Reklamationer

Modul för hantering av reklamation från kund och mot leverantör.  

 

Reklamationshanteringen kan användas utan ärendehanteringen för att göra kreditering mot kund.

 

Länk till PENGVIN-guide som visar steg för steg hur man registrerar en reklamation:

 

 

Reklamationer av strukturartiklar

Reklamationshanteringen stödjer reklamation av strukturhuvud, dvs hanterar endast hel struktur.

 

Utleverans

Ersättningsleveranser (utleveranser) med/utan pris hämtar exakt samma rader som låg på ursprungsdokumentet oavsett strukturtyp (fast, delbar, flexibel).

 

Flexibel struktur

Om en flexibel struktur reklameras och man därefter skapar ersättningsorder till kund plockar systemet samtliga ingående produkter från produktregistrets strukturflik. Önskas annat innehåll registreras detta manuellt.

Reklamation av specialartiklar

Dvs de produkter som kodats med produkttyp "Special"

 

När man skapar nya dokument från ett reklamationsärende hämtas information från ursprungsleverans istället för produktregister (Benämning, Enhet, Pris per, Levnr och Levartnr).

 

Uppsättning

Ärendehantering

Lägg upp en ny huvudmapp (Arkiv - ny huvudgrupp) och döp denna till "Reklamationer".

Ärendetyper

Reklamationsärende

Lägg upp en ärendetyp för reklamationsärendet:

Hanteras av

Ange den användare som automatiskt ska sättas som ansvarig när reklamationsärenden skapas. Om inget anges här sätts den användare som lagt upp/skapat ärendet som ansvarig.

Läggs i mapp

Ange den mapp i ärendehanteringen där reklamationsärenden automatiskt ska läggas när detta skapas.

Avisering nytt ärende

Anger på vilket sätt avisering skall ske om ett nytt ärende med vald ärendetyp läggs upp. Vid sändning av SMS består meddelandet ärendetypens benämning, ärendenummer och -rubrik.

I samband med uppläggning av nytt ärende läggs en aviseringstransaktion till processkön i de fall det är uppsatt på ärendetypen. Avisering sker endast om användaren i "Hanteras av" skiljer sig från den användare som lägger upp eller delegerar ärendet. Det skapas ingen avisering om användaren saknar e-postadress eller telefonnummer i användarregistret.

Avisering delegerat ärende

Anger på vilket sätt avisering skall ske om ett ärende med vald ärendetyp delegeras till annan användare. Vid sändning av e-post består meddelanderubriken av ärendetypens benämning, ärendenummer och -rubrik. Som meddelande läggs ärendets beskrivning.

I samband med delegering av ärende läggs en aviseringstransaktion till processkön i de fall det är uppsatt på ärendetypen. Avisering sker endast om användaren i "Hanteras av" skiljer sig från den användare som lägger upp eller delegerar ärendet. Det skapas ingen avisering om användaren saknar e-postadress eller telefonnummer i användarregistret.

Historikdagar

Funktionen är ännu ej implementerad utan är reserverad för kommande behov.

Funktionen kommer att, via ett batchjobb, flagga klarmarkerade ärenden som historiska efter det antal dagar som angetts på ärendetypen. Antal dagar kommer att beräknas från "Klar"-datum.

 

Aktiva flikar

Här markeras den/de flikar man vill ska vara tillgängliga reklamationsärenden.

Hanteringsfliken innehåller uppgifter som rör reklamationshanteringen och ska markeras.

Startflik

Ange "0 Hantering" som startflik då denna är mest användbar vid reklamationsärende.

Hanteringsflik

Ange "Reklamation" som hanteringsflik. Detta styr vilka uppgifter som visas i hanteringsfliken innehåller uppgifter som rör reklamationshanteringen.

 

I referensfliken lägger man upp valfria referenser som man vill använda sig av i ärendehanteringen. Man kan ange upp till fem olika referenser per ärendetyper och valfritt antal alternativ till varje referens. I ärendehanteringen kan man sedan välja bland de alternativ som finns upplagda eller manuellt registrera egna.

Underärende till reklamationen

Lägg också upp sju ärendetyper förde underärende som skapas när man hanterar reklamationsärendet:

Hanteras av

Ange den användare som automatiskt ska sättas som ansvarig när reklamationsärenden skapas. Om inget anges här sätts den användare som lagt upp/skapat ärendet som ansvarig.

Läggs i mapp

Ingen mapp anges. Ärendet lägg automatiskt under det reklamationsärende det tillhör.

Avisering nytt ärende

Anger på vilket sätt avisering skall ske om ett nytt ärende med vald ärendetyp läggs upp. Vid sändning av SMS består meddelandet ärendetypens benämning, ärendenummer och -rubrik.

I samband med uppläggning av nytt ärende läggs en aviseringstransaktion till processkön i de fall det är uppsatt på ärendetypen. Avisering sker endast om användaren i "Hanteras av" skiljer sig från den användare som lägger upp eller delegerar ärendet. Det skapas ingen avisering om användaren saknar e-postadress eller telefonnummer i användarregistret.

Avisering delegerat ärende

Anger på vilket sätt avisering skall ske om ett ärende med vald ärendetyp delegeras till annan användare. Vid sändning av e-post består meddelanderubriken av ärendetypens benämning, ärendenummer och -rubrik. Som meddelande läggs ärendets beskrivning.

I samband med delegering av ärende läggs en aviseringstransaktion till processkön i de fall det är uppsatt på ärendetypen. Avisering sker endast om användaren i "Hanteras av" skiljer sig från den användare som lägger upp eller delegerar ärendet. Det skapas ingen avisering om användaren saknar e-postadress eller telefonnummer i användarregistret.

Historikdagar

Funktionen är ännu ej implementerad utan är reserverad för kommande behov.

Funktionen kommer att, via ett batchjobb, flagga klarmarkerade ärenden som historiska efter det antal dagar som angetts på ärendetypen. Antal dagar kommer att beräknas från "Klar"-datum.

 

Aktiva flikar

Här markeras den/de flikar man vill ska vara tillgängliga reklamationsärenden.

Hanteringsfliken innehåller uppgifter som rör underärendet (t ex beställning eller order) och ska markeras.

Startflik

Ange "0 Hantering" som startflik då denna är mest användbar vid reklamationsärende.

Hanteringsflik

Ange "Registerreferens" som hanteringsflik. Detta styr vilka uppgifter som visas i hanteringsfliken och innehåller uppgifter som rör underärendet (t ex beställning eller order).

Systeminställningar

Varje enskild ärendetyp knyts sedan via systeminställningar (referenser) till respektive funktion, se nedan i avsnitt "Systeminställningar"

Utskriftslayouter

Krediteringsunderlag leverantör

Om man ska använda sig av krediteringar mot leverantör sätter man upp en utskriftslayout detta. Layouten som används är samma som för beställning men rubriken vid utskrift är ”Krediteringsunderlag” istället för beställning. Tänk på att knyta layouten i dokumenthanteringen och att systemreferensen ”Best.typ krediteringsunderlag via reklamation” är angiven.

Dokumenthantering

Krediteringsunderlag leverantör

Om man ska använda sig av krediteringar mot leverantör sätter man upp en utskriftslayout detta och knyter dokumenttypen för detta. Tänk på att först lägga upp layouten i referensregistret för utskriftslayouter och att systemreferensen ”Best.typ krediteringsunderlag via reklamation” är angiven.

Ordertyp

Lägg upp en separat ordertyp för reklamationshantering för att kunna särskilja reklamationsorder från vanliga order.

Beställningstyper

Lägg upp separata beställningstyper för ersättningsbeställning och krediteringsunderlag, som används i reklamationshanteringen, för att kunna särskilja reklamationsbeställningar från vanliga beställningar.

 

Hanteringsreferens

(Huvudmeny - Referensregister - Fakturering - Hanteringsreferenser)

 

Om man önskar kunna söka på utleveranser som skapats av reklamationer lägger man upp en hanteringsreferens för detta.

Användarregister

(Huvudmeny - Administration - Säkerhet - Användare)

Behörighet

Hantera ärenden

Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.

 

Systeminställningar

Automatskapat dokument vid reklamation

Denna systeminställning (referens) styr vilken typ av negativ utleverans som skapasvid reklamation. Valen som finns är "Inget" - dvs inget dokument skapas med utomatik, Kreditering skapar en kredit (lagersaldo påverkas inte) och Retur skapar ett returdokument (lagersaldo påverkas).

Best.typ krediteringsunderlag via reklamation

Denna beställningstyp används vid hantering av reklamation, när man vill skapa ett krediteringsunderlag till leverantör

Best.typ vid ers.beställning via reklamation

Denna beställningstyp används vid hantering av reklamation, när man vill skapa en ersättningsbeställning/inköpsunderlag och vill att det ska skapas separata inköpsunderlag på reklamationsbeställningar.

Hant.ref ref vid ersättningsleverans till kund

Den hanteringsreferens som läggs på utleveranser som skapats som ersättningsleveranser till kunden.

Ordertyp för kundorder skapade via reklamation

Den ordertyp som order skapade från reklamationsrutinen får.

Ärendetyp ersättningsbeställning leverantör

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsbeställning till leverantör. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsleverans till kund med pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsleverans till kund med pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsleverans till kund utan pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsleverans till kund utan pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsorder till kund med pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsorder till kund med pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp ersättningsorder till kund utan pris

Typ av ärende som läggs upp vid ersättningsorder till kund utan pris. Saknas uppgiften skapas inget underärende.

Ärendetyp för reklamationsärende

Typ av ärende som läggs upp vi nytt reklamationsärende. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.

Ärendetyp kreditering till kund

Typ av ärende som läggs upp vid kreditering till kund. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.

Ärendetyp krediteringsunderlag till leverantör

Typ av ärende som läggs upp vid krediteringsunderlag till leverantör. Saknas uppgiften skapas inget reklamationsärende i ärendesystemet.

 

Konteringsregelverk

 

I konteringsregelverket har man möjlighet att ange ett separat konto där reklamationer konteras. Saknas konto konteras även reklamationer på försäljningskontot (som negativ försäljning).

 

Arbetsgång

Reklamationen startas från utleveranssökningen genom att man letar fram den ursprungliga följesedeln/kvittot

  1. Klicka på knappen Visa/Dölj rader

  2. Klicka på den/de rader som ska reklameras markeras. Vid behov, dubbelklicka på raden för att ändra antal

  3. Välj kommandot ”Reklamera”

  4. Klicka på play-knappen

    Det samband med att man klickar på play-knappen skapas det en kreditutleverans med leveranskod R. Leveranskoden går vid behov att ändra till L. Om den ursprungliga utleveransen är fakturerad finns en hänvisning till ursprungligt fakturanummer, dessutom redovisas momsbeloppet från den ursprungliga fakturan.


    Ett ärende skapas automatiskt (om ärendetyp är uppsatt och systeminställning (referens) angiven). Detta ärende kan man välja att arbeta med direkt ifrån utleveransen, om raden ”Hantera relaterat ärende” markeras, eller ifrån ärendehanteringen. Under "Åtgärd" noteras vad man kommit överens med kunden om.
     

  5. Skriv ut ett reklamations-inlämningskvitto som lämnas till kunden. Skriv ut ytterligare ett ex om det behövs till den mottagna varan.

  6. Beroende på vilka regler som gäller i ert företag: spara som uleveransunderlag/följesedel eller ta bort dokumentet utan att spara det. (Ärendet finns kvar även om utleveransunderlaget tas bort.)

Utifrån ärendet väljer man vilken åtgärd som ska göras

 

För varje åtgärd man gör skapas ett underärende till reklamationsärendet, under förutsättning att man satt upp dessa ärendetyper i referensregistret.

 

Skapa kreditering till kund

Skapar en kreditföljesedel till kunden med leveranskod R. Detta är samma funktion som gjordes i samband med att reklamationen skapades från utleveranssökningen, men att man därefter valde att rensa det utleveransunderlaget då man kanske i det läget inte visste vad som skulle ske med varan.

In- och utpriser hämtas från den ursprungliga utleveransen.

Skapa ersättningsleverans till kund med pris

Används om kunden redan krediterats för aktuell produkt och ska debiteras för den nya. Funktionen skapar en ny utleverans med aktuell produkt med in- och utpriser från den ursprungliga utleveransen.

Skapa ersättningsleverans till kund utan pris

Används om kunden inte krediterats för produkten. Funktionen skapar en ny utleverans med aktuell produkt med 0 kronor i in- och utpris. Utleveransraden är inte spärrad med preliminärprisflaggan.

Skapa ersättningsorder till kund med pris

Skapar ett underlag till en ny order med aktuell produkt, med utpris från den ursprungliga utleveransen, inköps- och kalkylerat pris hämtas från produktregistret. Ordern kan behöva justeras/kompletteras på vanligt sätt (säljare saknas osv.)

Skapa ersättningsorder till kund utan pris

Skapar ett underlag till en ny order med aktuell produkt, med 0 kronor i utpris, inköps- och kalkylerat pris hämtas från produktregistret. Ordern kan behöva justeras/kompletteras på vanligt sätt (säljare saknas osv.)

Skapa ersättningsbeställning till leverantör

Skapar ett inköpsunderlag med locksign från inloggad användare. Pris hämtas från produktregistret. Locksign går att släppa och beställningen kan godkännas via "Redigera"-knappen (redigera beställning). Beställningen innehåller information om vilket ärende ersättningsbeställningen utgår ifrån.

Skapa krediteringsunderlag till leverantör

Skapar ett krediteringsunderlag som hamnar som ej levererad beställning. Pris hämtas från produktregistret. Beställningen innehåller information om vilket ärende krediteringsunderlaget utgår ifrån.

 

I dagsläget skapar man ett krediteringsunderlag per reklamationsärende. Samlingsdokument per leverantör finns inte.

 

Skapa dokument

Nytt dokument

När man skapar dokument via play-knappen får man en pop-up-ruta där man godkänner/avbryter skapandet av dokumentet.

Varning dubblett

När man försöker skapa en sådan typ av dokument som redan finns på reklamationen visas ett varningsmeddelande där man har möjlighet att avbryta (förvalt) eller gå vidare.

 

Ersättningsbeställning och krediteringsunderlag till leverantör går inte att skapa mer än en gång. Försöker man med det får man en varningsruta om att dokumentet redan finns.

 

Ärendehantering

Därefter jobbar man vidare med reklamationen i ärendehanteringen.

Mina ärende

Huvudmeny - Mina ärenden

 

Ärendehantering

Huvudmeny - Övrigt - Ärendehantering

Utskrift

Inlämningskvitto reklamation

Beställning

Godkänna inköpsunderlag/ta bort användarlåsning

 

Man kan öppna beställningen i redigeringsläge (via ärendets knapp "Redigera")

 

Där har man (via kommandoraden) möjlighet att godkänna inköpsunderlaget så att det skapas en beställning eller att ta bort användarlåsningen (locksign), i exemplet nedan är inköpsunderlaget låst av Malva Bråk. Detta kräver behörighet som sätts upp i användar-/användargruppsregistret.

Spårbarhet

Reklamationens utleverans

 

I dialogen för "Visa utleverans" visas på reklamationens utleverans en hänvisning (med länk till dialogen för "Visa ärende", se bild nedan) till det ärende som skapades i samband med reklamationen. Här visas också vilken ursprunglig följesedel produkten som reklamerats sålts på samt om följesedeln fakturerats, vilken faktura som innehöll aktuell följesedel och momsbeloppet på densamma.

 

Visa ärende

 

Visa order

I dialogen för "Visa order" ser man kopplingen finns det en flik; "Ärenden", där alla ärenden som är kopplade till vald order visas.

 

Beställning

I dialogen för "Visa beställning" ser man kopplingen till reklamationsärendet (W 479) och beställningen innehåller texten "Krediteringsunderlag". Om man använder sig av separat beställningstyp för reklamationsbeställning/krediteringsunderlag visas detta som beställningstyp. Det finns också en flik "Ärenden" där alla ärenden som är kopplade till vald beställning visas. Se bild nedan.

 

Ärendenumret är länkat till ärendehanteringen för att man på ett enkelt sätt skall kunna titta på mer information som finns på ärendet.

 

Produktfråga

Flik Rekl

I produktfrågans flik "Rekl" visas samtliga utleveranser där aktuell produkt är reklamerad. Man får information om vilken kund det är, aktuellt dokument (följesedel, utleveransunderlag eller kontantkvitto) samt ursprungligt och reklamerat antal, in- och utpris samt ursprungligt och aktuellt radbelopp.

 

Kundfråga

Flik Ärenden

Fliken visar kundrelaterade ärende. Ärendet visas med ärendenummer (id), ärendetyp (beskrivning) och ärenderubrik. Ärendenumret är länkat till dialogen för visning av ärenden.

 

Försäljningsstatistik

I försäljningsstatistiken har man möjlighet att selektera på leveranskod "Reklamation" för att få fram aktuell statistik på reklamationer.

 

Redovisning

Om man i kontringsregelverket angett ett särskilt konto för redovisning av reklamtioner kan man enkelt plocka fram siffror för hur mycket reklamationerna är värda.