Hantera Leverantörer NY

(MV2018:4)

Detta är en påbörjad konvertering av Accessdialogen för leverantörsregistret och redan idag kan man justera vissa uppgifter samt ta del av information. Den ersätter ännu inte fullt ut leverantörsregistret.

Länk till PENGVIN-guide som visar hur man arbetar i "Hantera leverantörer".

 

 

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

Dialogen visar de leverantörer som man har i sitt eget urval. Man kan i dagsläget välja att rensa urvalet helt eller delvis via dialogen.

 

Markeringsruta

Om rutan är markerad öppnas underformulär med automatik när annan post markeras. Även datat/resultatet i underliggande flik uppdateras med automatik när annan post markeras.

Om rutan inte är markerad måste man manuellt klicka på pilknappen för att starta underformulär alternativt klicka på refresh-knappen när man vill uppdatera datat.

 

Knappar

 

Refresh, hämtar data på nytt, dvs uppdatera resultatet/databladet.

Används för att skapa genväg till dialogen, detta läggs som en snabbknapp på skrivbordet (MV2018:6)

Används för att spara ändringar som gjorts i datablad, t ex om man flyttat kolumner eller grupperat uppgifter. Samma knapp används också för att återställa grundinställningar om man ångrat sina ändringar.

När man sparat ändringar i datablad är knappen grön och visar på så sätt tydligt att förändringar är gjorda.

Print. Skriver ut aktuellt resultat

Överför resultatet till Excel

Ny. Används för att lägga till ny leverantör.

Används för att öppna alla undergrupper i huvuddialogen (MV2018:7) och i grupperade datablad (MV2018:8)

Används för att stänga alla undergrupper i huvuddialogen (MV2018:7) och i grupperade datablad (MV2018:8)

Öppnar PENGVIN-manual. Om hjälpavsnitt saknas till aktuell dialog öppnas hjälpen i huvudmenyn.

 

Ange leverantörsnummer (Sökbegrepp)

Ett inmatningsfält för att lägga till fler leverantörer i eget urval. I dagsläget går det inte att söka fram leverantörer utan bara registrera genom att ange leverantörsnummer i inmatningsfältet.

Datablad

I datablad är de låsta (icke redigerbara)  fält gröna och de ändringsbara fälten är vita.

Länkar

De fält där man vänsterklickar på en länk har en blå text

Högerklicksmeny

De fält där det döljer sig en meny vid högerklick har en blå ram runt fältet och svart text

Länk och högerklicksmeny

De fält som både innehåller en länk (vänsterklick) och en meny bakom högerklick har både blå text och blå ram.

 

Funktioner

Redigera leverantör

Detta är en påbörjad konvertering av Accesdialogen för leverantörsregistret och redan idag kan man justera vissa uppgifter samt ta del av information. Den ersätter ännu inte fullt ut leverantörsregistret. Se beskrivning av fönstret i avsnitt "Redigera leverantör" nedan.

Nycklar

Visar de nycklar som finns på leverantören. Man har också möjlighet att lägga till, ta bort eller redigera nycklar i denna dialog. Se beskrivning av fönstret nedan.

Rensa urval

Rensar bort samtliga leverantörer från egna urvalet.

Ta bort valda från urval

I ett leverantörsurval kan man välja att radera flera leverantörer från urvalet på en och samma gång.

Ta bort rader i en följd
Klicka på första raden som skall tas bort, hålla ner shift-tangenten och klicka sen på sista raden som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".
Ta bort rader som inte ligger i en följd
Klicka på en rad, hålla ner ctrl-tangenten och klicka på övriga rader som skall tas bort. Klicka på knappen "Ta bort markerade rader".

Lägg till ny leverantör

När man valt kommandot "Lägg till ny leverantör" skapas det en leverantörspost med ett leverantörsnummer som automatiskt hämtas från leveranötrssnummerserien. Detta nummer kan ändras. Välj kommandot "Redigera leveerantör" och lägg till övriga uppgifter samt ändra ev leverantörsnumret vid behov.

Listor

Här visas alla egna (inloggad användare) samt gemensamma listor för leverantörer. Listor som andra användare markerat som ”egna” visas inte.

 

Visa lista

Visar vald lista i skärmen. Härifrån går det att skriva ut den på skrivare eller spara den till fil.

 

Redigera leverantör

Detta är en påbörjad konvertering av Accessdialogen för leverantörsregistret och redan idag kan man justera vissa uppgifter samt ta del av information. Den ersätter ännu inte fullt ut leverantörsregistret.

I övre delen av dialogen finns grunduppgifter som t ex leverantörsnummer, inköps- och redovisningsuppgifter indelat i olika avsnitt.

 

Man kan, genom att klicka på pilen (upp/ner), öppna/stänga avsnitt för att välja vilka uppgifter man vill se. Arbetar man t ex bara med kontakter kan man stänga identiteter, fakturering/kredit osv så att dialogen blir renare.

Levnr/namn

LevNr

Leverantörsnummer

Namn

Leverantörens namn

Adress

Adress rad 1

Boxadress, skrivs ut på beställning och leveranspåminnelse

Adress rad  2

Ytterligare adressfält, skrivs ut på beställning och leveranspåminnelse.

PostNr

Postnummer

Ort

Postort

Landkod

Leverantörens landkod. Om PENGVINs intrastatredovisning används krävs landkod på leverantören.

Landkoden hämtas från referensregister (Referensregister - Övrigt -Landkod)

Kontakt

Telefon

Leverantörens telefonnummer

Telefax

Faxnummer

E-post

Leverantörens e-postadress

Kontaktperson

Kontaktperson hos leverantören

Identiteter

Organisationsnr

Leverantörens organisationsnummer

VAT-nummer

Leverantörens VAT-nummer

EDI-referens

Unikt företagsnummer som används vid sändning av EDI-beställningar. Kan vara ett SE-nummer (används bara inom Sverige) eller ett EAN-nummer för användning internationellt.

Alternativ leverantör

Alternativt leverantörsnummer som kan användas för informationsutbyte mellan kedja och medlemsföretag.

Webadress

Web-adress till leverantörens hemsida

Webartikel

Web-adress (länk) till leverantörens produktinformation på leverantörens hemsida.

Inköpsuppgifter

Lev.kundnr

Vårt kundnummer hos leverantören.

Inköpare

Ansvarig inköpare för leverantören, endast de personer som är registrerade som inköpare kan väljas. Hämtas från referensregister inköpare (Referensregister - Övrigt - Säljare/Inköpare)

Beställningstyp

Normal beställningstyp som används på leverantören .Beställningstyp kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken.  Beställningstypen föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning. Beställningstyp hämtas från referensregistret "Beställningstyper".

Beställningskod

Normal beställningskod för leverantören. Beställningskod kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Beställningskoden hämtas från referensregistret "Beställningskoder". Beställningskoden är synlig och sorterings-/selekteringsbart i dialogen ”Hantera inköpsunderlag”.

Beställningssätt

Normalt beställningssätt på leverantören. Beställningssätt kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Beställningssättet föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning, och styr hur beställningen vid ”Effektuering av beställningar” ska förmedlas till leverantören. Beställningssättet hämtas från referensregistret "Beställningssätt".

Leveransvillkor

Normalt leveransvillkor från leverantören. Leveransvillkor kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Leveransvillkor föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning. Leveransvillkoret hämtas från referensregister "Leveransvillkor".

Leveranssätt

Normalt leveranssätt från leverantören. Leveranssätt kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Leveranssättet föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning. Leveranssätt hämtas från referensregister "Leveranssätt".

Fraktfrigräns

Fraktfri gräns från leverantören. Fraktfrigräns kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken.  Fraktfrigränsen visas i dialogen ”Hantera inköpsunderlag”.

Minsta best.värde

Minsta beställningsvärde

Bonus %

Används för att beräkna kalkylpris på produkter från aktuell leverantör där det inte finns någon bonusuppgift angiven på produkten.

Normal ledtid

Det antal dagar det normalt tar att få hem leveransen från leverantören. Normal ledtid kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken.

Tillfällig ledtid

Det antal dagar det tillfälligt tar att få hem leveransen. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från leverantörens normala ledtid.

Gäller t.o.m.

Det sista datum som den tillfälliga ledtiden gäller till.

Autoinköp fr.o.m

Lägsta gräns för automatskapande av lagerbeställningar.

Automatiska lagerbeställningar skapas (utan att gå via inköpsunderlag) om värdet på inköpet ligger i intervallet mellan ”Autoinköp fr.o.m” och ”Autoinköp t.o.m”.

Autoinköp t.o.m

Högsta gräns för automatskapande av lagerbeställningar.

Automatiska lagerbeställningar skapas (utan att gå via inköpsunderlag) om värdet på inköpet ligger i intervallet mellan ”Autoinköp fr.o.m” och ”Autoinköp t.o.m”.

Samlingsbeställning

Om man vill samla flera inköpsunderlag till en beställning anger man här hur man vill att samlingen ska ske. Man kan välja att samla inköpsunderlag med samma eller olika (L och T) leveranskod/er. Tredje alternativet är ingen sambeställning av olika underlag.

Förutsättning för sambeställning är att leverantör, beställningssätt och -typ, samt lager och godsmottagare (mottagande lager) är lika på underlagen. Uppgiften om samlingsbeställning eller ej kan överstyras vid hantering av inköpsunderlag.

Leveranskoden på beställning lagras per rad istället för i beställningshuvudet. Inköpsunderlag skapas fortfarande separat per leveranskod men när ett inköpsunderlag godkänns som beställning kommer underlag att kunna adderas till tidigare ej effektuerad beställning oavsett om beställningen avser lager eller transitleveranser. På beställningshuvudet ligger leveranskod ”X” om det är en blandad beställning.

Sep. best. för särpack av lagerpåfyll

Funktionen kan användas om leverantören tillhandhåller tjänsten att särpacka lagervaror för lagerpåfyllnad och lagervaror för kundorder. I leverantörsregistret anger man detta genom att markera denna ruta. En särskild beställningskod läggs upp (Huvudmeny - Referensregister - Beställning - Beställningskoder) och den anges därefter i systemreferensen ”Beställningskod för särpack av lagerpåfyllnad”. Om denna kod är angiven kommer "särpack för lagerpåfyllning" att skapa en egen beställning på de leverantörer där denna funktion är aktiverad.

Transit på samma inköpsunderlag

Om rutan markeras skapas en inköpsunderlag/beställning som innehåller transitrader från flera olika kundorder. Detta förutsätter att leverantör, beställningstyp och -sätt samt att lager och inköpare är lika på transitorderraderna.

Direkt på samma inköpsunderlag

Om rutan markeras skapas en inköpsunderlag/beställning som innehåller direktrader från flera olika kundorder.

Detta förutsätter att kundnummer, mottagaradress 1 och 2, leverantör, beställningstyp och -sätt samt att lager och inköpare är lika på direktorderraderna.

Om rutan inte markeras gäller samma förutsättningar som ovan plus att ordernummer måste vara samma - dvs flera olika ordrar kan inte slås samman till en direktbeställning.

Skapa inköpsunderlag vid transit

Om rutan är markerad skapas inköpunderlag på transitorderrader och dessa måste sedan godkännas innan beställningen skapas. Om rutan inte markeras skapas beställningar direkt på transitorderrader utan att gå via inköpsunderlag.

Skapa inköpsunderlag vid direkt

Om rutan är markerad skapas inköpunderlag på direktorderrader och dessa måste sedan godkännas innan beställningen skapas. Detta förutsätter att dokumentprofilen knutits till ett beställningssätt. I annat fall bedöms ordern som "manuellt redan beställd" och skapar en beställning direkt utan att gå via inköpsunderlag. Om rutan inte markeras skapas beställningar direkt på direktorderrader utan att gå via inköpsunderlag.

Krav på reg av följesedel vid inlev

Om rutan är markerad kan inleveransen inte uppdateras förrän leverantörens följesedelsnummer angivits.

Om man har markerat rutan och det handlar om en direktleverans, där inleveransen skapas via ankomstregistrering av leverantörsfakturor, läggs leverantörsfakturans löpnummer som leverantörens sedelnummer.

Slutlev lev alltid alla beställningar

Om rutan är markerad slutlevereras alltid delleveranser från aktuell leverantör, eftersom leverantören normalt inte restnoterar.

Klassning

Lev.grupp

Leverantörsgrupp hämtas från ett referensregister där man själv lägger upp de olika grupperna. (Referensregister - Leverans - Leverantörsgrupper)

Leveranskod

Normal leveranskod på leverantören. Sätts till L (lagerleverans), eftersom den angivna leveranskoden automatiskt föreslås då man manuellt registrerar en beställning på leverantören (och manuellregistrerade beställningar avser alltid lagerpåfyllnad).

Språk

Leverantörens språk

Dokumentetiketter

I stället för att göra egna rapporter till utländska leverantörer kan man lägga in översättningar i tabellen S_LABEL. Engelska, norska och svenska finns redan i tabellen. RS-rapporterna hämtar då aktuella ord till de etikettnamn man valt och med hänsyn till kundens språkkod. Se avsnitt "Språkhantering".

Produktbenämning

Man kan hantera produktbenämningar på annat språk så att dessa med automatik skrivs på beställningen till utländska leverantörer.

I tabellen ARTIKLAR_ALTERNATIVBEN registreras de benämningar som är aktuella. När språkkoden på kunden matchar ett produktnummer med samma språkkod i tabellen byts benämningen på kunddokumentet ut. Notera att språkkoden är tvåställig, dvs EN för engelska. Om man har annan kod för engelska i språkregistret måste detta ändas. Kom också ihåg att välja om språkkoden på aktuella kunder om koden ändrats. Se avsnitt "Språkhantering".

Prisvaluta

Inköpsvaluta från leverantören. De produkter som köps av den aktuella leverantören måste också ha inköpsuppgifterna kodade med samma valuta i produktregistret.

Faktureringsvaluta

Faktureringsvalutan styr valutan på leverantörsfakturan. Används vid registrering av leverantörsfakturor. Valutan föreslås automatiskt vid uppläggning av ny leverantörsfakturapost.

Ref.Id Prissättning

Används vid inläsning av pris- och artikelfiler i sortimentsunderhåll för att identifiera leverantören (det leverantörsnummer som finns angivet i filen som ska läsas in måste matcha det angivna värdet i Ref.Id). Fältet måste vara angett för att pris- och artikelfiler ska kunna läsas in.

Ref.Id Reskontra

Detta nummer måste vara angett om man använder sig av ReadSoft fakturainläsning. Om PENGVIN redovisning körs skall detta refid-nummer vara samma som leverantörsnumret.

Refid-numret används också vid gränssnitt mot XOR-leverantörsreskontra.

Lagerstyrningsmall

Lagerstyrningsmall läggs upp och lagras under Referensregister - Produkt - Lagerstyrningsmallar

Redovisning

Betalningsvillkor

Leverantörens betalningsvillkor, hämtas från referensregister (Referensregister - Fakturering - Betalningsvillkor)

Betalningssätt

Sättet som används för att betala leverantörens faktura, hämtas från referensregister (Referensregister - Övrigt - Betalningssätt)

Bankgironr

Leverantörens bankgironummer. Kan anges antingen med eller utan bindestreck. Bankgirofilen klarar hantering med vilket som.

Rekommendationen från PengVin är att lägga upp med streck eftersom det rent teoretiskt skulle kunna vara så att det finns ett plus- och ett bankgiro med samma sifferkombination.

Tänk på att man i leverantörsreskontran måste ange bankgironumret på samma sätt (med eller utan streck) som man lagt upp det i leverantörsregistret.

Fältet för bankgironummer bör inte vara tomt, även om de tär en utländsk leverantör.

Plusgironr

Leverantörens plusgironummer. Kan anges antingen med eller utan bindestreck. Bankgirofilen klarar hantering med vilket som.

Rekommendationen från PengVin är att lägga upp med streck eftersom det rent teoretiskt skulle kunna vara så att det finns ett plus- och ett bankgiro med samma sifferkombination.

Tänk på att man i leverantörsreskontran måste ange plusgironumret på samma sätt (med eller utan streck) som man lagt upp det i leverantörsregistret.

Bankkonto/IBAN

Leverantörens IBAN-nummer som finns med i betalningsfilen till banken

Swiftadress

Leverantörens swiftadress (BIC) som finns med i betalningsfilen till banken (används vid utlandsbetalningar)

Bankreferenser

Fri text för att ange t ex vilket bankkontor man använder

Attesteras av

Ange den person som är betalningsansvarig, registreras och sparas i användarregistret under (Huvudmeny - Administration - Säkerhet - Användare).

Det finns möjlighet att sätta upp, per lager, att flera personer skall attestera leverantörsfakturan innan den godkänns. Se avsnitt "Flera attestpersoner...".

Atteststatus

Ej godkänd för betalning - fakturan kan inte hamna som betalningsunderlag

Godkänd för betalning - krävs för att fakturan ska komma på betalningsförslaget under ”Hantera betalningsunderlag”

Invänta kreditfaktura - leverantörsfakturan visas inte i någon användares attesturval och går heller inte vidare till betalning.

Betalning återrapporterad - Betalningen för leverantörsfakturan är återrapporterad

Skall ej betalas - fakturor visas inte i dialogen för kontroll av fakturor och skrivs inte ut på reskontrajournaler. För att söka fram fakturorna går man in i dokumentsökning leverantörsfakturor och väljer ”Skall ej betalas” som betalningsstatus.

Inlevkontroll

Ange om leverantörsfakturan skall matchas automatiskt eller manuellt mot inleverans, eller inte matchas alls.

Faktureras från

Anges om leverantörsfakturan kommer från annan leverantör än varuleveransen. Man kan sedan i leverantörsfakturaregistreringen ange vilken leverantör varorna kommer ifrån.

Automatmatchning

Används för styrning av automatmatchning av genomfakturering per leverantör. Vid automatisk fakturakontroll tas hänsyn till om rutan markerats eller ej men det krävs dessutom att man angett ett kundnummer i fältet ”Faktureras från”. Inleverans som har avmarkerats för matchning visas inte i leverantörsreskontrans flik "Redigera rader".

Varukostnad

Konto som används för kontering av varukostnader (om konto saknas på produkten/produktgruppen) och som omkostnadskonto i samband med leverantörsfakturahanteringen. Kontroll sker att kontot är upplagt i PENGVINs kontoplan. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Tilläggskostnad 1

Möjlighet finns att lägga in upp till två tilläggskonton för ständigt återkommande kostnader på leverantörens fakturor. Kontroll sker att kontot är upplagt i PENGVINs kontoplan. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Om konton anges i konteringsregelverket behöver detta inte anges i leverantörsregistret. Leverantörens konto överstyr det som står i konteringsregelverket. Genom att lägga upp tilläggskostnaderna i konteringsregelverket får man möjlighet att dela upp tilläggskostnader i flera koddelar.

Tilläggskostnad 1 belopp

Belopp för tilläggskostnad 1.

Tilläggskostnad 2

Möjlighet finns att lägga in upp till två tilläggskonton för ständigt återkommande kostnader på leverantörens fakturor. Kontroll sker att kontot är upplagt i PENGVINs kontoplan. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Om konton anges i konteringsregelverket behöver detta inte anges i leverantörsregistret. Leverantörens konto överstyr det som står i konteringsregelverket. Genom att lägga upp tilläggskostnaderna i konteringsregelverket får man möjlighet att dela upp tilläggskostnader i flera koddelar.

Tilläggskostnad 2 belopp

Belopp för tilläggskostnad 2.

Resultatenhet

Fältet är kopplat till PENGVINs kontoplan/koddelar.  (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Projekt

Fältet är kopplat till PENGVINs kontoplan/projekt. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Skuldkonto

Konto för leverantörsskuld vid registrering/kontering av leverantörsfakturor. Kontroll sker att kontot är upplagt i PENGVINs kontoplan.(Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Konto V.p.v.

Fältet är kopplat till PENGVINs kontoplan. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Fakturatyp

Anger vilken typ av faktura leverantören skickar, t ex varuinköp. Det finns tre typer att välja mellan och systemet föreslår den typ som ligger i leverantörsregistret. Används vid automatisk inläsning av fakturor och matchning..

Konteringsstatus

Olika konteringsstatus finns att välja mellan (Preliminärkonterad, Ankomstkonterad, Slutkonterad)

Ankomstkonterad Används för att ankomstkontering skall ske med automatik på leverantörsfakturor. När ankomstkontering är skapad loggas detta och fakturan flaggas om till preliminärkontering. När slutkontering skapas tas hänsyn till att ankomstkontering har skett så att slutkontering sker mot interimskonto. Se avsnitt "Automatisk ankomstkontering" för mer information.

Ansvarig

Ange den person som ansvarar för konteringen av leverantörens fakturor, registreras och sparas i användarregistret (Administration - Säkerhet - Användare).

Momskod

Är leverantören momspliktig så läggs momskoden in. De olika momskoderna finns i momstabellen (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Momstabell). Momsfri försäljning ska alltid anges momskod 0. (Momskod 0 ligger inte i referensregistret för moms utan kod 0 betraktas alltid av systemet som momsfri försäljning.)

Samkontering

Det finns möjlighet att få leverantörsfakturorna samkonterade. När bunten uppdateras blir det ett verifikat per datum för samtliga fakturor om rutan är markerad.

Detta innebär att alla fakturor som är konterade på ett visst konto räknas ihop. T ex på 10 fakturor konteras varuinköpen på konto 4010, och då får man bara en konteringsrad på kontot med ett sammanräknat belopp.

Hanteringsregler sortimentsunderhåll

Markera importerade rader

Markeras rutan i leverantörsregistret slipper man ifrån momentet med att börja med att markera alla rader i sortimentsunderhållet.

Hämta leverantörsrabatter

Hämtar rabatter direkt från leverantören och använder inte dem som finns i filen.

Kalkylera markerade rader

Kalkylerar raderna automatiskt.

Övrigt

Uppläggningsdatum

Datum då leverantören lades upp i registret

Upplagd av

Signatur för den som lagt upp leverantören i registret.

Datum för senaste ändring

Datum när senaste ändring på leverantören gjordes.

Senast ändrad av

Signatur för den som senast ändrat på leverantören i registret.

Flikar

Inleveranser

Visar de inleveranser som gjorts på aktuell leverantör.

 

Datum

Inleveransens datum

Inleveransnr

Inleveransens dokumentnummer. Numret är länkat till dialogen för visning av inleverans.

Lager

Det lager inleveransen gjorts till

L

Leveranskod

Inlevererat av

Visar vem som gjort inleveransen

Levsedelnr

Leverantörens följesedels-/packsedelsnummer

Matchning

Anger på vilket sätt inleveransen matchas mot leverantörsfakturan

Belopp

Nettobelopp (belopp exklusive moms)

Valuta

Inköpsvaluta

År

Årtal för inleveransen

Månad

Månad uttryckt med siffra och bokstäver

Levererade produkter

Sök produkt

Man har möjlighet att söka fram en produkt genom att mata in valfritt värde (t ex produktnummer, benämning eller del av benämning, datum, belopp osv) i sökrutan under listboxen och trycka [enter]. Sökning sker i samtliga kolumner och vid träff markeras cellen i gult med röd text.

 

För att återfå samtliga rader igen, töm sökrutan och tryck [enter].

 

[Alt][F]

(MV2018:7)

Man kan hoppa till filtreringsfältet genom att trycka [Alt][F].

[Alt][D]

(MV2018:7)

För att komma till radera tryck [Alt][D].

Fältbeskrivning

Datum

Inleveransdatum

Produktnur

Produktnummer

Benämning

Benämning

Enh

Enhet

Antal

Antal inlevererade

Inpris

Inpris vid inleveranstillfället

Belopp

Radnetto

År

Årtal för inleveransen

Månad

Månad uttryckt med siffra och bokstäver

Lager

Visar det lager inleveransen gjordes till

Konteringsstatistik

Visar kontering fördelat per konto och månad. Visar innevarande plus ett år bakåt i tiden.

År

Årtal

Konto

Kontonummer

Beskrivning

Kontonamn

Jan, Feb osv

Fördelat per månad

Totsum

Totalsumma per år och konto

Öppna fakturor

Fliken visar inköp per månad innevarande och föregående år samt ackumulerade värden per månad. Värden baseras på leverantörsfakturor.

Löpnr

Leverantörsfakturans löpnummer.

Bokf.datum

Ankomst-/bokföringsdatum.

Vernr

Verifikationsnummer. Numret är länkat till dialogen för visning av verifikationer.

Fakturadatum

Fakturadatum

Fakturanr

Fakturanummer

Belopp

Fakturabelopp inklusive moms

Valuta

Valuta

Förfallodatum

Förfallodatum

Dgr

Dagar kvar till förfallodatum/antal dagar som förfallodatum passerats

Betalningsstatus

Betalnings-/atteststatus

Varuleverantör

Om fakturan kommer från en annan leverantör än den som har levererat varorna visas detta här.

Lager

Vilket lager som varorna levererats till/fakturerats.

Nycklar

Visar de nycklar som finns på leverantören. Man har också möjlighet att lägga till, ta bort eller redigera nycklar i denna dialog.

Beskrivning

Namn på produktgruppsnyckeln. Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per leverantör eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret leverantörsnycklar.

Data

Väljs ur lista eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

Lägg till nyckel

För att lägga till en ny nyckel klickar man på <Lägg till nyckel>. Då öppnas ett nytt fönster som visar de fördefinierade alternativ ("nyckeltyper") som finns. Klicka på önskad nyckel så läggs den till.

 

För att lägga till alternativ ("nyckeldata") till vald nyckel klickar man på nyckelnamnet så öppnas ett nytt fönster som visar de ev fördefinierade alternativ som finns att välja på. Klicka på önskat alternativ så läggs det till. I annat fall skriver man in eget värde i fältet "Data".

Ta bort nyckel

Högerklicka på den nyckel som skall tas bort från produktgruppen och välja "Ta bort nyckel".

 

Bilagor

(MV2018:6)

Visa bilagor

Om det finns bilagor kopplade till leverantören visas dessa i fliken. Genom att klicka på den blå länken öppnas bilagan. För att lägga till/ta bort/redigera bilagor, se avsnitt Bilagor för mer information.

Prisregioner

(MV2018:7)

Används för att sätta upp ett regelverk som hanterar lokala inköpspriser på produkter som köps hem. Det betyder att alla beställningar och därmed inleveranser får lokala inpriser när det finns sådana.

Regelverket styr hur leverantörspris respektive kalkylinpris beräknas. Leverantörspris används vid kontroll mot priser på orderbekräftelser och fakturor. Kalkylinpris används för bidragsberäkning.

Se avsnitt "Lokala inköpspriser" för mer information.

Per leverantör anger man vilka prisregioner samt vilka regelverk som gäller för inprisberäkning i respektive region.

Prisregion

Valfri nummersättning. Lägg upp det antal prisregioner som behövs (dessa knyts sedan per lager).

Beskrivning

Beskrivning av regionen.

Kalkyltyp

Här anges på vilket sätt det lagerunika priset skall beräknas. Antingen utifrån inköps- eller utifrån kalkylpris.

Ingen prisomräkning - ingen prisomräkning sker

Påslag % på kalkylpris - lägger till angiven procentsats på kalkylpriset

Påslag % på leverantörspris - lägger till angiven procentsats på leverantörsinköpspriset

Påslag kr/kg på kalkylpris - lägger till angivet antal kronor per kg på kalkylpriset (kräver att det finns en vikt angiven på produkten)

Påslag kr/kg på leverantörspris - lägger till angivet antal kronor per kg på leverantörsinköpspriset (kräver att det finns en vikt angiven på produkten).

 

Omräkningsbelopp

Här har man möjlighet att ange både positivt och negativt värde beroende på om man vill höja eller sänka inköps-/kalkylpriset.

Prislista

Man har också möjlighet att ange priser via en prislista. Priserna från prislistan kan användas separat (ingen omräkning) eller kombineras med någon av kalkyltyperna. Prislistan överstyr ordinarie inköps-/kalkylpris även om det finns en inköpslista med stafflade inköpspriser (i produktregistrets inköpsflik). Prislistan läggs upp i ordinarie hanteringen för prislistor, med den skillnaden att det som anges som "Pris" kommer att användas som inköps-/kalkylpris istället för utpris.