Dialogen är utvecklad med WPF-teknik, vilket gör att man själv kan anpassa vissa delar av dialogen. Man kan kan t ex gruppera, sortera och filtrera de olika kolumnerna.
För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende
Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.
Justera. Används för att ändra dialogens förutsättningar, t ex lägga till eller ta bort fält.
Spara inställning datablad - Sparar inställningar för enskild användare och påverkar ingen annans datablad.
Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.
Standardinställning datablad - Återställer databladet till standard som kan vara antingen PengVins original eller företagsinställning.
Ta bort grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ta bort den grundinställning man gjort, som skiljer sig från PengVins. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.
När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.
Print. Skriver ut aktuellt resultat
Överför resultatet till Excel
Används för att lägga till poster.
Används för att ta bort poster.
Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas
hjälpen i huvudmenyn.
Identitet på användargruppen. När man högerklickar på gruppidentiteten får man fyra val, se beskrivning nedan.
Beskrivande namn på användargruppen
Anger den meny användargruppen har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny. Meny i användarregistret överstyr den grupp som anges här.
Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.
Visar uppgifter för att ange en användargrupps olika funktioner genom att markera/avaktivera rutan "Aktiverad". Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användargrupps användare endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.
Funktioner
Funktioner som användargruppen inte tillåts utföra.
Funktioner som användargruppen tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användargrupper som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".
Beskrivning av funktioner
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.
En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.
Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställning "Ansvarig användare Automat-Order".
Prioritetsordning:
1 Godsmottagare
2 Kund
3 Lager
4 Systeminställning
Anges om användaren har behörighet att registrera beställning i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera foderorderi mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera inventering i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera leverantörsfaktura i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera order i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att hantera plockunderlag i mobilappen.
Anges om användaren har behörighet till grundfunktionerna ii mobilappen.
Anges om användaren har behörighet att registrera utleveranser i mobilappen.
Används vid fakturascanning OPTO
Används vid fakturascanning OPTO
Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.
Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).
Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.
Spara ändring av datablad kan utökas med två funktioner. För att dessa skall synas i menyn krävs behörighet som sätts upp i användarregistret.
Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning.
Ta bort grundinställning datablad - Används för att ta bort det egna bolaget grundinställning och återgå till PengVin
Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.
Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.
Aktiveras om användaren tillåts att ändra vissa kunduppgifter via nya kundsökningsdialogen.
Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.
Registervård produkter [Lagerflik]
Föreslaget lager är inloggat lager. Om föreslaget lager inte finns som lagerpost på aktuell produkt visas första lager som man har rättighet att se/ändra.
Vid uppläggning av lagerpost kan val endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Ändring av lagerpost kan endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Hantera inköpsunderlag
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Ändring av lagerinformation (bestpunkt, bestkvant) kan endast göras om man har skrivrättigheter.
Man ser endast de lagerposter man har skriv-/läsrättigheter till.
Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.
Användaren tillåts att attestera/spara weborder.
Användaren tillåts att registrera weborder.
Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.
Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.
Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "High Level" och "Low Level" upplagda.
Användaren tillåts att lagerjustera
Användaren nyttjar den nya dialogen för beställningssökning för att bl a kunna markera flera beställningar på en gång vid registrering av inleverans.
Användaren nyttjar den nya dialogen för bilagshantering.
Användaren nyttjar den nya dialogen för kundordersökning.
Användaren nyttjar den nya dialogen för kundsökning.
Användaren nyttjar den nya dialogen för leverantörssökning.
Användaren nyttjar den nya dialogen för produktsökning.
Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.
Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning. För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.
Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.
Visar vilka användare som är knutna till aktuell grupp.
Se beskrivning "Anpassa dialoger"
När man högerklickar får man olika alternativ. Välj "Anpassa meny". I nästa datablad visas alla menyer. Den/de menyer som är anpassade för just denna användargrupp har en blå ikon i kolumnen "Uppsatta filer". För att se /redigera meny, klicka på ikonen i kolumnen "Redigera".
Tidigare versioner
Visar de olika användargrupperna. För att lägga till en ny grupp, välj <Ny post> i listboxen
Identitet på användargruppen
Beskrivande namn på användargruppen
Anger den meny användargruppen har tillgång till. Menyer läggs upp/underhålls via Huvudmenyn - Övrigt - Redigera navigeringsmeny. Meny i användarregistret överstyr den grupp som anges här.
Samma behörighetsfunktioner som finns i användarregistret finns också i registret för användargrupper. Behörigheterna i användar- och användargruppregistren slås ihop vilket betyder att en användare som har en viss behörighet i användargruppen och en annan behörighet på användarnivå har både behörighetsgraderna. Det går inte att ge en användare lägre behörighet än vad som finns angivet på användargrupp/användarregister.
Visar uppgifter för att ange en användargrupps olika funktioner. Detta kan styras på enskilt lager eller avse samtliga lager. Beroende på vilka funktioner man aktiverar visas denna användargrupps endast i avsett referensregister vid t ex attestering av leverantörsfakturor eller utleverans av plockunderlag.
Funktioner
Funktioner som användargruppen inte tillåts utföra.
Funktioner som användargruppen tillåts utföra. För att få en överblick över vilka användargrupper som tilldelats en viss behörighet/roll kan man se detta i dialogen "Roller/behörigheter".
Aktivera/avaktivera
För att aktivera/avaktivera funktioner på en användargrupp markeras aktuell funktion. Därefter klickar man på pil höger ()
för att aktivera funktionen eller pil vänster (
) för att avaktivera den.
Beskrivning av funktioner
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.
En roll för ansvarig användare för överleverans på skaffvaror. Om ingen användare har tilldelats rollen används ansvarig (”Hanteras av”) på ärendetypen. Vid kontroll av roll tas hänsyn till lager, om det saknas roll mot aktuellt lager sker kontroll om rollen finns utan lagerkoppling. I de fall flera användare har tilldelats rollen tas den första.
Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan anges på lager, kund, godsmottagare eller som generell systeminställningen "Ansvarig användare Automat-Order".
Prioritetsordning:
1 Godsmottagare
2 Kund
3 Lager
4 Systeminställning
Används vid fakturascanning OPTO
Används vid fakturascanning OPTO
Aktiveras om användaren tillåts att attestera leverantörsfakturor.
Behörighet att tillåtas skapa en prislista med nettopriser från en order/offert (motsvarande priserna i offerten).
Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris och rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användar-/användargruppsroll.
Behörighet/roll för att tillåta att en användare har rätt att redigera beställning. Behörigheten/rollen kan hanteras per lager. En användare som saknar denna behörighet får ett meddelande att behörighet saknas och kan inte ändra på beställningar.
Avser rättighet att i dialogen för redigering av varurader (på leverantörsfaktura) uppdatera inpris i produktregister. Knappen visas inte om behörighet saknas.
Behörighetshantering för registervård av produkternas lager samt att ange behörighet för att via inköp endast kunna filtrera på de lager man har rätt att se/ändra. De behörigheter som kan anges är rättighet att läsa lagerinformation och/eller ändra densamma.
Registervård produkter [Lagerflik]
Föreslaget lager är inloggat lager. Om föreslaget lager inte finns som lagerpost på aktuell produkt visas första lager som man har rättighet att se/ändra.
Vid uppläggning av lagerpost kan val endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Ändring av lagerpost kan endast göras på de lager man har skrivrättigheter till.
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Hantera inköpsunderlag
Man kan endast välja de lager man har skriv- och/eller läsrättighet till.
Ändring av lagerinformation (bestpunkt, bestkvant) kan endast göras om man har skrivrättigheter.
Man ser endast de lagerposter man har skriv-/läsrättigheter till.
Behörighetshantering för om användaren har tillåtelse att ändra mottagare.
Användaren tillåts att attestera/spara weborder.
Användaren tillåts att registrera weborder.
Användaren tillåts att logga in på weborder och titta på sortimentet.
Aktiveras om användaren tillåts utleverera plockunderlag.
Man anger vilka användare som skall hantera ärenden genom att sätta denna funktion som aktiv. Effekten detta får är att endast de användare som har aktiverat funktionen "Hantera ärenden" visas i de listboxar som heter "Hanteras av" i ärendehantering.
En funktion för att sätta olika behörighetsnivåer för redigering av rabatter som kan anges i rabattregistrets egenskaper och i kundregistret. De olika nivåerna för behörighet anger man själv i referensregistret för övriga referenser. I exemplet ovan finns "Högsta nivå", "Mellannivå" och "Lägsta nivå" upplagda.
Aktiveras om användaren tillåts göra inleveranser.
Behörighet för att tillåtas att redigera produktinformation från dialogen för produktsökning. Om en användare har denna systemfunktion aktiverad visas en extra flik i dialogen för produktsökning. För att redigera information på en produkt går man in under ”Sökresultat” eller ”Urval” och markerar en rad. Markerad produkt kommer då att visas under fliken ”Redigera”. I redigeringsfliken kan man sedan göra önskad registerförändring (fabrikat och/eller lageruppgifter) som direkt lagras på produkten.
Det går att begränsa visning av leverantörsfakturor i leverantörsfakturasökningen samt förhandsgranskning i ankomstregistreringen, så att vissa användare inte har rättighet att se fakturorna. Rättigheterna anges här i användarregistret och kan styras på visning av leverantörsfakturor för varuinköp, omkostnader, övriga eller samtliga.