Kundregister

Allmänt

Dialogdesign/disposition

Dialogen Kundregister innehåller flikar för att överskådligt kunna hitta i och arbeta med kundregistret.

Redigering

De uppgifter/fält i kundregisterdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.

Tangentbordskombinationer

Vill du använda tangentbordet för att klicka på en dropplista (pilfält) använd funktionstangent F4.

Växling mellan flikar sker med tangentkombinationen Alt + understruken bokstav i rubriken, t ex. Alt + Å för att aktivera fliken "Årsstatistik".

 

[alt][F]

Snabbkommando alt+f verkar hänvisa till två fält, men beroende på hur man hanterar alt-tangenten beter sig systemet olika:

Om man håller nere alt-knappen och trycker F-tangenten byter systemet till fliken ”Info”.

Om man Trycker på alt-knappen, släpper den och därefter trycker på F-tangenten öppnas ”Fönster”.

 

[ctrl][W]

Kombinationen ctrl+w öppnar fönsterdialogen.

 

Knappar

Öppnar sökdialog beroende på i vilket fält markören är.

Referensregister, kan öppnas med F4-tangenten

Meny

Arkiv

Ny

Används för att lägga upp ny kund, dialogen blir blank men de kunder man tidigare valt fram ligger kvar i urvalet. Fälten för Faktureringsavgift, Delningsavgift och Restnoteras markeras med automatik när man lägger upp en ny kund.

Öppna . . .

Tar fram sökrutan för kunder

Stäng

Stänger den kunden som ligger överst (synlig) i urvalet

Spara

Sparar den kund som ligger överst i urvalet

Spara och ny

Sparar den kund som ligger överst i urvalet, dialogen blir blank men de kunder man tidigare valt fram ligger kvar i urvalet.

Spara som . . .

Kopierar vald kund till en ny likadan. En extra ruta visas där man anger kundnummer själv eller låter systemet plocka nästa lediga kundnummer.

Skriv ut         

Skriver ut en skärmdump på kunden.

Avsluta

Stänger ned dialogen för kundregistret.

Redigera

Klistra in

Klistar in det man har lagt i Windows urklippsregister.

Infoga objekt

Används för att infoga objekt till kunden

Datablad på underregister

Visar vissa flikars data i databladsformat.

Makulera

Tar bort kunden ur kundregistret. (Byter status så att den inte går att hitta eller registrera försäljning på.)

Förändra data i urval

Öppnar dialog där man kan förändra vissa uppgifter på flera kunder samtidigt.

Arbetsgång
Sök fram och lägg de kunder som ska ändras i urvalet.
Öppna dialogen "Förändra data i urval"
Ange värden i de fält som ska förändras, markera fältet genom att klicka i rutan framför (se exempel "säljare")
Klicka på "Förändra urval"

Rensa urval

Tömmer ditt lokala urval på de kunder du lagt i ditt urval.

Kolumnvisning

Används för att designa vissa databladsflikars utseende till egen layout.

Visa

Kunddata

Öppnar dialogen för Kundfråga

Kundsortiment

Öppnar dialogen för kundsortiment. Här kan de produkter som kunden har i sitt sortiment (=frekvent köper) läggas upp. Används ofta om man har förråd ute hos kund, som ska fyllas på.

Kontering

Öppnar dialog för underhåll av kundens kontering på vår varugruppsnivå. Se avsnitt "Kundkontering" för mer information.

Kundavtal

Öppnar dialog för underhåll av kundens avtal som används vid t ex EDI-sändning av fakturor och EDI-mottagning av order.

Bilagor

Öppnar dialog för att visa eller lägga in nya bilagor på  kunden. Se avsnitt Bilagor för mer information.

Boxregister

Öppnar dialog för att visa eller underhålla boxar.

Fördefinierade beteckningar

Öppnar en dialog för underhåll/upplägg av kundens fasta beteckningar. Dessa beteckningar kan sedan väljas ur listbox vid registrering av utleverans och order. Man har också möjlighet att markera på kunden att endast beteckningar från lista får anges.

Prisurval

En möjlighet att skapa prislista med kundunika priser/rabatter för viss kund på valfri del av sortimentet. Prislistan kan även presenteras som dokument eller PRICAT-fil.

I fliken "Prisurval" visas kundens pris beräknat på prislista/rabattregister. Uppgifterna hämtas från både prislistor och rabattregister och visar resultatet av beräkningar av de olika regelverken, dvs kundens verkliga priser (kampanjpriser visas ej). Förekommer olika gränsvärden på samma artikel i rabattregistret visas bara en artikelrad i Prisurval (hel förpackning).

 

Produktsökning

Öppnarar dialogen för produktsökning

Skapa prisurval från produkturval

Skapar prisurval (med kundens priser och rabatter) av de produkter man lagt i urvalet

Uppdatera prisurval

Manuell uppdatering av prisurvalet (kan läggas i processerver för automatisk uppdatering)

Töm prisurval

Tömmer prisurvalet

Skriv prislista

Skapar en utskrift av prislistan som kan presenteras för kunden. Listan innehåller produktnummer, benämning, enhet, pris, rabatt, pris per och nettopris.

Skapa dokument prisurval

Skapar elektronisk prislista

Fönster

Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst.

 

?

Om

Visar information om PENGVIN programvara, version, licensnummer, systeminformation mm.

Grunduppgifter

Sökning av kund, se avsnitt kundsökning

Kundnr

Kundnummer. Sätts manuellt eller hämtas automatiskt från löpande nummerserie.

Kundref

Används som referensnummer om man ingår i en kedja och kunden har ett centralt kundnummer hos kedjan. Används i PENGVIN Elektroniska Dokument (PED) vid export och import av dokument, t ex EDI-faktura och EDI-order.

Namn

Kundens juridiska namn. Sökbart i kundsökning vid namn (F2).

Om det finns kundnamn som i kundregistret är upplagda med apostrof, byts apostrofen med automatik till accent vid registrering av order och utleverans.

Adress 1

Boxadress, skrivs ut på samtliga kunddokument.

Adress 2

Ytterligare adressfält, skrivs ut på samtliga kunddokument.

Postadress

Postnummer och ort

Land

Land. Skrivs ut på fakturan.

Sökbegrepp

Kundens namn. Det namn man söker kunden på. Sökbart i kundsökning vid sökbegrepp (F3)

Säljare

Vår ansvarige säljare på kunden. Hämtas från referensregister. Det finns en systeminställning för order och en för utleverans där respektive systeminställning har tre alternativ: "Ingen automatisk säljare”, ”Säljare från inloggad användare”, ”Säljare från kund/mottagare". Vid alternativet ”Säljare från kund/mottagare” tas säljare från godsmottagare om det finns någon uppgift där annars hämtas säljaren från kund.

Observera att om man har aktiverat systeminställningen (flaggan) ”Föreslå föregående säljare vid utleverans” ska denna användas i kombination med systeminställningens alternativ för utleverans ”Ingen automatisk säljare".

Kontaktperson

Kontaktperson hos kunden. Kontaktpersonen i kundregistret behöver inte vara upplagd i kontaktpersonsregistret för att den skall hämtas till ordern/utleveransen.

Orderhanterare

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Samtliga auto-order till uppsatta urval” är aktiverad. Orderhanterare kan också anges på godsmottagare, lager eller som generell systeminställning "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systeminställning

Affärsområde

Delar in kunden i affärsområde. Kan användas t ex vid selektering och prissättning. Hämtas från referensregister.

 

Relationsnivå

Används för att dela in kunderna i olika grupper. Systemets har två ordinarie relationsnivåer Kunder och Prospekts, men har har själv möjlighet att lägga upp fler via referensregistret "Övriga referenser".

Organisationsnummer

Kundens organisationsnummer.

Om man vill att organisationsnummer skall vara obligatoriskt att ange när man lägger upp en ny kund kan man sätta upp en systeminställning för detta. Systeminställningen heter ”Verifiering organisationsnr Kund” och ligger i gruppen ”allmänt”. Det finns tre val:

0 – ingen kontroll (organisationsnummer är inte obligatoriskt)

1 – Kontroll att uppgift finns (organisationsnummer är obligatoriskt men ingen kontroll sker att det är giltigt eller ej)

2 – Kontroll giltigt org.nr (organisationsnummer är obligatoriskt och kontroll sker att det är giltigt)

VAT-nummer

Kundens momsregistreringsnummer. Skrivs ut på fakturan (både Access- och RS-faktura).

Ej juridisk person

Markeras om kunden är en inte kan betraktas som en juridisk person

Telefon

Kundens telefonnummer

Telefax

Kundens faxnummer

Betalningssätt

Här anges hur utbetalning till kund skall ske (Bankgiro, Plusgiro, Bankkonto eller kontant (sker via bank- eller plusgiro som skapar en utbetalningstalong till kunden)). Funktionen kan användas för att kreditposter.

Plusgironr

Kundens plusgironummer

Bankgironr

Kundens bankgironummer

Bank.KontoNr

Kundanpassning. Funktionen ej aktiverad.

Utbetalar.Nr

Kundanpassning. Funktionen ej aktiverad.

E-post

Kundens e-postadress. Kan användas vid sändning av kopia på kvitto/följesedel till kund i samband med registrering av utleverans. Se "Sända kopia via epost".

 

Konto kundf

Används vid bokföring. Om fältet är tomt hämtas det generella kundfordringskontot som är uppsatt i konteringsregelverket.

Resultatenh

Används vid bokföring. Om fältet är tomt hämtas den generella resultatenheten som är uppsatt i konteringsregelverket.

Ansvarsområde

Kan användas som manuellt selekteringsfält i Access. Ingen praktisk funktion i PENGVIN.

Distrikt

Det område/distrikt kunden tillhör. Selektering kan ske t ex vid skapa plockunderlag och statistiken kan fördelas per distrikt.

SNI-kod

Välj SNI-kod ur referensregistret. SNI-koden kan anges/sökas både med hjälp av sifferkoden eller beskrivningen. SNI-koden kan anges/sökas både med hjälp av sifferkoden eller beskrivningen. SNI-koderna läggs upp/underhålls i det referensregistret för övriga referenser (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Övriga referenser).

(SNI = Svensk Näringsgrens Indelning).

Kundtyp

 

Resultatkontering på utleverans

Konto

Används för styrning av kontering både vid internförbrukning och internförflyttningar. Fältet används också vid försäljningskontering vid ordinarie försäljning men detta förutsätter att systeminställningen (flaggan) ”Försäljningskonto från utlev. Resultatkontering” är aktiverad. Uppgiften hämtas från kundregistret men kan ändras vid utleveransregistreringen. Saknas uppgifter på utleveransen hämtas detta från konteringsregelverket.

Resultatenhet

Används för styrning av kontering vid både internförbrukning och internförflyttningar samt ordinarie försäljning.

Meddelande

I kundregistret finns en meddelanderuta där brister i datainnehållet visas på samma sätt som vid t. ex. orderregistrering.

 

Utskrift

(Längst ner i dialogen)

Används för att skriva ut eller förhandsgranska kundens rabattavtal. Uppgifter hämtas från rabattgrupper på kundens kundnummer och kundrabattgrupp.

 

Från den generella visningsbilden (RS-Rapporter) finns det en funktion för att sända den aktuella rapporten som bifogad fil. Man kan ange en eller flera e-postadresser, ärenderubrik och ett meddelande till mottagaren. Filen namnsätts till rapportnamn och om aktuell rapport har ett dokumentnummer så kompletteras filnamnet med detta. Funktionen kan användas om man har normal e-posthantering (outlook/exchange).

.

Flikar

Avtalsuppgifter

Fält

Ordertyp

Den ordertyp som skall föreslås på kundorder. Hämtas från referensregister. Se också dokument "Koppling beställnings- och ordertyp".

Leveranssätt

Med kunden avtalat leveranssätt som skall föreslås på kundorder. Hämtas från referensregister.

Leveransvillkor

Med kunden avtalat leveransvillkor som skall föreslås på kundorder. Hämtas från referensregister. Vid registrering av order hämtas leveransvillkor i första hand från godsmottagare men om uppgift om leveransvillkor saknas på godsmottagaren hämtas värdet istället från kunden (flik Avtalsuppgifter).

Om man byter godsmottagare från en med leveransvillkor till en utan leveransvillkor ligger föregående leveransvillkor kvar.

Fakturatyp

Med kunden avtalad fakturatyp som skall föreslås på kundorder och utleverans. Påverkar samlingsnivån på faktura. Hämtas från referensregister.

Betalningsvillkor

Med kunden avtalat betalningsvillkor som skall föreslås på kundorder och utleverans. Hämtas från referensregister.

 

Kreditgränser och spärrkoder

Om fakturakunden eller köparen har en kreditspärr spärras följesedeln. För ytterligare info, se avsnitt kreditgränser och spärrkoder.

Kreditlimit

Kreditlimit i kundens valuta (inkl moms), dvs övre beloppsgräns för beviljad kredit. Systemet varnar enligt uppsatt kreditspärregelverk om limiten överskridits.

Kreditlimit dgr

Kreditlimit i dagar anger hur många dagar som en/flera fakturor skall vara förfallna för att systemet ska varna/spärra för köp enligt uppsättningarna för den spärrkod kunden har angiven.

Förfallna kreditfakturor spärrar inte kunden för köp även om förfallodatum passerats med angivet antal dagar. Det betyder att just kreditfakturor inte påverkas av spärren men om kunden har en vanlig faktura som passerat förfallodatum, enl det antal dagar man angett här, spärras kunden för köp enligt spärrkodsregistret även om kunden har en kreditfaktura till ett större värde än den förfallna vanliga faktura.

Om en kund har fakturor som är förfallna med mer än det antal dagar man angett, blir kunden spärrad (enl spärrkodsregistret) även om kreditlimiten inte är uppnådd.

Temporär kredit

Det går att ange en tillfällig kreditlimit på kund där man också anger till vilket datum den tillfälliga/temporära kreditlimiten ska gälla. Vid limitkontroll tas hänsyn till den tillfälliga limiten fram till det angivna datumet. Om datum inte är angivet används inte den tillfälliga limiten.

Till

Datum t o m som den temporära kreditlimiten skall gälla.

Kreditlimit fakturerat

Limit för ej betalda fakturor

Förf. %

Limit för förfallna fakturor i procent av limit för ej betalda fakturor.

Om fältet ”Kreditlimit faktura” sätts till 0 eller null sker ingen kreditkontroll mot fältet ”Förf” %. Fältet ”Förf %” är beroende av ett värde i ”Kreditlimit faktura”

 

Funktionaliteten vid limitkontroll fungerar så att det sker kontroll av totalt utnyttjad limit men även limit för fakturerat och förfallet. I de fall någon av dessa tre gränser överskrids visas meddelande till användaren vilken limit det är som har överskridits utifrån den spärrkod som ligger på kunden. Om något av limitfälten lämnas tomt eller är noll sker ingen kontroll.

 

Kreditvärdighet

Ett rent textfält (5 tecken) för egna anteckningar om kundens kreditvärdighet.

Kreditspärr

Talar om hur kunden ska hanteras vid order- och utleveransregistrering, t ex vid överskriden limit. Hämtas från referensregister.

Prislista

Anger om kunden är knuten till någon prislista. Om fältet är tomt söker systemet i referensregister ”Affärsområde” och därefter i systeminställningar efter prislista.

Alt prislista 1, 2 och 3

Det finns möjlighet att knyta en kund till flera prislistor. Systeminställningen (flaggan) ”Lägsta pris vid flera prislistor på kunden” styr om lägsta pris ska hämtas eller om prioritetsordningen enligt nedan ska gälla.

Prioritetsordning:

Grundläget är att ordinarie prislista används

Om den aktuella produkten saknas i ordinarie prislista används istället alternativ prislista 1

Om den aktuella produkten saknas i alternativ prislista 1 används istället alternativ prislista 2 o.s.v.

 

I de fall det finns en prislista på godsmottagare används den i första hand, men om produkten saknas där används istället alternativ prislista 1.

Om den aktuella produkten saknas i alternativ prislista 1 används istället alternativ prislista 2 o.s.v.

Slagning sker alltså inte mot grundprislista om det finns en prislista på vald mottagare.

Om prislista helt saknas på godsmottagaren hämtas priset i prioritetsordning enligt beskrivning ovan, dvs först grundprislista, därefter alt 1, 2 och 3.

Lägsta pris vid flera prislistor på kunden

Om flaggan ”Lägsta pris vid flera prislistor på kunden” aktiveras hämtas lägsta pris på aktuell produkt, oavsett i vilken av prislistorna den ligger (prislista på mottagare, grundprislista, alternativ prislista 1, 2 eller 3). Här kan alltså lägsta priset hämtas från grundprislistan även om man på mottagaren har angett en prislista.

 

Regelverket ”Bästa pris” gäller fortfarande vilket innebär att om produkten finns på en aktiv kampanj och kampanjpriset är lägre än priset i någon av prislistorna så får kunden kampanjpriset.

 

Valuta

Vilken valuta som kunden handlar och faktureras i. Hämtas från referensregister.

Språk

Kundens språk. Detta fält ska inte vara tomt då det används bland annat i kravhanteringen för att rätt kravtext skrivs på kravbrevet. Språkkoden används också för standardtexter på kunddokument.

(Det finns i dagsläget ingen funktion för att styra språkkod via fakturakundnummer, dvs det är kundnumret som styr språket oavsett vilket fakturakundnummer som används.)

Dokumentrubriker (etiketter)

I stället för att göra egna rapporter till utländska kunder kan man lägga in översättningar i tabellen S_LABEL. RS-rapporterna hämtar då aktuella ord till de etikettnamn man valt och med hänsyn till kundens språkkod. Se avsnitt "Språkhantering".

Produktbenämning

Man kan hantera produktbenämningar på annat språk så att dessa med automatik skrivs på dokument till utländska kunder.

I tabellen ARTIKLAR_ALTERNATIVBEN registreras de benämningar som är aktuella. När språkkoden på kunden matchar ett produktnummer med samma språkkod i tabellen byts benämningen på kunddokumentet ut. Notera att språkkoden är tvåställig, dvs EN för engelska. Om man har annan kod för engelska i språkregistret måste detta ändas. Kom också ihåg att välja om språkkoden på aktuella kunder om koden ändrats.

 

Senast uppdaterad

Datum och signatur för den som senast uppdaterat kunden.

Upplagd

Datum och signatur för den som lagt upp kunden i registret.

 

Leveranskod

Om leveranskod finns angivet på kunden föreslås denna som leveranskod vid orderregistrering (i orderhuvudet). Om leveranskod saknas på kund hämtas ordinarie leveranskod på radnivå i orderregistreringen.

Avtalskundnr

Här anges det kundnummer från vilket pris- och rabatter ska hämtas om kunden ska gå på annan kunds avtal.

Fakturakundnr

Här anges det kundnummer som fakturan ska skapas på, om annat än eget kundnummer. Används vid central fakturering av stora kunder (t ex via Tools). Se ytterligare beskrivning Fakturakundnummer. (Det finns i dagsläget ingen funktion för att styra språkkod via fakturakundnummer, dvs det är kundnumret som styr språket oavsett vilket fakturakundnummer som används.)

Godsmottagare

Anger den godsmottagare som ska föreslås automatiskt vid order- och utleveransregistrering.

Rabattprocent

Den rabattprocent som anges här avser samtliga försäljningsrader på totala sortimentet. De rader som undantas från rabattberäkningen (förutom kampanj + systemflagga) är produkter med produkttyp "Presentkort", "Tjänst", "ROT-tjänst" och "Kostnad".

Definitionsfältet styr hur den fasta rabatten skall hanteras. De olika alternativen är:

 

Rabattgräns

Under detta värde erhåller kunden ingen rabatt.

Rabattgrupp

Anger om kunden är knuten till någon rabattgrupp. Om fältet är tomt söker systemet i första hand på godsmottagare efter rabattgrupp och därefter i systeminställningar efter generell rabattgrupp. Observera att en vanlig rabattgrupp (koden/identiteten) inte får börja på bokstaven C då denna bokstav är reserverad för hämtning av priser från centralt håll (t ex från Tools centrala avtal).

Temporär rabgrp

På kunden kan man välja en tillfällig rabattgrupp som gäller till ett angivet datum där funktionen för rabattsättning tar hänsyn till den tillfälliga rabattgruppen där rabattens sista datum kontrolleras mot leveransdatum. Om datum inte är angivet används inte den tillfälliga rabattgruppen.

Till

Datum t o m som den temporära rabattgruppen skall gälla.

Centralt avtal

Det går att hantera centrala prisavtal mot flera olika prisdatabaser beroende på kund. Det kan röra sig om t. ex. rikstäckande eller regionala avtal. Det gamla sättet att styra kunden mot centralt avtal genom att lägga ”C” som första tecken i rabattgrupp har ändrats för att skapa en fri kodning av rabattgrupper. I referensregistret ”Övriga referenser” skapas centrala avtal som innehåller information om de olika centrala avtalsdatabaser som används.

Kundtyp

Kan användas som manuellt selekteringsfält i Access. Ingen praktisk funktion i PENGVIN.

EDI-referens

Kundens EDI-adress. Unikt företagsnummer som används vid sändning av EDI-fakturor. Kan vara ett SE-nummer (används bara inom Sverige) eller ett EAN-nummer för användning internationellt.

Leverans från

Här kan visst lager anges om kunden ska ha leverans från viss lagerort. Användbart t ex vid weborder eller om ordermottagning sker på ställe men kundens leverans ska gå från ett annat.

Faktureras från

Här kan det bolag anges som kunden alltid ska faktureras från. Ett sätt att knyta kunden till ett bolag där denne har avtal men kunden kan ändå hämta varor på de olika lagerorterna.

Moms

Ange den typ som är aktuell för kunden:

Behörighetsnivå

I kundregistret kan man per kund ange en behörighetsnivå. Om det finns en behörighetsnivå uppsatt på kund krävs det att användaren har behörighet till gruppen för att kunna göra förändringar eller makulera kundpost. Det går inte att tilldela en behörighetsnivå som man inte själv har behörighet till. Om man försöker göra en förändring man inte har behörighet till får man upp ett meddelande som beskriver vilken behörighet som krävs. Olika typer (valfria) av behörighet läggs upp i referensregistret för övriga referenser och tilldelas därefter i användar-/användargruppsregistret.

 

Bonusuppgifter

Bonusgrupp

Här anges den bonusgrupp kundens bonus ska beräknas från. Bonusgrupper hämtas från referensregister.

Startdatum

Avser det datum när bonus ska börja beräknas från.

Senast utbetalat

Senaste datum för när utbetalning av bonus skedde.

 

Undanta bonusprodukter från kampanj: Det finns möjlighet att undanta produkter som ingår i en kunds bonusprogram från kampanjpriser. Detta gör man genom att på bonusgruppen (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Bonusgrupper) markera rutan för ”Ger ej kampanjpris”. I och med att markeringen sätts får kunden betala ordinarie pris, men får bonus, på de produkter som ingår i aktuella kampanjer och som kunden har bonusavtal på.

Markeringsrutor

Krav vid försäljning

Om rutorna är markerade kan order- och utleveranser inte sparas på kunden om dessa fält inte är ifyllda.

Från Lista

Om rutorna är markerade kan endast beteckning/referensperson/godsmottagare väljas ur listbox. Er beteckning hämtas från registret för fördefinierade beteckningar som ligger under Visa-menyn, Er referens hämtas från kontaktpersonsregistret och godsmottagare från godsmottagarregistret.

 

Er beteckning

Krav på att beteckning ska anges vid order- och utleveransregistrering

Er referens

Krav på att referensperson ska anges vid order- och utleveransregistrering

Godsmottagare

Krav på att godsmottagare ska anges vid order- och utleveransregistrering

 

Expeditionsavgift

Markeras om kunden ska debiteras expeditionsavgift. Storlek på expeditionsavgiften och gräns för när denna ska falla ut hämtas från systemregistret systembelopp.

Faktureringsavgift

Markeras om kunden ska debiteras faktureringsavgift. Storlek på faktureringsavgiften och gräns för när denna ska falla ut hämtas från systemregistret systembelopp.

Delningsavgift

Markeras om kunden ska debiteras delningsavgift. Storleken på delningsavgiften anges på varje enskild berörd produkt. Om delningsavgiften debiteras i kronor eller procent bestäms genom en systeminställning (flagga).

Ordererk

Markeras för att ange att kundens order ska omfattas av automatjobbet (batch) ”Skapa ordererkännande”. Detta automatjobb, som kan köras manuellt eller tidsstyrt, skriver ut ordererkännande på alla order som har Ord.Erk-rutan markerad. Rutan behöver alltså inte markeras för att kunna klicka på skrivaren och skriva ut ett enskilt ordererkännande på den aktuella ordern.

Via lager

Leveranskoden för varurader med koden direktleverans ändras vid registreringen till leveranskoden transitleverans om rutan är markerad. Är rutan inte markerad behåller varurader med leveranskoden direktleverans sin leveranskod. Markeringen påverkar alltså bara varurader med leveranskod Direkt. Används t ex om man har vissa produkter som är kodade som ”Direkt” i produktregistret, men i det här fallet ska leverantören skicka det till via vårt lager istället för direkt till kunden (t.ex för att kunden ska komma och hämta det). Ett alternativ till detta är att gå in på varje enskild rad och byta leveranskod.

Ring före lev

Markeras om godsmottagaren skall kontaktas när kundordern är på väg att levereras. Det stående plockunderlaget innehåller en text om detta. Det liggande plockunderlaget skriver ej ut denna information.

Restnoteras

Markeras om kundordern kan dellevereras. Avmarkeras denna kommer plockunderlag inte ut förrän samtliga varurader kan levereras med det önskade antalet.

Konteras

Markeras om kundens fakturor ska konteras automatiskt. Konton läggs upp under Visa-menyn, Kontering.

Ej juridisk person

Markeras om kunden inte är en juridisk person

En juridisk person är ett företag, en verksamhet eller en organisation som kan förvärva rättigheter och ha skyldigheter, precis som en fysisk person. Det innebär att de bland annat kan ingå avtal, ha anställd personal, ha skulder och även bli stämda i domstol. Företagsformer så som aktiebolag, handelsbolag och ekonomiska föreningar är juridiska personer. Däremot är enskild firma eller enskild näringsidkare inte en juridisk person, då ägaren och firman är samma person.

 

Kundkort

Används för att registrera kort (för identifiering) till kunden. Man kan prägla och registrera egna kundkort eller registrera kundens företags- eller identitetskort.

Genom att dubbelklicka på pluset eller det blå numret under "Post" öppnas dialogen för nyupplägg/justering av kundkortspost.

Kortnummer

Kortnummer

Korttyp

Typ av kort, hämtas från referensregister (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Korttyper).

Kundnr

Anger det kundnummer som ska föreslås automatiskt vid order- och utleveransregistrering.

Mottagare

Anger den godsmottagare som ska föreslås automatiskt vid order- och utleveransregistrering. Om fältet är tomt hämtas den godsmottagare som angivits under avtalsfliken.

Er Referens

Namnet på den person kortet är registrerat på

Er beteckning

Avser kundens beteckning, t ex order- eller rekvisitionsnummer. Uppgiften följer med till order- och utleveransregistreringen.

Giltighetsperiod

Kortets giltighetstid, ange från och med - till och med. Om kortet passerat sista giltighetsdatum får säljaren en varning om detta och det går inte att registrera försäljning på kortet.

Spärrkod

Talar om hur kortinnehavaren ska hanteras vid order- och utleveransregistrering, t ex vid överskriden limit. Om detta fält är tomt gäller den kreditspärrkod som ligger i avtalsfliken på kunden. Spärrkoder hämtas från referensregister.

Pinkod

Används för godkännande/identifiering istället för underskrift vid elektronisk signering av utleverans.

Info

Plats för extra information om kundkortet/kortinnehavaren

Godsmottagare

Grunduppgifter

Alternativ

Listbox visar de olika godsmottagare som finns upplagda på kunden.

Mottagarnr

Mottagarnummer (Littera)

Namn

Mottagarnamn

Adress 1

Leveransadress

Adress 2

Ytterligare Leveransadressfält

Postadress

Postnummer och ort

Referens

Referensperson hos godsmottagaren

Telefon/Fax

Godsmottagarens telefon- och telefaxnummer

E-post

Godsmottagarens e-postadress. Kan användas vid sändning av kopia på kvitto/följesedel till kund i samband med registrering av utleverans. Se "Sända kopia via epost".

Distrikt

Det område/distrikt godsmottagaren tillhör. Selektering kan ske t ex vid skapa plockunderlag eller vid utskrift av reskontrajournal (med hjälp av filter).

Säljare

Det finns en ny systemreferens för order och en för utleverans där respektive systemreferens har tre alternativ: "Ingen automatisk säljare”, ”Säljare från inloggad användare”, ”Säljare från kund/mottagare". Vid alternativet ”Säljare från kund/mottagare” tas säljare från godsmottagare om det finns någon uppgift där annars hämtas säljaren från kund.

Observera att om man har aktiverat systeminställningen (flaggan) ”Föreslå föregående säljare vid utleverans” ska denna användas i kombination med systeminställningens alternativ för utleverans ”Ingen automatisk säljare".

Orderhanterare

Vid uppläggning av automatorder från aktuell kund läggs dessa till en vald användares urval under förutsättning att ordern inte är komplett enligt uppsatt regelverk eller om systeminställningen (flaggan) ”Lägg alltid automatorder till urval” är aktiverad. Orderhanterare kan också anges på kund, lager eller som generell systeminställning (referens "Ansvarig användare Automat-Order".

Prioritetsordning:

1 Godsmottagare

2 Kund

3 Lager

4 Systemreferens

 

Lager

Om denna godsmottagare ska ha leverans från annat än standardlagret anges det här.

Fakturatyp

Anges om annan fakturatyp ska gälla på godsmottagaren än den som är angiven på kunden under avtalsfliken.

Leveransvillkor

Vid registrering av order hämtas leveransvillkor i första hand från godsmottagare men om uppgift om leveransvillkor saknas på godsmottagaren hämtas värdet istället från kunden (flik Avtalsuppgifter).

Om man byter godsmottagare från en med leveransvillkor till en utan leveransvillkor ligger föregående leveransvillkor kvar.

Leveranssätt

Används om man vill ange avvikande leveranssätt på godsmottagare.

Leveranssätt hämtas i första hand från ordertyp, i andra hand från godsmottagare och i tredje hand frånkund.

Prislista

Anger om godsmottagaren är knuten till någon prislista. Om fältet är tomt söker systemet på kunden (avtalsfliken), i referensregister ”Affärsområde” och därefter i systeminställningar efter prislista.

Kundrabattgrupp

Anges om annan rabatt ska gälla på godsmottagaren än den som är angiven på kunden under avtalsfliken.

Tilläggsrabatt

Anges om kundrabattgruppen ovan ska generera kedjerabatt, d v s kunden får rabatt enligt rabattgrupp under avtalsfliken men om denna godsmottagare handlar ska ytterligare rabatt hämtas från här angiven rabattgrupp.

Rabattprocent

Den rabattprocent som anges här avser samtliga försäljningsrader på totala sortimentet.

De två fälten till höger om rabattprocent visar kundavtalsnummer och kundavtalsreferens för EDI-hantering.

Resultatkontering på utleverans

Konto

Används för styrning av kontering vid internförbrukning och internförflyttningar. Uppgift på mottagarnivå överstyr motsvarande uppgift på kund.

Resenhet

Används för styrning av kontering vid internförbrukning och internförflyttningar. Uppgift på mottagarnivå överstyr motsvarande uppgift på kund.

 

Spärrad

Används för att förhindra att mottagaren används vid försäljning men man vill ändå ha kvar mottagaren i registret för uppföljning.

Dokumentprofiler

De dokument som omfattas är ordererkännande, offert, debiteringsunderlag, förrådsetiektt, leveransbesked till kund och följesedel.

 

Den ordning som profilerna anropas är:

  1. Först söks uppgifter på mottagaren

  2. Finns inga uppgifter där, söks dessa på kund.

  3. Om det saknas på kunden används den generella profiilen

Vill man skicka samma fil till flera olika adresser lägger man upp flera hanteringsprofiler.

 

Om dokumentprofil saknas på mottagarnivå så hämtas faxnummer och e-postadress från mottagare om de finns upplagda. Saknas de även där, hämtas de från kunden.

 

E-faktura godsmottagande kundnummer

Det finns en systeminställning (flagga) som heter ”Dokumentprofil från kundnr vid fakturering”. Denna markeras om man vill att systemet hämtar dokumentprofil från kundnumret om dokumentprofil saknas på fakturakundnumret.

 

För info om dokumenttyper och utskriftslayoter se avsnittet utskriftslayouter. Hanteringsprofiler beskrivs i avsnittet elektroniska dokument.

Kontakter

Se avsnitt Kontakter

Id

Kontaktpersonsnummer. Löpande nummerserie som hämtas från systemregister nummerserier. Ny kontaktpersonen läggs upp i kontaktpersonsregistret genom att dubbelklicka på plustecknet. Se dialog nedan.

Namn

Kontaktpersonens namn

Befattning

Kontaktpersonens befattning. Hämtas från referensregister.

Nyupplägg

Person Id

Kontaktpersonsnummer. Löpande nummerserie som hämtas från systemregister nummerserier eller sätts manuellt.

Spärrad

Markeras om kontaktpersonen ska spärras för köp

Förnamn

Kontaktpersonens förnamn

Efternamn

Kontaktpersonens efternamn

Befattning

Kontaktpersonens befattning. Hämtas från referensregister.

Adressrad 1

Boxadress

Adressrad 2

Gatuadress

Postadress

Postnummer och ort

Kontaktsätt

Olika sätt att kontakta kontaktpersonen. Väljs ur listboxen som i sin tur hämtas från referensregister "Kontaktsätt" (Huvudmeny - Referensregister - Kontakter - Kontaktsätt).

Epostadress kan användas vid sändning av kopia på kvitto/följesedel till kund i samband med registrering av utleverans. Se "Sända kopia via epost".

 

Används för att lägga till bilagor till kontaktpersonen. Se avsnitt Bilagor för mer information.

Används för att skicka SMS. Symbolen visas endast på de kontaktsätt där man i referensregistret för kontaktsätt angivit meddelandetyp till "SMS".

Avvikande faktureringsadress på kund (kontaktperson)

Det finns möjlighet att ange en separat faktureringsadress på en kund. Faktureringsadressen läggs ut som adress på fakturor och skall kunna avvika från kundpostens ordinarie adress. För att använda denna funktion läggs en befattningskod med kod #FA upp och denna knyts sedan till en ny kontakt på kunden.

Observera att detta inte gäller på kravbrev. Där skrivs ordinarie kundadressen ut.

(Huvudmeny - Referensregister - Kontakter - Befattningskoder)

 

Lägg upp en ny kontakt på aktuell kund och ange den befattningskod som lagts upp med kod #FA.

 

 

Nycklar

Kan användas t ex som extra sökbegrepp eller för att särkontera vissa kunder i redovisningen.

Nyckeltyper och ev. nyckeldata läggs upp i referensregistret för nyckeltyper (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Visa Nyckeltyper (samlade)).

Nyckeltyp

Väljs ur listboxen. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per kund eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret kundnycklar.

Nyckelord

Väljs ur listboxen eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

 

Obligatorisk extra info i samband med försäljning

Om en kund kräver information på specifika produkter (t ex batchnummer) i samband med försäljning kan man göra detta med hjälp av en produkt- och kundnyckeltyp. Nyckeltypen kodas #EF i både kund- och produktregistret. Se ytterligare information i avsnitt kundnycklar.

 

Info

Typ

Talar om på vilket sätt informationen ska redovisas

Normal - Syns enbart i kundregistret

Visas vid dokumentreg - Visas som informationsruta (pop-up-ruta) samt som medelande när kunden registreras i order och utleverans.

Utskrift på dokument - Skrivs ut på följesedel RS. Övriga dokument kräver anpassning av dokument, kontakta PengVin support support@pengvin.se.

 

Kundreskontra

De uppgifter som registreras i denna flik överstyr det som står i systemregistren.

 

Kundnummer

Kundnummer

Kravantal

Anger hur många krav kunden ska få innan det skickas till inkasso. Max antal är 6.

Kravdagar

Fakturan måste ha förfallit med detta antal dagar för att fakturan ska komma med på kravunderlaget

Kravintervall

Det antal dagar som ska förlöpa mellan kravutskick.

Bel.gräns Kund

Totala värdet på samtliga förfallna fakturor för att krav ska skapas.

Bel.gräns Faktura

Minsta värde per förfallen faktura som ska krävas

Kravavgift

Kravavgift i kronor

Kvittningsregler

Öppnar dialogen för kvittningsregler om man på enskild kund vill göra undantag från generella kvittningsregler (i referensregistret för underlagstyper).

 

Dröjsmålsränta

Ränteberäkning sker på detta värde. Ränteberäkningen sker vid betalningstillfället.

Prioritetsordning på ränteberäkning:

  1. Kund - reskontraflik
  2. Fakturans underlagstyp (Huvudmeny - Referensregister - Kundreskontra - Underlagstyper)
  3. Via fakturans fakturatyp (Huvudmeny - Referensregister - Fakturering- Fakturatyper)
  4. Via kundens kundgrupp/affärsområde (Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Affärsområde)
  5. Systemreferens (Huvudmeny - Systemregister - Systeminställningar - Kundreskontra - Räntetyp standard)

Förseningsdgr räntefakt

Fältet har ingen funktion. Värde anges i referensregistret "Regelverk för ränteberäkning".

Förseningsdgr ränteber

Fältet har ingen funktion. Värde anges i referensregistret "Regelverk för ränteberäkning".

Bel.gräns räntefakt kund

Fältet har ingen funktion. Värde anges i referensregistret "Regelverk för ränteberäkning".

Bel.gräns räntefakt fakt

Fältet har ingen funktion. Värde anges i referensregistret "Regelverk för ränteberäkning".

Markeringsrutor

Krav

Markeras om kunden ska krävas på förfallna fakturor.

Automatiskt krav

Kundanpassning. Ej i funktion i standardversioner.

Räntefaktureras

Markeras om kunden ska räntefaktureras för sent betalda fakturor.

Kvittningsregler

Undantag från generella kvittningsregler (i referensregistret för underlagstyper) kan sättas på enskild kund.

 

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

Huvudformulär

Ulagstyp

Identitet på underlagstyperna. Koder under 100 är hårkodade i systemet (systemuppsättningar)

000 A conto

001 Fakturor

002 Räntefakturor

003 Avräkningar

004 Avbetalningar

005 Bonus

008 Presentkort

010 Utbetalning till kund

Koder som börjar på 100 avser egna konton

Beskrivning

Namn på dokument-/underlagstypen

Finns

Markeras om unik kvittning finns underlagstypen på kunden.

Knappar

Utför/exekverar flerfunktionsval. Används för att utföra det kommando som visas i listboxen, Visa underlagstyper. Kommandot öppnar ett nytt fönster där man anger kvittningsregler kopplade till huvudposten.

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

Markeringsruta

Om rutan är markerad ändras datat/resultatet i underliggande flik med automatik när annan post markeras. Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på utför-knappen när man vill uppdatera datat.

Redigera underlagstyp

Ulagstyp

Identitet på underlagstyperna. Koder under 100 är hårkodade i systemet (systemuppsättningar)

Beskrivning

Namn på dokument-/underlagstypen

Kvittning mot

Ange vilket dokument kvittning ska ske mot (a conto eller sparkonto). Kontroll mot att förfallodatum passerats görs mot kreditfakturor (som används vid kvittningen).

Prio

Om t ex flera olika typer av dokument (t ex faktura och räntefaktura) ska kvittas mot t ex sparkonto kan man här ange i vilken prioritetsordning det ska ske.

Kvittning

Ange om negativt saldo ska tillåtas eller om kvittning ska ske på delbelopp eller hela beloppet.

Tillåter negativt saldo - Tillåter att slutresultatet (på a contot eller sparkontot) blir negativt, dvs kunden "lånar" pengar av oss

Om positivt saldo (del av belopp) - Om saldot (på a contot eller sparkontot) är lägre än fakturabeloppet delbetalas fakturan

Om positivt saldo (hela beloppet) - Om saldot (på a contot eller sparkontot) är lägre än fakturabeloppet sker ingen betalning av fakturan

Knappar

Dölj. Stänger aktuellt fönster/avsnitt.

Gör skjutbar. Genom att trycka på knappen skjuter man ihop föregående fönster så att detta visas till vänster i funktionsramen.

Refresh, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

 

Meddelande

Används för att påminna eller bara informera om sådant som rör eller ska göras med kunden. Se också avsnitt meddelande.

 

Id

Löpande nummerserie som sätts av systemet

Rubrik

Beskrivande innehåll av meddelandet

Info

Utförlig beskrivning om åtgärd

Skapad

Datum då meddelandet skapades

Av

Vem som skapade meddelandet

Bevakas

Datum när bevakning ska ske

Bevakad

Ja/nej beroende på om åtgärden är utförd eller ej.

Dokumentprofiler

Används parallellt med ”Visa-Utskriftslayouter” för upplägg av kundunika layouter, bl a vid sändning av elektroniska dokument.

Årsstatistik

Årsstatistik kund exkluderar:

-    Makulerade följesedlar (STATUSKOD < 9)

-    Strukturrader (RADTYP <> S)

-  Spannmålsrader (LEVKOD legolager (G) och avräkning (V) 

-   Presentkortsrader

År

Årtal

Belopp

Totala nettobeloppet för kundens köp under året

Bidrag kr

Totala bidraget i kronor för kundens köp under året

Bidrag %

Totala bidraget i procent för kundens köp under året

Snittlev

Genomsnittligt bruttobelopp per utleverans/kontantkvitto under året

Leveranser

Antal utleveranser/kontantkvitton under året

Positioner

Summa antal rader utleveranser/kontantkvitton under året

Månadsstatistik

Månadsstatistik kund exkluderar:

-          Makulerade följesedlar (STATUSKOD < 9)

-          Strukturrader (RADTYP <> S)

-          Underlagstyper som inte är Faktura

-          Presentkortsrader

År

Årtal

Månad

Månad

Belopp

Totala nettobeloppet för kundens köp under månaden

Bidrag kr

Totala bidraget i kronor för kundens köp under månaden

Bidrag %

Totala bidraget i procent för kundens köp under månaden

Snittlev

Genomsnittligt bruttobelopp per utleverans/kontantkvitto under månaden

Leveranser

Antal utleveranser/kontantkvitton under månaden

Positioner

Summa antal rader utleveranser/kontantkvitton under månaden

Medlemsuppgifter

 

Allmänt

Datum för inträde i föreningen

Det datum då kunden blev medlem

Datum för utträde ur föreningen

Det datum då kunden medlemsskap avslutades. Om fältet är tomt är kunden fortfarande medlem.

 

Insatskapital

Insatsgrundande omsättning år -1

Kan sättas manuellt vid inträdet i föreningen för att sedan via spannmålsmodulen räknas fram automatiskt då kunden varit medlem ett år. Omsättningen avser både det som kunden sålt till och köpt av föreingen.

Insatsgrundande omsättning år -2

Kan sättas manuellt vid inträdet i föreningen för att sedan via spannmålsmodulen räknas fram automatiskt då kunden varit medlem två år. Omsättningen avser både det som kunden sålt till och köpt av föreingen.

Insatsgrundande omsättning år -3

Kan sättas manuellt vid inträdet i föreningen för att sedan via spannmålsmodulen räknas fram automatiskt då kunden varit medlem tre år. Omsättningen avser både det som kunden sålt till och köpt av föreingen.

Minsta insatsgrundande omsättning

Minsta värde som insatsen ska beräknas på. Det avtalade värdet sätts manuellt

Automatisk sänkning av insats

Rutan markeras om medlemmens insats ska sänkas om omsättningen minskar, t ex vid avveckling av jordbruket.

Insatsskyldighet

Det antal kronor medlemmen är skyldig att sätta in i föreningen. Kan skrivas in manuellt eller räknas fram av systemet.

Beräkning sker genom att summera de tre senaste åren, ta omsättningssnittet på dessa år och räkna ut beloppet utifrån den procentsats man angivit i  systembeloppet "Maximal insatsamortering i % av insatsskyldighet ".

Datum förfast insatsskyldighet

Här kan man ange en fast insatsskyldighet på medlem, som gäller under en viss period utan att denna påverkas av omsättningssiffror. Detta värde styr hur länge en fast insatsskyldighet skall gälla. Vid beräkning av insatsskyldighet kommer det värde som ligger i fältet insatsskyldighet inte att påverkas (varken uppåt eller neråt) så länge dagens datum inte överskrider det angivna datumet.

Bonushantering

Omsättningsperiod

Period för omsättning och bonusberäkning.

Insatsgrundande omsättning

Senast beräknad efterlikvid (hur mycket medlemmen sålt till föreningen)

Total omsättning

Inköp

Summa inköp

Leveranser

Summa spannmålsleveranser

Summa

Summan av inköp och leveranser ovan

Varav bonusgrundande

Inköp

Summa bonusgrundande inköp

Leveranser

Summa bonusgrundande spannmålsleveranser

Summa

Summan av bonusgrundande inköp och leveranser ovan

 

På produktgrupp – medlemsuppgifter anges om produktgruppen är efterlikvidsgrundande eller återbäringsgrundande. 0 i % medför ej grundande. Vid blankt i %-fältet hämtas procentsatsen från systembeloppet "Vinstdelning: Efterlikvid i procent" respektive "Vinstdelning: Återbäring i procent".

 

Bonusbelopp

Inköp

Bonusbeloppet på de bonusgrundade inköpen

Leveranser

Bonusbeloppet på de bonusgrundade spannmålsleveranserna

Summa

Summan av bonusbeloppet på de bonusgrundade inköpen och leveranserna

Moms på bonus

Leveranser

Moms på bonusbeloppet för spannmålsleveraser

Summa

Moms på bonusbeloppet för spannmålsleveraser

Utdelning

Utdelning på insatskapital (ränta)

Skatt på utdelning

Skatt på insatskapitalets utdelning

Amortering insatskapital

Om saldot på medlemsinsatsen är lägre än insatsskyldigheten tas en del av bonusbeloppet för påfyllnad av medlemsinsatsen. Hur mycket som tas beror på vilka procentvärde man angivit i avsedda systembelopp.

Insättning till sparmedel

Summering av ovanstående värde. Detta värde sätts in på medlemmens sparkonto.

Prisurval

Se också menybeskrivning "Prisurval".

 

Uppgifterna hämtas från prislistor och rabattregister och visar resultatet av beräkningar av de olika regelverken, dvs kundens verkliga priser (kampanjpriser visas ej). Förekommer olika gränsvärden på samma artikel i rabattregistret visas bara en artikelrad i Prisurval (hel förpackning).

Prodnr

Artikelnummer

Benämning

Benämning 1

VgrNr

Produktgruppsnummer

Enh

Den grundenhet som produkten hanteras i

Per

Pris per

Kundpris

Visar kundens pris. Kan t ex vara pris från prislista (rad 1 ovan) eller  grundpris där sedan en rabatt från rabattregister dras ifrån (rad 3 ovan).

Rab 1

Kundens rabatt 1

Rab 2

Kundens rabatt 2

Nettopris

Kundens nettopris

Grundpris

Produktens grundpris exkl. moms

Diff %

Prisdifferens från grundpris i procent

Bidrag %

Bidrag i procent

Konto

Visar kundens konto om funktionen kundkontering används.

Lager

I denna flik kan lagerunika uppgifter för viss kund anges. Dessa uppgifter överstyr de uppgifter som angetts i avtalsfliken. De uppgifter som kan skilja från avtalsfliken är ordertyp, leveranssätt och leveransvillkor. Uppgifterna visas även i kundfrågan där man ur listboxen väljer vilket lagers uppgifter man vill se.

Ange lagerunika uppgifter

Välj aktuellt lager i listboxen

Markera önskat fält (till vänster under "Tillgängliga fält") och klicka på knappen med pil och stjärna

Ange värdet för fältet i den högra kolumnen (under "Lagerunika data").

Ta bort lagerunika uppgifter

Klicka på knappen med det röda krysset i den högra kolumnen (under "Lagerunika data") vid det fält som ska tas bort.

 

Försäljningsstatistik

Innehåller försäljningsstatistik för aktuell kund.

Man väljer ur en listbox vilken statistikmall man vill se statistik för.  I listboxen finns alla egna och allmänna statistikmallar som är grupperade per kund. Det som visas i statistikfliken är grupperat på den undernivå som finns i mallen. Det sker ingen beräkning i samband med att man väljer en statistikmall, så för att statistiken alltid ska vara aktuell i kundregistret rekommenderar vi att man sätter upp ett batchjobb som uppdaterar statistiken varje natt.

Se avsnitt Försäljningsstatistik för ytterliga information om beräkning mm