Användargrupper

Dialogen är utvecklad med WPF-teknik, vilket gör att man själv kan anpassa vissa delar av dialogen. Man kan kan t ex gruppera, sortera och filtrera de olika kolumnerna.

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

Knappar

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Justera. Används för att ändra dialogens förutsättningar, t ex lägga till eller ta bort fält.

Spara inställning datablad - Sparar inställningar för enskild användare och påverkar ingen annans datablad.

Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.

Standardinställning datablad - Återställer databladet till standard som kan vara antingen PengVins original eller företagsinställning.

Ta bort grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ta bort den grundinställning man gjort, som skiljer sig från PengVins. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.

 

 

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Används för att lägga till poster.

Används för att ta bort poster.

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

 

Grupp

Identitet på användargruppen. När man högerklickar på gruppidentiteten får man fyra val, se beskrivning nedan.

Beskrivning

Beskrivande namn på användargruppen

Meny

Anger den meny användargruppen har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny. Meny i användarregistret överstyr den grupp som anges här.

 

Redigera behörigheter

Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.

Visar uppgifter för att ange en användargrupps olika funktioner genom att markera/avaktivera rutan "Aktiverad". Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användargrupps användare endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.

 

Funktioner

Ej aktiva

Funktioner som användargruppen inte tillåts utföra.

Aktiva

Funktioner som användargruppen tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användargrupper som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".

 

Beskrivning av funktioner

Behörighetsnivå

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.

 

Ansvarig – Bevaka överleverans av skaffvaror

En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.

Ansvarig för inkommande automatorder

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställning "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systeminställning

Appbehörighet - Beställning

Anges om användaren har behörighet att registrera beställning i mobilappen.

Appbehörighet - Foderorder

Anges om användaren har behörighet att registrera foderorderi mobilappen.

Appbehörighet - Inventering

Anges om användaren har behörighet att registrera inventering i mobilappen.

Appbehörighet - Leverantörsfaktura

Anges om användaren har behörighet att registrera leverantörsfaktura i mobilappen.

Appbehörighet - Order

Anges om användaren har behörighet att registrera order i mobilappen.

Appbehörighet - Plockhantering

Anges om användaren har behörighet att hantera plockunderlag i mobilappen.

Appbehörighet - Standard

Anges om användaren har behörighet till grundfunktionerna ii mobilappen.

Appbehörighet - Utleverans

Anges om användaren har behörighet att registrera utleveranser i mobilappen.

Attestera leverantörsfakturor klient

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor lager

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor

Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.

Behörighet - Skapa prislista från offert/order

Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).

Behörighet att justera försäljningspriser

Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.

Behörighet att lägga upp och ta bort grundinställning datablad

Spara ändring av datablad kan utökas med två funktioner. För att dessa skall synas i menyn krävs behörighet som sätts upp i användarregistret.

Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning.

Ta bort grundinställning datablad - Används för att ta bort det egna bolaget grundinställning och återgå till PengVin

 

Behörighet att läsa lagerinformation

 

Behörighet att redigera beställning

Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.

Behörighet att uppdatera inpris i produktregistret

Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.

Behörighet att ändra kundinformation

Aktiveras om användaren tillåts att ändra vissa kunduppgifter via nya kundsökningsdialogen.

Behörighet att ändra lagerinformation

Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.

Registervård produkter [Lagerflik]

Hantera inköpsunderlag

Byte av mottagare (web)

Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.

Ej behörig se/ändra lagerinformation

 

Ekonomi

 

Extern orderattesterare

Användaren tillåts att attestera/spara weborder.

Extern orderregistrerare

Användaren tillåts att registrera weborder.

Extern weborder

Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.

Hantera plock

Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.

Hantera ärenden

Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.

High level, Low level

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "High Level" och "Low Level" upplagda.

Lagerjustering

Användaren tillåts att lagerjustera

Ny beställningssökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för beställningssökning för att bl a kunna markera flera beställningar på en gång vid registrering av inleverans.

Ny bilagsdialog

Användaren nyttjar den nya dialogen för bilagshantering.

Ny kundordersökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för kundordersökning.

Ny kundsökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för kundsökning.

Ny leverantörssökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för leverantörssökning.

Ny produktsökning

Användaren nyttjar den nya dialogen för produktsökning.

Registrera inleveranser

Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.

Visa redigeringsflik vid produktsökning

Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning.  För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.

Visning av leverantörsfakturor (samtliga)

Visning av leverantörsfakturor - varuinköp

Visning av leverantörsfakturor - omkostnader

Visning av leverantörsfakturor - övrigt

Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.

Lista användare

Visar vilka användare som är knutna till aktuell grupp.

Anpassa dialoger

Se beskrivning "Anpassa dialoger"

Anpassa meny

När man högerklickar får man olika alternativ. Välj "Anpassa meny". I nästa datablad visas alla menyer. Den/de menyer som är anpassade för just denna användargrupp har en blå ikon i kolumnen "Uppsatta filer". För att se /redigera meny, klicka på ikonen i kolumnen "Redigera".

 


Tidigare versioner

Alternativ

Visar de olika användargrupperna. För att lägga till en ny grupp, välj <Ny post> i listboxen

Grupp

Identitet på användargruppen

Beskrivning

Beskrivande namn på användargruppen

Meny

Anger den meny användargruppen har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny. Meny i användarregistret överstyr den grupp som anges här.

 

Behörighet till olika systemfunktioner

Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.

 

Visar uppgifter för att ange en användargrupps olika funktioner. Detta kan styras på enskilt lager eller avse samtliga lager. Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användargrupps endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.

 

Funktioner

Ej aktiva

Funktioner som användargruppen inte tillåts utföra.

Aktiva

Funktioner som användargruppen tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användargrupper som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".

 

Aktivera/avaktivera

För att aktivera/avaktivera funktioner på en användargrupp markeras aktuell funktion. Därefter klickar man på pil höger () för att aktivera funktionen eller pil vänster () för att avaktivera den.

 

Beskrivning av funktioner

Behörighetsnivå

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.

 

Ansvarig – Bevaka överleverans av skaffvaror

En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.

Ansvarig för inkommande automatorder

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställningen "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systeminställning

Attestera leverantörsfakturor klient

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor lager

Används vid fakturascanning OPTO

Attestera leverantörsfakturor

Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.

Behörighet - Skapa prislista från offert/order

Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).

Behörighet att justera försäljningspriser

Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.

Behörighet att läsa lagerinformation

 

Behörighet att redigera beställning

Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.

Behörighet att uppdatera inpris i produktregistret

Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.

Behörighet att ändra lagerinformation

Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.

Registervård produkter [Lagerflik]

Hantera inköpsunderlag

Byte av mottagare (web)

Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.

Ej behörig se/ändra lagerinformation

 

Ekonomi

 

Extern orderattesterare

Användaren tillåts att attestera/spara weborder.

Extern orderregistrerare

Användaren tillåts att registrera weborder.

Extern weborder

Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.

Hantera plock

Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.

Hantera ärenden

Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.

Högsta nivå, lägsta nivå, Mellannivå

En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.

Registrera inleveranser

Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.

Visa redigeringsflik vid produktsökning

Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning.  För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.

Visning av leverantörsfakturor (samtliga)

Visning av leverantörsfakturor - varuinköp

Visning av leverantörsfakturor - omkostnader

Visning av leverantörsfakturor - övrigt

Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.