Leverantörsregister

Allmänt

Dialogdesign/disposition

Dialogen leverantörsregister innehåller flikar för att överskådligt kunna arbeta med leverantörsregistret

Redigering

De uppgifter/fält i leverantörsregisterdialogen som kan ändras/redigeras av användaren har normalt en vit bakgrundsfärg. När de markeras ändras färgen till gul och tydliggör på detta sätt var markören står och vilket fält som för tillfället redigeras.

Tangentbordskombinationer      

Vill man använda tangentbordet för att klicka på en dropplista (pilfält) använd funktionstangent F4. Växling mellan flikar sker med tangentkombinationen Alt + understruken bokstav i rubriken, t ex. Alt + L för att aktivera fliken Lager.

 

[alt][F]

Snabbkommando [alt]+[F] verkar hänvisa till två fält, men beroende på hur man hanterar alt-tangenten beter sig systemet olika:

Om man håller nere alt-knappen och trycker F-tangenten byter systemet till fliken ”Info”.

Om man Trycker på alt-knappen, släpper den och därefter trycker på F-tangenten öppnas ”Fönster”.

 

[ctrl][W]

Kombinationen [ctrl]+[W] öppnar fönsterdialogen.

 

Knappar

Öppnar sökdialog beroende på i vilket fält markören är.

Referensregister, kan öppnas med F4-tangenten

 

Meny

Arkiv

Ny

Används för att lägga upp ny leverantör, dialogen blir blank men de leverantörer man tidigare valt fram ligger kvar i urvalet.

Öppna. . .

Tar fram sökrutan för leverantörer

Stäng

Stänger den leverantör som ligger överst (synlig) i urvalet

Spara och ny

Sparar den leverantör som ligger överst i urvalet, dialogen blir blank men de leverantörer man tidigare valt fram ligger kvar i urvalet.

Spara

Sparar den leverantör som ligger överst i urvalet

Spara som. . .

Kopierar vald leverantör till en ny likadan. En extra ruta visas där man anger leverantörsnummer själv eller låter systemet plocka nästa lediga leverantörsnummer.

Utskriftsformat. . .

Följer Windows-standard

Skriv ut

Skriver ut en skärmdump på leverantören.

Avsluta

Stänger ned dialogen för leverantörsregistret.

Redigera

Ångra inmatning

Tar bort de senaste förändringarna som gjorts.

Infoga objekt

Använd i fliken objekt för att koppla objekt (filer) till leverantören

Datablad på underregister

Visar vissa flikars data i databladsformat.

Makulera

Tar bort leverantören ur leverantörsregistret. (Byter status så att den inte går att hitta eller registrera beställning på.)

Förändra data i urval

Öppnar dialog där man kan förändra vissa uppgifter på flera leverantörer samtidigt.


Arbetsgång
Sök fram och lägg de kunder som ska ändras i urvalet.
Öppna dialogen "Förändra data i urval"
Ange värden i de fält som ska förändras, markera fältet genom att klicka i rutan framför (se exempel "inköpare")
Klicka på "Förändra urval"

Rensa urval

Tömmer ditt lokala urval på de leverantörer du lagt i ditt urval.

Visa

EDI-referenser

Öppnar dialog för underhåll av EDI-referenser.

Bilagor

Öppnar dialog för att visa eller lägga in nya bilagor på leverantören. Se avsnitt Bilagor för mer information.

Fönster

Visar alla öppna dialoger/fönster. Klicka på det fönster som skall ligga överst.

Fönsterdialogen går att ändra i storlek och flytta till önskad plats i skärmen.

 

Huvudformulär

Sökning av leverantör, se avsnitt Leverantörssökning

 

Fält

Lev.nummer

Sätts manuellt, eller via löpnummer. Automatiskt leverantörsnummer erhålles genom att gå vidare till namnfältet. (Leverantörsnumret hämtas från Systemregister - Nummerserier - Leverantörsnummer)      

Namn

Leverantörens namn

Adress 1

Boxadress, skrivs ut på beställning och leveranspåminnelse

Adress 2

Ytterligare adressfält, skrivs ut på beställning och leveranspåminnelse.

Postadress

Postnummer och ort

Land

Leverantörens landkod. Om PENGVINs intrastatredovisning används krävs landkod på leverantören.

Landkoden hämtas från referensregister (Referensregister - Övrigt -Landkod)

Kontaktperson

Kontaktperson hos leverantören

Inköpare

Ansvarig inköpare för leverantören, endast de personer som är registrerade som inköpare kan väljas. Hämtas från referensregister inköpare (Referensregister - Övrigt - Säljare/Inköpare)

Lev.grupp

Leverantörsgrupp hämtas från ett referensregister där man själv lägger upp de olika grupperna. (Referensregister - Leverans - Leverantörsgrupper)

Alt.Lev.Nr

Alternativt leverantörsnummer som kan användas för informationsutbyte mellan kedja och medlemsföretag.

 

Telefon

Leverantörens telefonnummer

Telefax

Leverantörens faxnummer

E-post

Leverantörens e-postadress

Organisationsnr

Leverantörens organisationsnummer

VAT-nummer

Leverantörens VAT-nummer

Webadress

Web-adress till leverantörens hemsida

WebArtikel

Web-adress (länk) till leverantörens produktinformation på leverantörens hemsida

Lagerstyrningsmall

Lagerstyrningsmall läggs upp och lagras under Referensregister - Produkt - Lagerstyrningsmallar

 

Har Info

Rutan markeras automatiskt om information finns inlagd på leverantören

Flikar

Avtal

Lev.kundnr

Vårt kundnummer hos leverantören

Beställningstyp

Normal beställningstyp som används på leverantören .Beställningstyp kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken.  Beställningstypen föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning. Beställningstyp hämtas från referensregistret "Beställningstyper".

Beställningskod

Normal beställningskod för leverantören. Beställningskod kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Beställningskoden hämtas från referensregistret "Beställningskoder". Beställningskoden är synlig och sorterings-/selekteringsbart i dialogen ”Hantera inköpsunderlag”.

Beställningssätt

Normalt beställningssätt på leverantören. Beställningssätt kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Beställningssättet föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning, och styr hur beställningen vid ”Effektuering av beställningar” ska förmedlas till leverantören. Beställningssättet hämtas från referensregistret "Beställningssätt".

Leveransvillkor

Normalt leveransvillkor från leverantören. Leveransvillkor kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Leveransvillkor föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning. Leveransvillkoret hämtas från referensregister "Leveransvillkor".

Leveranssätt

Normalt leveranssätt från leverantören. Leveranssätt kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken. Leveranssättet föreslås vid automatiskt skapande och manuell registrering av beställning. Leveranssätt hämtas från referensregister "Leveranssätt".

Fraktfrigräns

Fraktfri gräns från leverantören. Fraktfrigräns kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken.  Fraktfrigränsen visas i dialogen ”Hantera inköpsunderlag”.

Minsta best.värde

Minsta beställningsvärde

Bonus %

Används för att beräkna kalkylpris på produkter från aktuell leverantör där det inte finns någon bonusuppgift angiven på produkten.

 

Normal ledtid

Det antal dagar det normalt tar att få hem leveransen från leverantören. Normal ledtid kan även anges unikt per lager (i lagerfliken) och denna uppgift överstyr, för aktuellt lager, det som angetts i avtalsfliken.

Tillf. ledtid

Det antal dagar det tillfälligt tar att få hem leveransen. Om fältet är tomt hämtas uppgiften från leverantörens normala ledtid.

Gäller t.o.m.

Det sista datum som den tillfälliga ledtiden gäller till.

EDI-referens

Unikt företagsnummer som används vid sändning av EDI-beställningar. Kan vara ett SE-nummer (används bara inom Sverige) eller ett EAN-nummer för användning internationellt.

 

Leveranskod

Normal leveranskod på leverantören. Sätts till L (lagerleverans), eftersom den angivna leveranskoden automatiskt föreslås då man manuellt registrerar en beställning på leverantören (och manuellregistrerade beställningar avser alltid lagerpåfyllnad).

Språk

Leverantörens språk

Dokumentetiketter

I stället för att göra egna rapporter till utländska leverantörer kan man lägga in översättningar i tabellen S_LABEL. Engelska, norska och svenska finns redan i tabellen. RS-rapporterna hämtar då aktuella ord till de etikettnamn man valt och med hänsyn till kundens språkkod. Se avsnitt "Språkhantering".

Produktbenämning

Man kan hantera produktbenämningar på annat språk så att dessa med automatik skrivs på beställningen till utländska leverantörer.

I tabellen ARTIKLAR_ALTERNATIVBEN registreras de benämningar som är aktuella. När språkkoden på kunden matchar ett produktnummer med samma språkkod i tabellen byts benämningen på kunddokumentet ut. Notera att språkkoden är tvåställig, dvs EN för engelska. Om man har annan kod för engelska i språkregistret måste detta ändas. Kom också ihåg att välja om språkkoden på aktuella kunder om koden ändrats. Se avsnitt "Språkhantering".

 

Prisvaluta

Inköpsvaluta från leverantören. De produkter som köps av den aktuella leverantören måste också ha inköpsuppgifterna kodade med samma valuta i produktregistret.

Faktureringsvaluta

Faktureringsvalutan styr valutan på leverantörsfakturan. Används vid registrering av leverantörsfakturor. Valutan föreslås automatiskt vid uppläggning av ny leverantörsfakturapost.

Ref.Id Prissättning

Används vid inläsning av pris- och artikelfiler i sortimentsunderhåll för att identifiera leverantören (det leverantörsnummer som finns angivet i filen som ska läsas in måste matcha det angivna värdet i Ref.Id). Fältet måste vara angett för att pris- och artikelfiler ska kunna läsas in.

Ref.Id Reskontra

Detta nummer måste vara angett om man använder sig av ReadSoft fakturainläsning. Om PENGVIN redovisning körs skall detta refid-nummer vara samma som leverantörsnumret.

Refid-numret används också vid gränssnitt mot XOR-leverantörsreskontra.

Autoinköp fr.o.m

Lägsta gräns för automatskapande av lagerbeställningar.

Automatiska lagerbeställningar skapas (utan att gå via inköpsunderlag) om värdet på inköpet ligger i intervallet mellan ”Autoinköp fr.o.m” och ”Autoinköp t.o.m”.

Autoinköp t.o.m

Högsta gräns för automatskapande av lagerbeställningar.

Automatiska lagerbeställningar skapas (utan att gå via inköpsunderlag) om värdet på inköpet ligger i intervallet mellan ”Autoinköp fr.o.m” och ”Autoinköp t.o.m”.

Samlingsbeställning

Om man vill samla flera inköpsunderlag till en beställning anger man här hur man vill att samlingen ska ske. Man kan välja att samla inköpsunderlag med samma eller olika (L och T) leveranskod/er. Tredje alternativet är ingen sambeställning av olika underlag.

Förutsättning för sambeställning är att leverantör, beställningssätt och -typ, samt lager och godsmottagare (mottagande lager) är lika på underlagen. Uppgiften om samlingsbeställning eller ej kan överstyras vid hantering av inköpsunderlag.

 

Leveranskoden på beställning lagras per rad istället för i beställningshuvudet. Inköpsunderlag skapas fortfarande separat per leveranskod men när ett inköpsunderlag godkänns som beställning kommer underlag att kunna adderas till tidigare ej effektuerad beställning oavsett om beställningen avser lager eller transitleveranser. På beställningshuvudet ligger leveranskod ”X” om det är en blandad beställning.

 

Markeringsrutor

Separat beställning för särpack av lagerpåfyllnad

Funktionen kan användas om leverantören tillhandhåller tjänsten att särpacka lagervaror för lagerpåfyllnad och lagervaror för kundorder. I leverantörsregistret anger man detta genom att markera denna ruta. En särskild beställningskod läggs upp (Huvudmeny - Referensregister - Beställning - Beställningskoder) och den anges därefter i systemreferensen ”Beställningskod för särpack av lagerpåfyllnad”. Om denna kod är angiven kommer "särpack för lagerpåfyllning" att skapa en egen beställning på de leverantörer där denna funktion är aktiverad.

Flera transitorder på samma inköpsunderlag

Om rutan markeras skapas en inköpsunderlag/beställning som innehåller transitrader från flera olika kundorder. Detta förutsätter att leverantör, beställningstyp och -sätt samt att lager och inköpare är lika på transitorderraderna.

Flera direktorder på samma inköpsunderlag

Om rutan markeras skapas en inköpsunderlag/beställning som innehåller direktrader från flera olika kundorder.

Detta förutsätter att kundnummer, mottagaradress 1 och 2, leverantör, beställningstyp och -sätt samt att lager och inköpare är lika på direktorderraderna.

Om rutan inte markeras gäller samma förutsättningar som ovan plus att ordernummer måste vara samma - dvs flera olika ordrar kan inte slås samman till en direktbeställning.

Skapa inköpsunderlag vid transitleverans

Om rutan är markerad skapas inköpunderlag på transitorderrader och dessa måste sedan godkännas innan beställningen skapas. Om rutan inte markeras skapas beställningar direkt på transitorderrader utan att gå via inköpsunderlag.

Skapa inköpsunderlag vid direktleverans

Om rutan är markerad skapas inköpunderlag på direktorderrader och dessa måste sedan godkännas innan beställningen skapas. Detta förutsätter att dokumentprofilen knutits till ett beställningssätt. I annat fall bedöms ordern som "manuellt redan beställd" och skapar en beställning direkt utan att gå via inköpsunderlag. Om rutan inte markeras skapas beställningar direkt på direktorderrader utan att gå via inköpsunderlag.

Krav på registrering av följesedel vid inleveransrapportering

Om rutan är markerad kan inleveransen inte uppdateras förrän leverantörens följesedelsnummer angivits.

Om man har markerat rutan och det handlar om en direktleverans, där inleveransen skapas via ankomstregistrering av leverantörsfakturor, läggs leverantörsfakturans löpnummer som leverantörens sedelnummer.

Slutlevererar leverantör alltid alla beställningar

Om rutan är markerad slutlevereras alltid delleveranser från aktuell leverantör, eftersom leverantören normalt inte restnoterar.

 

De tre sista markeringsrutorna används för att underlätta vid arbete med sortimentsunderhåll:

Markera importerade rader automatiskt

Markeras rutan i leverantörsregistret slipper man ifrån momentet med att börja med att markera alla rader i sortimentsunderhållet.

Hämta leverantörsrabatter automatiskt

Hämtar rabatter direkt från leverantören och använder inte dem som finns i filen

Kalkylera markerade rader automatiskt

Kalkylerar raderna automatiskt.

Info

I denna flik läggs valfri information om leverantören.

Information som läggs i avsnittet "Visas vid inköp" visas i dialogen för hantera inköp, "Inköpsunderlag"

 

Information som läggs i avsnittet "Övrigt" visas i dialogen för leverantörsfråga.

 

Bestdagar

I denna flik kopplas beställningstyp med beställningsdagarför respektive beställningstyp. Varje enskilt lager kan knytas till separata beställningstyper och/eller beställningsdagar. Vid beräkning av leveranstid på order tas, förutom till ledtider, hänsyn till dessa värden. Beställningsdagar läggs upp/underhålls i referensregistret för beställningsdagar (Huvudmeny - Referensregister - Beställning - Beställningsdagar).

Rabatter

I denna flik hanterar man de rabattkoder man får från leverantören i pris-/artikelfilen. Dessa koder används i prisberäkning och kalkylering i sortimentsunderhållet. Används i de fall som leverantörerna inte meddelar rabatten i klartext (t ex 25 % rabatt) utan istället meddelar vilken rabattgrupp produkten ligger i (t ex rabattgrupp C)

Rabattnr

Sätts till 1 eller 2, som motsvarar Lrabgrp 1 och Lrabgrp2 i dialogen för sortimentsunderhåll. Detta värde avser vilken kolumn Rabattgrpkod ska hämtas från.

Rabattgrp

Här anges den rabattgrupp som leverantören placerat produkten i.

Rabattgrp benämning

Leverantörens benämning på rabattgruppen. Dessa går att välja ur en listbox i produktregistrets inköpsflik på ”Lev rabgrupp 1”. Upplägg/redigering kan också ske via sortimentsunderhåll.

Rabatt %

Hur många procent rabatt som rabattgruppen ska översättas med.

Kalkylgrupper

Här har man möjlighet att underhålla kalkylgrupper per leverantör. Dessa kan också underhållas/läggas upp via sortimentsunderhållets flik ”Leverantörs kalkylgrupper”. Kalkylgruppsidentiteten läggs upp under inköpsuppgifter på produkten och hanteras på samma sätt som andra inköpsuppgifter.

Kalkylgrp

Leverantörens kalkylgrupp. Detta nummer är unikt per leverantör vilket betyder att samma kalkylgrp-nummer kan användas på fler leverantörer men bara en gång på varje.

Kalkylgrp benämning

Benämning på leverantörens kalkylgrupp

Kalkylklass

Egen kalkylklass på gruppen. I listboxen visas både beskrivning och sorteringsidentitet. Om kalkylklass saknas på produkt hämtas den kalkylklass som angivits på leverantören och si sista hand från produktgruppen.

Lager

I lagerfliken kan flera olika lagerunika uppgifter kan anges. De uppgifter som ligger i lagerfliken överstyr de generella grunduppgifterna som ligger på leverantören i avtalsfliken. De nya lageruppgifter som kan anges är beställningssätt, -kod och -dagar, inköpare, leveranssätt och -villkor, normal ledtid samt fraktfrigräns.

 

Ange lagerunika uppgifter

Välj aktuellt lager i listboxen

Markera önskat fält (till vänster under "Tillgängliga fält") och klicka på knappen med pil och stjärna

Ange värdet för fältet i den högra kolumnen (under "Lagerunika data").

Ta bort lagerunika uppgifter

Klicka på knappen med det röda krysset i den högra kolumnen (under "Lagerunika data") vid det fält som ska tas bort.

 

Dokumentprofiler

Används vid sändning av elektroniska dokument. Se separat dokumentation om elektroniska dokument.

Systemet söker efter dokumentprofiler enligt följande prioriteringsordning:

1. Hantering för beställningssätt/Profil för beställningssätt

2. Profil för beställning knuten till leverantör

3. Profil för beställning (generell profil)

Kontakter

Se avsnitt Kontakter

Id

Kontaktpersonsnummer. Löpande nummerserie som hämtas från systemregister nummerserier eller sätts manuellt. Ny kontaktpersonen läggs upp i kontaktpersonsregistret genom att dubbelklicka på plustecknet. Se dialog nedan.

Namn

Kontaktpersonens namn

Befattning

Kontaktpersonens befattning. Hämtas från referensregister.

Ny kontaktperson

 

Adressuppgifter

Person Id

Kontaktpersonsnummer. Löpande nummerserie som hämtas från systemregister nummerserier.

Spärrad

Markeras om kontaktpersonen ska spärras för köp

Förnamn

Kontaktpersonens förnamn

Efternamn

Kontaktpersonens efternamn

Befattning

Kontaktpersonens befattning. Hämtas från referensregister.

Adressrad 1

Boxadress

Adressrad 2

Gatuadress

Postadress

Postnummer och ort

Kontaktsätt

Olika sätt att kontakta kontaktpersonen. Väljs ur listboxen som i sin tur hämtas från referensregister.

Meddelande

Se flik Meddelande

Nycklar

Se flik Nycklar

 

Kontaktsätt

Här läggs de olika sätten upp som man kan nå kunden på. Sätten hämtas från referensregister.

 

 Används för att skicka SMS

 Används för att lägga till bilagor till kontaktpersonen

Reskontrauppgifter

Under denna flik anges uppgifter som används bl a vid registrering av ankommande leverantörsfakturor. Ju fler uppgifter som registrerats på leverantören, desto mindre arbete blir det vid ankomstregistrering av faktura.

 

Betalning

Betalningsvillkor

Leverantörens betalningsvillkor, hämtas från referensregister (Referensregister - Fakturering - Betalningsvillkor)

Betalningssätt

Sättet som används för att betala leverantörens faktura, hämtas från referensregister (Referensregister - Övrigt - Betalningssätt)

Bankgironr

Leverantörens bankgironummer. Kan anges antingen med eller utan bindestreck. Bankgirofilen klarar hantering med vilket som.

Rekommendationen från PengVin är att lägga upp med streck eftersom det rent teoretiskt skulle kunna vara så att det finns ett plus- och ett bankgiro med samma sifferkombination.

Tänk på att man i leverantörsreskontran måste ange bankgironumret på samma sätt (med eller utan streck) som man lagt upp det i leverantörsregistret.

Fältet för bankgironummer bör inte vara tomt, även om de tär en utländsk leverantör.

Plusgironr

Leverantörens plusgironummer. Kan anges antingen med eller utan bindestreck. Bankgirofilen klarar hantering med vilket som.

Rekommendationen från PengVin är att lägga upp med streck eftersom det rent teoretiskt skulle kunna vara så att det finns ett plus- och ett bankgiro med samma sifferkombination.

Tänk på att man i leverantörsreskontran måste ange plusgironumret på samma sätt (med eller utan streck) som man lagt upp det i leverantörsregistret.

Bankkonto/IBAN

Leverantörens IBAN-nummer som finns med i betalningsfilen till banken

Swiftadress

Leverantörens swiftadress (BIC) som finns med i betalningsfilen till banken (används vid utlandsbetalningar)

Bankreferens

Fri text för att ange t ex vilket bankkontor man använder

Attesteras av

Ange den person som är betalningsansvarig, registreras och sparas i användarregistret under (Huvudmeny - Administration - Säkerhet - Användare).

Det finns möjlighet att sätta upp, per lager, att flera personer skall attestera leverantörsfakturan innan den godkänns. Se avsnitt "Flera attestpersoner...".

Atteststatus

Ej godkänd för betalning - fakturan kan inte hamna som betalningsunderlag

Godkänd för betalning - krävs för att fakturan ska komma på betalningsförslaget under ”Hantera betalningsunderlag”

Invänta kreditfaktura - leverantörsfakturan visas inte i någon användares attesturval och går heller inte vidare till betalning.

Betalning återrapporterad - Betalningen för leverantörsfakturan är återrapporterad

Skall ej betalas - fakturor visas inte i dialogen för kontroll av fakturor och skrivs inte ut på reskontrajournaler. För att söka fram fakturorna går man in i dokumentsökning leverantörsfakturor och väljer ”Skall ej betalas” som betalningsstatus.

Inlevkontroll

Ange om leverantörsfakturan skall matchas automatiskt eller manuellt mot inleverans, eller inte matchas alls.

Faktureras från

Anges om leverantörsfakturan kommer från annan leverantör än varuleveransen. Man kan sedan i leverantörsfakturaregistreringen ange vilken leverantör varorna kommer ifrån.

Automatmatchning

Används för styrning av automatmatchning av genomfakturering per leverantör. Vid automatisk fakturakontroll tas hänsyn till om rutan markerats eller ej men det krävs dessutom att man angett ett kundnummer i fältet ”Faktureras från”. Inleverans som har avmarkerats för matchning visas inte i leverantörsreskontrans flik "Redigera rader".

 

Kontering

Varukostnad

Konto som används för kontering av varukostnader (om konto saknas på produkten/produktgruppen) och som omkostnadskonto i samband med leverantörsfakturahanteringen. Kontroll sker att kontot är upplagt i PENGVINs kontoplan. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Tilläggskostnad 1/Tilläggskostnad 2

Möjlighet finns att lägga in upp till två tilläggskonton för ständigt återkommande kostnader på leverantörens fakturor. Belopp kan läggas in på respektive konto. Kontroll sker att kontot är upplagt i PENGVINs kontoplan. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Om konton anges i konteringsregelverket behöver detta inte anges i leverantörsregistret. Leverantörens konto överstyr det som står i konteringsregelverket. Genom att lägga upp tilläggskostnaderna i konteringsregelverket får man möjlighet att dela upp tilläggskostnader i flera koddelar.

Resultatenhet

Fältet är kopplat till PENGVINs kontoplan/koddelar.  (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Projekt

Fältet är kopplat till PENGVINs kontoplan/projekt. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Skuldkonto

Konto för leverantörsskuld vid registrering/kontering av leverantörsfakturor. Kontroll sker att kontot är upplagt i PENGVINs kontoplan.(Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Konto V.p.v.

Fältet är kopplat till PENGVINs kontoplan. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Fakturatyp

Anger vilken typ av faktura leverantören skickar, t ex varuinköp. Det finns tre typer att välja mellan och systemet föreslår den typ som ligger i leverantörsregistret. Används vid automatisk inläsning av fakturor och matchning..

Kontstatus

Olika konteringsstatus finns att välja mellan (Preliminärkonterad, Ankomstkonterad, Slutkonterad)

Ankomstkonterad Används för att ankomstkontering skall ske med automatik på leverantörsfakturor. När ankomstkontering är skapad loggas detta och fakturan flaggas om till preliminärkontering. När slutkontering skapas tas hänsyn till att ankomstkontering har skett så att slutkontering sker mot interimskonto. Se avsnitt "Automatisk ankomstkontering" för mer information.

Om det är samma person som konterar fakturor som registrerar fakturor kan man ange "slutkonterad" som standard konteringsstatus. Om det är olika personer som registrerar fakturor som konterar fakturor bör konteringsstatus vara "Preliminärkonterad".

Ansvarig

Ange den person som ansvarar för konteringen av leverantörens fakturor, registreras och sparas i användarregistret (Administration - Säkerhet - Användare).

 

Extra koddelar

Varuklass

Produktgrupp

Det finns möjlighet att kontera på ytterligare undernivåer i redovisningen utöver Resultatenhet och Projekt. dessa ligger till höger och är här döpta till Funktion och Säsong. Namnsättningen är valfri.

Kontroll sker att koddelen är upplagd i PENGVINs redovisning. (Om man använder Fenix läggs detta upp i Fenix.)

Momskod

Är leverantören momspliktig så läggs momskoden in. De olika momskoderna finns i momstabellen (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Momstabell). Momsfri försäljning ska alltid anges momskod 0. (Momskod 0 ligger inte i referensregistret för moms utan kod 0 betraktas alltid av systemet som momsfri försäljning.)

Samkont

Det finns möjlighet att få leverantörsfakturorna samkonterade. När bunten uppdateras blir det ett verifikat per datum för samtliga fakturor om rutan är markerad.

Detta innebär att alla fakturor som är konterade på ett visst konto räknas ihop. T ex på 10 fakturor konteras varuinköpen på konto 4010, och då får man bara en konteringsrad på kontot med ett sammanräknat belopp.

Meddelande

Används för att påminna eller bara informera om sådant som rör eller ska göras med leverantören.

 

Id

Löpande nummerserie som sätts av systemet

Rubrik

Beskrivande innehåll av meddelandet

Info

Utförlig beskrivning om åtgärd

Skapad

Datum då meddelandet skapades

Av

Vem som skapade meddelandet

Objekt

Stjärnmarkerad om bifogat objekt finns

Bevakas

Datum när bevakning ska ske

Bevakad

Sant/falskt beroende på om åtgärden är utförd eller ej.

Nytt meddelande

Ett nytt meddelande läggs upp genom att dubbelklicka på pluset.

 

Referenstyp

Väljs ur listboxen vilken kategori av meddelande som avses

Händelsetyp

Vilken orsak som genererat skapandet av meddelandet

Rubrik

Beskrivande innehåll av meddelandet

Info

Utförlig beskrivning om åtgärd/innehåll

Referens

Visar det leverantörsnummer meddelandet är knutet till

Meddelandenr

Löpande nummerserie som sätts av systemet

Person Id

Visar kontaktpersonsnummer om meddelandet är skapat på person i kontaktpersonsregistret

 

Knappar

Används för att skapa nytt Excel-dokument

Används för att skapa nytt Word-dokument

Används för att infoga befintliga objekt (filer)

Används för att ta bort befintligt objekt

Används för att förhandsgranska objekt

Används för att länka/importera/scanna bilaga

 

OK

Sparar och stänger meddelandet

Avbryt

Stänger meddelandedialogen utan att spara meddelandet

Ta bort

Tar bort meddelandet

Verkställ

Sparar meddelandet men stänger inte meddelandedialogen

 

 

Meddelandedatum

Anger det datum meddelandet skapades

Skapat av

Visar inloggad användares signatur för den som skapat meddelandet

Till användare

Ange vem som meddelandet ska hanteras av

Bevakat

Rutan markeras när meddelandet är hanterat (bevakat) och får då ”Sant” i kolumnen Bevakad i meddelandedialogen.

Kalenderkoppling

Anger det datum som meddelandet ska hanteras

Nycklar

Nycklar är ett sätt att klassificera poster i ett register. Med hjälp av nycklarna kan man snabbt göra urval från registret som kan användas i olika sammanhang. Ett användningsområde är statistik, ett annat lagerstyrning.

 

Nyckeltyp

Samma nyckeltyp kan förekomma flera gånger per leverantör eller spärras så att den endast får finnas en gång beroende på hur det är uppsatt i referensregistret nycklar.

Nyckelord

Väljs ur listboxen eller fritt textfält beroende på hur man satt upp nyckeltypen i referensregistret.

 

Saldofråga Tools produktbolag

Funktionen används för att snabbt kunna se lagersaldot hos Bergman & Beving-företagen. Vid orderläggning av produkt, med någon av de leverantörer som är kopplade mot saldoförfrågan, visas en extra rad i detaljinforutan. Raden visas bara för transit- och direktrader samt för lagervaror om orderns saldo överstiger eget lagersaldo, dvs att full leverans ej kan ske. Denna rad presenterar leverantörens saldo samt nästa datum som leverantören räknar med att få hem varan igen och förväntat antal för denna leverans om leverantören har dessa uppgifter inlagd. I annat fall visas ”Ingen nästa leverans är klar”.
Nyckeltypen skall i detta fall heta #TLSNR.
Informationen går också at få via en mobilapplikation.

 

Leverantörsnyckel konteringsreferens (0) osv

(MV2018:3)

Kontering sker på de leverantörer som i leverantörsregistret har nyckeln #KR020", "#KR021" osv (Konteringsreferens Leverantör) angiven.

 

 

Grundunderhåll och upplägg sker i referensregistret för nyckeltyper (Huvudmeny - Referensregister - Övrigt - Visa Nyckeltyper (samlade)).

 

Genom att dubbelklicka på Id-nummer eller + öppnas en dialog för att kunna välja nyckeltyp eller nyckeldata.

 

Fabrikat

Under fliken ”Fabrikat” anger man vilka fabrikat som aktuell leverantör säljer och/eller utför service för, samt vilken grad av service som utförs (normal- eller garantiservice eller ingen service). Man anger också prioritet som serviceleverantör vilket underlättar vid val av serviceleverantör vid registrering av serviceorder.

 

Alternativ

I rutan visas de olika fabrikat som registrerats på leverantören. Markera (=välj) fabrikat genom att klicka på fabrikatets namn. Ett nytt fabrikat läggs till genom att klicka på <Ny post> och därefter väljs fabrikat ur listan.

Service

Ange servicegraden på valt fabrikat hos aktuell leverantören.

Prio

Prioritera servicen på aktuell leverantör i förhållande till servicen på samma fabrikat hos andra leverantörer. I listboxen visas övriga leverantörers prioritet om det finns ytterligare leverantörer som servar valt fabrikat. Vid uppläggning av ny fabrikatspost sätts automatisk första lediga prioriteringssiffra. När man förändrar prioritering för ett fabrikat numreras övriga poster om med automatik så att det alltid finns en löpande numrering från 1 och uppåt.

 

Säljes

Rutan  markeras om aktuell leverantör säljer valt fabrikat. Leverantörer som säljer ett visst fabrikat kan sökas fram i leverantörssökningen.

 

Ta bort post

Tar bort valt fabrikat från aktuell leverantör. Om det finns andra leverantörer som säljer/servar samma fabrikat och dessa tidigare hade lägre prioritet än den som togs bort, flyttas övriga leverantörers prioritet upp.

Skapa ett nytt fabrikat

Används för att lägga upp ett nytt fabrikat i referensregistret "Fabrikat".

 

Försäljningsstatistik

Innehåller försäljningsstatistik för aktuell leverantör.

Man väljer ur en listbox vilken statistikmall man vill se statistik för.  I listboxen finns alla egna och allmänna statistikmallar som är grupperade per leverantör. Det som visas i statistikfliken är grupperat på den undernivå som finns i mallen. Det sker ingen beräkning i samband med att man väljer en statistikmall, så för att statistiken alltid ska vara aktuell i leverantörsregistret rekommenderar vi att man sätter upp ett batchjobb som uppdaterar statistiken varje natt.