Anges i hela minuter.
Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.
Visar uppgifter för att ange en användares olika funktioner. Detta kan styras på enskilt lager eller avse samtliga lager. Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användare endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.
Anges om användaren har olika funktioner/behörigheter på visst/olika lager. Då läggs respektive behörighet för aktuellt lager.
Funktioner
Ligger i den vänstra rutan. Funktioner som användaren inte tillåts utföra.
Ligger i den högra rutan. Funktioner som användaren tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användare som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".
Aktivera/avaktivera
För att aktivera/avaktivera funktioner på en användare markeras aktuell funktion. Därefter klickar man på pil höger () för att aktivera funktionen eller pil vänster (
) för att avaktivera den.
Används för att aktivera samtliga funktioner
Används för att avaktivera samtliga funktioner
Rader i en följd
Klicka på första raden som skall aktiveras/avaktiveras, håll ner shift-knappen och klicka sen på sista raden som skall aktiveras/avaktiveras. Klicka på någon av pilknapparna (
).
Rader som inte ligger i en följd
Klicka på en rad, hålla ner ctrl-tangeneten och klicka på övriga rader som skall aktiveras/avaktiveras. Klicka på någon av pilknapparna (
).
Beskrivning av funktioner
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.
En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.
Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställningen (referensen) "Ansvarig användare Automat-Order".
Prioritetsordning:
1 Godsmottagare
2 Kund
3 Lager
4 Systeminställning
Anges om användaren har behörighet att registrera beställning i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera foderorderi mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera inventering i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera leverantörsfaktura i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera order i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att hantera plockunderlag i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet till grundfunktionerna ii mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera utleveranser i mobilappen.
Används vid fakturascanning OPTO
Används vid fakturascanning OPTO
Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.
Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).
Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.
Spara ändring av datablad kan utökas med två funktioner. För att dessa skall synas i menyn krävs behörighet som sätts upp i användarregistret.
Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning.
Ta bort grundinställning datablad - Används för att ta bort det egna bolaget grundinställning och återgå till PengVin
(MV2020:7) Rättigheter att ändra sökdialoger: Nu finns det i alla sökformulär, med tillhörande datablad, möjlighet att styra vilka fält/kolumner som skall visas. Den som skall kunna styra detta måste ha rätt behörighet i användarregistret "Behörig att lägga upp och ta bort grundinställningar". Administratören har tillgång till inställningar för samtliga och enskilda användare samt grupper.
För datablad är det högerklicksmenyn på databladet som gäller.
Vanlig användare: När man som vanlig användare öppnar visas kolumnlistan men de fält/kolumner som administratören tagit bort syns inte. En vanlig användare kan göra egna uppsättningar utifrån den inställning admin har gjort.
Den vanliga användaren har inte tillgång till inställningar för andra användare eller grupper.
I filtreringsfliken finns knappen överst intill filterknapparna.
Vanlig användare: När man som vanlig användare öppnar visas kolumnlistan men de fält/kolumner som administratören tagit bort syns inte. En vanlig användare kan göra egna uppsättningar utifrån den inställning admin har gjort. Den vanliga användaren har inte tillgång till inställningar för andra användare eller grupper.
Behörighet att ändra, lägga till och ta bort menyer i Q-klienten
Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.
Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.
Aktiveras om användaren tillåts att ändra vissa kunduppgifter via nya kundsökningsdialogen.
Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.
Registervård produkter [Lagerflik]
Föreslaget lager är inloggat lager. Om föreslaget lager inte finns som lagerpost på aktuell produkt visas första lager som man har rättighet att se/ändra.
Vid uppläggning av lagerpost kan val endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Ändring av lagerpost kan endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Hantera inköpsunderlag
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Ändring av lagerinformation (bestpunkt, bestkvant) kan endast göras om man har skrivrättigheter.
Man ser endast de lagerposter man har skriv-/läsrättigheter till.
Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.
Användaren tillåts att attestera/spara weborder.
Användaren tillåts att registrera weborder.
Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.
Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.
Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "High Level" och "Low Level" upplagda.
Användaren tillåts att lagerjustera
Användaren nyttjar den nya dialogen för beställningssökning för att bl a kunna markera flera beställningar på en gång vid registrering av inleverans.
Användaren nyttjar den nya dialogen för bilagshantering.
Användaren nyttjar den nya dialogen för kundordersökning.
Användaren nyttjar den nya dialogen för kundsökning.
Användaren nyttjar den nya dialogen för leverantörssökning.
Användaren nyttjar den nya dialogen för produktsökning.
Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.
Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning. För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.
Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.
(MV2020:11)
Man kan knyta en användare till flera användargrupper. Gruppen används för att tilldela roller och att låsa fält i dialoger.
När det gäller roller så får användaren en viss roll om någon av grupperna har rollen.
För låsning av fält gäller att fältet är öppet om det inte är låst i samtliga grupper användaren tillhör.
Visar de olika användarna. För att lägga till en ny användare, klicka på knappen "Ny".
Användarens login som används vid inloggning till PENGVIN.
Användarens namn
Användarens adressuppgifter
Användarens postnummer
Användarens postadress
Användarens telefonnummer
Användarens faxnummer
Användarens e-postadress
Anger det bolag/klient användaren tillhör
Anger det lager användaren tillhör
Rutan markeras om användaren inte ska tillåtas att byta lager i huvudmenyn.
Anger den pengvingrupp användaren tillhör. Pengvingrupper läggs upp/underhållas via Huvudmenyn - Administration - Systemadministration - Register - Användargrupper)
Anger den meny användaren har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny.
Anger den webbsida som ska öppnas när man i huvudmenyn väljer fliken "Min startsida".
Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referenstypfältet kombineras med refid-fältet nedan. Som referenstyp kan man välja kundnummer, lagerid, kundnummer privat webbkund eller avtal webbkund.
Används för att lägga upp externa weborder-användare. Referensidentiteten kombineras med reftyp-fältet ovan. Om man som reftyp valt kundnummer, kundnummer provat webbkund eller avtal webbkund har man möjlighet att söka fram det kundnummer som ska anges som refid.
Om ett kundnummer angetts som refid har man möjlighet att välja en mottagare som finns på den kunden.
Styr användarens behörighet i weborder. De funktioner som kan styras är om användaren får registrera order, byta/redigera/skapa ny mottagare, skapa ny användare, lägga till produkter i sitt sortiment samt vilket sortiment användaren får söka.
Lösenord för inloggning till weborder
Intervall för automatisk meddelandebevakning. Anges i hela minuter.
Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.
Visar uppgifter för att ange en användares olika funktioner. Detta kan styras på enskilt lager eller avse samtliga lager. Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användare endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.
Funktioner
Funktioner som användaren inte tillåts utföra.
Funktioner som användaren tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användare som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".
Aktivera/avaktivera
För att aktivera/avaktivera funktioner på en användare markeras aktuell funktion. Därefter klickar man på pil höger () för att aktivera funktionen eller pil vänster (
) för att avaktivera den.
Beskrivning av funktioner
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.
En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.
Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställning "Ansvarig användare Automat-Order".
Prioritetsordning:
1 Godsmottagare
2 Kund
3 Lager
4 Systeminställning
Anges om användaren har behörighet att registrera beställning i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera foderorderi mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera inventering i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera leverantörsfaktura i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera order i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att hantera plockunderlag i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet till grundfunktionerna ii mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera utleveranser i mobilappen.
Används vid fakturascanning OPTO
Används vid fakturascanning OPTO
Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.
Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).
Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.
Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.
Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.
Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.
Registervård produkter [Lagerflik]
Föreslaget lager är inloggat lager. Om föreslaget lager inte finns som lagerpost på aktuell produkt visas första lager som man har rättighet att se/ändra.
Vid uppläggning av lagerpost kan val endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Ändring av lagerpost kan endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Hantera inköpsunderlag
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Ändring av lagerinformation (bestpunkt, bestkvant) kan endast göras om man har skrivrättigheter.
Man ser endast de lagerposter man har skriv-/läsrättigheter till.
Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.
Användaren tillåts att attestera/spara weborder.
Användaren tillåts att registrera weborder.
Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.
Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.
Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.
Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.
Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning. För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.
Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.