Hantering av spannmål

Automatisk tilldelning av kontrakt

En funktion finns där man med automatik kan tilldela kontrakt till insedlar om man inte redan valt ett kontrakt manuellt. Detta sker i samband med att sedeln flyttas från registrering till analysflik. I denna rutin ligger även logik för att ”dela” en insedel mellan olika kontrakt. Regelverket för den automatiska tilldelningen är att äldsta kontraktet utnyttjar först. Om en inleverans ”överlevererar” ett kontrakt skall resterande kvantitet hamna på nästa kontrakt om det finns ett sådant. Detta kan göras fram till det att en insedel har blivit avräknad. Överleverans av ett kontrakt sker endast om det inte finns något annat aktivt kontrakt på aktuell kund. Vid avräkning redovisas alla fasta kostnader i samband med den första delen av insedeln. I systembeloppet ”Minsta kontraktsantal” anger man önskat antal. Om kvarvarade antal på kontrakt understiger angivet belopp skall kontrakt anses som stängt.

 

När en insedel automatiskt knyts till ett leveranskontrakt styrs detta av ett fast regelverk.

 

Regelverk/prioritetsordning för automatiskt tilldelning av kontrakt

  1. Söker efter kontrakt med fast pris

  2. Söker efter kontrakt som saknar fast pris

  3. Sökerefter kontrakt som saknar antal (skall vara null)

  4. Sökerefter kontrakt som saknar produktnr 

Om det finns flera kontrakt så tas det i följande ordning (inom resp. prio)

  1. PRIOKOD (prioritetskod på leveranskontraktet)

  2. LKDATUM (leveranskontraktsdatum)

  3. LKID (leveranskontraktsid, inmatningsordning)

 

Avräkningsmodell vid kontrakt

Vid automatisk tilldelning av kontrakt påverkas även avräkningsmodell om en sådan finns angiven på kontraktet. Produktens avräkningsmodell styr analysvärde (om det är olika avräkningsmodell/kontrakt).

 

Allmänt

Dialogdesign/disposition

Dialogen Hantering av Spannmål innehåller flikar för att överskådligt kunna arbeta med spannmålshanteringen.

Redigering

De uppgifter/fält i spannmålsdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.

Tangentbordskombinationer      

Vill du använda tangentbordet för att klicka på en dropplista (pilfält) använd funktionstangent F4.

Växling mellan flikar sker med tangentkombinationen Alt + understruken bokstav i rubriken, t ex. Alt + I för att aktivera fliken "Registrera Insedlar".

Knappar

Öppnar sökdialog beroende på i vilket fält markören är.

Referensregister, kan öppnas med F4-tangenten

Meny

Arkiv

Skapa tilläggsavräkningar

Öppnar en ny dialogruta som används för att skapa nya avräkningar på differensbeloppet som uppstått när man jämför dagens priser med priser på den ursprungliga avräkningen.

Om det finns behov av att skapa manuella tilläggsavräkningar utan att kriterierna för avräkning är förändrade görs detta genom att markera rutan ”Manuell”. I samband med detta skapas en tilläggsavräkning utan differens.

Kontraktstyp <Ingen> tar med alla avräkningar, även de som saknar kontrakt, kontraktstyp <Inget kontrakt> används för att filtrera fram de avräkningar som saknar kontrakt.

Skapa följesedlar legolager

Används för att debitera hyra för legolager.

Avsluta

Stänger dialogen för spannmålshantering.

Fönster

Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst.

Fönsterdialogen går att ändra i storlek och flytta till önskad plats i skärmen.

 

Arbetsgång

Tilläggsavräkning

  1. Ändra det pris som ändrats (t ex kalkylerat inpris i produktregistret, kontraktstillägg, torknings- eller rensningsavgift)

  2. Gå till "Spannmålshanteringen"

  3. Arkiv - Skapa tilläggsavräkningar

  4. Välj selektering, t ex ett viss datumintervall, viss produkt eller kund och tryck "Skapa"

  5. Gå till fliken "Avräkningsförslag" och markera rutan "Tilläggsavr."

  6. Fält med blå text är omräknade/ändrade. Genom att hålla markören över ett ändrat fält visas information om tidigare värde. "Totalt" visar slutsumman men när man godkänner avräkningsförslaget så blir det differensen mellan denna och den tidigare avräkningen.

  7. Godkänn och arbeta vidare som med vanliga avräkningar

Flikar

Aktiva kontrakt

Visar de aktiva kontrakt som finns.

Filtrering

Filtrering kan ske på kund- eller produktnummer, lager, leverans- eller kontraktstyp och/eller inom ett vist datumintervall. Vill man se historiska dokument markerar man rutan vid "Historik".

 

Används för att uppdatera informationen (i dialogen) med de förändringar/selekteringar som gjorts. Systemet uppdaterar inte radinformationen automatiskt vid varje enskild förändring.

 

Lager

Om kontraktet är knutet till visst lager syns det i denna kolumn.

Period

Startdatum för kontraktet

Artnr

Produktnummer på den produkt kontraktet avser

Benämning

Produktens benämning

Leveranstyp

Vilken typ av leverans som avses

Antal

Antal ton kunden ska leverera enligt kontraktet.

Areal

Hur många hektar kunden odlar på.

Kvar

Antal kvar att leverera

Kontrakt

Antal kontrakt per produkt med samma leveranstyp och lager

 

Kontrakt

I nedre delen av dialogen visas samtliga aktiva kontrakt på vald kontraktstyp.

 

Registrera insedlar

Här registreras/vägs leveranserna när de kommer. Alla förändringar som sker på en insedel (både på huvud- och radnivå), efter att posten fått status ”utvägd”, loggas med vilken uppgift som ändrats, nytt och gammalt värde, datum och signatur.  Dessa förändringar visas när man klickar på knappen ”Ändringslogg” när man väljer att ”Visa insedel”.

 

Fält i dialoghuvud

Insid

Insedelns identitet. Automatisk numrering av PENGVIN.

Insnr

Insedelsnummer. Valfritt nummer som ändras manuellt. Kan t ex användas för körsedelsnummer från extern transportör.

Kund

Ange eller sök fram kundnumret

 

Kontrakt

Välj kontrakt ur listboxen. Angivet kontrakt på insedel används som första kontrakt men om kontraktet tar slut kan man genom att markera den nya systemflaggan ”Dela insedel på flera kontrakt” låta systemet automatiskt söka annat kontrakt. Om flaggan inte markeras sätts en eventuell överleverans som kontraktslös leverans.

Antal

Registreras manuellt eller fylls i av systemet om invägning med våg sker. Fältet är inte åtkomligt om inte rutan för "efterregistrering" är markerad.

Fordon

Kan användas för märkning av fordon, t ex genom att dela ut nummerlappar, eller ange registreringsnummer, om många fordon anländer samtidigt.

Ref.Nr

Alternativt valfritt insedels/referensnummer.

 

Produkt

Den produkt som kontraktet avser

Avr.modell

Ange vilken avräkningsmodell som ska gälla för kontraktet.

Avvikelse

Här läggs en avvikande avräkningsmodell, d v s undantagen från den ordinarie avräkningsmodell som angetts i fältet ovan. (Läggs upp/underhålls i referensregistret för nyckeltyper: Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Nyckeltyper)

 

Lager

Ange det lager leveransen sker till

Fält till höger om Lager

Ange lagerplats för leveransen

Lev.typ

Hämtas från kontraktet men kan ändras vid registrering av insedel. De varianter som finns är:

Legolager - Kunden hyr lager av oss

Legolager (Försäljning) - Kunden hyr lager av oss men kommer så småningom att sälja det till oss

Försäljning - Kunden säljer till oss direkt

Köp - Kunden köper av oss

Följesedel - Ger en följesedel direkt, i samband med vägning, utan att gå via avräkning. När man godkänner vägning och skriver vågsedel (F8), kommer det automatiskt att genereras och skrivas ut en följesedel med den angivna produkten. Följesedeln kan vara antingen debet eller kredit beroende på vilket som är störst av in- och utvägd vikt.

Vägning - Används när man vill göra en vägning utan tillhörande in- eller utleverans. Vid godkännande (F8) av insedel med leveranstyp "vägning" finns två olika hanteringar. Man registrerar ett produktnummer på insedeln för själva vägningstjänsten. Om denna produkt har ett utpris kommer en följesedel att genereras för debitering av vägningen. Saknas produktnummer eller om produkten inte har något pris kommer endast vågsedeln att skrivas ut. Eftersom följesedlar och vägningsdebiteringar även kan röra icke spannmålsprodukter så är produktfältet kompletterat med en sökknapp så att man kan välja valfri produkt på en insedel.

Lev.sätt

Hämtas från kontraktet men kan ändras manuellt.

Datum

Datum för inleveransen. På legoavräkningen får utleveransen det datum som angetts här.

Knappar

Spara markerad insedel

Spärra/ta bort spärr från markerad insedel

Ta bort markerad indsedel

Godkänna och flytta samtliga insedlar som är "utvägda" eller "Manuella" men inte spärrade till "Registrera Analysvärden"

Skapa mededelande på markerad insedel

Uppdaterar skärmbild med de förändringar som gjorts, t ex vid filtrering.

Markeras när registrering av insedlar skall ske i efterhand. I samband med att rutan markeras öppnas antalsfältet upp för registrering.

Fält invägning

 

Status

Visar vilken status insedeln har; Röd - Ej invägd, Gul - Invägd, Grön - Utvägd, Ljusgrön - Manuell

[F5] - Invägning

Tryck [F5] för att markören ska flytta sig till fältet för "Vikt (1)". Här uppdateras fältet automatiskt om man kör våg integrerat med PENGVIN eller så registreras vikten manuellt. Man har möjlighet att registrera ytterligare en vikt ("Vikt (2)") för samma fordon om detta behövs pga fordonets längd t ex. De två vikterna summeras till höger i fältet "Vikt (tot)". Antalsfältet till höger om totalvikten anger antal invägningar.

[F6] Godkänn och skriv Etikett

När vikter/vikterna angivits godkänner man invägningen genom att trycka [F6]. Insedelns status blir då uppdaterad till "Invägd" och märketikett/er skrivs ut. Dessa etiketter används för att märka de burkar som analysproverna läggs i. Antalet etiketter som skrivs ut är det antal som angivits i produktregistrets fält "Faktor Etikett".

[F7] - Utvägning

Tryck [F7] för att markören ska flytta sig till fältet för "Vikt (1)". Här uppdateras fältet automatiskt om man kör våg integrerat med PENGVIN eller så registreras vikten manuellt. Man har möjlighet att registrera ytterligare en vikt ("Vikt (2)") för samma fordon om detta behövs pga fordonets längd t ex. De två vikterna summeras till höger i fältet "Vikt (tot)". Antalsfältet till höger om totalvikten anger antal utvägningar.

[F8] Godkänn och skriv Vågsedel

När vikter/vikterna angivits och antal in- och utvägningar överensstämmer godkänner man invägningen genom att trycka [F8]. Insedelns status blir då uppdaterad till "Utvägd" och en vågsedel skris ut.

Nettovikt

Nettovikten räknas ut automatiskt

 

Signatur

Ange vem som är ansvarig för registreringen

Inloggad

Visar vilket lager man är inloggad mot

Fält Filtrering

Filtrering kan ske på ovanstående fält och filtreringen sker bara på nedersta avsnittet (dvs invägda/manuella insedlar) i databladet.

 

Uppdaterar skärmbild med de förändringar som gjorts, t ex vid filtrering.

 

Om rutan är markerad påverkas samtliga avräkningsförslag när man klickar på någon av knapparna ovan. markera rutan för att endast en ruta ska påverkas av valet man gör.

 

Fält Rader

Insedelid

Insedelns identitet. Automatisk numrering av PENGVIN.

Insedelnr

Insedelsnummer. Valfritt nummer som ändras manuellt i dialoghuvudet. Kan t ex användas för körsedelsnummer från extern transportör.

Datum

Insedelsdatum

Fordon

Om värde finns har fordonet märkts t ex genom att dela ut nummerlappar, eller ange registreringsnummer, om många fordon kommit samtidigt.

RefNr

Alternativt valfritt insedelnummer

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Produktnr

Produktnummer

Benämning

Produktens benämning

Antal

Registrerat antal kan vara enbart invägt eller totalt antal beroende på insedelns status.

Vägning

Visar vilken status insedeln har; Röd - Ej invägd, Gul - Invägd, Grön - Utvägd, Ljusgrön - Manuell

Levtyp

Visar vilken typ av leverans som avses (t ex försäljning eller legolager).

X

Om insedeln är spärrad visas detta med X

Registrera Analysvärden

När en ny insedel blir aktiv sätts fokus på inmatning av analysvärden. Genom att ange siffror från 1 och uppåt i sorteringskolumnen i dialogen avräkningsmodeller kan man välja vilka värden som skall komma överst i fliken registrera Analysvärden. Sorteringsfältet får med automatik 999 vilket gör att dessa analysvärden hamnar under dem som man själv numrerat.

 

Fördelat antal

Avräkningsförslag kan inte skapas om fördelat antal överstiger invägt antal.

Analysvärden

Markera analysvärde

Det analysvärde som orsakar nedsatt pris kan markeras både i dialogen för registrering av analysvärden samt på avräkningsrapporten som skrivs ut. Detta gäller endast den nya rapporten PV_AVR_SPMAL.

Märkningen sker automatiskt om aktuell analysmodell innehåller kommandot SET_MARKERAD{1}

 

I dialogen visas då dessa värden med fetstil, på utskriften av avräkningen markeras värdet med en stjärna.

 

 

Analysvärden

Insedelns identitet. Fältet till höger visar referensnumer.

 

Avfall %

Vattenhalt %

Oljehalt % o s v

Beroende på hur man satt upp avräkningsmodellen för respektive spannmålssort visas olika analysvärden i dialogen. De analysvärden man angivit som obligatoriska (i avräkningsmodellen) visas här med en blå ram runt inmatningsfältet. Om man försöker spara en insedel utan att ha angivit ett eller flera obligatoriska analysvärden visas meddelande om detta till höger i bild. Likaså om värdet som angivits inte ligger inom de rimlighetsgränser man satt upp (i avräkningsmodellen) visas meddelande om detta till höger i dialogen.

 

Analysvärdena registreras manuellt eller läses in via filer. Filerna läses in via en batch man sätter upp i processervern eller manuellt.

 

Om inga värden ska registreras ska fältet vara tomt ("null") eftersom 0 (noll) räknas som ett registrerat värde och ger kunden/medlemmen en kostnad för analys.

 

Rymdvikt konstaterad

Här anges vikten på 1 liter av spannmålet.

Frakt summa

Ange fast summa. Detta värde övertrumfar den fraktkostnad som ligger på leveranssättet. Normalt anges frakt per deciton.

Väntetid perioder

Chaufförens väntetid vid hämtning (t ex om tröskan inte var klar på utsatt tid). Tiden anges i antal halvtimmar och avräkningsmodellen talar om pris per period.

 

Information som visas om meddelande finns upplagt på aktuell insedel

Filtrering

Fälten används för att filtrera och göra det enklare att hitta rätt sedel.

Info

Om man försöker spara en insedel utan att ha angivit ett eller flera obligatoriska analysvärden visas här meddelande om detta. Likaså om värdet som angivits inte ligger inom de rimlighetsgränser man satt upp i avräkningsmodellen eller om någon annan uppgift saknas (t ex produktnummer för analyskostnader).

Fördelat antal

Avräkningsförslag kan inte heller skapas om fördelat antal överstiger invägt antal.

Kontrakt

Visar det/de kontrakt som ligger på sedeln. Genom att klicka på ett kontrakt markeras det (med svart) och man kan då välja att ändra kontrakt, avräkningsmodell eller antal. Man kan också ta bort eller lägga till ett kontrakt med avsedd knapp.

 

Knappar

Används för att visa aktuellt leveranskontrakt i skärmen. Kontraktet går att skriva ut från förhandsgranska-dialogen som öppnas. Leveranskontrakt måste vara markerat i den gröna rutan till höger för att kunna visas.

Används för att lägga till ett nytt kontrakt

Används för att ta bort ett kontrakt

Backar insedeln ett steg, tillbaka till "Registrera insedlar". Eventuella avräkningsförslag och manuellt inmatade värden tas bort. När man ”backar” insedlar från fliken ”Registrera analysvärden” backas samtliga filtrerade insedlar. För att backa endast aktiv insedel markeras rutan ”Endast markerad rad”. Vid backa insedel tas alla varurader med vid skapande av krediteringsunderlag. När man backat en insedel som har genererat en inleverans visas denna lagerjustering i fliken ”Lagertransaktioner” i produktfrågan.

Avräkningsrapport vid backad insedel

Utskrift av avräkning utan koppling till insedel skrivs ut med samma layout som en vanlig faktura (t ex i de fall man backar en insedel som redan är avräknad och det skapas en negativ utleverans av typen avräkning).

Spärrade insedlar backas inte.

Spärra/ta bort spärr från markerad insedel

Godkänna och flytta samtliga insedlar som är klara (inte saknar några obligatoriska uppgifter) till "Avräkningsförslag"

Skapa mededelande på markerad insedel

 

Fält rader

Insedelid

Insedelns identitet. Automatisk numrering av PENGVIN.

Insedelnr

Insedelsnummer. Valfritt registrerat nummer.

Datum

Datum då insedeln registrerades.

Ref.Nr

Alternativt valfritt registrerat referensnummer på insedeln.

X

Om insedeln är spärrad visas detta med X

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Produktnr

Produktnummer

Benämning

Produktens benämning

Antal I

Registrerad inlevererad total volym för hela inleveransen.

Leveranstyp

Leveranstyp för inleveransen.

Kontrakt

Visar kontraktsnummer på inleveransraden.

Antal K

Antal fördelat per kontrakt. Värdet avser inte det ursprungliga kontraktet utan antal på detta kontrakt på denna insedel.

 

Avräkningsförslag

Frysta värde i avräkningsförslag

När ett värde fryses (dubbelklick på ledtext/beskrivning av värde) i dialogen avräkningsförslag, och tilläggsavräkning skapas, hämtas värde från föregående avräkning.

 

Visning förändrade värden

I samband med skapande av tilläggsavräkning har man via dialogen avräkningsförslag en visuell hjälp där förändringar från grundavräkning visas med blå siffror. Datat visas som en ”tooltip” (hjälptext) när man för muspekaren över aktuellt värde och jämförelsen sker mot föregående avräkning i alla lägen.

 

Fryst värde utgår hela tiden från föregående avräkning.

Funktionen förändrat värde (blå text) utgår också från föregående avräkning.

 

Vid skapande av tilläggsavräkning kontrollerar systemet om föregående avräkning (som ligger till grund för den nya tilläggsavräkningen) har något fryst värde. I sådant fall kopieras värdet från föregående avräkning till den nya avräkningen och det sker ingen ny beräkning av aktuellt värde. Värdet hämtas från resultatet av ”Beräkning 1” i avräkningsmodellen (detta resultat ligger i kolumnen DATA_1 i tabellen INSEDEL_AVRAKNING_DATA).

Man har alltid möjlighet att frysa/låsa upp värden även i tilläggsavräkningar.

 

Fälten till vänster är selekteringsfält för att lättare hitta rätt avräkningsförslag.

 

Försäljning

Visar vilken leveranstyp det är (t ex försäljning eller legolager)

Förfallodatm

Här har man möjlighet att ange ett fast förfallodatum för avräkningar. För att detta förfallodatum skall  komma på avräkningen krävs att det aktuella betalningsvillkoret har rutan för Fast förfallodatum" markerat.

Tilläggsavr.

Markeras om det är en tilläggsavräkning man söker efter. (En tilläggsavräkning används för att skapa nya avräkningar på differensbeloppet som uppstått när man jämför dagens priser med priser på den ursprungliga avräkningen.)

Knappar

Skapa meddelande på markerad insedel

Information som visas om meddelande finns upplagt på aktuell insedel

Backar samtliga eller markerad insedel (beroende på markeringsrutan nedan) hela vägen tillbaka till "Registrera insedlar"

Backar samtliga eller markerad (beroende på markeringsrutan nedan) insedel (grundavräkning) tillbaka till "Registrera Analysvärden"

Spärra/ta bort spärr från samtliga eller markerad insedel (beroende på markeringsrutan nedan)

Godkänner och flyttar samtliga eller markerad insedel (beroende på markeringsrutan nedan) som är klara (inte är spärrade) till "Preliminära Avräkningar"

 

Om rutan inte är markerad påverkas samtliga avräkningsförslag när man klickar på någon av knapparna ovan. Markera rutan för att endast en rad ska påverkas av knappvalet.

Övriga fält visar de beräkningar som gjorts med t ex torknings- och rensningsavgifter.

Total kan 52 värden/fält presenteras i dialogen.

 

Några fältbeskrivningar:

Grundpris

Hämtas från kontrakt om sådant finns, eller från produktregistrets "Kalkylerat inpris".

Prisortsjustering

Kostnad om leveransen skett till annat lager än avtalat. Kostnaden anges i fältet "Avgift" i tabellen Artiklar_Lager.

Forskningsbidrag

Om forskningsbidrag ska debiteras kunden/medlemmen anges detta i avräkningsmodellen.

Odlaravgifter

Om odlaravgift ska debiteras kunden/medlemmen anges detta i avräkningsmodellen.

Fält rader

Insedelid

Insedelns identitet. Automatisk numrering av PENGVIN.

Insedelnr

Insedelsnummer. Valfritt registrerat nummer.

Kontrakt

Kontraktsnummer

Ref.Nr

Alternativt valfritt insedelnummer

A

Avräkningstyp

G - Grundavräkning

T - Tilläggsavräkning

Datum

Datum då insedeln registrerades

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Produktnr

Produktnummer

Benämning

Produktens benämning

Antal inl

Registrerad inlevererad volym.

Antal Regl

Antal reglerad kvantitet

Grundpris

Hämtas från kontrakt om sådant finns, eller från produktregistrets "Kalkylerat inpris".

Pris Regl

Reglerat pris

Sedel

Används på tilläggsavräkningar för att visa grundavräkningens följesedelnummer. Det finns möjlighet att här titta på följesedeln genom att dubbelklicka på numret.

Levtyp

Visar vilken leveranstyp det är (t ex försäljning eller legolager)

Fordon

Fordonsidentitet

X

Om insedeln är spärrad visas detta med X

Ant.fel

Antal spärrande fel, dvs röda meddelanden som gör att avräkningsförslaget inte går vidare.

Diff

Differens (i pengar) per insedel. Visar om det är en differens mellan värdet på insedeln jämfört med värdet på den del av utleveransen som är kopplad mot aktuell insedel.

Preliminära avräkningar

Man kan ange ett systembelopp som heter ”Maximum godkänd differens i kronor” och om avräkningens belopp avviker från detta signaleras det med färgerna rött – överstiger, gult – understiger och grönt – ok.

Knappar

Spärra

Spärrar/tar bort spärr på markerad prel. avräkning

Visa

Förhandsgranskning av den preliminära avräkningen

Ta bort

Backar markerad prel. avräkning till "Avräkningsförslag"

Godkänn markerad

Skapar faktureringsunderlag av markerad prel. avräkning

Godkänn samtliga

Skapar faktureringsunderlag av samtliga prel. avräkningar. I samband med uppdatering av insedlarnas avräkningar skapas också inleveranser (på den leverantör som angetts i systeminställningen "Leverantörsnummer vid inleverans av spannmål").

Godkänn differens

Godkänner markerad avräkningsdifferens

 

Fält rader

Nr

Avräkningsnummer

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Typ

Visar vilken leveranstyp det är (t ex försäljning eller legolager)

FörfDatum

Datum då avräkningsbeloppet ska vara utbetalat till kund.

Insedlar

Antal insedlar på avräkning

Belopp

Avräkningens totalbelopp

Skapat

Datum som avräkningen skapades

Av

Användarsignatur för den som skapat avräkningen

Spärrad

Falskt - Om insedeln inte är spärrad

Sant - Om insedeln är spärrad

 

Godkända Avräkningar

Filtrering kan ske på kund-, produktnummer och/eller datumintervall.

Uppdaterar skärmbild med de förändringar som gjorts vid filtrering.

Backar en redan godkänd insedel så att den åter hamnar i "Registrera insedlar" och det skapas automatiskt ett krediteringsunderlag för den del av avräkningen som rör den backade insedeln. Leveranskoden (V=Spannmål, G=legolager) behålls till krediteringsunderlaget. Vid fakturering av den nyskapade krediteringen bokförs dessa på samma konton som vid ursprungsfaktureringen.

Om det inte har skapats en faktura (dvs uttag av fakturanummer har inte skett) så tas aktuellt faktureringsunderlag bort istället för att det skapas en kreditering.
Alla avräkningsposter knutna till denna avräkning samt analysvärden tas bort och samtliga uppgifter på insedeln kan ändras. De inleveranser (-rader) som skapats i samband med att avräkningen tidigare godkändes, tas bort och återställer lagersaldot. Det skapas automatiskt ett meddelande som visar vilken insedel som backats, vem som utfört det och när samt vilket/vilka avräkningsunderlag som berörts.

 

 

Insedelid

Insedelns identitet. Automatisk numrering av PENGVIN.

Insedelnr

Insedelsnummer. Valfritt registrerat nummer.

Kontrakt

Visar kontraktsnummer om detta finns, annars -1 för inget kontrakt och 0 för "vet ej".

Ref.Nr

Alternativt valfritt insedelnummer.

A

Avräkningstyp

G - Grundavräkning

T - Tilläggsavräkning

Datum

Datum då insedeln registrerades.

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Produktnr

Produktnummer

Benämning

Produktens benämning

Antal inl

Registrerad inlevererad volym.

Antal Regl

Antal reglerad kvantitet

Grundpris

Hämtas från kontrakt om sådant finns, eller från produktregistrets "Kalkylerat inpris".

Pris Regl

Reglerat pris

Sedel

Följesedelsnumret som avräkningen faktureras på. Det finns möjlighet att här titta på följesedeln genom att dubbelklicka på numret.

Levtyp

Visar vilken leveranstyp det är (t ex försäljning eller legolager)

X

Om insedeln är spärrad visas detta med X

Ant.fel

Räknar antal verifieringsfel som ligger loggade i tabellen PV_DOKUMENT_MSG

(Räknaralla poster där DOKTYP = I och DOKID = aktuell insedel (INSID))

Diff

 

Statistik

Statistik för inrapporterade leveranser (registrerade insedlar). Statistiken omfattas endast av insedlar som minst nått status avräkningsförslag, d.v.s. endast innehåller godkända analysvärden.

 

 

I övre delen av dialogen anger man de selekteringskriterier för hur man vill se statistiken, t ex en viss kund, eller en viss period. Klicka därefter på knappen "Visa statistik".

Levererade volymer

Artnr

Produktnummer

Beskrivning

Produktens benämning

Antal

Antal levererat

Sedlar

Antal insedlar

Snittpris

Snittpris per produkt. Beräkning av genomsnittsvärden är baserat på levererade volymer efter senaste avräkning respektive insedel.

Kvalitetsreglerande Volym

Kvalitetsreglerande volym.

Analysresultat (Vald kund)

Visar endast insedlar med analysvärden

Analys

Typer av analyser

Lägsta

Lägsta värde

Högsta

Högsta värde

Snitt

Snittvärde

Analysresultat (Samtliga kunder)

Analys

Typer av analyser

Lägsta

Lägsta värde

Högsta

Högsta värde

Snitt

Snittvärde

Leveranser

Sedel

Insedelnummer

Ref.Nr

Alternativt valfritt insedelnummer

Datum

Datum då insedeln registrerades.

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Antal

Antal levererat

Kontrakt

Vilket kontrakt leveransen skett mot om detta finns, annars -1 för inget kontrakt och 0 för "vet ej"

Avr

Antal avräkningar på aktuell insedel.

Första

Första avräknings- (fakturanummer) på aktuell insedel.

Senaste

Sista avräknings- (fakturanummer) för grundleveransen på aktuell insedel.

Kvalitetsreglerande Volym

Kvalitetsreglerande volym

 

Avräkningsmodeller

Visar hur de olika avräkningsmodellerna är uppsatta. Välj modell överst i dialogen. Uppsättningar görs i tabellen T_Analysmodeller.

Vissa av uppgifterna kan justeras i referensregistret för Avräkningsmodeller (Huvudmeny - Övrigt - Spannmålshantering- Avräkningsmodeller)

 

Analysvärde

Obligatoriskt innebär att värde måste fyllas i vid "Registrera analysvärde"

Min

Minsta värde som accepteras

Max

Högsta värde som accepteras

Avräkningsförslag

Om fältet är angivet till "Visas" är detta fält synligt på avräkningsförslaget

Avräkning spec

Om fältet är angivet till "Visas" specificeras/skrivs värdet ut på avräkningen.

 

 

Analystabeller

Visar värden för de olika analystabellerna. Välj tabell överst i dialogen. Uppsättningar görs i tabellen "Analystabell".

Vissa av uppgifterna kan justeras i referensregistret för Analystabeller (Huvudmeny - Övrigt - Spannmålshantering- Analystabeller)

Legolager

Här visas de avräkningar som har leveranstyp "Legolager" och det är också här man debiterar hyra för legolager.

 

Kundnamn

Vid visning av kund hämtas namn från kundregister.

 

Rutan markeras om rader med saldo noll inte skall visas.

Listor

Även i spannmålshanteringen finns den generella listgenerator som finns i andra delar av PENGVIN. Listgeneratorn hanterar insedlar och analysvärden.

 

Till vänster visas egna och generella listor som man har tillgång till

Till höger visas datat från den markerade listan om man klickat på knappen "Visa lista i detaljblad"

 

Skapa ny lista

Egenskaper för markerad lista

Ta bort markerad lista

Förhandsgranska markerad lista

Skriv ut markerad lista

Skapa pdf-fil av markerad lista

Visa markerad listas produkter i databladet till höger

Använd PENGVINs analysverktyg

Exportera markerad listas data till Excel.

 

Arbetsgång ny lista
  1. Klicka på knappen för "Ny lista"

  2. Ange namn på listan och tryck "OK"

  3. Markera/avmarkera rutan i dialogens huvud ("egen lista")

  4. Ange max antal poster du vill ha med på listan

  5. Markera de fält du vill ha med på listan (ett i taget) och klicka på knappen med pilen till höger

  6. Ändra ev namn och bredd på kolumnerna (fälten) genom att markera dem ett i taget till höger i dialogen

  7. Ange ev filtrering och/eller sortering genom att klicka på aktuellt fält och ange sortering/filtrering i avsett fält

  8. Stäng dialogen för "Listalyout egenskaper"

  9. Välj att titta på resultatet genom att klicka på knappen för "Förhandsgranska" eller klicka på knappen för "Visa lista i detaljblad" så ser du datat till höger i bild.

  10. Skriv ut listan, eller spara den som pdf eller exportera datat till Excel med avsedd knapp

Egenskaper

Under "egenskaper" lägger man till (eller tar bort) de fält man vill ha med på sin lista. man har möjlighet att ange egna namn på fälten och sortera/filtrera produkterna precis som man vill.

 

Uppsättningar

Leverantörsregister

Lägg upp en leverantör som vanligt men som avser leverans av spannmål. Leverantörsnummer används vid uppdatering av insedlarnas avräkningar, då skapas inleveranser automatiskt för att göra lagerpåverkan.

Produktnycklar

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Visa Nyckeltyper (Samlade) - Produkt)

 

Lägg upp följande fyra rekommenderade produktnyckeltyper. Det är viktigt att "typ" (identiteten) anges enligt exemplen eftersom detta styr hanteringen i programmet.

#AA

Används då inlevererat spannmål inte når upp till minimikraven enligt analysmodellen. Varan klassas då ner (lägre pris). Detta sker genom att man hämtar pris från en alternativ artikel.

Typ

Skriv #AA

Beskrivning

Ange valfritt namn på produktnyckeln

Obligatoriskt alt.

Markera inte rutan

Flera per prod

Rutan ska inte vara markerad då endast en produktnyckel av denna typ ska läggas upp på produkten

Alternativ

Inga alternativ läggs upp

 

Pris vid avräkning

Från nyckeltyp #AA

1.      Garanterat pris från huvud-levkontrakt

2.      Pris från leveranskontrakt kopplat till alt-artikel

3.      Pris från prislista

a.      Prislista från kontrakt

b.      Prislista från systeminställning

c.      Prislista från kundgrupp

d.      Prislista från kund

4.      Pris från alternativ artikels inpris

 

Från nyckeltyp #A1...5

1.      Garanterat pris från huvud-levkontrakt

2.      Pris från leveranskontrakt kopplat till alt-artikel

3.      Pris från prislista

a.      Prislista från kontrakt

b.      Prislista från systeminställning

4.      Pris från alternativ artikels inpris

#AL

Vid skapande av lego-avräkning så används värdet av denna produktnyckel som produktnummer istället för insedelns produktnummer.

Typ

Skriv #AL

Beskrivning

Ange valfritt namn på produktnyckeln

Obligatoriskt alt.

Markera inte rutan

Flera per prod

Rutan ska inte vara markerad då endast en produktnyckel av denna typ ska läggas upp på produkten

Alternativ

Inga alternativ läggs upp

#AM

Typ

Skriv #AM

Beskrivning

Ange valfritt namn på produktnyckeln

Obligatoriskt alt.

Markera rutan så att endast de upplagda alternativen kan väljas

Flera per prod

Rutan ska inte vara markerad då endast en produktnyckel av denna typ ska läggas upp på produkten

Alternativ

Lägg upp de olika alternativ som är aktuella för ert företag. Det är alternativen som t ex visas i listboxen för avvikelser i dialogen för leveranskontrakt.

#LH

Vid debitering av legolagerhyra läggs hyran in som en produkt. Denna produkt ska ha grundenhet dtm (DeciTonMånad) och priset läggs i Grundpris. Man kan alltså ha olika lagerhyra på olika spannmålssorter genom att lägga olika produktnummer på denna nyckel på spannmålsprodukterna.

Typ

Skriv #LH

Beskrivning

Ange valfritt namn på produktnyckeln

Obligatoriskt alt.

Markera inte rutan

Flera per prod

Rutan ska inte vara markerad då endast en produktnyckel av denna typ ska läggas upp på produkten

Alternativ

Inga alternativ läggs upp

 

Produktregister

Lägg upp en produkt som vanligt (för mer info, se Produkter)

Kalkyl inpris

Värdet i kalkylerat inpris används för de kunder/medlemmar som saknar kontrakt.

Faktor etikett

Det antal som anges här är det antal vågetiketter som skrivs ut i spannmålshanteringen vid registrering av insedlar. (Dessa etiketter används för att märka de burkar som analysproverna läggs i.)

 

Flik Inköp

Ange en spannmålsleverantör. Leverantörsnummer används vid uppdatering av insedlarnas avräkningar, då skapas inleveranser automatiskt för att göra lagerpåverkan.

 

Leveranskod

Ange normal (in-)leveranskod för produkten (t ex avräkning eller legolager). Denna leveranskod kommer automatiskt upp vid registrering av insedlar.

Avräkningar skall ses som Avdrag på Inköp enligt Sv. Lantmännen. Artiklar med Levkod=Avräkning (kod V i databasen) räknas som inköp därför måste det finnas ett konto upplagt i produktgruppsregistret under fliken Redovisning i fältet Konto inköp

 

Flik Lager

Lägg upp ett (eller flera) lager på produkten

 

Leveranskod

Ange normal (ut-)leveranskod för produkten (t ex avräkning eller legolager). Denna leveranskod kommer automatiskt upp vid registrering av utleverans.

 

Flik Nycklar

Exempel:

Nyckeltyp

Ange den nyckeltyp som avser avräkningsmodell

Nyckelord

Välj det nyckelord (kan också vara ett porduktnummer) som hör ihop med produkten.

 

Produktgruppsregister

Lägg upp en produktgrupp som vanligt. För mer info, se Produktgrupp

 

Flik Redovisning

Konto inköp

Avräkningar skall ses som Avdrag på Inköp enligt Sv. Lantmännen. Artiklar med Levkod=Avräkning (kod V i databasen) räknas som inköp därför måste det finnas ett inköpskonto upplagt i produktgruppsregistret under fliken Redovisning i fältet Konto inköp.

 

Flik Medlemsuppgifter

Återbäring i %

Återbäring i procent (bonus på inköp). 0 % medför ej grundande, vid blankt i %-fältet ("null") hämtas procentsatsen från systembeloppet "Vinstdelning: Återbäring i procent"

Efterlikvid i %

Efterlikvid i procent (bonus på leveranser). 0 % medför ej grundande, vid blankt i %-fältet ("null") hämtas procentsatsen från systembeloppet "Vinstdelning: Efterlikvid i procent"

Insatsgrundande

Rutan markeras om produktgruppen ska vara insatsgrundande.

 

Kundregister

Lägg upp en kund som vanligt (för mer info, se Kunder)

 

Flik Medlemsuppgifter

Allmänt

Datum för inträde i föreningen

Det datum då kunden blev medlem

Datum för utträde ur föreningen

Det datum då kundens medlemskap avslutades. Om fältet är tomt är kunden fortfarande medlem.

 

Insatskapital

Beräkning av insatsgrundande omsättning:

Genomsnittlig omsättning 3 år bakåt I tiden. (Summan av omsättning för de tre åren delat med 3)

Om värdet i fältet “Minsta insatsgrundande omsättning” är högre än framräknad insatsgrundande omsättning gäller “Minsta insatsgrundande omsättning

Insatsgrundande omsättning år -1

Kan sättas manuellt vid inträdet i föreningen för att sedan via spannmålsmodulen räknas fram automatiskt då kunden varit medlem ett år. Omsättningen avser både det som kunden sålt till och köpt av föreningen. I produktgruppsregistret under fliken medlemsuppgifter anges om produktgruppen ska vara insatsgrundande.

Insatsgrundande omsättning år -2

Kan sättas manuellt vid inträdet i föreningen för att sedan via spannmålsmodulen räknas fram automatiskt då kunden varit medlem två år. Omsättningen avser både det som kunden sålt till och köpt av föreningen. I produktgruppsregistret under fliken medlemsuppgifter anges om produktgruppen ska vara insatsgrundande.

Insatsgrundande omsättning år -3

Kan sättas manuellt vid inträdet i föreningen för att sedan via spannmålsmodulen räknas fram automatiskt då kunden varit medlem tre år. Omsättningen avser både det som kunden sålt till och köpt av föreningen. I produktgruppsregistret under fliken medlemsuppgifter anges om produktgruppen ska vara insatsgrundande.

Minsta insatsgrundande omsättning

Minsta värde som insatsen ska beräknas på. Det avtalade värdet sätts manuellt. Om värdet i fältet “Minsta insatsgrundande omsättning” är högre än framräknad insatsgrundande omsättning gäller “Minsta insatsgrundande omsättning”.

Automatisk sänkning av insats

Rutan markeras om medlemmens insats ska sänkas om omsättningen minskar, t ex vid avveckling av jordbruket.

Insatsskyldighet

Det antal kronor medlemmen är skyldig att sätta in i föreningen. Kan skrivas in manuellt eller räknas fram av systemet.

Beräkning av insatsskyldighet:

Andel av Insatsgrundande omsättning angivet som en procentsats under systembelopp “Medlemsinsats i procent”

Insatsskyldighet kan endast sänkas från föregående år om kryssruta “Automatisk sänkning av insats” är markerad.

Insatsskyldigheten kan aldrig bli lägre är systembeloppet “Minsta nivå på insatsskyldighet”.

Bonushantering Omsättning

Inköp

Summa återbäringsberättigade inköp.

Leveranser

Summa efterlikvidsberättigade inköp.

Insatsgrundande

Insatsgrundande omsättning

 

På produktgrupp – medlemsuppgifter anges om produktgruppen är efterlikvidsgrundande eller återbäringsgrundande. 0 i % medför ej grundande. Vid blankt i %-fältet hämtas procentsatsen från systembeloppet "Vinstdelning: Efterlikvid i procent" respektive "Vinstdelning: Återbäring i procent".

Bonushantering Bonus

Inköp

Senast beräknad återbäring

Insatsgrundande

Senast beräknad efterlikvid (hur mycket medlemmen sålt till föreningen)

 

Omsättningsperiod

Period för omsättning och bonusberäkning.

 

Leveranskontrakt

Här registreras de uppgifter man kommit överens om i kontraktet med kunden.

Dialogen för leveranskontrakt används för registerunderhåll av och sökning mot leveranskontrakt i spannmålshanteringen. Den innehåller även en rapportgenerator för att ta fram information från leveranskontrakten för utskrift av listor eller vidare bearbetning i Excel eller PENGVINs analysverktyg.

 

Dialogen startas från menyn och är inte beroende av dialogen för registerunderhåll av kunder. I dialogen ingår en sökfunktion så att man lätt kan söka fram kontrakt för viss kund, produkt, tidsintervall m.m.

För mer information, se avsnitt Leveranskontrakt

 

Fakturatyp

(Huvudmeny - Referensregister - Fakturering - Fakturatyper)

 

En egen fakturatyp för avräkningar ska läggas upp. Denna fakturatyp skall som samlingsnivå ha ”Per Följesedel” om man inte vill ha flera avräkningsomgångar på samma dokument i reskontran. Vidare skall ”Avräkning” var angivet som utskriftstyp. I annat fall kommer avräkning att skrivas ut med ordinarie fakturalayout.

 

 

Systeminställningar

(Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar – Spannmålshantering)

Analyskostnader: Falltal, Analyskostnader: Flyghavre osv

Analyskostnader i anges kronor

Antal dagar bakåt i tiden som skall visas

Visar hur många dagar bakåt  i tiden som leveranskontrakt ska visas i fliken ”Övriga kontrakt” i dialogen för leveranskontrakt. Beräkning sker från leveransperiodens första datum.

Artikelnummer för kostnader vid särspec avräkning

Systemreferensen används inte längre.

Avräkning: Bet.villkor avräkningar

Betalningsvillkor för avräkningar

Avräkning: Fakturatyp avräkningar

Alla utleveranser som skapas utifrån avräkningar får denna fakturatyp

Avräkningar: Antal dagar fast förfallodatum

Man anger i dagar när avräkning skall förfalla för betalning beräknat från 1:a avräkningsdatum. Detta värde skall i kombination med systembeloppet nedan ge önskat förfallodatum. Om man t ex satt 35/5 dagar, betyder det att det blir minst blir 30 dagars förfallodatum på den äldsta av avräkningarna (eftersom den kan ha legat i högst 5 dagar och väntat på de senare avräkningarna).

Avräkningar: Datumintervall per avräkning

Man anger det antal dagar som maximalt får skilja mellan 1:a och sista avräkningsdatum per följesedel

Bet.villkor Debet-lego-avräkning

Systeminställning för betalningsvillkor för legoavräkning. Om systeminställningen är angiven kommer denna att tas för legoavräkningar. Om betalningsvillkoret dessutom har rutan för fast förfallodatum markerat tas det förfallodatum man angett i fliken ”Avräkningsförslag” att läggas som förfallodatum på legoavräkningen.

Brytningsbegrepp avräkning

STD = Standarduppsättning, ingen brytning på produkt  (dvs flera produkter/sorter/artiklar per avräkning)

ART = Uppsättning där avräkning innehåller en produkt/sort/artikel per avräkning

Dela insedel på flera kontrakt

Denna flagga styr om en insedel ska kunna delas på flera kontrakt eller om en eventuell överleverans ska prissättas som kontraktslös leverans.

Extern vågdator installerad

Markeras om extern vågdator används.

Fabrikat på våg för invägning

Anger fabrikat på våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar.

Fabrikat på våg för utvägning

Anger fabrikat på våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar.

Föreslagen godkänd diff vid underlev på kontrakt

Föreslagen godkänd differens vid underleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.

Föreslagen godkänd diff vid överlev på kontrakt

Föreslagen godkänd differens vid överleverans i samband med uppläggning av leveranskontrakt. Anges i procent.

Föreslagen leveranstyp på kontrakt

Föreslagen leveranstyp vid uppläggning av leveranskontrakt

Föreslaget leveranssätt på kontrakt

Föreslaget leveranssätt vid uppläggning av leveranskontrakt

Föreslaget slutdatum för leverans på kontrakt

Föreslaget slutdatum vid uppläggning av leveranskontrakt

Föreslaget startdatum för leverans på kontrakt

Föreslaget startdatum vid uppläggning av leveranskontrakt

Förklarande text insedel/avräkning

Beskrivning av texten på insedeln/avräkningen, t ex A:Insedel/referens B:Datum C:Sort D:Avr-referens E:Levplats F:Omklassning G:Kontrakt/referens

Forskningsbidrag % på avräkningsbelopp

Forskningsbidrag i procent som debiteras kunden/medlemmen på avräkningsbeloppet

Hoppa till produkt efter inmatning

Vid inmatning av vågsedel hamnar markören direkt i inmatningsfältet efter att kundnummer angetts.

Identitet hos EuroFins/Analycen

 

Identitet MID Oljeväxt-analys

 

Identitet MID Spannmål-analys

 

Inkludera analysantal i levererade volymer

 

IP-adress för invägning

Anger IP-adress för våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar. Används vid TCP/IP ansluten våg.

Ip-adress för utvägning

Anger IP-adress för våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar. Används vid TCP/IP ansluten våg.

Kolumner på avräkning

Det finns via denna systeminställning möjlighet att välja om kolumnerna avräkningsreferens och leveransplats skall skrivas ut på avräkningen.

{5} avser avräkningsreferens, {6} avser leveransplats. 0 – döljer kolumnen, 1 – visar kolumnen. I exemplet här kommer leveransplats att skrivas ut men inte avräkningsreferens.

Rubriken ändras också beroende på vilken info som finns tillgänglig. Kolumnen visas inte om det varken finns kontraktsinformation eller tidigare avräkningsbelopp.

 

Kommunikationsinställningar terminal TM01

 

Kommunikationsinställningar terminal TM01

 

LegoHyra Standard-signatur

Om skapad legohyres-följesedel saknar säljare används denna säljarsignatur.

Legoavräkningar: Svinn %

Kundanpassning

Legolager: Bet.villkor Legohyra

Det betalningsvillkor som skall gälla vid debitering av hyra för legolager spannmål. Anges inget betalningsvillkor används det som är ordinarie på aktuell kund.

Legolager: Fakturatyp för legolagerhyra

Den fakturatyp som skall gälla för debitering av hyra för legolager spannmål. Anges ingen fakturatyp används den som är ordinarie på aktuell kund.

Legolager: Hanteringsreferens på följesedlar

Hanteringsreferens som läggs på följesedlar som skapas vid debitering av legolagerhyra.

Legolager: Intagningsavgift kr/dt

 

Legolager: Minimidebitering av hyra i antal dagar

För varor i legolager debiteras alltid en minimihyra motsvarande det antal dagar som är angivna. Debitering sker även om varorna ligger kortare tid.

Legolager: Minimigräns för legolagerhyra

Vid volymer i legolager som understiger denna gräns debitering ingen legolagerhyra.

Leveranskontrakt: Kontraktstillägg

Om det finns ett leveranskontrakt på kunden/medlemmen men fältet för kontraktstillägg är tomt gäller det belopp som angivits här. Om det ligger ett kontraktstillägg på kundens/medlemmens kontrakt gäller det (även 0.00 gäller vilket innebär att fältet måste vara helt tomt för att det generella tillägget skall gälla).

Leverantörsnummer vid inleverans spannmål

Leverantörsnummer används Vid uppdatering av insedlarnas avräkningar så skapas inleveranser för att göra lagerpåverkan.

Maximal godkänd differens i kronor

Här anges den maxgräns för hur stor differens i kronor som tillåts.

Minsta kontraktsantal

Om kvarvarade antal på kontrakt understiger angivet belopp skall kontrakt anses som stängt.

Minsta överleverans

Om kontraktets uppsatta procentsats för tillåten överleverans understiger detta systembelopp, gäller systembelopp

Odlaravgift (oljeväxter) öre per kg

Odlaravgift för oljeväxter anges i öre per kilo.

Port vid invägning

Anger port på våg som är installerad för invägning i samband med hantering av insedlar.

Port vid utvägning

Anger port på våg som är installerad för utvägning i samband med hantering av insedlar.

Prislista Avräkningar

Om insedel saknar leveranskontrakt så hämtas pris från den prislista som angetts här. Prioritetsordning för prislista:

1. Systeminställning "Prislista Avräkningar"

2. Kund

3. Kundgrupp

Om pris saknas hämtas pris från produkt

Prislista på leveranskontrakt

Den prislista som föreslås vid uppläggning av nytt leveranskontrakt på kund.

Skall kontraktet default vara AKTIV

I denna systeminställning anges om ett nytt leveranskontrakt automatiskt ska sättas till aktivt eller inte.

Sätt fokus på filtreringsrutor

Anger om fokus ska sättas på filtreringsrutan när man kommer till flik analysvärden i spannmålshantering. Om flaggan inte är aktiverad sätts fokus på inmatning av analysvärden.

Text Levtyp = Försäljning

Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är försäljning

Text Levtyp = Legolager

Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är legolager

Text Levtyp = Legolager (Försäljning)

Anger den text som ska skrivas ut på avräkningar om leveranstypen är legolager (försäljning)

Typ av analys-utseende

Anger typ av analysfil som används vid analysimport. Anpassad för de spannmålsföreningar som har inläsning av analysresultat.

Viktfaktor analysmodell

Omräkningsfaktor för pris per kg eller dt (deciton). Om pris anges per dt ska faktorn vara 0,01 och om priset är per kg ska faktorn vara 1.

Väntetid kronor per period

Kundanpassning Vallberga

 

Medlemsreskontra

(Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar - Medlemsreskontra)

 

Artikel för efterlikvid

Produktnummer som används vid efterlikvid (bonus på leveranser)

Artikel för insatssamordning

Produktnummer som används vid insatssamordning

Artikel för återbäring

Produktnummer som används vid återbäring (bonus på inköp)

Max amortering i % av bonusgrundande oms

Maxgräns för amorteringsgräns, dvs amorteringsbelopp får ej överskrida xx i procent av bonusgrundade omsättning (återbäringsgrundande omsättning +  efterlikvidsgrundande omsättning).

Maximal insatsamortering i % av efterlikvid

Maximal insatsamortering i % av efterlikvid

Maximal insatsamortering i % av insatsskyldighet

Maximal insatsamortering per år i procent av medlemmens totala insatsskyldighet

Maximal insatsamortering i % av vinstdelning

Maximal insatsamortering per år i procent av vinstdelningsbelopp

Maximal insatsamortering i % av återbäring

Maximal insatsamortering i % av återbäring

Maximal insatsamortering kr/ år

Maxbelopp för insatsamortering som kan krävas per år. Systembeloppet ger möjlighet att ange en maximal insatsskyldighet i kronor. Vid framräkning av insatsskyldighet tas hänsyn till denna gräns så att framräknad insatsskyldighet som överskrider gränsen automatiskt sänks till det angivna maxvärdet. Hänsyn tas också till om det på kunden finns angett ett belopp och datum för fast insatsskyldighet. Vid beräkning av insatsskyldighet kommer det värde som ligger i fältet insatsskyldighet inte att påverkas (varken uppåt eller neråt) så länge dagens datum inte överskrider det angivna datumet.

Beräkningsordning:

  1. Minsta värde (systembelopp)

  2. Högsta värde (systembelopp)

  3. Fast belopp och datum i kundregistret (flik medlemskuppgifter)

Medlemsinsats i %

Värdet används vid beräkning av medlemsinsatsen (baserat på snittet av de tre senaste årens omsättning). Det framräknade värdet sätts i kundregistrets flik "Medlemsuppgifter" i fältet "Insatsskyldighet".

Minsta nivå på insatsskyldighet

Minsta nivå på insatsskyldig uttryckt i kronor

Momsbelopp på bonusbelopp leveranser (Efterlikvid)

Produktnummer som används på bonusbelopp på leveranser

Skatt på utdelning

Produktnummer som används vid skatt på utdelning

Underlagstyp för medlemsinsatser

Underlagstyp som används för medlemsinsatser

Underlagstyp för medlemssparmedel

Används när man skapar konto med automatik i medlemsreskontran, i samband med uppdatering av kundreskontra, vid vinstdelning eller kvittning.

Utdelning (Ränteberäkning på insatskapital)

Utdelning (Ränteberäkning på insatskapital). Ränteberäkning sker i "Registrering av avbokningar".

Vinstdelning: Efterlikvid i procent

Efterlikvid i procent när inget annat är angivet på produktgruppens flik medlemsuppgifter. Används vid beräkning av bonus på leveranser.

Vinstdelning: Återbäring i procent

Återbäring i procent när inget annat är angivet på produktgruppens flik medlemsuppgifter. Används vid beräkning av bonus på inköp.

Betalningsvillkor

(Huvudmeny - Referensregister - Fakturering - Betalningsvillkor)

Ett eget betalningsvillkor för avräkningar ska läggas upp. Detta betalningsvillkor skall ha rutan för fast förfallodatum ska markeras om man vill kunna ange fast förfallodatum för avräkningar.

 

 

 

Utskriftslayouter

(Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Utskriftslayouter)

Lägg upp en utskriftslayout för avräkning

Markera utskriften som "Standard" när den lagts upp.

 

Beskrivning

Ange valfritt namn på avräkningen

Layout

Skriv in rätt layout för den avräkning ni valt. Det finns två stycken att välja på: Spmal_AVR och PV_Avrak_Spmal

Skrivare

Välj den skrivare avräkningarna ska skrivas ut på

Rapporttyp

Välj "Rapportserver"

Egen layout

Skall inte vara markerad

Antal

Ange det antal exemplar som avräkningen ska skrivas ut i

Pris

Har ingen funktion vid utskrift av avräkning

Hantering

Välj "Utskrift på skrivare"

Firmanamn

Välj om firmanamn skall skrivas ut eller inte på avräkningen.

Sidfot

Välj om sidfot skall skrivas ut eller inte på avräkningen.

Slutrader

Lägg upp beskrivningen/rubriken på de fält som visas i avräkningens dokumenthuvud.

Mapp för arkivering av utskriftskopia som PDF-fil

Om man vill spara en kopia av utskriften i PDF-format skall man här ange i vilken mapp kopian skall sparas. Önskar man ingen kopia lämnas fältet tomt.

Bilagstyp för länkning av arkivfil som bilaga

Om man i fältet ovan har angett att en utskriftskopia skall arkiveras har man möjlighet att knyta denna arkivfil som en bilaga till avräkningsfakturan genom att välja en bilagetyp. Om man väljer detta kan man titta på utskriften från dialogen ”Visa faktura”.

 

Lägg upp en utskriftslayout för leveranskontrakt

Utskriften går via processerver.

Markera utskriften som "Standard" när den lagts upp.

 

Beskrivning

Ange valfritt namn på avräkningen

Layout

Skriv PV_LEVERANSKONTRAKT som är den definierade rapporten i rapportservern

Skrivare

Välj den skrivare avräkningarna ska skrivas ut på

Rapporttyp

Välj "Processerver"

Egen layout

Skall inte vara markerad

Antal exemplar

Ange det antal exemplar som leveranskontraktet ska skrivas ut i

Processerver

Ange den processerver som skall hantera utskrifterna

 

Firmanamn

Firmanamn kan skrivas ut på dokumentet. Man kan här välja att ange undantag från vad som angivits på systemflaggan (Utskrift av firmanamn på dokumenthuvud). I originaldokumenten skrivs de ut uppe i vänstra hörnet. Informationen hämtas från bolagsregistret. Vissa väljer att ha förtryckta papper med namn eller logotyp (specialanpassad rapport) och då väljer man "Ingen utskrift".

"Skriv ut (Logo)": På de nya RS-rapporterna/utskrifterna Räntefaktura, Kravbrev och Avisering avbetalning har man möjlighet att få företagets logotyp utskriven. Man placerar logotypen där övriga reporting services-rapporter ligger (sökvägen syns i Systeminställning - miljö: ”http-adress till rapport-server Standardrapporter”) och döper om den till logo.gif. I dialogen utskrifter väljer man Skriv ut (Logo) vid ”Firmanamn”.

Sidfot

Anger om sidfot med företagsuppgifter för inloggad klient skall skrivas ut på dokument. Man kan här välja att ange undantag från vad som angivits på systemflaggan (Utskrift av sidfot). Vissa väljer att ha förtryckta papper med adressuppgifter och då väljer man här "Ingen utskrift".

På kontantkvitto kan man dessutom välja om adressuppgifterna i sidfoten skall hämtas från lager- eller bolagsregister.

Radprofil

Talar om hur raden ska se ut. En radprofil går att använda på flera olika dokument.

Visning av pris

Har ingen funktion vid utskrift av leveranskontrakt

 

Slutrader

Skriv in valfri text somskrivs ut som slutrader på leveranskontraktet

 

Mapp för arkivering av utskriftskopia som PDF-fil

Om man vill spara en kopia av utskriften i PDF-format skall man här ange i vilken mapp kopian skall sparas. Önskar man ingen kopia lämnas fältet tomt.

Bilagstyp för länkning av arkivfil som bilaga

Om man i fältet ovan har angett att en utskriftskopia skall arkiveras har man möjlighet att knyta denna arkivfil som en bilaga till leveranskontraktet genom att välja en bilagetyp.

 

Dokumenthantering

(Huvudmeny – Systemregister – Dokumenthantering)

 

Om man i utskriftslayouter (via wpf-formulär) har markerat rapporterna som standard kan man hoppa över detta moment.

 

Avräkning

Välj ”Avräkning” som dokumenttyp. Välj sedan den nyss upplagda utskriftslayouten som standardlayout.

 

Utskrift av avräkningar sker via normal rutin för fakturering.

 

Leveranskontrakt

Välj "Leveranskontrakt spannmål" som dokumenttyp. Välj sedan den nyss upplagda utskriftslayouten som standardlayout.

 

Utskrift av leveranskontrakt sker via registret för leveranskontrakt.

 

Kontering

Alla produktrader (t ex korn, havre, torknings- och rensningsavgifter odyl) som kommer via avräkning får levkod V. Dessa konteras då enligt regelverket för inköp.

Om samma produkt registreras i utleveransregistreringen får de leveranskod från produktregistret och konteras enligt regelverket för försäljning.

 

Utskriftsexempel

Leveranskontrakt

Ett kontrakt per dokument

 

Samlingsdokument - flera kontrakt på ett dokument

 

 

 

Vägetikett

 

Vågsedel

 

Avräkning

 

Det finns tre systeminställningar där man kan ange en text som skrivs ut på avräkningar.

 

Text Levtyp = Försäljning

Anger den text som ska skrivas ut om leveranstypen är försäljning

Text Levtyp = Legolager

Anger den text som ska skrivas ut om leveranstypen är legolager

Text Levtyp = Legolager (Försäljning)

Anger den text som ska skrivas ut om leveranstypen är legolager (försäljning)

 

Förhandsgranska preliminär avräkning

 

Preliminär avräkning redovisar moms och innehåller uppgift om kontrakt.

 

Tilläggsavräkning

 

Legolagerspecifikation

 

Faktura Legolager

 

Visa utleverans Avräkning

 

Bonusfaktura/medlemsbesked

 

Medlemsbesked/Årsbesked/Kontoutdrag