Hantera produkter

Länk till PENGVIN-guide som visar hur man arbetar i "Hantera produkter".

Kopiera enstaka fält eller hela rader/kolumner

Länk till PENGVIN-guide som visar hur man kopierar enstaka fält eller hela rader/kolumner:

Produkter från text

Länk till PENGVIN-guide som visar hur man enkelt lägger produkter från en text (pdf, Ecxel osv) i urvalet:

 

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

 

Knappar och dylikt

(MV2020:3) För att flytta fokus från sido- till huvudfönster används tangentbordskombinationen [Alt][vänsterpil]

(MV2020:3) För att flytta fokus från huvud- till sidofönster används tangentbordskombinationen [Alt][högerpil]

(MV2020:8) För att flytta fokus från huvud till flikar används tangentbordskombinationen [Alt][pil ner]

 (MV2020:8) För att flytta fokus från flikar till huvud används tangentbordskombinationen [Alt][pil upp]

/ (MV2020:8) Om fokus ligger i ett fält med listbox kommer listboxen att öppnas om man bara använder [alt] [pil upp/ner]. Man måste då först flytta fokus till ett fält utan listbox, genom att trycka [tab], för att kunna byta fokus mellan huvudflikar med [alt] [pil upp/ner].

Maximera fönsterstorlek. (MV2020:3) tangentbordskombinationen [Ctrl][+]

Minska fönsterstorlek. (MV2020:3) tangentbordskombinationen [Ctrl][-]

Dölj. Stänger aktuellt fönster/avsnitt.

(MV2020:3) Om huvudfönster ligger som flik öppnas det och få fokus när man stänger sidofönstret. Stängning sker med knapp eller tangentbordskombination [Alt][X].

(MV2020:5) Om man har flera fönster öppna i rad, inom samma dialog, stängs även underfönstren när ett av huvudfönstren stängs.

Gör skjutbar. Genom att trycka på knappen skjuter man ihop föregående fönster så att detta visas till vänster i funktionsramen.

(MV2020:3) För att skjuta undan/ta fram ett huvud- eller sidofönster klickar man på knappen eller använder tangentbordskombinationen [Ctrl][tab].

Markeringsruta

Om rutan är markerad öppnas underformulär med automatik när annan post markeras. Även datat/resultatet i underliggande flik uppdateras med automatik när annan post markeras.

Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pilknappen för att starta underformulär alternativt klicka på refresh-knappen när man vill uppdatera datat.

Knappar

Utför/exekverar flerfunktionsval. Används för att utföra det kommando som visas i listboxen.

Hämta data, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att skapa genväg till dialogen, detta läggs som en snabbknapp på skrivbordet.

Justera. Används för att ändra dialogens förutsättningar, t ex lägga till eller ta bort fält.

Spara inställning datablad - Sparar inställningar för enskild användare och påverkar ingen annans datablad.

Spara grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ha en grundinställning som skiljer sig från PengVins. Denna grundinställning gäller då för alla användare som inte själva sparat en egen inställning. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.

Standardinställning datablad - Återställer databladet till standard som kan vara antingen PengVins original eller företagsinställning.

Ta bort grundinställning datablad - Används om man på egna bolaget vill ta bort den grundinställning man gjort, som skiljer sig från PengVins. Detta alternativ syns bara om man i användarregistret har behörighet att utföra dessa inställningar.

 

 

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Ny. Används för att lägga till ny produkt eller nya poster i flikar. I flikar har man möjlighet att använda kortkommando [Alt][N].

När man valt kommandot "Lägg till ny produkt" skapas det en produktpost med ett produktnummer som automatiskt hämtas från produktnummerserien. Detta nummer kan ändras. Välj kommandot "Redigera produkt" och lägg till övriga produktuppgifter samt ändra ev produktnumret vid behov.

 

Används för att klistra in produkter från t ex ett mejl eller en Excelfil, matcha dessa mot produktregistret och lyfta över dem till produkturvalet. Se ytterligare info i avsnitt Produkter från text.

Ger möjlighet att tilldela/ta bort nycklar på de produkiter man har i sitt urval

(MV2020:4) Öppnar produktsökningen så att man kan hämta fram en annan produkt utan att stänga dialogen.

 

Produktnycklar


I denna dialog har man möjlighet att tilldela/ta bort produktnycklar på de produkter man har i sitt urval.

(MV2020:2) I listboxen för nyckeldata visas det nyckeldata som är aktuellt för vald nyckeltyp. När man väljer ett nyckeldata ur listboxen läggs det valda datat i avsett fält ovanför listboxen.  Väljer man samtliga nyckeltyper visas samtliga nyckeldata. När man kör kommandona Skapa/rensa nycklar är det värdet som ligger i "nyckeldata" som används.

 

Skapa nycklar

När man lagt de produkter man vill tilldela nycklar i sitt urval anger man i Nyckeltyp och ev Nyckeldata den nyckel man vill ge produkterna. Klicka sedan på Skapa nycklar. Vill man lägga till ytterligare nyckel gör man om momentet.

Rensa nycklar

När man lagt de produkter, på vilka man vill rensa bort nycklar, i sitt urval anger man i Nyckeltyp och ev Nyckeldata den nyckel man vill ta bort från produkterna. Klicka sedan på Rensa nycklar. Vill man ta bort till ytterligare nyckel gör man om momentet.

 

Gör skjutbar. Genom att trycka på knappen skjuter man ihop föregående fönster så att detta visas till vänster i funktionsramen.

Används för att öppna alla undergrupper i huvuddialogen och i grupperade datablad.

Används för att stänga alla undergrupper i huvuddialogen och i grupperade datablad.

Visar dialoghuvud

Visar flikar

Visar båda avsnitten (huvud och flikar)

Används för att ta bort poster.

Spara som. Gör en kopia av vald produkt.

Öppnar produktfrågans prisinfodialog.

Kedjans websida för produkten. Hämtar webadress från systemreferensen "Länk alternativt produktnr". När man klickar på knappen hämtas denna systemreferens och byter automatiskt ut %artnr% mot numret i produktregistrets fält "Alternativ produktnummer". 

    

Öppnar websida för aktuell produkt hos leverantören. Länken hämtar adress från leverantörsregistrets fält "Webadress produkt" och byter ut %artnr% mot leverantörens produktnummer när man klickar på knappen.

 Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

Redigering

De uppgifter/fält i dialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.

I datablad är de låsta (icke redigerbara)  fält gröna och de ändringsbara fälten är vita.

Länkar

De fält där man dubbelklickar på en länk har en blå text

(MV2020:11) I de datablad som innehåller länkar kan man också trycka [enter] för att öppna/starta länken om fokus finns i fältet. Man kan därefter pila sig upp/ner till nästa länk och trycka [enter] för att öppna en ny länk. Tidigare gick det bara att starta/öppna med dubbelklick.

Högerklicksmeny

De fält där det döljer sig en meny vid högerklick har en blå ram runt fältet och svart text

Länk och högerklicksmeny

De fält som både innehåller en länk (dubbelklick) och en meny bakom högerklick har både blå text och blå ram.

(MV2020:11) I de datablad som innehåller länkar kan man också trycka [enter] för att öppna/starta länken om fokus finns i fältet. Man kan därefter pila sig upp/ner till nästa länk och trycka [enter] för att öppna en ny länk. Tidigare gick det bara att starta/öppna med dubbelklick.

 

Ange produktnummer (Sökbegrepp)

Ett inmatningsfält för att lägga till fler produkter i eget urval. I dagsläget går det inte att söka fram produkter utan bara registrera genom att ange produktnummer i inmatningsfältet.

Funktioner

Markeringsruta

Om rutan är markerad öppnas underformulär med automatik när annan post markeras. Även datat/resultatet i underliggande flik uppdateras med automatik när annan post markeras.

Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pilknappen för att starta underformulär alternativt klicka på refresh-knappen när man vill uppdatera datat.

Redigera produkt

Detta är en påbörjad konvertering av Accessdialogen för produktregistret/produktfrågan och redan idag kan man justera vissa uppgifter samt ta del av information. Den ersätter ännu inte fullt ut varken produktregistret eller -frågan. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Redigera produkt" nedan.

Nycklar

Visar de nycklar som finns på produkten. Man har också möjlighet att lägga till, ta bort eller redigera nycklar i denna dialog. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Nycklar" nedan.

Inköp

Visar inköpsuppgifter från produktregistrets inköpsflik. Här har man också möjlighet att redigera inköpsuppgifter. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Inköp" nedan.

Lager

Visar hur tillgången ser ut på de olika lagren samt inventering, beställningspunkter/-kvantiteter mm. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Lager" nedan.

Beställningar

Visar öppna, ej avslutade beställningar. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Beställningar" nedan.

Order

Visar öppna, ej slutlevererade ordrar.  För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Ordrar" nedan.
(MV2020:10) Visar även aktiva offerter.

Kampanjer

Visar den/de kampanjer som produkter ingår i samt om kampanjen är aktiv eller inte. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Kampanjer" nedan.

Lagertransaktioner

Visar alla transaktioner som påverkat lagersaldot på aktuell produkt. Det som är viktigt att tänka på är att detta INTE är en logg över lagerförändringar utan en visning av dokument som har påverkat lagersaldot. Datum i visningsbilden är ”dokumentets” datum och inte det datum när lagersaldoförändringen skedde. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Lagertrans" nedan.

Utleveranser

Visar allt som är levererat, även under innevarande dag, och avser följesedlar, kontantkvitton och utleveransunderlag. Man har också möjlighet att titta på dokumentet i skärmen och från skärmbilden skriva ut det på skrivare. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Utleveranser" nedan.

Inleveranser

Visar de olika inleveranserna som är gjorda på aktuell produkt. Genom att högerklicka på beställnings- eller ordernummer kan man förhandsgranska beställningen och eller ordererkännande och vid behov därifrån skriva ut dokumentet. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Inleveranser" nedan.

Reklamationer

Innehåller ärenden som är kopplade till reklamationer på aktuell produkt.

Kund

Kundnummer

Namn

Kundnamn

Adress

Kundens adress

Ärende

Ärendenummer

Rubrik

Ärendets rubrik

Dokid

Visar det dokumentnummer som reklamationen registrerats på.

Utl.rader

Antal rader på utleveransen

Antal

Antal reklamerat

Ursprung Antal

Antal köpta på urpsrungsdokumentet

Enh

Enhet

Inpris

Inpris

Utpris

Utpris

Belopp

Radbelopp

Ursprung Belopp

Radbelopp på ursprungsdokumentet

Statistik (år/mån)

Visar försäljningsstatistik fördelat per månad. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Statistik" nedan.

Strukturer

Visar de ingående produkterna i strukturen. För beskrivning av fönstret, se avsnitt "Strukturer" nedan.

Prislistor som innehåller produkten

Visas den eller de prislistor som innehåller vald produkt.

Beskrivning

Prislistans namn

Datum fr.o.m.

Startdatum då prislistans börjar gälla

Datum t.o.m.

Slutdatum då prislistan upphör att gälla.

Pris

Anger fast nettopris.

Rensa urval

Rensar produkturvalet

Ta bort valda produkter från urval

I ett produkturval kan man välja att radera flera produkter från urvalet på en och samma gång.

Ta bort rader i en följd
Klicka på första raden som skall tas bort, hålla ner shift-tangenten och klicka sen på sista raden som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".
Ta bort rader som inte ligger i en följd
Klicka på en rad, hålla ner ctrl-tangenten och klicka på övriga rader som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".

Skriv ut hylletiketter (välj layout)

Funktion för att skriva ut hyllkantsetiketter. Vid utskriftstillfället väljer man den layout man önskar.

Listor

Visar alla egna (inloggad användare) samt gemensamma listor för kunder. Listor som andra användare markerat som ”egna” visas inte.

Visa lista

Visar vald lista i skärmen. Härifrån går det att skriva ut den på skrivare eller spara den till fil.

Försäljningstatistik

Det sker ingen beräkning i samband med att man väljer en statistikmall, så för att statistiken alltid ska vara aktuell i produktfrågan rekommenderar vi att man sätter upp ett batchjobb som uppdaterar statistiken varje natt.

Redigera produkt

Huvud

I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex produktnummer och benämning samt flera undergrupper som t ex egenskaper och klassning.

 

Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med benämningar kan man stänga grunduppgifterna så att dialogen blir renare.

Filter

Man kan välja att se ett annat eller samtliga lagers händelser (flikarna beställningar, order osv). Inloggat lager är förvalt.

Produktnr/Benämning

Produktnr

Produktnummer. Sätts manuellt eller hämtas automatiskt från löpande nummerserie.

(MV2020:6) Fältet  har en kontroll som hindrar att det lämnas tomt/läggs upp en dubblett.

Benämning 1

Benämning 1

Benämning 2

Benämning 2

Egenskaper

Förp.storlek

Det antal som ligger i förpackningen. Föreslås vid försäljningsregistrering om avsedd flagga är markerad. Förpackningsstorlek varnar i order om antal inte är jämt delbart med detta antal, och lägger till brytavgift om antal är färre.

Om man registrerar en order med antal mindre än förpackningsstorlek (delningsavgift på produkten) räknas priset om och priset blir markerat som fast. I och med detta räknas inte priset om på nytt om man sedan vid utleveransen ändrar till hel förpackning, eftersom orderns pris alltid gäller om rutan för fast pris är markerad. Vill man ändå räkna om priset på utleveransen, tar man bort markeringen för fast pris och anger hel förpackning.

Vet man redan vid ordertillfället att raden ska prissättas om vid utleveranstillfället kan man i "Detaljinfo varurad" markera rutan för "Pris vid utleverans".

Vikt

Produktens vikt. Används vid viktberäkning vid försäljning.

Intrastatredovisning

Kontroll av leverantörsfakturor innehåller redovisning av intrastat. Om det finns vikt angivet på produkten hämtas detta när man skapar underlag. Om det saknas statistiskt nummer på produkten kan man själv ange detta i intrastatfliken och i samband med att man godkänner underlag sparas vikt i produktregistret.

Volym

Produktens volym. Används vid volymberäkning vid försäljning.

Längd

Produktens längd. Informationsfält i "Vilma-format".

Bredd

Produktens bredd. Informationsfält i "Vilma-format".

Höjd

Produktens höjd. Informationsfält i "Vilma-format".

Innehåll

Ett informationsfält för att ytterligare beskriva innehållet i produkten, t ex för att ange mängden i en tub. Textlängd 20 tecken. Uppgiften visas i produktsökningens sökresultat, produktfrågan och orderregistreringens detaljinfoflik. Syftet med fältet är att vara en hjälp åt säljarna, när de ska föreslå lämplig mängd åt kunden. T ex en kund som vill ha 1500 skruvar ska få veta att det är 1000 eller 2000 som gäller av den sorten (grundenhet "Frp", Förp.storlek "1", innehåll "1000"). Uppgiften skrivs inte ut på några dokument.

Klassning

Produktgrupp

Hämtas från produktgruppsregistret.

Logiskt nr

Används för uppsättning av logiskt sökträd. Logisk klassificering är ett annat sätt att dela in produkter. Uppgifterna sätts upp i det logiska sökträdet (Huvudmeny - Referensregister - Produkter - Logikstruktur). Logiknummer används även i vissa webshopar, t ex Bineas.

Sortimentsnivå

Delar in produkterna i standard- och tilläggssortiment. Används för att underlätta vid sökningar. Lämpligt att koda produkterna så att standardsortiment visar ordinarie sortimentet och tilläggssortimentet visar skaffprodukter.

Statistiskt nr

Används vid intrastatredovisning, kan hämtas från referensregister (Huvudmeny - Referensregister - Produkt - Statistiska nummer) eller registreras manuellt.

Intrastatredovisning

Kontroll av leverantörsfakturor innehåller redovisning av intrastat. Om det finns ett statistiskt nummer angivet på produkten hämtas detta när man skapar underlag. Om det saknas statistiskt nummer på produkten kan man själv ange detta i intrastatfliken och i samband med att man godkänner underlag sparas numret i produktregistret.

Produkttyp

Anger vilken typ av produkt det är. Vid framtagning av statistik och sökning av produkter har man möjlighet att selektera på produkttyp.
Alternativen som finns är: Byggtjänst, Emballage, Gruppartikel, Handpenning, Nettokostnad (MV2020:10), Kostnad, Presentkort, Rabatt, Service, Skaff/Special, Struktur delbar, Struktur Fast, Struktur flexibel, Tjänst, Uthyrning och Vara.

Kostnadsprodukt: En kostnadsprodukt används på sådana kostnader som man bara fakturerar vidare, exempelvis flygbiljetter eller frakter, då dessa förmodligen är ointressanta att ha med i statistiken då täckningsbidraget på dessa i regel är lågt. Totalrabatter ges ej på de produkter som kodats som kostnad. Se också avsnitt Produkttyp
Om man anger ett leverantörsnummer på kostnadsartikeln så levereras denna ut så fort något annat från denna leverantör utlevereras från samma order.
Länk till PENGVIN-guide som visar hantering av produkttyp "Byggtjänst" vid omvänd skattskyldighet:

Säsongskod

Används för manuell selektering i t ex Access.

Statistikkod

Hämtas från referensregister. Endast upplysning.

Godstyp

Hämtas från referensregister. Används t ex för farligt gods. Se avsnitt Godstyper - godsdeklaration

Grunduppgifter

Fabrikat

Här kan man välja fabrikat på produkten.

Ursprungsland

Hämtas från referensregister. Endast upplysning. Vill man att denna uppgift skall skrivas ut på offert, ordererkännande, följesedel och/eller faktura sätter man upp deta via tabellen PV_SYS_REPORT_COLUMNS och detta kodas med URSPRLAND_KOD respektive URSPRLAND_BEN (kod respektive landets namn/benämning hämtas sedan från landsregistret till offerten/ordererkännandet).

Anmärkning

Valfri text. Endast upplysning

Grundenhet

Den enhet vi lagerför och säljer produkten i. Fältet har en listbox för att enkelt kunna välja enhet från referensregistret enheter men fältet är fritt och nya värden kan anges.

Kalkyinpris

Hämtas från kalkylen eller sätts manuellt. Priset avrundas enligt uppsättningar i avrundningstabellen (Huvudmeny -  Referensregister - Produkter - Avrundningstabell). Fältet till höger visar signatur för vem som senast uppdaterade det kalkylerade inpriset.

Värdet i kalkylerat inpris används också i spannmålshanteringen för de kunder/medlemmar som saknar kontrakt.

Kalkylvaluta

Den valuta som gäller för inpris från leverantör vid uppdateringstillfället.

Kalkylkurs

Den valutakurs som gäller för kalkylvalutan vid uppdateringstillfället. Uppgiften hämtas automatiskt från valutatabellen (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Valutatabeller). Ett bra fält att hålla koll på t ex om valutan förändras mycket.

Kalkyldatum

Datum när kalkylpriset uppdateras

Längdgrupp

Längdgrupp används för att underlätta vid försäljning av produkter som hanteras i olika längder eller storlekar. Automatisk prissättning sker utifrån de prisfaktorer man angivit i registret. Längdgrupperna läggs upp i ett referensregister till produkter.

Alternativt Produktnr

Alternativt produktnummer. Detta är inte obligatoriskt men om det förekommer ska det alltid vara unikt. Det alternativa produktnumret visas i produktfrågan och produktsökningen i anslutning till ordinarie produktnummer. Vid registrering av order, utleverans och beställning är det möjligt att ange det alternativa produktnumret för att identifiera produkten.

Ersättningsprodukt

Välj annan produkt från produktregistret. Byter till ev. ersättningsprodukt i orderregistreringen. Detta förutsätter att den produkten som ska ersättas har en hanteringskod som är kodad som utgången.

Hanteringskod

Anger hur varan ska hanteras i systemet, t. ex. är aktiv eller utgående. Ändras manuellt i hanteringskodsregistret när säsongen börjar eller är slut. Hanteringskoden sätts på produktnivå men undantag kan göras per lager och detta överstyr då den hanteringskod som angetts på produkthuvudet. Se avsnitt Hanteringskoder.

Omsättningskod

Används vid kodning av produkter för lagerstyrning

Frekvenskod

Används vid kodning av produkter för lagerstyrning

Faktor varuetikett

Omräkningsfaktor för varuetiketter. I samband med registrering av inleverans divideras antalet inlevererade enheter med denna faktor för att få fram hur många varuetiketter som skall skrivas ut. I de fall antalet inte blir jämt delbart sker en avrundning uppåt till jämt antal etiketter. Det framräknade etikettantalet hamnar i en egen kolumn där uppgiften manuellt kan justeras innan utskrift. Om man har ett regelverk på produkten som skulle ge fler än 999 antal etiketter vid registrering av inleverans sätts antal etiketter med automatik till 0.

 

I de fall man manuellt rensar fältet för antalet etiketter (tomt fält, ej 0), får man upp en fråga om man önskar att avaktivera etikettutskrift på produkten (Markeringsrutan ”Varuetikett” i produktregistret).

Omvänt om fältet är blankt, vilket det är om etikettutskrift inte är aktiverat, och man manuellt anger ett antal så får man upp en fråga om etikettutskrift skall aktiveras på produkten.

 

Det antal som anges här är också det antal etiketter som skrivs ut i spannmålshanteringen vid registrering av insedlar. (Dessa etiketter används för att märka de burkar som analysproverna läggs i.)

Listlayout varuetikett

Används för att ange en speciell listlayout på enskild produkt. Detta kan t ex vara användbart om man t ex skriver ut till annan skrivare eller skriver ut larmetiketter på vissa varor. Funktionen kräver processerver och används i inleveransregistreringen. Man kan bara sätta upp layouten i Q men systemet skriver ut etiketterna i inleveransen både i Q och i Classic (Access). Om uppgiften saknas på produkt används standardetikett.

Centrallager

Används om man har huvudlager och filialer. Om produkten skall plockas på huvudlagret oavsett vilken filial som säljer sätter man centrallager på produkten. Dessutom kodas den som centrallagerleverans i inköpsfliken. Centrallager sätts på produktnivå men undantag kan göras per lager och detta överstyr då det centrallager som angetts på produkthuvudet.

Man kan byta plockställe manuellt på orderraden vid behov.

Inl. serienr

Anger om registrering av serienummer är obligatoriskt vid inleverans. (Avser seaparat serienummerhantering och inte i maskinregistrets serienummer.)

Utl. serienr

Anger om registrering av serienummer är obligatoriskt vid utleverans. (Avser seaparat serienummerhantering och inte i maskinregistrets serienummer.)

Maskin

Markeras om man vid utleveransregistrering vill ha upplysning om att produkten ska registreras i maskinregistret. Man har då möjlighet att enkelt lägga upp en maskinpost för registrerad varurad och där vissa uppgifter automatiskt läggs upp i maskinregistret. Det finns en systeminställning (flagga) "Registrera serienummer vid försäljning av maskin" som man kan aktivera om man vill att det automatiskt ska dyka upp en ruta där man kan registrera/skanna in serienummer. I annat fall lägger man in det i detaljinfon på produkten.

Strukturredovisning

Markeras om produkten skall strukturredovisas, d v s att de ingående produkterna ska redovisas på faktura-, ordererkännande- och offertutskrifter. Markeringen sätts enbart på huvudprodukten. Leveransbesked till kund tar också hänsyn till denna flagga.

 

(För att inte ingående strukturrader skall skrivas ut på följesedel aktiveras systeminställningen (flaggan) "Dölj strukturrader på följesedel". Detta avser samtliga strukturer och kan inte styras på enskild struktur.)

 

Statistikredovisning

Markeras om man vill att produkten ska ingå i statistikeredovisningen.

Hylletikett

 

Varuetikett

Anges om produkten automatiskt skall markeras för varuetikett vid inleverans. Särskild layout kan väljas, se avsnitt Listlayout varuetikett ovan.

Försäljning

Grundpris

Grundpris är samma sak som utpris eller försäljningspris, detta anges exklusive moms. Till höger om grundpris visas datum och signatur för när och vem som uppdaterat grundpriset senast.

Inkl. moms

Försäljningspris inklusive moms. Genom att ange försäljningspris inklusive moms räknar systemet ut grundpris exklusive moms till fältet ovan.

Ändringsbart pris

Det går att låsa prisfältet så att priset inte går att ändra vid registrering av utleverans. De prisfält som avses är inpris, utpris samt rabatt 1. Om fältet skall vara låst eller inte styrs av en kombination av uppgift på produkt och användarroll.

På produkt kan man ange ett av tre alternativ:

-  Kan ändras (Ändring är alltid tillåten)

-  Kan ej ändras (Ändring är aldrig tillåten)

-  Kräver behörighet (Ändring är tillåten för användare med behörighet)

Behörighet på användare styrs av en ny roll i användarregistret (får ändra pris vid utleverans på de produkter som kräver behörighet).

Bidragsberäkning

Det går att styra om vägt pris skall tillämpas för bidragsberäkning eller inte per produkt, som alternativ till nuvarande systeminställning (flagga).

På produkt kan man ange ett av tre alternativ:

-  Enligt systeminställning (flagga) ("Bidragsberäkning baserad på vägt inpris")

-  Vägt inpris

-  Nyanskaffningspris (kalkylpris)

Pris per

Pris per hämtar antal från referensregistret och delar grundpriset med detta antal.

Delningsavgift

Markeras om delningsavgift ska tillkomma vid bruten förpackning. Bestäms med systeminställning (flagga) om det ska vara tillägg i kronor eller procent.

Momskod

Hämtas från referensregister Momstabell. Momsfri försäljning ska alltid anges momskod 0. (Momskod 0 ligger inte i referensregistret för moms utan kod 0 betraktas alltid av systemet som momsfri försäljning.)

Valuta

Vilken valuta som används, hämtas från referensregister.

Filialavgift

Tillägg som tillkommer om den här produkten levereras från annat lager än centrallagret. Avgiften gäller utleveranser från order, ej direktregistrerade utleveranser i butik.

Minsta antal

Minsta antal vid försäljning i utleveransregistreringen. Varnar och stoppar försäljning på lägre antal än angivet i utleveransregistreringen.

Minsta bidrag %

Minsta bidrag vid försäljning, endast varning som inte stoppar försäljning. Överstyr den marginal i procent som är angiven på produktgruppen.

Jämförenhet

Ange den enhet jämförelsepriset räknas i.

Antal/förs.enhet

Grundpriset divideras med angivet värde.

Jämförpris

Jämförelsepris räknas fram genom Grundpris dividerat med Antal/Förs.enhet

Prissättning

Rabattgrupp

Rabattgruppsfältet är kopplat till ett referensregister. I listboxen ser man rabattgruppens id-nummer och benämning. Rabattgruppen väljs från referensregistret via listboxen eller sätts manuellt. Rabattgrupperna läggs upp/redigeras i referensregistret för övriga referenser. Om det finns en rabattgrupp på produkten överstyr denna den rabattgrupp som finns på produktgruppen.

Kombrabgrupp

Med kombinationsrabattgrupp menas att en kombination av flera varurader kan styra rabattnivån för den enskilda raden.

Kombinationsrabattgrupper läggs upp i ett eget referensregister. Kombinationsrabattgruppen styr endast vilka produkter som skall räknas samman för rabattgrundande antal. Själva rabatten styrs sedan som vanligt vid produktens rabattgrupp eller produktgrupp. Om denna typ av kombinationsrabattgrupp används anges rätt grupp i produktregistrets fält för kombrabgrupp. Se också avsnitt "Kombinationsrabattgrupp order" och "Kombinationsrabattgrupp utleverans".

 

Det finns en annan typ av kombinationsrabatt som består av ett register som används för att hantera kombinationsrabatter av typen "Tag 3 betala för 2" eller "Köp 5 för 100 kr". I kombinationsrabattregistret anges de förutsättningar som gäller, t ex pris och antal samt vilken rabattyp som avses (totalt pris eller billigast på köpet). Där knyter man också ett sortiment (anges i registret för produktsortiment) och aktiverar erbjudandet. Om denna typ av kombinationsrabatt används anges ingenting i produktregistrets fält för kombrabgrupp.

 

Bonusklass

Referensregister. Anges om produkten ska generera bonus. Undanta bonusprodukter från kampanj: Det finns möjlighet att undanta produkter som ingår i en kunds bonusprogram från kampanjpriser. Detta gör man genom att på bonusgruppen (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Bonusgrupper) markera rutan för ”Ger ej kampanjpris”. I och med att markeringen sätts får kunden betala ordinarie pris, men får bonus, på de produkter som ingår i aktuella kampanjer och som kunden har bonusavtal på.

Kalkylklass

Anger vilken kalkylklass produkten tillhör. Om kalkylklass saknas på produkt hämtas den kalkylklass som angivits på leverantören och i sista hand från produktgruppen.

Tilläggsgrupp

Tilläggsgrupp är en funktion för kostnadstillägg och merförsäljning. Funktionen kan användas för automatisering av olika typer av kostnadstillägg, t ex kapavgift, stämplingsavgift och miljöavgifter. Tilläggsgrupperna läggs upp i ett referensregister till produkter.

Tilläggskostnad 1/pris 1

Tilläggskostnad 2/pris 2

Tilläggskostnad 3/pris 3

Anges om det skall finnas någon tilläggskostnad på produkten. Ange ett annat produktnummer från produktregistret. Till respektive tilläggskostnad finns det också ett prisfält. När tilläggskostnaden aktiveras användas detta pris på tilläggsrader. Saknas pris (null) hämtas istället tilläggsproduktens ordinarie pris. Står det 0 i prisfältet debiterad kunden ingenting för tilläggskostnaden.

Tilläggsprodukten ska vara kodad som produkttyp ”Kostnad” och leveranskod ”Aut Vid plock”. Denna produkt läggs till som extra varurad vid order/utleverans (beroende på om man aktiverat systeminställningen (flaggan) "Automatisk uppläggning av tilläggskostnad vid order" eller inte). Om man anger ett leverantörsnummer på kostnadsartikeln så levereras denna ut så fort något annat från denna leverantör utlevereras från samma order.

 

(MV2020:7) Det finns nu möjlighet att söka produkt i fälten för tilläggskostnader. Sökning sker på samma sätt som i andra produktnummerfält, genom att ange t ex benämning i fältet. Om det inte blir någon träff öppnas produktsökningsdialogen.

 

Det finns också en koppling mellan antal på en automatisk kostnadsprodukt och huvudprodukten. Kostnadsantalet följer alltid med huvudprodukten. Om man t ex delutlevererar huvudprodukten så delutlevereras också kostnadsprodukten och om man delinlevererar en mängd och anger detta som slutlevererat, så sätts kostnadsartikeln automatiskt också som slutlevererad.

 

Order- och utleveransregistrering

Antalet tilläggskostnader följer huvudprodukten på order och utleverans. Ändras antal på huvudprodukt ändras antal på tilläggskostnad. Om huvudprodukten tas bort tas även tilläggsprodukterna bort.

Plockunderlag

Plockunderlag som skapas på delar av antalet föreslår samma antal på tilläggsprodukter som på huvudprodukt.

Registrering av inleverans

Vid registrering av inleverans och det sker en delleverans av huvudprodukten föreslås samma antal på tilläggsprodukterna (på utleveransunderlaget som skapas) som man registrerar som inlevererat antal på huvudprodukten.

Produktlistor

Listgeneratorn för produkter innehåller tilläggsprodukterna.

Ut- som inpris för tilläggskostn när inpris saknas

En systeminställning (flagga) finns  som styr om tilläggprodukter (tilläggskostnad 1-3) skall få utpriset som inpris i de fall inpris saknas på själva tilläggsprodukten. Detta används för t. ex. miljöavgifter där man inte har något påslag utan samma kostnad tas ut i alla handelsled. Om flaggan är aktiverad avser det både i order- och utleveransregistreringen.

Prissätts vid utleverans av order

Prissättningen av produkten sker först vid utleveransen för att det dagsaktuella priset vid leveransen ska gälla och inte dagspris vid ordertillfället.

Nollprissatt

Används vid nollpris vid försäljning. I PENGVIN finns ett antal funktioner med syftet att minska risken att man av misstag inte tar betalt för levererade varor. Man har också möjlighet att leverera en vara utan att ta betalt för det om det är ett medvetet val.

 

Produktregistret, orderregistreringens flik ”Detaljinfo” samt utleveransregistreringens detaljbild innehåller en markeringsruta som anger att en produkt är nollprissatt.

Vid registrering av order/utleverans på produkt som är markerad som ”Nollprissatt” markeras även motsvarande kryssruta på order-/utleveransrad. I de fall produkten saknar pris markeras order-/utleveransraden inte automatiskt som preliminärprissatt som den annars skull bli.

Vid skapande av utleverans från order kopieras markering som ”Nollprissatt” från orderrad till utleveransrad.

Vid kontroll i samband med att utleveransen sparas sker ingen spärr av rader som saknar pris om radens kryssruta ”Nollprissatt” är markerad.

En order-/utleveransrad kan nollprismarkeras manuellt vid registreringstillfället och det finns inget krav på att produkten är markerad för detta i produktregistret.

 

Krav på handpenning vid order

Rutan markeras om den enskilda produkten kräver handpenning vid orderläggning, detta oavsett om kunden har spärrkod som kräver handpenning. Funktionen kräver att systeminställningen (flaggan) "Användande av handpenning i order" är aktiverad.

Redovisning

Försäljningskonto

Överstyr det försäljningskonto som finns på produktgruppen, för särkontering på avvikande försäljningskonto på bokföringsunderlaget.

Resultatenhet

För särredovisning per resultatenhet på bokföringsunderlaget. Hämtas från referensregister.

Projekt

För särredovisning per projekt på bokföringsunderlaget. Hämtas från referensregister.

Övrigt

Uppläggningsdatum

Uppläggningsdatum för produkten.

Upplagd av

till höger om datumet visas signatur för den som lade upp produkten.

Datum för senaste ändring

Senaste datum produkten uppdaterades.

Senast ändrad av

Signatur för den som senast uppdaterade.

Prisinfo

(MV2020:5)

Dialogen är omgjord till en PVExplorerdialog. Detta innebär bl a att man kan styra visning av fält per användare/grupp.

 

Delat fönster

(MV2020:11) Prisinfon öppnas numera i ”delat fönster” så att man manuellt inte måste klicka på ”delat-fönster-knappen” varje gång.  Den vänstra delen med flikarna är fortfarande synlig parallellt.

 

I filtret kan man ange kundnummer, mottagare, antal och leveranskod om man vill se om priset blir annorlunda för viss kund, visst antal osv. Resultatet, dvs det pris kunden skall betala, visas i fliken "Prisinformation" efter att ma har tryckt på "Beräkna pris".

(MV2020:7) Knappen har bytts till en funktion med listruta och play-knapp och när man ändrar i vissa fält sker beräkning numera med automatik.

Kund

Pris ändras inte automatiskt när kundnummer anges. Priset uppdateras med hjälp av antingen [F3]-tangenten eller funktionen i listrutan.

Antal

Pris ändras automatiskt i samband med att antal anges.

Mottagare

Pris ändras automatiskt i samband med att mottagarnummer anges.

Leveranskod

Pris ändras automatiskt i samband med att leveranskod anges.

Fältbeskrivning

Beskrivning av samtliga fält hittar man direkt i PengVindialogen, dels via hjälptexter, sk tooltips, dels via knappen "Öppna hjälpsida"

 

När man trycker på knappen öppnas en rapport som beskriver fälten. Denna rapport kan också skrivas ut och/eller mejlas till en epostadress.

 

Filter

I filtret kan man ange kundnummer, mottagare, antal och leveranskod om man vill se om priset blir annorlunda för viss kund, visst antal osv. Resultatet, dvs det pris kunden skall betala, visas i fliken "Prisinformation" efter att ma har tryckt på "Beräkna pris" (i dialoghuvudet).

 

Prisinformation

I filtret kan man ange kundnummer, mottagare, antal och leveranskod om man vill se om priset blir annorlunda för viss kund, visst antal osv. Resultatet, dvs det pris kunden skall betala, visas i fliken "Prisinformation" efter att ma har tryckt på "Beräkna pris" (i dialoghuvudet).

(MV2020:7) Knappen har bytts till en funktion med listruta och play-knapp och när man ändrar i vissa fält sker beräkning numera med automatik.

Kund

Pris ändras inte automatiskt när kundnummer anges. Priset uppdateras med hjälp av antingen [F3]-tangenten eller funktionen i listrutan.

Antal enheter

Pris ändras automatiskt i samband med att antal anges.
(MV2020:11) Systemet föreslår produktens försäljningsförpackning.

Mottagare

Pris ändras automatiskt i samband med att mottagarnummer anges.

(MV2020:11) Högerklicka för att få fram lista med kundens mottagare. Det öppnas då en dialog som innehåler ett sökfält.

 

Leveranskod

Pris ändras automatiskt i samband med att leveranskod anges.

 

    

 

Det pris som redovisas på raden med den gröna knappen är det pris som är aktuellt för kunden. Det står också varifrån priset hämtats, i exemplet på bilden till vänster kommer priset från en prislista, till höger från en kampanj.

 

Fliken redovisar också pris från produktregister (grundpris) samt ev tilläggskostnader, Längst ner redovisas totalpris exklusive och inklusive moms, beräknat på det antal man angett i filtret (i dialoghuvudet) samt inklusive ev tilläggskostnader.

(MV2020:6) Prisinfofliken har kompletterats med bidrag i kronor och procent. Fältet kallas M.B.P. (marginal i brutto och procent) precis som i utleveransregistreringen

Kampanjpris

(MV2020:7) Prisinfofliken tar hänsyn till systemflaggan "Tillåt totalrabatt på kamapanjrader" och visar tydligt om det är ok eller inte med totalrabatt i samband med kampanjpris.

    

 

 

Tidigare versioner

Enhet

Försäljningsenhet

Innehåll

Ett informationsfält för att ytterligare beskriva innehållet i produkten, t ex för att ange mängden i en tub.

Produktgrupp

Produktgrupp

Rabattgrupp

Rabattgrupp

Grundpris

Ordinarie utpris exkl. moms. Datum då utpriset uppdaterades. Signatur för den användare som uppdaterade utpriset senast.

Grundpris inkl

Grundpris inklusive moms.

Pris per

Visar om priset avser annat än förpackningsstorlek

Kampanjpris

Visar kampanjpris om produkten är aktiv i en kampanj. Om kampanjpriset är satt som en rabatt i kampanjen visas det uträknade priset i produktfrågan..

Kampanjpriset i produktfrågan följer samma regelverk som vid försäljning. Om samma produkt ligger på flera olika aktiva kampanjer hämtas pris från den kampanj med lägst pris.

Vid antal >

Minsta antal kunden måste köpa för att kampanjpriset ska gälla

Under kampanjpriset står Kampanjens inpris (om sådant finns angivet på kampanjen) och Kampanjens slutdatum

Tilläggskostnad 1, 2 och 3

Visar produktnummer, benämning och pris (exkl moms) på den/de ev. tilläggskostnader som finns på produkten. Saknas tilläggskostnader visas inte fälten.

ABC-kod

Lagerstyrningskoder

Kalkylinpris

Efter ABC-kodens rutor står Marginalen i procent och Inpriset, något maskerat med två extra decimaler.

Stafflade inpriser/mängdpris

I produktregistrets inköpsflik finns det en rad där man kan underhålla mängdpriser. När det finns mängdpris på en produkt visas detta under ABC-koden i produktfrågans prisinfoflik. Finns inga mängdpriser visas inte fälten.

Vägt

Vägt inpris, något maskerat med två extra decimaler

Förp.storlek

Den förpackningsstorlek produkten säljs i

Delningsavgift

Visar ev. delningsavgift på produkten

Hant.kod

Anger hur varan hanteras i systemet, t ex är aktiv eller utgående.

 

Fälten till höger är tomma om ingen kund är vald.

Kund

För att se vad en viss kund betalar för vald produkt anges här kundnummer

Mottagare

Välj mottagare ur listboxen då olika mottagare kan ha avtalat olika priser på produkten.

Antal enh

För att kontrollera mängdpriser fylls antalet i som kunden vill köpa.

Lev.kod

Välj vilken leveranskod prisuppgiften ska kontrolleras på. Kunder kan ha avtalat olika priser beroende på vilken leveranskod produkten registreras med.

Rabattgrupp

Visar den rabattgrupp kunden tillhör

Fast rab

Den rabattprocent som anges här avser samtliga försäljningsrader på totala sortimentet.

Prislista

Visar den prislista kunden handlar på

Valuta

Visar den valuta som är registrerad på kunden i kundregistret.

Pris

Ordinarie grundpris per förpackning och per styck

Radrab 1 & 2 %

Den rabattprocent som är avtalat på kunden, per förpackning och per styck

Tilläggsrabatt

Ytterligare rabatt på mottagare som ger kedjerabatt, per förpackning och per styck

Nettopris

Kundens nettopris, per förpackning och per styck

Nettopris inkl

Kundens nettopris inklusive moms, per förpackning och per styck

Stöttning %

Leverantörsstöttning från leverantören på denna produkt till vald kund, per förpackning och per styck, påverkar bara transit- och direktleveranser.

Tilläggskostnad 1, 2 och 3

Visar den ev tilläggskostnad som finns på produkten. Visar produktnummer och pris (exkl moms) på den/de ev. tilläggskostnader som finns på produkten. Saknas tilläggskostnader visas inte fälten.

Summa

Kundens nettopris, minus ev leverantörsstöttning, plus ev tilläggskostnad(-er)

 

Knapp "Visa prislistor"

Om man klickar på knappen visas den eller de prislistor som innehåller vald produkt

Flikar

Knappar och dyl

(MV2020:8) För att flytta fokus från huvud till flikar används tangentbordskombinationen [Alt][pil ner]

 (MV2020:8) För att flytta fokus från flikar till huvud används tangentbordskombinationen [Alt][pil upp]

/ (MV2020:8) Om fokus ligger i ett fält med listbox kommer listboxen att öppnas om man bara använder [alt] [pil upp/ner]. Man måste då först flytta fokus till ett fält utan listbox, genom att trycka [tab], för att kunna byta fokus mellan huvudflikar med [alt] [pil upp/ner].

Visar dialoghuvud

Visar flikar

Visar båda avsnitten (huvud och flikar)

[Alt][F]

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Hjälptext/tooltip

På vissa flikar förekommer det hjälptexter (tooltips).  

 

Flikar som listruta

(MV2020:7)

I de PengVin Explorer-dialoger som innehåller flikar har man möjlighet att få upp flikarna i en lista så man slipper skrolla långt till höger/vänster. Det gäller alla grundregister som t ex kunder och produkter men också leveranskontrakt och redigera insedlar mfl. Den flik som för tillfället är aktiv visas i fetstil, i exemplet på bilden "Kontakter".

Flikminne

Sparar senast öppnad flik

(MV2020:8)

När man stänger dialogen sparas uppgift om vilken flik som är aktiv. Nästa gång samma inloggad användare öppnar dialogen är det den fliken som öppnas/är aktiv. Detta underlättar för den som oftast bara använder uppgifter från en av flikarna.

Sparar flikordning

(MV2020:8)

När man byter ordningsföljd på flikar sparas denna uppsättning när man stänger dialogen. Nästa gång samma inloggad användare öppnar dialogen finns den nya flikordningen kvar. Även i listrutan ligger flikarna i samma ordning. Detta gör att flikarna går snabbare att komma åt och underlättar för den som oftast bara använder vissa flikar. Även i listrutan för flikvisning ligger samma ordning som flikarna.

Produktinformation

Sammanställd extra information om produkten.

Beskrivning

Beskrivning av det data som visas till höger i databladet.

Data

Visar aktuellt data utifrån den beskrivning som ligger till vänster om datat i databladet.

 

Prisinformation - Visar grundpris exklusive och inklusive moms samt grundenheten.

Eget lager - Visar aktuellt lagersaldo samt lagerplats på egna lagret. Länken <Visa lagertransaktioner> är ännu inte i bruk.

Lagerpåfyllning - visar beställningskvantitet och beställningspunkt som används vid automatiska inköp.

Kunorder Aktiva ... > - Visar antal aktiva (ej slutlevererade) orderrader och antal enheter som produkten ligger på.

... ABB Vent... (osv) - Visar kundens namn, antal av produkten och på vilken order den ligger.

Inköp

Inköpsuppgifter från produktregistrets inköpsflik

Ny leverantör

Används för att lägga till ny leverantör (inköpspost).

(MV2020:5) När man klickar på knappen öppnas leverantörssökningen så att man där kan ange/söka leverantör.

Samma leverantör kan läggas till flera gånger om det behovet finns, man anger i sådant fall olika priokod på de olika raderna..

 

Prio

Vilken leverantör som ska väljas i första hand. Priokoden är länkad (dubbelklick) till dialogen för produktens inköpsuppgifter, se nedan.

Levnr

Leverantörens nummer. Leverantörsnumret är länkat till dialogen för visa leverantör.

Namn

Leverantörens namn.

Inköpare

Inköpare från leverantörsregistret.

Visar inköpare från i första hand produktregistrets inköpsflik i andra hand från leverantörsregistret

Min.Antal 

Minsta antal att köpa från leverantören

Ledtid

Det antal dagar det tar att få hem produkten från leverantören

Pris

Inköpspris

Valuta

Inköpsvalutan, om blankt fält avses standardvalutan

Levartnr

Leverantörens produktnummer. Numret är länkat till leverantörens sida för aktuell produkt. Länken hämtar adress från leverantörsregistrets fält "Webadress produkt" och byter ut %artnr% mot leverantörens produktnummer när man dubbelklickar på numret.

Levfp

Leverantörens förpackningsstorlek

Levenh

Leveranstörense förpackningsenhet

Faktor

Beställningfaktor

Prisdatum

Senaste prisuppdateringsdatum för inköpspriset på aktuell leverantör

Sign

Prisuppdaterarens användarsignatur

Inköpsuppgifter

Knappar

Uppdatera produktens kalkylpris

Uppdaterar "kalkyl inpris" i huvudformuläret

Uppdatera produktens grundpris

Uppdaterar det gällande grundpriset utifrån ny kalkyl

 

Produkter inköp

Produktnr

Eget produktnummer som är länkat (dubbelklick) till visningsdialog för produkt.

Prio

Vilken leverantör som ska väljas i första hand.

Leverantör

Alternativ leverantör

Visar aktuell leverantör på vald priokod. Referensregister/lista visar samtliga leverantörer.

Leverantörens produktnr

Leverantörens produktnummer

Leverantörens benämning

Leverantörens benämning, skrivs på beställningen. Om fältet är tomt, t ex på specialprodukter, hämtas benämningen från orderraden.

Leverantörens produktdatum

Leverantörens produktdatum. Uppgiften kan också hanteras via sortimentsunderhåll och är tillgänglig när man skapar listor från produktsökningsdialogen.

Inköp

Inköpare

Ansvarig inköpare. Regelverk, för hur inköpare hämtas, enligt följande prioritetsordning

  1. Produktregistrets lagerflik

  2. Produktregistrets inköpsflik

  3. Leverantörsregistrets lagerflik

  4. Leverantörsregistrets huvud

Beställningssätt

Används om man vill ange ett avvikande beställningssätt på enskild produkt. Beställningssätt hämtas i följande prioritetsordning:

  1. Från produktregistrets inköpsflik

  2. Från systeminställning ”Beställningssätt för servicebeställning” (om det är en serviceprodukt)

  3. Från leverantör

Då avvikande beställningssätt nu också kan komma från produkt bryter numera lagerpåfyllnad på beställningssätt.

 

Leverantörens enhet

Leverantörens enhet, skrivs på beställningen. Beställningsenhet kan väljas ur listan som hämtas från referensregister (Huvudmeny - Referensregister - Produkter - Enheter). Det går också att manuellt registrera en enhet som saknas i referensregistret. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från huvudformuläret på produkten.

Beställningsfaktor

Dividend. Antalsfaktorn som systemet delar best.antal med. Har endast effekt vid effektuering och syns bara på utskriften till leverantören. Standardvärdet sätts alltid till 1.

Leverantörens frp.strl

Leverantörens förpackningsstorlek, skrivs på beställningen. Inköpsunderlaget rundar till hel förpackning.

Brytes

Markeras om leverantören inte säljer mindre än hela förpackningar. Används vid lagerstyrning och inköp.

Spärra om bruten

Används för hantering av minantal på transit-/direktorder. Markeras om orderraden skall spärras (rödmarkeras) om man anger antal som inte är jämnt delbart med leverantörens förpackningsstorlek eller mindre än angivet minimiantal. Om denna ruta inte är markerad (på produkten) blir det istället en varning (gulmarkering) på orderraden om man anger antal som ej är jämnt delbart med lev.frp. eller mindre än miniminantal

Minimiantal

Om uträknat inköpsbehov understiger minantal så används minantal på inköpsunderlaget. I lagerstyrningen tas också hänsyn till minimiantalet.

Normal ledtid

Det antal dagar det normalt tar att få hem produkten. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från leverantörsregistret.

Tillfällig ledtid

Det antal dagar det tillfälligt tar att få hem produkten. Om fältet är tomt hämtas uppgiften i första hand från leverantörsregistret, därefter från produktens normala ledtid.

Ledtid <=

Det sista datum som den tillfälliga ledtiden gäller till.

Leveranskod

Vilken leveranskod systemet ska föreslå vid registrering av produkten i orderregistreringen. Detta påverkar hanteringen i det fortsatta flödet i systemet. Om det ligger en leveranskod i lagerfliken överstyr den leveranskoden i inköpsfliken. På A-artiklar (=automatiskt vid plock) får det aldrig finnas en leverantör upplagd eftersom A-produkterna ligger och "väntar" vid utleverans på att det ska levereras ut nåt annat från samma leverantör. Finns det då inga andra produkter från samma leverantör kommer a-artiklarna aldrig att levereras ut.

Referensnr

Alternativt produktnummer, om man behöver ha någon ytterligare nummerbeteckning på varan förutom sitt eget produktnummer och leverantörens produktnummer, t. ex FINFOs nummer. Länkkoderna mot FINFO som läggs in jobbar via det här fältet, dvs ska man använda länkkoderna så måste man ha FINFOs nummer angivet här.

FINFO-numret kan via sortimentsunderhållet läsas in till fältet ”Referensnr”. Detta nummer är dessutom sökbart via produktsökningens fält ”Referensnr (inköp)” och genom systeminställningen (flaggan) ”Produkt (fritextsökning): Referensnr (Inköp).

Leverantörens rabattgrupp 1

Här anges/väljs den rabattgrupp som leverantören placerat produkten i. Benämningen visas till höger om gruppen, i det grönmarkerade fältet.

Används i de fall som leverantörerna inte meddelar rabatten i klartext (t. ex. 25 % rabatt) utan istället meddelar vilken rabattgrupp produkten ligger i (t. ex. rabattgrupp A). Namnsättning och hur många procent rabatt som rabattgruppen ska översättas med, anges på den aktuella leverantören i leverantörsregistret, under fliken ”Rabatter”.

Leverantörens rabattgrupp 2

Samma som Rabatt 1 men utan listbox, om leverantören använder sig av rabatter i två led. Rabattgrupp 2:s rabatt räknas av som kedjerabatt (dvs efter att rabatt 1 är avräknad).

Leverantörens kalkylgrupp

Leverantörens kalkylgrupp. Benämningen visas till höger om gruppen, i det grönmarkerade fältet. Leverantörsregistret har en flik där man har möjlighet att underhålla kalkylgrupper per leverantör. Dessa kan också underhållas/läggas upp via sortimentsunderhållets nya flik ”Leverantörs kalkylgrupper”. Kalkylgruppsidentitet läggs upp under inköpsuppgifter på produkten och hanteras på samma sätt som andra inköpsuppgifter.

Rekommenderat utpris

Uppgiften läses in via prisfil från leverantören och utpriset kan sedan beräknas från denna.

Hanteringskod

Hanteringskod (t ex varan har utgått). Skickas bland annat med från leverantör i Finfofilen och tas om hand (via malla) vid uppdatering från sortimentsunderhåll till produktregister.

Prissättning (Inköp)

Till följande fält läses uppgifterna in via prisfil från leverantören. Kalkylen beräknas utifrån dessa värden. De belopp som anges avser alltid leverantörens valuta.

 

Baspris

Produktens baspris (uttrycker oftast priset från leverantör).

Prisfaktortyp

Ange om prisfaktorn är en dividend eller multiplikator

Prisfaktor

Prisfaktor för omräkning. Kombineras med prisfaktortyp (dividend eller multiplikator).

Leverantörens rabatt 1 %

Leverantörens rabatt 1

Leverantörens rabatt 2 %

Leverantörens rabatt 2                   

Leverantörens rabatt 3 %

Leverantörens rabatt 3                 

Kostnad i % från leverantör

Kostnadspåslag i procent som avser kostnader från leverantör som påverkar inköpspriset.  

Kostn belopp från leverantör

Kostnadspåslag i kronor (eller annan valuta) som avser kostnad från leverantör som påverkar inköpspriset. Denna kostnad förutsätts vara i leverantörens valuta.

Summa Inköpspris

Summa inköpspris

Inköpspris datum

Datumfältet uppdateras automatiskt i samband med prisinläsning via sortimentunderhåll.

Bonus från leverantör %

Leverantörsbonus som inte är avdraget på fakturans pris men som skall påverka kalkylpriset. När det står en nolla i fältet betyder det att ingen bonus utgår. Om fältet däremot är helt tomt utfaller den generella bonus som är angiven i leverantörsregistret (visas som ej förändringsbart fält till höger om bonusfältet).

Leverantörens prisvaluta

Den valuta som avses

Kostnad i %

Anger kostnaden i procent för radens produkt (kostnader som användaren har för att ta hem produkten och denne vill lägga på sitt kalkylerade inpris).

Kostnad belopp

Anger kostnaden (i kronor eller annan valuta) för radens produkt (kostnader som användaren har för att ta hem produkten och denne vill lägga på sitt kalkylerade inpris). Beloppet anges i egen valuta.

Summa Kalkylpris

Kalkylpriset räknas ut utifrån ovan inlästa priser/faktorer

 

Underst visas signatur för den användare som senast uppdaterat priset.

 

Prissättning (Försäljning)

Kalkylklass

Anger vilken kalkylklass produkten tillhör. Om kalkylklass saknas på produkt hämtas den kalkylklass som angivits på leverantören och i sista hand från produktgruppen.

Grundpris (ny kalkyl)

Ett simulerat nytt grundpris baserat på den nya inkalkylen

Grundpris (nuvarande)

Nu gällande grundpris

Grundpris (diff %)

Skillnad mellan nuvarande grundpris och grundpris vid ny kalkyl. Värdet uttryckt i procent.

Bidrag % (ny kalkyl)

Täckningsbidrag i procent vid ny kalkyl

Bidrag % (nuvarande)

Gällande täckningsbidrag i procent

Lager

Visar hur tillgången ser ut på de olika lagren samt inventering, beställningspunkter/-kvantiteter mm

Kontroll vid borttagning av lagerpost
När man plockar bort en lagerpost ur lagerfliken i produktregistret sker en kontroll om det finns order, inköpsunderlag, beställning eller lagersaldo på varan. I sådant fall kan lagerposten inte tas bort.

LagerId

Lageridentitet. Genom att dubbelklicka på numret öppnar man dialogen för redigering av lager. Vill man lägga till ett nytt lager klickar man på knappen med plusset (). Välj först det nya lagret i dialoghuvudet i avsnitt "filter" vid "visa lager". Se avsnitt "Redigera lager" nedan.

Lager

Namn på lagret

Saldo

Lagersaldo per lager. Summa samtliga lager i raden längst ner.

I order

Antal i order per lager. Summa samtliga lager i raden längst ner.

Disp.

Lagersaldo minus antal reserverade, fördelat per lager. Summa samtliga lager i raden längst ner.

Beställt

Antal beställt per lager. Summa samtliga lager i raden längst ner.

Snittpris

Vägt inpris

Inköpare

Ansvarit inköpare. Hämtas från 1) lagerfliken (produktregistret), 2) inköpsflik (produktregistret) eller 3) leverantörsregistret.

Inventerat

Senaste inventeringsdatum

Inv.antal

Inventerat antal vid senaste inventeringsdatum. Summa samtliga lager i raden längst ner.

BP

Beställningspunkt (visar den rörliga BP om rörlig lagerstyrning används, i annat fall visas den vanliga BP)

BK

Beställningskvantitet (visar den rörliga BK om rörlig lagerstyrning används, i annat fall visas den vanliga BK)

Maxgräns

(MV2020:6)

Maxgräns för antal i lager. Används t ex för att hindra att antalet överstiger vad som verkligen får plats på den fysiska lagerplatsen.

Vid skapande av inköpsunderlag/beställning sker kontroll att antal att köpa in plus nuvarande lagersaldo inte överskrider maxlager. Denna kontroll utförs efter att man först har dragit av antal i order till kund. Om uppgift om maxgräns saknas eller är noll sker ingen kontroll. Lagerstyrning påverkas inte utan fortsätter att beräkna efter inköpsbehov.

Via listgeneratorn (produktlista) kan man bevaka  diff mellan maxlager (BP + BK) och maxgräns. Denna lista används t ex för att ta ställning till om man kanske behöver bygga ut/flytta om för att man borde ha ett större säkerhetslager än vad som finns idag.

Regelverk

(antal + lagersaldo) - orderantal > maxgräns lager blir antal att beställa (maxgräns_lager - lagersaldo ) + orderantal

Om brytes är satt och det finns en levfp avrundas antalet till närmaste förpackning nedåt. Om antalet blir <= 0 så föreslås levfp.

Lagerstyrning

Visar vilken typ av lagerstyrning som är aktuell (fast, rörlig ej aktiv).

Kod

ABC-kod (lagerstyrning)

Sålt/V

Veckoförbrukning (uppgift från lagerfliken). Summa samtliga lager i raden längst ner.

Lager/V

Räknas fram genom att jämföra veckoförbrukning med lagersaldo

OmsHast

Omsättningshastighet

Hantering

Beskrivning av den hanteringskod som finns på produkten. Hämtas från 1) lagerflik 2) produkthuvud

Redigera lager
Knappar

Uppdatera fast från simulerad

Uppdaterar värdena i fälten "Fast" med de värden som finns i fälten "Simulerad"

Beräkna simulerad

Räknar fram värden till fälten "Simulerad" baserat på den aktuella lagerstyrningsmallen.

 

Lager

När man lägger till nytt lager väljer man i listboxen. Man måste först ange det lager (i filtreringen i huvudet) för vilket man vill lägga till innan man kan lägga till ett nytt lager.

 

Lageruppgifter

Inköpare

Ansvarig inköpare för produkten

Hanteringskod

Anger hur varan ska hanteras i systemet, t. ex. är aktiv eller utgående. Ändras manuellt i hanteringskodsregistret när säsongen börjar eller är slut. Hanteringskoden sätts på produktnivå men undantag kan göras per lager och detta överstyr då den hanteringskod som angetts på produkthuvudet. Se avsnitt Hanteringskoder.

Centrallager

Används om man har huvudlager och filialer. Om produkten skall plockas på huvudlagret oavsett vilken filial som säljer sätter man centrallager på produkten. Dessutom kodas den som centrallagerleverans i inköpsfliken. Centrallager sätts på produktnivå men undantag kan göras per lager och detta överstyr då det centrallager som angetts på produkthuvudet.

Man kan byta plockställe manuellt på orderraden vid behov.

Leveranskod

Vilken leveranskod systemet ska föreslå vid registrering av produkten i orderregistreringen. Detta påverkar hanteringen i det fortsatta flödet i systemet. Om det ligger en leveranskod i lagerfliken överstyr den leveranskoden i inköpsfliken. Man kan genom att ange leveranskod på lagernivå ha en viss produkt som lagervara på en filial (lager) och som transitvara på en annan. På A-produkterna (=automatiskt vid plock) får det aldrig finnas en leverantör upplagd eftersom A-produkterna då ligger och "väntar" vid utleverans på att det ska levereras ut nåt annat från samma leverantör. Finns det då inga andra produkter från samma leverantör kommer A-produkterna aldrig att levereras ut.

Plockplats

Anges om produkten ska plockas på särskild plats. Om fältet lämnas tomt gäller standardplatsen.

Bara de plockplatser som är aktuella för valt lager visas.

Enhet webstock

Anges om det aktuella webstocklagret har en avvikande enhet. Funktionalitet tar hänsyn till den avvikande lagerenheten vid registrering av utleverans via webstock. Vid visning av varurader i webstock visas i den alternativa enheten. På utskrifter av följesedel och faktura visas antal och pris i alternativ enhet. Vid registrering av inventering (på webstocklager) förutsätts antal avse alternativ enhet. Om lagerjustering sker från webstockanvändaren anges antal i denna avvikande enhet.

Lagerplats

Huvudlagerplats

Lagerplats alternativ

Alternativ lagerplats, lagerplats 2

Lagerplats reserv

Reservlagerplats, lagerplats 3

Avgift

 

Saldon

Lagersaldo

Fysiskt antal i lagersaldo

I order

Antal i order

Beställt antal

Antal beställda ännu ej inlevererade av produkten

Inventering

Inventerat datum

Senaste datum då inventering gjordes på produkten.

Om man inte vill att lagerjustering ska uppdatera inventeringsdatum (och antal) markerar man systeminställningen (flaggan) ”Uppdatera ej invdatum/invantal vid lagerjustering”.

Inventerat antal

Det antal som fanns vid inventeringstillfället

Om man inte vill att lagerjustering ska uppdatera antal (och inventeringsdatum) markerar man systeminställningen (flaggan) ”Uppdatera ej invdatum/invantal vid lagerjustering”.

Inventerat pris

Inventeringspris hämtas från det vägda inpriset vid inventeringstillfället.

Vägt inpris

Snittet på inköpspriset, räknas fram vid inleverans.

Lagerstyrning

Knappar

Uppdatera fast från simulerad

Uppdaterar värdena i fälten "Fast" med de värden som finns i fälten "Simulerad"

Beräkna simulerad

Räknar fram värden till fälten "Simulerad" baserat på den aktuella lagerstyrningsmallen.

Fält

Typ av lagerstyrning

Ange om inköpsförslaget ska använda sig av fasta eller rörliga värden. Fältet används också för selektering vid manuell lagerstyrning.

Lagerstyrningsmall

Lagerstyrningsmall. Normalt anges inte mall på produktnivå. Systemet hämtar i första hand mall från produkt, därefter från leverantör och i sista hand från en generell mall som angivits systeminställning "Lagerstyrningsmall standard" .

Minimivärde BP

Minsta beställningspunkt. Används i lagerstyrningen. Systemet räknar fram ett förslag på BP men vill man själv bestämma ett minsta värde på BP anger man det här.

Fast beställningspunkt

Beställningspunkt. Det antal lagersaldot ska sjunkit till (eller kommit under) för att systemet ska generera inköpsförslag på produkten.

Fast beställningskvantitet

Det antal systemet föreslår ska köpas hem när beställningspunkten är nådd.

Fast omsättningskod

Volymvärdesklass

Fast frekvenskod

Frekvensklass

Fast uppdaterad

Datum och klockslag när de fasta uppgifterna uppdaterades.

Rörlig beställningspunkt

Beställningspunkt. Det antal lagersaldot ska sjunkit till (eller kommit under) för att systemet ska generera inköpsförslag på produkten.

Rörligbeställningskvantitet

Det antal systemet föreslår ska köpas hem när beställningspunkten är nådd.

Rörligomsättningskod

Volymvärdesklass

Rörligfrekvenskod

Frekvensklass

Rörliguppdaterad

Datum och klockslag när de rörliga uppgifterna uppdaterades.

Simulerad beställningspunkt

Beställningspunkt. Det antal lagersaldot ska sjunkit till (eller kommit under) för att systemet ska generera inköpsförslag på produkten.

Simulerad beställningskvantitet

Det antal systemet föreslår ska köpas hem när beställningspunkten är nådd.

Simulerad omsättningskod

Volymvärdesklass

Simulerad frekvenskod

Frekvensklass

Statistik

Veckoförbrukning

Genomsnittlig veckoförbrukning baserat på statistik framräknad via lagerstyrning

Antal dagar

Antal dagar statistikberäkningen omfattade

Frekvens

Vid hur många tillfällen produkten är såld under aktuell statistikperiod

Antal enheter

Hur många enheter (st, par, liter osv) som sålts under aktuell statistikperiod

Försäljning

Produktens försäljningsomsättningsvärde under aktuell statistikperiod

SVK

Produktens inköpsomsättningsvärde under aktuell statistikperiod

Bidrag

Produktens genererade bidrag (skillnad mellan försäljningsomsättningsvärde och inköpsomsättningsvärde) under aktuell statistikperiod

Oms.hastighet

Visar teoretisk omsättningshastighet baserat på rörligt snittlager jämfört med antal sålda enheter

Övrigt

Utlevdat

Datum när senaste utleveransen registrerades på produkten.

Inlevdat

Datum när senaste inleveransen registrerades på produkten.

Rörelsedat

Datum när produkten senast utlevererades, inlevererades eller lagerjusterades.

Saldo logg

Innehåller uppgifter om förändringar av lagersaldo och snittpris om man använder sig av det batchjobb som läser igenom lagerposter och som gör en loggning av datum och lagersaldo när saldo skiljer sig från föregående loggning (PV032 Generera loggning av ändrade lagersaldon). Batchjobb sparar även förändringar i vägt pris (snittpris).

 

GTIN/EAN

(GTIN står för Global Trade Item Number)

Visar det eller de EAN-nummer som finns registrerade på produkten.

 

EAN

GTIN-/EAN-nummer

Antal

Det försäljningsantal som föreslås vid scanning av EAN-kod

Enhet

Om man på en produkt har alternativa enheter registrerade går det att på EAN-poster knyta enhet till EAN-nummer. Om alternativa enheter finns på produkten visas dessa i listboxen vid ”Enh”.

Prioritet

Informationsfält för prioritetsnummer på EAN. En uppgift som kan vara användbart t ex om man skriver ut etiketter så att rätt streckkod skrivs ut. I samband med uppdatering av EAN från "Sortimentunderhåll" får EAN1 priokod 1, EAN2 priokod 2 osv.

Lägg till/ta bort EAN-nummer

EAN-nummer kan läggas till genom att klicka på knappen "Ny post". Det skapa s då en ny rad där man anger EAN-nummer och antal i avsedda rutor.

EAN-nummer kan tas bort genom att klicka på EAN-numret och därefter klicka på knappen ”Ta bort”.

Enheter

Under denna fliken kan man lägga upp och underhålla de olika försäljningsenheter som gäller för en viss produkt.

Den information man lägger in är själva enhetsbeteckningen och hämtas från referensregistret enheter. Förutom enhetsbeteckning lägger man in en omräkningsfaktor mellan grundenheten och den alternativa enheten.

Vid utskrift av offert, order, plock, följesedel och faktura sker en kontroll om alternativ enhet är registrerad på raden och i sådana fall skrivs det ut information om alternativ enhet, antal alternativa enheter samt omräkningsfaktor.

Lägg till/ta bort enheter

Enhet kan läggas till genom att klicka på knappen "Ny post". Det skapa s då en ny rad där man väljer enhet och anger antal i avsedda rutor.

Enhet kan tas bort genom att klicka på enheten och därefter klicka på knappen ”Ta bort”.

Beställningar

Visar öppna, ej avslutade beställningar

Sök beställning

Man har möjlighet att söka fram en beställning genom att mata in valfritt värde (t ex beställningsnummer eller del av beställningsnummer, datum, antal osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

 

[Alt][F]

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Beskrivning av fält

LagerId

Lageridentitet

Lager

Lagrets namn

Beställning

Beställningsnummer. Numret är länkat till dialogen för visa beställning.

Datum

Beställningsdatum

Leverans till

Visas vart leveransen ska ske. Kan vara eget lager (lager- eller transitbeställning) eller kundens namn (direktbeställning).

Lev.datum

Beräknat leveransdatum

Best.antal

Beställt antal

Lev.ant

Levererat antal, om delleverans skett

L

Leveranskod

Order

Vid Transit- eller direktbeställningar visas vilken order produkterna är beställda. Numret är länkat till dialogen för visa order.

Nytt lev.dat

Datum skiljer sig mot Lev.datum om nytt leveransdatum registrerats via leveransbevakningen

Nytt antal

Visar nytt antal om detta ändrats vid registrering av leveransbesked.

Bekr.datum

Order

Visar öppna, ej avslutade ordrar

(MV2020:10) Visar även aktiva offerter

LagerId

Lageridentitet

Lager

Lagrets namn

Ordernr

Ordernummer. Ordernumret är länkat till dialogen för ordervisning.

Datum

Orderdatum

Kundnr

Kundnummer. Kundnumret är länkat till dialogen för kundvisning.

Namn

Kundnamn

Lev.datum

Beräknat leveransdatum

Order

Antal i order

Rest

Antal kvar att leverera

L

Leveranskod

Nytt lev.dat

Nytt datum visas om förändrat leveransdatum registrerats via leveransbevakningen

Bekr.datum

Anger det datum leveransbesked registrerades.

Offert/order

(MV2020:10)

Om dokumentet är en offert står det "OFFERT" i kolumnen, om det är en order är kolumnen tom.

Kampanjer

Visar den/de kampanj(er) som produkten finns registrerad i.

Kampnr

Kampanjens identitet

Namn

Namn på kampanjen

Utpris

Kampanjutpris exklusive moms

Utpris inkl

Kampanjutpris inklusive moms

Rabatt %

I kampanjregistret finns det ett fält för rabatt på radnivå. Man kan istället för pris ange en viss rabattprocent som produkten skall få vid försäljning. Denna rabattprocent visas också i produktregistrets flik för kampanj.

Antalsgräns

(MV2020:7) Minsta antal som kunden måste köpa för att få kamapanjpris

Inköppris

(MV2020:5) Kampanjinköpspris

Kalkylpris

Kalkylpris

TB %

Täckningsbidrag i %

Antal enh

Antal enheter som måste säljas för att kunden skall få kampanjpris

Startdatum

Kampanjens startdatum

Slutdatum

Kampanjens slutdatum

Aktiv

Visar om kampanjen är aktiv eller inte.

Lagertrans

Visar alla transaktioner som påverkat lagersaldot på aktuell produkt. Det som är viktigt att tänka på är att detta INTE är en logg över lagerförändringar utan en visning av dokument som har påverkat lagersaldot.

Datum i visningsbilden är ”dokumentets” datum och inte det datum när lagersaldoförändringen skedde.

 

Exempel:

Dag 1 skapas ett utleveransunderlag med 10 varor vilket leder till motsvarande förändring av lagersaldo dag 1.

Dag 5 kompletteras eller förändras underlaget viket medför förändring av lagersaldo dag 5.

Dag 10 skapas följesedel från underlaget. Följesedeln får det datum som gäller dag 10 oavsett när ändringen av lagersaldot har skett.

Eftersom det är följesedelns datum som visas i dialogen är det helt fel att dra slutsatsen att detta har med lagerförändringens datum att göra.

 

Ett annat exempel:

Dag 1 skapas ett utleveransunderlag som påverkar lagersaldo.

Dag 2 gör man en inventering som i loggningen tar hänsyn till det aktuella saldot.

Dag 3 makulerar man utleveransunderlaget vilket leder till att saldo räknas upp.
Visningsdialogen har inte med några makulerade dokument utan bara gällande dokument i sin senaste version.

 

Om man känner osäkerhet runt sina lagersaldon och vill följa upp dessa finns det en loggningsfunktion som kan aktiveras. Vid loggningen sparas varje händelse som påverkar ett lagersaldo med datum, klockslag, användare och typ av händelse.

 

LagerId

Lageridentitet

Namn

Lagrets namn

Datum

Transaktionsdatum, dvs dokumentets datum och inte det datum när lagersaldoförändringen skedde.

Händelse

Visar vilken typ av transaktion som skett (utleverans, inleverans eller inventering).

Dokumentnr

Visar det dokumentnummer som transaktionen skett på (X utleveransunderlag, U följesedel, K Kontantkvitto, I inleverans, L inventering).

Kund/Lev

Kund- eller leverantörsnummer eller inloggad användare som gjort inventering

Namn

Kund- leverantörs- eller inventeringsnamn

Antal

Negativt antal avser lagerminskning, positivt lagerökning. Vid registrering av lagerjustering visas här det antal som registrerats.

Info

Visar det nya lagersaldot efter lagerjustering samt anledning (manuellt ifylld anmärkning) till lagerjustering

Orsak

Visar den orsak som är vald vid aktuellt lagerjusteringstillfälle. Orsaker hämtas/läggs upp i referensregistret för övriga referenser.

Utleveranser

Visar allt som är levererat, även under innevarande dag, och avser både kredit- och kontant.

LagerId

Lageridentitet

Lager

Lagrets namn

Datum

Leveransdatum

Utleverans

Visar det dokumentnummer som utleveransen skett på (X utleveransunderlag, U följesedel, K Kontantkvitto). Numret är länkat (dubbelklicka) till dialogen för visa utleverans. Gernom att högerklicka på dokumentnumret kan man välja att titta på dokumentet i skärmen. Från visningsbilden går det också att skriva ut det eller spara det till fil.

Debiteringstyp

Typ av dokument

Kundnr

Kundnummer. Numret är länkat (dubbelklick) till dialogen för visa kund.

Namn

Kundnamn

Antal

Antal levererat

Pris

Nettopris på denna utleverans

Valuta

Visar den valuta produkterna sålts i

Rab

Visar om kunden erhållit rabatt på denna utleverans

Rab2

Visar om kunden erhållit ytterligare rabatt (kedjerabatt) på denna utleverans.

Belopp

Radbelopp

År

Årtal som dokumentet registrerats.

Månad

Månad (i siffror och bokstäver) som dokumentet registrerats.

Inleveranser

Visar de olika inleveranser som är gjorda på aktuell produkt. Genom att högerklicka på beställnings- eller ordernummer kan man förhandsgranska beställningen och eller ordererkännande och vid behov därifrån skriva ut dokumentet

Sök inleverans

Man har möjlighet att söka fram en inleverans genom att mata in valfritt värde (t ex inleveransnummer eller del av inleveransnummer, datum, antal osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

 

[Alt][F]

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Beskrivning av fält

 

Datum

Inleveransdatum

Inleverans

Inleveransens dokumentnummer. Numret är länkat (dubbelklick) till dialogen för visa inleverans.

Beställning

Beställningsnummer. Numret är länkat (dubbelklick) till dialogen för visa beställning. Genom att högerklicka på beställningsnumret kan man förhandsgranska beställningen och vid behov skriva ut dokumentet.

Inköpspris

Aktuellt inköpspris vid inleveranstillfället

Valuta

Valuta vid inleveranstillfället

Rab

Rabatt vid inleveranstillfället

L

Leveranskod

Leverantör

Leverantör vid inleveranstillfället

Lager

Anger det lager som inleveransen skett till

Kund

Visar kundnamn i de fall det är en transit- eller direktbeställning

Kundorder

Visar ordernummer i de fall det är en transit- eller direktbeställning. Numret är länkat (dubbelklick) till dialogen för visa  order. Genom att högerklicka på ordersnumret kan man förhandsgranska ordern och vid behov skriva ut dokumentet.

Prislistor

Visar de prislistor där aktuell produkt ingår.

Strukturer

Visar de ingående produkterna i strukturen.

Prodnr

Produktnumret är länkat (dubbelklick) till visningsdialogen för produkter.

Benämning

Benämning

Enh

Enhet

Antal

Antal av produkten som ingår i strukturen. (MV2020:2) Antalet kan ändras.

Sekvens

Den ordning som de ingående produkterna ska redovisas på order/utleverans. (MV2020:2) Ordningen kan ändras.

Grundpris

(MV2020:2)

Hämtas från produktregistret.

Kalkylpris

(MV2020:2)

Hämtas från produktregistret.

Belopp Grundpris

(MV2020:4)

Visar summeringen av (antal * grundpris). Totalsumma finns längst ner i kolumnen.

Belopp Kalkylpris

(MV2020:4)

Visar summeringen av (antal * kalkylpris). Totalsumma finns längst ner i kolumnen.

Prisfaktor %

(MV2020:2)

Omräkningsfaktor vid prisuppdatering. Faktorn kan ändras.

Lagersaldo

Aktuellt lagersaldo

I order

Antal reserverade av produkten som ännu ej är levererade.

Disponibelt

Lagersaldo minus antal reserverade

Beställt

Antal beställda ej ännu inlevererade

Disp.strukt

(MV2020:4)

isar antal strukturer som kan skapas med disponibla komponenter.
(Beräkning: Disponibelt antal från inloggat lager) / (strukturradens antal) under förutsättning att antal samt disponibelt är större än 0, avrundning görs till hela antal.)

Ta bort

Tar bort aktuell prosuktrad

 

(MV2020:4) Lagerinformation som visas är kopplat till strukturprodukterna från inloggat lager oavsett om huvudprodukten finns på inloggat lager eller inte. Produkter som endast finns på andra lager visas inte.

Tredjepartsavtal

Visar  alla de avtal som aktuell produkt är kopplad till. Avtal, levnr och kundnr är länkat (dubbelklick) till respektive dialog.

Serienummer

Visar de olika serienumren som registrerats på en produkt i samband med utleverans.

Meddelande

Visar de meddelande som är skapade på produkten. Här kan nya meddelande också läggas till.

 

Id

Löpande nummer serie som sätts av systemet

Rubrik

Namn på meddelandet

Text

Vad som ska göras/meddelas

Skapad

Datum då meddelandet skapades

Av

Identitet (inloggad användare) på den som skapade meddelandet

Bevakas

Datum när bevakning ska ske

Bevakad av

Namnet på den användare som är ansvarig för att meddelandet åtgärdas.

Bevakad

Rutan är markerade beroende på om bevakning skett eller ej.

Statistik

Innehåller statistik för aktuell produkt.

 

Man dubbelklickar på den statistikmall man vill se statistik för.  I fliken visas alla egna och allmänna statistikmallar som är grupperade per produkt. Det som visas i statistikfliken är grupperat på den undernivå som finns i mallen. Det sker ingen beräkning i samband med att man väljer en statistikmall, så för att statistiken alltid ska vara aktuell i produktregistret rekommenderar vi att man sätter upp ett batchjobb som uppdaterar statistiken varje natt.

Se avsnitt Försäljningsstatistik för ytterliga information om beräkning mm.

Statistikmall

Namn på statistikmallen.

Typ av statistik

Visar om det är inköps- eller försäljningsstatistik.

Uppdaterad

Visar senaste datum då statistiken uppdaterades. Det sker ingen beräkning i samband med att man väljer en statistikmall, så för att statistiken alltid ska vara aktuell i kundregistret rekommenderar vi att man sätter upp ett batchjobb som uppdaterar statistiken varje natt.

Nycklar

Användas t ex som extra sökbegrepp eller för att särkontera vissa produkter i redovisningen. Nyckeltyper och ev. nyckeldata läggs upp i referensregistret för nyckeltyper (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper).

(MV2020:5)

Nyckeltyp

Namn på produktnyckeln. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per produkt eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret produktnycklar.

Data

Väljs ur lista eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

Lägg till nyckel

För att lägga upp ny nyckel anger man nyckeltyp i kolumnen "Data" på raden "< Lägg upp nyckel >". Man kan antingen registrera typkoden direkt i inmatningsfältet eller högerklicka för att välja från lista.

 

Data

För att lägga upp nyckeldata på existerande nyckelrad anger man nyckeldata i kolumnen "Data" på raden för aktuell nyckel. Man kan antingen registrera data direkt i inmatningsfältet eller högerklicka för att välja från lista.

Tidigare versioner (före MV2020:5)

Beskrivning

Namn på produktnyckeln. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per produkt eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret produktnycklar.

Data

Väljs ur lista eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

Lägg till nyckel

För att lägga till en ny nyckel klickar man på <Lägg till nyckel>. Då öppnas ett nytt fönster som visar de fördefinierade alternativ ("nyckeltyper") som finns. Klicka på önskad nyckel så läggs den till.

För att lägga till alternativ ("nyckeldata") till vald nyckel klickar man på nyckelnamnet så öppnas ett nytt fönster som visar de ev fördefinierade alternativ som finns att välja på. Klicka på önskat alternativ så läggs det till. I annat fall skriver man in eget värde i fältet "Data".

Ta bort nyckel

Högerklicka på den nyckel som skall tas bort från produkten och välja "Ta bort nyckel".

Bilagor

Visa bilagor

Om det finns bilagor kopplade till produkten visas dessa i fliken. Genom att klicka på den blå länken (MV2020:9 knapp i databladet) öppnas bilagan. För att lägga till/ta bort/redigera bilagor, se avsnitt Bilagor för mer information.

(MV2020:5) Vid öppning av dialog för visning av bilaga är numera alltid den bilaga med lägsta radid aktiverad och visas.

Info

Info är en flik som används för att hantera textinformation knuten till produkt.

(MV2020:5) Vid öppning av dialog för visning av bilaga är numera alltid den bilaga med lägsta radid aktiverad och visas.

(MV2020:9) Texter från produktregistrets infoflik i Q kommer ut på inköpsunderlag när de har en textradstyp som är kodad så. PV Classics text prioriteras före Q i de fall en text med samma textradstyp finns både under Classics infoflik och Q:s infoflik. Båda texterna skrivs alltså inte ut i det fallet.

För mer detaljerad information, se avsnitt Info Q.

 

Ändringslogg

Loggar alla förändringar som gjorts i produktregistret. Visar vem som gjort vilken ändring och när det skett. Den gamla uppgiften finns också sparad.