Kreditgränser och spärrkoder

Detta dokument är en sammanställning av de olika register och dialoger som påverkar kreditspärrar, -utrymmen, -limitar och -gränser i PENGVIN. Om fakturakunden eller köparen har en kreditspärr spärras följesedeln.

 

Kundregister

Kreditspärrkoden anges i kundregistret vid "Kreditspärr".

 

 

Kreditlimit Kr

Kreditlimit i kronor (inkl moms). Systemet varnar enligt uppsatt kreditspärregelverk om limiten överskridits.

Kreditlimit dgr

Kreditlimit i dagar anger hur många dagar som en/flera fakturor skall vara förfallna för att systemet ska varna/spärra för köp enligt uppsättningarna för den spärrkod kunden har angiven. Förfallna kreditfakturor spärrar inte kunden för köp även om förfallodatum passerats med angivet antal dagar. Om en kund har fakturor som är förfallna med mer än det antal dagar man angett, blir kunden spärrad (enl spärrkodsregistret) även om kreditlimiten inte är uppnådd.

Temporär kredit

Det går att ange en tillfällig kreditlimit på kund där man också anger till vilket datum den tillfälliga/temporära kreditlimiten ska gälla. Vid limitkontroll tas hänsyn till den tillfälliga limiten fram till det angivna datumet. Om datum inte är angivet används inte den tillfälliga limiten.

Till

Datum t o m som den temporära kreditlimiten skall gälla.

Kreditlimit fakturerat

Limit för ej betalda fakturor

Förf. %

Limit för förfallna fakturor i procent av limit för ej betalda fakturor.

Funktionaliteten vid limitkontroll fungerar så att det sker kontroll av totalt utnyttjad limit men även limit för fakturerat och förfallet. I de fall någon av dessa tre gränser överskrids visas meddelande till användaren vilken limit det är som har överskridits utifrån den spärrkod som ligger på kunden. Om något av limitfälten lämnas tomt eller är noll sker ingen kontroll.

Kreditvärdighet

Ett rent textfält (5 tecken) för egna anteckningar om kundens kreditvärdighet.

Kreditspärr

Talar om hur kunden ska hanteras vid order- och utleveransregistrering, t ex vid överskriden limit. Hämtas från referensregister "Spärrkoder".

 

Spärrkoder

(Huvudmeny - Referensregister - Kunder - Spärrkoder)

För information om hur man hanterar/ändrar PENGVIN Explorer-fönster, se avsnitt Anpassa skärmutseende

 

Spärrkoder sätts på kunder för att systemet ska styra om en kund har rätt att handla på kredit eller inte. Om det skall gå att sälja kontant och göra returföljesedlar och returkvitton även på spärrade kunder markeras detta på avsedd plats i registret för spärrkoder.

 

Ett utleveransunderlag går att spara på kunden oavsett spärrkod, men detta kan i vissa fall bara göras om till kontantkvitto om spärrkoden inte tillåter kreditförsäljning. Tänk på att alltid ange rätt namn och telefonnummer om en utleverans sparas som ett utleveransunderlag och ett vanligt kontantkundnummer används!

 

Man anger hur kunden ska hanteras dels i order-, dels i utleveransregistreringen och kan alltså hantera kunden på olika sätt beroende på vilken registreringsdialog  man jobbar med. En av fördelarna med detta är att man t ex kan tillåta kontantkunder att beställa varor (via orderregistreringen), men de måste sedan betala kontant när de hämtar varorna eftersom kreditförsäljning på kontantkunder inte tillåts.

 

Kreditlimit

Kreditlimit kan anges både i kronor och i antal dagar. Detta anges i kundregistret.

 

 

Kod

Identitet på spärrkoden

Beskrivning

Beskrivande namn på spärrkoden

Hantering vid orderregistrering

Generellt gäller att gröna och gula markeringar endast är till för att upplysa säljaren om kundens kreditvärdighet och där den gula markeringen är lite allvarligare. Röda markeringa stoppar alltid ordern så att den inte går att spara.
 

Visning av spärrkodsbeskrivning

Här anger man om och i så fall hur visningen av spärrkodsbeskrivningen ska ske.
De alternativ som finns är

Visning (Grön) - visar beskrivningen av spärrkoden med en grön markering. Används för alternativ där kunden är godkänd.

 

Varning (Gul) - visar beskrivningen av spärrkoden med en gul markering. Används för alternativ där kunden är godkänd men säljaren bör upplysas om något som rör kundens kreditvärdighet. Order går att spara för vidare hantering i systemet.

 

Spärrad (Röd) - visar beskrivningen av spärrkoden med en röd markering. Används för alternativ där kunden inte är godkänd för att lägga order. Order går att lägga och spara för vidare hantering i systemet. Order går inte att spara.

 

Ingen hantering - visar ingen spärrkodsbeskrivning.


 

Visning av saldoinformation

Här anger man om och i så fall hur och när visningen av kundens saldo ska ske.

De alternativ som finns är

Visa alltid varna vid överskriden - Visar alltid hur kunden saldo ser ut och varnar (gul markering) om limiten överskridits.

Limit ej överskriden

Limit överskriden    

 

Visa alltid spärra vid överskriden - Visar alltid hur kundens saldo ser ut och spärrar (röd markering) om limiten överskridits.

Limit ej överskriden

Limit överskriden     

 

Visa överskriden varna - Visar och varnar (gul markering) endast kundens saldo om limiten överskridits.

Limit ej överskriden

Limit överskriden    

 

Visa överskriden spärra - Visar och spärrar (röd markering) endast kundens saldo om limiten överskridits.

Limit ej överskriden

Limit överskriden     

 

Visa ej - Ingen visning av kundsaldo sker oavsett om limiten överskridits eller ej.

Begär handpenning

Rutan markeras om kunder med aktuell spärrkod måste debiteras handpenning vid orderläggning. Handpenningsrutan kan avmarkeras vid enskilt ordertillfälle.  Funktionen kräver att systemflaggan "Användande av handpenning i order" är aktiverad.

 

Kreditinformation vid utleveransregistrering

Vid registrering av kund

Kreditinformationen visas i ett separat fönster i samband med att kundnumret registrerats, om man angivit att visning ska ske. Man måste då aktivt godkänna detta fönster med [enter] eller genom att klicka på [OK]. Om man vill se kreditinformationen igen gör man det via Visa-menyn, "Visa kreditinformation".

De alternativ som finns är

Ingen visning - Ingen visning av kundsaldo sker oavsett om limiten överskridits eller ej.

Visa alltid - Kreditinformationen visas alltid oavsett om limiten överskridits eller ej. Man godkänner att man sett informationen genom att trycka [enter] eller klicka på [OK].

Visa vid överskriden limit - Kreditinformationen visas endast om limiten överskridits. Man godkänner att man sett informationen genom att trycka [enter] eller klicka [OK].

 

Vid spara följesedel

Kreditinformationen visas i ett separat fönster i samband med att följesedeln sparas, om man angivit visning/spärr ska ske. Man måste då aktivt godkänna detta fönster med [enter] eller genom att klicka på [OK].

De alternativ som finns är

Ingen visning - Ingen visning av kundsaldo sker oavsett om limiten överskridits eller ej.

Visning med spärr - Visar alltid information om att kunden är spärrad, d v s endast kontantköp kan godkännas. En följesedel kan inte sparas på angivet kundnummer. Man godkänner att man sett informationen genom att trycka [enter] eller klicka på [OK]".

Visning utan spärr - Visar alltid information om kundens kreditlimit och saldon men kunden är inte spärrad för köp på kredit, d v s en följesedel kan sparas på angivet kundnummer.

Visning vid överskriden limit med spärr - Visar endast information om kundens limit ör överskriden och spärrar för kreditköp, d v s endast kontantköp kan godkännas. En följesedel kan inte sparas på angivet kundnummer. Man godkänner att man sett informationen genom att trycka [enter] eller klicka på [OK].

Visning vid överskriden limit utan spärr J/N - Visar endast information om kundens limit ör överskriden och säljaren får vid registreringstillfället ta ställning till om köpet ska godkännas eller ej genom att svara Ja (Yes)/Nej (No). Svarar man Nej/No kan en följesedel inte sparas på angivet kundnummer.

Tillåt kontantförsäljning

Rutan markeras om kontantförsäljning skall tillåtas på kunder med denna spärrkodstyp. Om rutan inte är markerad kan kontantköp inte genomföras.
Detta kan vara användbart t ex för att hindra att privatkunder handlar på ett fakturakundnummer för att åtnjuta otillbörliga rabatter.

Tillåt kreditering

Rutan markeras om det skall vara tillåtet att skapa kreditföljesedlar på kunder med denna spärrkodstyp. Om rutan inte är markerad kan kreditföljesedlar inte sparas.
Detta kan t ex vara användbart på kontantkundnummer om man där inte vill tillåta kreditföljesedlar men däremot på kunder som är spärrade på grund av överskriden limit.

 

Förslag till uppsättning av spärrkoder, se avsnitt spärrkodsregister

 

Systeminställningar

Försäljningsregistrering

Automatiskt spärra kund vid överskriden kredit

Anger om kund skall kreditspärras efter försäljningen som resulterar i att kreditlimiten överskrids. Spärrkoden som kunden får hämtas från systemreferensen "Spärrkod vid automatisk kreditspärr".

 

Orderregistrering

Beroende på hur spärrkoderna är uppsatta visas aktuell information i orderregistreringen.

 

 

Utleveransregistrering

Beroende på hur spärrkoderna är uppsatta visas aktuell information i utleveransregistreringen.

 

 

I vissa fall visas informationen när kundnummer anges, men man har alltid möjlighet att titta på informationen i efterhand genom att i Visa-menyn välja "Visa kreditinformation".

 

Hantera kundreskontra

Kunder

Det som visas i hantera kundreskontrans flikar "Kunder" och "Fakturor" under kolumnerna ”Belopp”, ”Bokfört SEK” och ”Vernr” härstammar från faktureringstillfället. Eftersom en a conto-inbetalning inte är en faktura i vanlig bemärkelse finns inga uppgifter i dessa kolumner. A conto-”kontot” kan dessutom innehålla flera olika a contoinbetalningar som skett vid flera olika tillfällen och då finns det t ex inte ett gemensamt vernr att visa. Ett a conto ”stängs” aldrig, om en kund betalar in flera gånger eller utnyttjar innestående pengar bokas detta alltid mot samma ”faktura”-nummer som a contot fick första gången det skapades. Om man däremot tittar i kolumnen ”Saldo” (till höger om kravdatum) så ser man där hur a conto-saldot ser ut. Det är detta värde som påverkas vid inbetalningar och utnyttjande.

 

En a conto-inbetalning hamnar i reskontran och får ett vernummer i samband med inbetalningen, men inga verifikationsnummer från betalningar visas på några (delbetalda) fakturor i Hantera kundreskontra. Om man använder sig av ”Avbetalningar” blir det samma visning i hantera fakturor som för a conto-inbetalningar.

Överst visas de kunder som har ett saldo i kundreskontran

Kundnr

Kundnummer

Namn

Kundens namn

Kreditspärr

Aktuell kreditspärr på kunden

Kreditlimit

Kundens kreditlimit

Utrymme

Kreditlimit minus Ej fakturerat och Fakturerat

Ej fakturerat

Följesedlar som ännu inte fakturerats

Fakturerat

Totalt fakturerat

Ej förfallet

Värdet på ej förfallna fakturor

Förfallet < 30

Värdet på fakturor som förfallit med mindre än 30 dagar

Förfallet >30

Värdet på fakturor som förfallit med mer än 30 men mindre än 60 dagar

Förfallet > 60

Värdet på fakturor som förfallit med mer än 60 dagar

Förfallet totalt

Värdet på samtliga förfallna fakturor

 

För ytterligare information om flikar och värden i kundreskontran - se avsnitt Hantera kundreskontra

 

Registrera avbokningar

Limit

Grönmarkerad ruta visar att dokumentet påverkar kundens kreditlimit. På-/avmarkering kan ske med tangenterna [ctrl]+[F7].

 

Hantera uthyrning

Flik 1 Uthyrningsärenden

 

Knappar

 

Skapa debiteringsunderlag markerat

Skapar debiteringsunderlag för markerat ärende/uthyrningsrad. Om kunden är kreditvärdig skapas en följesedel, i annat fall ett utleveransunderlag.

Skapa debiteringsunderlag samtliga

Skapar debiteringsunderlag på samtliga ärenden/uthyrningsrader under förutsättning att man valt en debiteringsform i dialoghuvudet. Har man inte valt en debiteringsform kan debiteringsunderlag inte skapas.  Om kunden är kreditvärdig skapas en följesedel, i annat fall ett utleveransunderlag.

 

Kundfråga

 

Reskontra

Det som visas i kundfrågan under kolumnerna ”Belopp”, ”Bokfört SEK” och ”Vernr” härstammar från faktureringstillfället. Eftersom en a conto-inbetalning inte är en faktura i vanlig bemärkelse finns inga uppgifter i dessa kolumnerna. A conto-”kontot” kan dessutom innehålla flera olika a contoinbetalningar som skett vid flera olika tillfällen och då finns det t ex inte ett gemensamt vernr att visa. Ett a conto ”stängs” aldrig, om en kund betalar in flera gånger eller utnyttjar innestående pengar bokas detta alltid mot samma ”faktura”-nummer som a contot fick första gången det skapades.

 

Om man däremot tittar i kolumnen ”Saldo” i kundfrågan så ser man där hur a conto-saldot ser ut. Det är detta värde som påverkas vid inbetalningar och utnyttjande.

 

En a conto-inbetalning hamnar i reskontran och får ett verifikationsnummer i samband med inbetalningen, men inga verifikationsnummer från betalningar visas på några (delbetalda) fakturor. Om man använder sig av ”Avbetalningar” blir det samma visning i kundfrågan som för a conto-inbetalningar.

 

Fält

Kredit

Kreditlimit, hämtas från kundregistret

Saldo Totalt

Summan av utleveranser och restbelopp på obetalda eller delbetalda fakturor. Värdet avser endast valt kundnummers utleveranser och/eller fakturor. Ev fakturor som fakturerats med valt kundnummer som fakturakundnummer ingår inte detta i saldot.

Orderstock

Summan av ordervärdena (inkl. moms) på valt kundnummer.

Underlag

Summan av värdet (inkl. moms) på valt kundnummers utleveransunderlag.

Följesedlar

Summan av värdet (inkl. moms) på valt kundnummers följesedlar.

Ej förfallet

Summan av ej förfallna fakturor. Ev fakturor som fakturerats med valt kundnummer som fakturakundnummer ingår också i detta saldot om fakturan ännu inte förfallit.

Under 30 dagar

Summan av fakturor som förfallit för mindre än 30 dagar sedan. Ev fakturor som fakturerats med valt kundnummer som fakturakundnummer ingår också i detta saldot om fakturan förfallit för mindre än 30 dagar sedan.

Över 30 dagar

Summan av fakturor som förfallit för längre än 30 dagar sedan. Ev fakturor som fakturerats med valt kundnummer som fakturakundnummer ingår också i detta saldot om fakturan förfallit för mer än 30 dagar sedan.

 

För ytterligare information om flikar och värden i kundreskontran - se avsnitt Kundfråga.

 

Fakturakundnummer

Som service till kunden kan man skicka samtliga fakturor till exempelvis huvudkontoret/moderbolaget oavsett vilken avdelning/enhet som köpt produkterna. Den fysiska fakturan går till det kundnummer som man angivit i fakturakundnummer i kundregistret och det är också på fakturakundnumret som ev. kravbrev och räntefakturor skapas. Den köpande kundens kreditlimit påverkas vid registrering av utleverans och i samband med fakturering.

 

Kundfråga

I kundfrågans flik "Reskontra" visas fakturorna på det kundnummer som fakturerats.

I "Saldo totalt" visas endast valt kundnummers (i exemplet kundnummer 6069) saldo. Således ingår inte värdet för köpande kundnummers (i exemplet 4804) fakturor, men dessa värden visas i något av fälten "Ej förfallet", "Under 30 dagar" och "Över 30 dagar" beroende på om och hur många dagar fakturan förfallit.

 

Köpande kundnummers (i exemplet kundnummer 4804) reskontraflik visar inga fakturor utan endast ett värde i fältet "Saldo totalt"

 

För ytterligare information om fakturakundnummer, se avsnitt Fakturakundnummer